Spórolni akartunk – óriásit szívtunk miatta
Nem csak télen, máskor is lehet gond az akkumulátorral
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Télen még sikerült talpra állítani azt az akkumulátort, ami most hétvégén ismét lemerült. Akkor kellett volna kicserélni!
Nem mindig éri meg spórolni! Röviden ennyi a konklúziója annak, hogy januárban nem javasoltam azonnali cserét egy közeli ismerősnek a használttesztben már megénekelt Renault Grand Scénicjéhez. A 2006-os autóban még a gyári telep van, s idén februárban már kellett bikáznom, majd töltenem az autót. Közel laknak, nem volt különösebb probléma, az mondjuk kicsit nehezítette az ügyet, hogy orral állt a fal felé, de szerencsére épp nem parkolt mellette másik autó. Ha a mai mélygarázsok méretéből adódóan nem is egyszerűen, de sikerült mellé a saját Scénicemmel beállni, és teljesen simán ment a bikázás.
A teremgarázsban viszont egy árva konnektor nem volt, így akkor otthagytam a saját autómat, s a másik Scénickel jöttem haza, majd a saját garázsomban töltöttem fel az akkuját, másnap pedig visszacseréltem az autókat. Tudtam, hogy lutri, de azért a következő télig adtam még egy esélyt az akkunak, illetve adott a tulajdonosa is, aki persze zokszó nélkül elfogadta volna azt is, ha azt mondom, hogy új kellene.
És akkor most itt volt a felhőszakadásos vasárnap, este fél kilenckor üvöltő gyerekek mellett csörgött a telefonom: nem indul az autó, valami hibát jelez. Egyetlen mondatból megvan a diagnózis: cimborám a szivargyújtót még használta a motor leállítása után. Rögtön tudom, hogy nincs komoly baj, ám ismét bikázhatunk. Ezúttal nem Scénic-Scénic a párosítás, hanem az Opel Meriva 1.6 CDTI, ami a múlt héten már elvitt minket egy 1300 eurós Renault Mégane-t venni is. Lassan a szívembe zárom.
A helyszín viszont szinte minden nehezítő körülményt felsorakoztatott: Budapest, VIII. került, Mária utca, szakadó eső. A járdára feltolt orral sorakoznak egymás mellet az autók. Hely általában nincs, így természetesen esélytelen, hogy a Scénic mellé tudjak állni. Ki kell gurítani a Scénicet. Viszont az akkuban már annyi erő sincs a néhány indítási próbálkozás után, hogy az elektromechanikus rögzítőféket kioldja. Van egy "Parking Brake Fault", majd "ABS Fault" hibaüzenet is már. Hurrá! Hogyan oldhatjuk ki a rögzítőféket így? Kezelési kézikönyv nincs nálunk, telefon és Nyéki Ákos (Nyéki Autóház[/url]) telefonszáma van. Ákos vasárnap este háromnegyed kilenckor meglepetésemre őszinte lelkesedéssel veszi fel a kagylót, és kérdezi, hogy mi újság. Kettőnk közül én vagyok a kevésbé vidám, ő pedig azonnal mondja a megoldást: a csomagtérpadlóból egy bovdennel mechanikusan oldhatjuk a féket.
Megvárjuk, amíg épp nem jön egy autó sem az egysávos, egyirányú, amúgy trolibusz-útvonalnak is számító utcán, majd óvatosan leengedjük a Scénicet a járdáról. Úgy, hogy mögötte még elférjenek az autók, s mellé tudjak állni a Merivával a bikázáshoz. Mivel a Scénicben baloldalt van az akku, a forgalommal szembe kell forduljak. Manőverezésemkor épp jön egy mentő - szerencsére nem mentés, rohanás közben, így szerencsére türelmes is. Őt azért gyorsan elengedem, majd megállok úgy, hogy személyautók, furgonok is elférjenek mellettem. Bekötöm a kábeleket. Ugyebár az indító (Meriva) pozitív sarujáról először az indítandó (Scénic) pozitívjára, majd az indító negatívjáról az indítandó egy testpontjára kellene. De a sötétben testpontot nemigen találok, ezért az indítandó autónál is az akku negatívjára teszem a kábelvéget néhány sikertelen test-próbálkozás után. Éledezik a Scénic, de még nem indul. Közben jön egy troli, ami már nem fér el mögöttünk. Beljebb toljuk a Scénicet, a Merivával pedig beállok egy parkolóhelyre az utca másik oldalára.
Némi fejvakarás, hogy hol férhetnénk el a forgalom zavarása nélkül a két autóval. Végül egy közeli parkolóudvar bejáratához betolatok a Merivával, az üresen is 1,75 tonnás Scénicet odamanőverezzük tologatással elé. Ismét jöhet a kábelezés, s végül a Scénic beindul. Kábelek le, probléma megoldva, és búcsúzóul meg is egyezünk, hogy akkor jöhet az új akkumulátor, nincs újabb kísérletezés a 2006-os gyárival.
Bizony e modern autókon annyi felesleges dolog van hogy,,,,el. kézifék ??
Nem volt jó a régi megoldás….és a francia autókon valóban az elektromos
megoldások sok kívánnivalót….
