Sofőrös limónak is elmenne – itthon az új Fiat Tipo

A hazai bemutató és menetpróba alapján több mint ígéretes a Fiat Tipo

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Fiat olaszos lendülettel nagy terveket szőtt a Tipo köré. Már 3,5 millió forintért elhozható a kispolgári józan luxus, és nem is rossz.


Autós újságíróként az ember munkájából adódóan gyakrabban találkozik a tízmillió forintos lélektani határon túli autókkal, mint az olcsókkal. Pedig a piacnak talán a legérdekesebb része az a 3 és 5 millió forint közötti ársáv, amiben az olcsóbb új családi autók tanyáznak. Ez az a szint, ahol ma a tehetős és józanul gondolkodó magánvásárlók keresgélnek. Aki távolabb lát a tizenéves, tőlünk nyugaton levetett prémium nagyautóknál, az garanciával és újonnan egész jó kocsikhoz juthat. Ebbe az extremitásoktól mentes szürke zónába lőtt bele a Fiat az új Tipóval. Az olaszok mindig is jók voltak családi autóban, csak az utóbbi években kicsit lemaradtak. A Bravo és a Punto kiöregedtek, maradt a Panda és az örökifjú 500-as, amiből teljes típuscsalád lett mára.
Hirdetés


Közben - adva a szív diktálta érzelmeknek - kihozták az elmúlt évek egyik legszebb roadsterét, a 124 Spidert. Az olaszok tavaly bejelentett kétfrontos világuralmi törekvésein mindenki mosolygott egy picit, de az új Tipóból kiszállva revideálni kell a nézeteinket. Igaz, ami igaz, a Tipo aztán nem fog az érzelmeinkre hatni, sokkal inkább a ráció felé tol, de azt jól csinálja. Filiberto Barbero, az FCA konszern közép és kelet-európai képviseletének ügyvezető igazgatója a Tipót méltatva a funkcionalitást emelte ki, illetve hogy az agresszíven jó árazás miatt nem véletlen, hogy bezsebelték vele az Autobest díjat. A C-szegmens, vagyis a kompaktok osztálya egyre jobb eladásokat mutat, és aki ezekkel a volumenmodellekkel sikert ér el, annak valóban hangos lesz a sikere, és ez az egész márkának jót tesz.

Elég visszagondolni a Fiat 128-asra (3 millió példány), a 127-esre (5,2 millió példány), vagy a kocka Pandára (6 millió példány), amikből rengeteget adtak el. Éppen ezért a Fiat kötelékébe tartozó Tofas, azaz a Türk Otomobil Fabrikası Anonim Sirket gyár a törökországi Bursában sem az antik Fiat 131 átiratokat (Dogan, Sahin, Kartal és társaik) ontja már, hanem újabb családi autókat. A négyajtós, lépcsőhátú Tipo tekinthető a Linea utódjának is, mint olcsó kicsi szedán, de mégis több annál. Méreteivel már tényleg a kompaktok szintjén van, korábbi cikkünkben viszont nem hasonlítottuk máshoz. Például a kompaktok etalonjaként számon tartott Volkswagen Golfnál csak egyetlen milliméterrel rövidebb a Tipo tengelytávja, szélessége meg héttel kisebb. A literek és a centik nem mondnak el mindent egy autóról, de azért a 12 liternyi utastéri tárolóhely és az 520 literes csomagtartó olyan értékek, amikre lehet egy igen jóízűt csettinteni.

A csak nevében előd régi Tipo 1989-ben Év Autója lett - biztos nem a formája miatt, mert addigra a kockaság pont kiment a divatból. Abból is elfogyott vagy 2 millió, de nem is emiatt érdekes, hanem mert vele kezdett a Fiat trükközni a kategóriákkal. Az ugyanis rendes alsó közepes, azaz kompakt volt, de a vele szerkezetileg azonos Tempra és annak SW kombija a középkategóriába volt delegálva, ehhez passzolóan magasabb árcédulával. Nem jött át eléggé az üzenet, így hiába ismételték meg a mutatványt a Bravo/Brava párosra épülő Mareával, a kilencvenes évek második felében is az alsóközepes változatot vette inkább a nép. Mára meg eljutottunk odáig, hogy a nemrég leleplezett ötajtós Tipónál olcsóbb a már itthon is kapható szedán. A két új változat közül az ötajtóst nyárra, a még praktikusabb és emiatt még érdekesebb kombit meg őszre ígéri a hazai forgalmazó.

