Egy akkucsomag legyártásának ára 2008-ban átlagosan több mint félmillió forintba került kilowattóránként, ami 2024-re 50 ezer forint alá esett vissza.
Ez 90 százalék feletti változás, ha csak a kőkemény összegekkel számolunk. Ennek a csökkenésnek az egyik legfontosabb oka, hogy jóval többet kell gyártani az akkucsomagokból, így egy adott gyártósor fenntartási költsége is több termék között oszlik meg, illetve a fejlesztési költségekből is kisebb részlet jut egy-egy akkura. Ez abból is egyértelműen látszik, hogy a legnagyobb zuhanást 2009 és 2013 között tapasztalhattuk, amikor sikerült elérni a valódi, költséghatékony sorozatgyártáshoz szükséges számokat. Az akkucsomagok gyártásának kilowattóránkénti ára persze azóta is folyamatosan csökken, ráadásul még mindig az inflációt megszégyenítő mértékben. Az alábbi grafikonon láthatjátok az adatsor könnyen emészthető ábrázolását.
A villanyautó-akkucsomagok gyártási költsége kilowattóránként (Forrás: Department of Energy’s Vehicle Technologies Office)
De akkor miért nem lettek olcsóbbak a villanyautók?
Nos, az egyik fontos faktor ebben a kérdésben, hogy az akkucsomagok árát kilowattóránként mérik. A vásárlói igényekre reflektálva így évről évre egyre nagyobb akkukat is kellett gyártani, az átlag akkucsomag is legalább hét-nyolcszorosára nőtt a 2008-as adatokhoz képest, ami az inflációval is számolva már nagyjából ugyanazt az árat jelenti akkumulátoronként. Hogy érthető legyen, egy mai Tesla Model Y 81 kilowattórás akkucsomagja egymagában nagyjából 41 millió forintba került volna 2018-ban, és akkor a méretekről, illetve a tömegről még szó sem esett. Az utóbbi években azonban stabilizálódni látszik az elvárt akkucsomag-méret, így a gyártók már valódi árcsökkenést prognosztizálnak, egyesek még azt is ki merik jelenteni, hogy 2027-re olcsóbbá válhatnak a villanyautók, mint a belsőégésű motoros konkurenseik. Pezsgőt bontani azonban még nem érdemes az erdőben vígan szaladgáló medve bőrére: ebben az előjelzésben a legtöbb gyártó olyan keresletnövekedéssel számolt, amit esélytelennek látszik, hogy tartani tudnának. Persze, a technológia fejlődése még hozhat kellemes meglepetéseket, ám a filléres villanyautók kánaánja inkább csak álom marad továbbra is.