Ha az akku házilagosan lesz cserélve vigyázni kell, mert ott fut el mellette a motorháztető nyitó bovdenje, amely az akku visszarakásánál könnyen megfeszülhet, és kiugorhat a helyéről. A motorháztető lecsapása után így nyithatatlanná válik a motorháztető, amelyet eztán csak szerviz tud kinyitni drága pénzért. Ez sajnos tapasztalat nekünk a 2004-es Scenic-ünkkel történt ez.
egy 1.0-s Corsahoz nem kell egy nagy volumenű akkumulátor,de fuss neki egy 3.0-s dízel kocsinak mondjuk egy -22 fokos reggelen,egy 11 éves akksival. aztán majd egyik reggel amikor nagyon kell sietni,akkor lesz ám nézés ha nem indul a csodakocsi.
az aki minden nap használja a kocsiját és fontos is hogy induljon vegyen minden második ősszel egy új akkumulátort,és ne csodálkozzon azon,ha egy 8 éves akku tönkre megy. erről ennyit.
Van egy 2003-as Opel Corsa c 1.0-ás autóm eredeti gyári (tehát 11 éves ). A szerelőm szerint 4 év után minden nap ajándék az aksi életében. Hát az enyém elég sok ajándékot kapott, pedig van hogy egy hétig sem indítom be az autót és sajna csillaggarázsban áll.
Nos, hogy egyáltalán érdemes az aksi életben tartásával foglalkozni, néhány egyszerű dolog eldönti. Amikor beül az ember és indítana, mit tapasztal? Egész pontosan, tapasztalt-e már napokkal korábban jeleket? Azaz, nehézkesebb forgatás, stb. Mikor kileheli lelkét, próbál-e még forgatni, vagy csak a visszajelző lámpákat képes meghajtani. Esetleg még azt sem? Következő fontos előzmény, mikor használta az ember az autót, és akkor hogyan? Ha az autóban van folyamatosan működő rendszer (vajon mi? ;-)), akkor az alig néhány nap alatt is “leszívhatja” az aksit. Ez rendben van. Főleg, ha nem teljesen merült le, tehát ég a karácsonyfa a műszerfalon. Ezt az aksit érdemes feltölteni, nagyon valószínű, hogy jó lesz. Ha az autó valami hibás fogyasztója, vagy a rossz generátor (tehát nincs töltés) intézi el az aksit, akár egy-két nap alatt, akkor sem valószínű, hogy az aksi rossz. Itt legfeljebb az lehet a kérdés, hogy teljesen lemerül-e mert az a hagyományos akkumulátornak árthat. Egy próbát még ekkor is megér. Ha az autó terhelése jelentősen megváltozott az utóbbi napokban-hetekben, az is elvezethet egy akku lemerüléshez, mondjuk egy gyengélkedő generátor miatt. Ez esetben is lásd a fentieket.
Amennyiben, sem az autó használati módja nem változott a korábbiakhoz képest, és nem is állt egy-két napnál hosszabban. Esetleg indítási probléma nem volt az előző alkalomkor, vagy a köszörülgetés, csak egy-két napja akkor is csak rövidebb idei jelentkezett. Majd reggel beülve csak egy kattanás fogas, esetleg csak a visszajelzések. Nos, ebben az esetben nem vacakolnék. Ha, nagyon spórolnék, akkor a régi akkumulátort beraknám a csomagtartóba. Veszek egy újat és azt kezdem használni. Ha az autó azonnal jól működik, napok múlva sem tér vissza a jelenség, akkor a régi aksi mehet a MÉH-be.
A saját autóimon legalább öt alkalommal cseréltem akkumulátort így. egyetlenegyszer sem fordult elő, hogy nem az aksi hibájára derült fény.
Ha már aksi a téma, megemlítem. 2006-ban cseréltem az akkut, a gyári akkor nyúlt ki az 5 éves autómon. (1.5 D motor, amit 90%-ban városban használok), rövid utak, gyakori (hideg)indítások. Azt mondja a villamossági szerelő, mikor ideadja az újat, “na ez nem fog kibírni annyit”. Most 2014 május, mikor hazajöttem külföldről, fel voltam készülve, fél éves állás után, a 8 éves aksinak annyi, vehetem az újat, biztos bedöglött. Mielőtt indulnék a boltba, csinálok egy próbát. Döbbenet, izzítás, és viszi az akku, az első pöccre indul a diesel. 🙂
Nézem a varázsszemet, lemerült jel, fel az akku töltőre, néhány óra múlva zöldet mutat. Még tökéletesen működik, hogy meddig?…
Több mint húsz éves gépkocsi vezetői múltam ellenére, csak egyszer tartottam meg a saját autómban a bebikázott akkumulátort. Akkor egy hónapig állt az autó, utazás és egyéb okból kifolyólag. Egyértelmű volt az oka. Ezután még két évig tudtam használni azt az aksit. Minden más esetben azonnali csere. Ez alól a vállalati autóik voltak kivételek. De csak alig. Mivel ott a lehető leggyorsabban használatba kellett vennem az autót, és a gépkocsielőadó ellenjegyzésére volt szükség a gyorsabb cseréhez. Mégsem húzták már sokáig mivel üzembiztos autóra volt szükségem. Magánemberként azonban nem volt olyan akkum ami ne tartott volna 2 évet, vagy akár ötöt. Álltalában 25000 forintba kerül egy új. Ha valóban szükséged van az autóra, akkor minek vacakolsz vele? A havi tankolásom több szokott lenni.
Az nem fordult meg a tulaj fejében, hogy a döglődő akksihoz vegyen egy 300 Ft-os kínai szivargyújtós töltöttségmérőt? Nyilván nem hiteles, de azért fogalma lehet a töltésről vele. És akkor esetleg tudhatta volna, hogy nem használjuk a szivargyújtót a motor leállítása után ilyen akksival.
A telefonjan peldaul, pdf formatumban. praktikus.
Egyszerűbb lett volna kiszedni az akkumulátort a donorból.