Korábbi értesüléseinket korrigálva leírom, hogy a Tipo nem a régi Punto rokona, hanem egy teljesen új járműcsalád első tagja. Karosszériájában magas arányban van nagy szilárdságú acél és annyira rámentek a részletekre, hogy például az első futómű kanyarstabilizátora részben kompozit műanyagból van. Innen nézve ez elöl MacPherson rendszerű, hátul hosszanti csatolt lengőkaros futómű sem csak a spórolásról szól, hanem előbbi bőven elég a normál használathoz, utóbbi meg lehetővé teszi a nagy csomagtér kialakítását. Érdekes még az is, hogy a csak automataváltóval kínált 1.6-os benzines a Chrysler házasság révén kerülhetett egy Fiat orrába, amúgy ez az első szériás újkori Miniben is használt blokk. A hozzá társított automataváltó Aisin gyártmány, de ezt nem tudtuk a bemutatón elcsípni. Mivel a kollégák elvitték előlünk az egyetlen 1.4-es benzinest, így az 1.6-os, azaz az erősebbik dízelt tudtuk hazai utakon kipróbálni.

Minden viszonyítás kérdése, mert a hely tényleg nagy a Tipóban, és az ülések sem rosszak, de a kapcsolók, a vezetői környezet és a kidolgozás minősége sokkal inkább kisautós hangulatot ad, mintsem kompaktosat. Nem túl pontos a váltó, szintetikus a kormány és a fék adagolhatósága is elmarad az olyan konkurensekétől, amiknél nem kell külön magyarázni, hogy valóban kompaktok. Mindez azonban mit sem számít, ha mellé vesszük, hogy minden funkció szépen működik és a hátsó tér kifejezetten hatalmas. Mivel a vezetési élményt nem itt kell keresni, én könnyű szívvel adtam át a sofőrhelyet kollégáimnak, és egy rövid anyósszerep után átültem a hátsó sorba, majd megtértem. Reális keretek közt nagy fejtér, méretes lábtér, a rövid próba alatt kifejezetten komfortos hátsó ülések jelentik a maximumot, amit egy ilyen autót nyújthat, és a Tipo ebben a versenyszámban jó is.

Fiat Tipo, 2016 - akciós árak
Tipo Easy Lounge
1.4 16V 3 490 000 3 790 000 3 990 000
1.6 16V aut. - 4 290 000 4 490 000
1.3 Mjet 4 290 000 4 590 000 -
1.6 Mjet - 4 890 000 5 090 000

A Fiat nagyon jól tudja, hogy nem versenyezhet a kategória nevesebb szereplőivel, mint a Toyota Corolla, az Opel Astra, vagy a Ford Focus szedán változata, de nem is ez a célja. Az nem kérdés, hogy a Dacia Logan, a Peugeot 301 és a Citroën C-Elysée triójánál komolyabb autó. Ha ár/érték arányban nézzük, akkor szoros lesz a meccs a nagyautósabb, de drágább, 4,15 millió forintos hivatalos alapárú Renault Fluenece-szal. Abból tavaly nagyon sok, 825 példány kelt el. Persze, mi is tudjuk, hogy ezek jelentős része cégautó, de a Tipót sem csak a magánvásárlóknak szánják.

Akinek leesett az álla az akciós alapáraktól az kapaszkodjon meg, mert a legjobb televíziós direktértékesítés stílusában itt az extra ajánlat. Az Opening Edition 3,99 millió forinttól légkondicionálóval, 17 colos könnyűfémfelnikkel, 5 colos érintőképernyő navigációval és krómozott kilincsekkel elvihető már. A Fiat várakozásai mindezek alapján lehetnek is nagyok, már idén 6-700 Tipót szeretnének eladni, és azt se felejtsük el, hogy fél éven belül a két újabb változat is elérhető lesz. Látom magam előtt a célcsoportot, akik izgatottan kattintanak a Fiat honlapjára, de várjanak picit, mert még mindig van lőpor az olaszok ágyújában. Nevezetesen egész biztos, hogy lesz LPG-s változat, és van esély a gyári CNG-hajtás megjelenésére is. Nem csoda, ha ezek után repesve várjuk az első Tipo tesztautót.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 07:07
    Permalink

    A váltója nagyon pontos!!! Ellentétben a leírtak alapján! A fék nagyon harapós!! A hely hátul kicsi a fejnek. Beleütközik a fejem a tetőbe. Lehet csak azért mert 190cm vagyok. Le kell csúszni a hátsó ülésen, hogy ne érjen bele a fejem a tetőbe. Lábtérnek viszont nagy hely van.A futómű egy kicsit pattogós nem ringatós lágy futóműve van. Motorja hidegen is csendes, meglepően elégnek bizonyul jól viszi a kasztnit. Én már kipróbáltam.

