Spíler járgány dílereknek – Fiat Dobló Cargo teszt
Fiat Dobló Cargo 1.6 Mjet SX teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Városi áruterítésre termett, de középső turbódízelével már országon belüli, sőt, akár nemzetközi futárkodásra is alkalmas a Fiat Dobló Cargo.
Kölcsönösen jó üzletnek tűnnek a haszonjármű alapú egyterűek: a személyszállítók vásárlói a nagy belteret, a teherhordókat vásárlók pedig a személyautós kialakítást díjazhatják. Jó példa erre a Fiat Dobló, melyből a Panorama utónevű utasszállító már járt nálunk, most pedig a haszonjármű Cargo képességei következnek. Noha utóbbi kétféle karosszériával is kapható, nálunk a személyautóval azonos hosszúságú, rövidebbik haszonjármű vendégeskedett, ráadásul pontosan a korábbi tesztautóval egyező hajtáslánccal, azaz 1,6 literes, 105 lóerős turbódízelmotorral és az ehhez alapáras 6 fokozatú manuális váltóval (opcióként robotizált is elérhető).
Ha szemből pillantunk a tesztautóra, a 40 ezer forintos (nem feltétlenül praktikus) lökhárítófényezés miatt alig lehet megkülönböztetni a személyautótól. Árulkodó, hogy nem látszik középső visszapillantó tükör, hiszen a raktér válaszfala és a hátsó raktérajtó is üveg nélküli. E megoldás előnye, hogy semmiképp sem látható, van-e valami a raktérben, hátránya, hogy a mögöttes forgalom csak a külső tükrökkel szemlélhető. Holttérrel így átlagon felül számolni kell, de a méretes oldaltükrök azért sokat segítenek. Oldalról és hátulról lemezfalai miatt természetesen nem tagadhatja le haszonjárműségét a Dobló Cargo, ám megjelenése így is divatos, könnyű ráképzelni bármely cég logóját és elmorfondírozni: bizony, jó reklámhordozó lenne.
Praktikus, hogy a lámpák elől-hátul viszonylag magasra kerültek, így nem csak jól láthatók, illetve jól világítók, a kisebb koccanásoktól is védettek. A beszállási kényelem a személy-Doblóból ismerten jó, kellemesen magas az üléspozíció, a székek formázása pedig szintén egyező, magyarán kényelmes. A kárpitozás itt egyhangúbb, az anyagválasztás az ismerős, olcsóbb fajta, de haszonjárműves mércével egészen igényes. A sofőrülés liftezhető, a kormány négy irányban állítható, nem kunszt kényelmes vezetési pozíciót találni. Eltalált a műszerfalra szerelt váltókar, de a hatfokozatú kar megvezetése, kapcsolhatósága lehetne jobb.
Sokakban erős kételyek élnek azzal kapcsolatban, hogy elegendő-e egy 1,6 literes motor a több, mint 2 tonnás megengedett össztömegű, 750 kg terhelhetőségű furgonhoz. Nos, meg kell nyugtassunk mindenkit: próbáltuk, a far ugyan láthatóan megül, de a 290 Nm csúcsnyomatékát már 1500/percnél leadó és már alacsonyabban is terhelhető (100 km/órára 13,4 s alatt gyorsító, 164 km/órás végsebességet adó) turbódízel mintha észre sem venné a plusz terhet. Induláskor és menet közben sem izzad, bírja az autópályázást is, akkor is inkább a szél, mint a motor hangja a domináns. A kategóriában megszokottnál igényesebb, hátul független több lengőkaros, elöl a megszokott MacPherson elvű futómű szintén bravúros, üresen sem túl kemény, ugyanakkor a teljes terheléssel is elbír, olyankor is a kijelölt íven tartja, és csekély oldaldőléssel viszi a méretes dobozt. A fékrendszer azonban érezhetően veszít a hatásosságából (hátul dobok dolgoznak). A hidegen kissé kelletlenül járó gázolajos egyébként Stop&Start elektronikás, a rendszer a pörgős sofőröket is lustaságra ösztönzi, időt kell ugyanis hagyni a kuplung lenyomásával kezdődő indításhoz, különben rögtön le is fullad az Mjet. A fogyasztás mindenképp szerény, tesztünk szerint is 6 l/100 km alatt tartható, gyári vegyes számok szerint pedig a kombinált üzem 5,2 l/100 km, Euro5-ös, 136 g/km CO2 értékes emisszióval.
A rövidebbik, városban is jól manőverezhető, 4,39 méter hosszú Dobló Cargo raktere 3,4 köbméteres, alapáron jobb oldali toló és aszimmetrikus függőleges osztású hátsó ajtón keresztül pakolható. Utóbbiak 180 fokban kitárhatók, EUR-raklap így a far felől tolható be, a kerékdobok között is 1230 mm széles raktérnek és az 1250 mm-es nyílásszélességnek köszönhetően akár keresztben is, így akár két paletta áru is elhelyezhető az 1820 mm hosszú, 1714 mm széles, 1305 mm magas raktérben.
Noha megjelenésével, vezethetőségével és kapacitásával is vonzó a Dobló Cargo, a gazdag (sok egyéb mellett távirányítós központi zár, légkondicionáló, ködfényszóró, liftezhető vezetőülés, CD-rádió, első légzsákpár, ABS, raktérborítás, tükörfényezés) ellátmányú 1.6 Mjet SX ára kissé húzós: áfa nélkül is 3 727 00 forint. A konkurenciával összevetve azonban az ár abszolút versenyképes és akkor még nem is beszéltünk az akciós kivitelről. Az alapján ugyanis tesztautónk eladhatatlan, a Fiat aktuális akciójában a 4,74 méteres, nyújtott hosszúságú és tengelytávú Dobló Cargo 1.6 Mjet SX Maxi tolatóradarral és elektromos külső tükörmozgatással megtoldva is (nettó) 3 190 000 forintért kapható. Annyiért már nem csupán dílereknek, hanem spílereknek is való ezen áruszállító a Dobló, hiszen jobb vétel e kategóriában nincs jelenleg a piacon.