  • 2017.10.28. at 07:07
    Permalink

    neked meg, ha nem fing lenne az agyad helyén, akkor értelmesen is hozzá tudnál szólni, személyeskedés nélkül. de mivel eléggé hasonlóak, így a személyeskedésen kívűl nem sok más marad az ilyen proliknak.

  • 2017.10.28. at 07:07
    Permalink

    Kevés olyan autó van ma itthon, amit ténylegesen a magyar emberekre szabtak, mint valami jó ruhát: ez is egy olyan. Ennek örülnünk kell, valószínűleg a fenntartása is pénztárca-barát és az itthoni fizetésekhez többé-kevésbé passzoló lesz. A VW-konszern valahogy nem érzi, mitől lesz ütős egy olcsó szedán, a Rapid/Toledo párost nem érzem telitalálatnak – viszont a franciák nagyon tudják, és a Fiat is érzi, megmutatták már az Albeával és a Lineával. Nem volt rossz autó egyik sem. Ezt a kocsit nyugodtan hívhatnák ezek közül bármelyik mai leszármazottjának is – jó szellemi utódja ezeknek az új Tipo.

    A belsőt nézve ami kapásból szemet szúrt, az az indokolatlanul nagy váltógomb, de nem is akarom a kákán a csomót keresni – ütős darabnak tűnik. Az olaszok még mindig tudnak jót rajzolni, de az utóbbi időben számos kilengést láttunk tőlük.

  • 2017.10.28. at 07:07
    Permalink

    Az 1980-as években az “átkosban” előszeretettel olvastam a “TECHNIKA” cimű újságot.
    A TIPO akkor volt tervezőasztalon. Érdekes, és eltúlzott szándékról számolt be az akkori újság. Megalkotói olyan szándékkal fogtak hozzá: hogy “Mercedes kényelmű autót akarnak, csak annál sokkal olcsóbban”. :DD
    Hű ha! Ez érdekes…
    Aztán úgy hozta a sors, hogy 1994-ben vásároltam egyet, 1,9 TD, aminek 4 évig voltam “boldog” tulajdonosa. Hosszú utakra is szivesen jártam vele. A tervezőknek majdnem sikerült a kitűzött célt elérni. 🙂 A TIPO-t követő Golf lll TDI-t komfort tekintetében már visszalépésnek éreztem.
    A műszaki megoldások (tartósság) terén már nem volt ilyen rózsás a kép. Ennek ellenére 22 éves távlatból is pozitiv emlékeim vannak a TIPO-ról. 🙂
    Azóta sokat változott az autóipar.

  • 2017.10.28. at 07:07
    Permalink

    A Rapid kisebb kívül belül.10 centivel kisebb széltében, ami eléggé érezhető a beltérben. Egyedül csomagtérben nyer a Rapid, viszont a Tipo szintjére extrázva, már drágább annál.

  • 2017.10.28. at 07:07
    Permalink

    Ez egy teljesen normális ésszerű választás. Több hasonló kellene. Na meg az embereknek kellene agyilag odáig eljutni, hogy inkább egy ilyet válasszanak egy használt prémium helyett.

  • 2017.10.28. at 07:07
    Permalink

    Ha már van 4 milliója az embernek új autóra, lehet számításba venném a most akciózott Lancer Sedant is, akciózva 4millió az Invite felszereltség.

  • 2017.10.28. at 07:07
    Permalink

    Sajnos szinte minden sajtóorgánum valahogy elfelejti megemlíteni az egyik ténylegesen nagy konkurenst, nevezetesen a Skoda Rapidot. Az árakat elnézve a Tipo meglehetős előnyben van.

  • 2017.10.28. at 07:07
    Permalink

    Nehéz megmondani,mert a konkurensek egy részénél a ferdehátúak most kaptak utódot,amikből még nincs sedan változat,a régiek meg már nincsenek az árlistán,meg ez márkafüggő is. A Focusnál pl. 100 ezer ft a felára az ötajtósnak,nyílván ez nem szentírás a Fiatnál,de én kétlem,hogy olcsóbb lesz majd az ötajtós,mint a sedan.

  • 2017.10.28. at 07:07
    Permalink

    Hogyan szokták kategória szerint árazni az azonos szériába tartozó verdákat?
    Ez a Tipo nagyon nagyon megtetszett, de sedan-t nem akarok. A Hatchback érdekelne belőle, viszont ha az drágább lesz akkor már nem fér bele… 🙁

Vélemény, hozzászólás?