Sofőrös limónak is elmenne – itthon az új Fiat Tipo
A hazai bemutató és menetpróba alapján több mint ígéretes a Fiat Tipo
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Fiat olaszos lendülettel nagy terveket szőtt a Tipo köré. Már 3,5 millió forintért elhozható a kispolgári józan luxus, és nem is rossz.
Autós újságíróként az ember munkájából adódóan gyakrabban találkozik a tízmillió forintos lélektani határon túli autókkal, mint az olcsókkal. Pedig a piacnak talán a legérdekesebb része az a 3 és 5 millió forint közötti ársáv, amiben az olcsóbb új családi autók tanyáznak. Ez az a szint, ahol ma a tehetős és józanul gondolkodó magánvásárlók keresgélnek. Aki távolabb lát a tizenéves, tőlünk nyugaton levetett prémium nagyautóknál, az garanciával és újonnan egész jó kocsikhoz juthat. Ebbe az extremitásoktól mentes szürke zónába lőtt bele a Fiat az új Tipóval. Az olaszok mindig is jók voltak családi autóban, csak az utóbbi években kicsit lemaradtak. A Bravo és a Punto kiöregedtek, maradt a Panda és az örökifjú 500-as, amiből teljes típuscsalád lett mára.
Közben - adva a szív diktálta érzelmeknek - kihozták az elmúlt évek egyik legszebb roadsterét, a 124 Spidert. Az olaszok tavaly bejelentett kétfrontos világuralmi törekvésein mindenki mosolygott egy picit, de az új Tipóból kiszállva revideálni kell a nézeteinket. Igaz, ami igaz, a Tipo aztán nem fog az érzelmeinkre hatni, sokkal inkább a ráció felé tol, de azt jól csinálja. Filiberto Barbero, az FCA konszern közép és kelet-európai képviseletének ügyvezető igazgatója a Tipót méltatva a funkcionalitást emelte ki, illetve hogy az agresszíven jó árazás miatt nem véletlen, hogy bezsebelték vele az Autobest díjat. A C-szegmens, vagyis a kompaktok osztálya egyre jobb eladásokat mutat, és aki ezekkel a volumenmodellekkel sikert ér el, annak valóban hangos lesz a sikere, és ez az egész márkának jót tesz.
Elég visszagondolni a Fiat 128-asra (3 millió példány), a 127-esre (5,2 millió példány), vagy a kocka Pandára (6 millió példány), amikből rengeteget adtak el. Éppen ezért a Fiat kötelékébe tartozó Tofas, azaz a Türk Otomobil Fabrikası Anonim Sirket gyár a törökországi Bursában sem az antik Fiat 131 átiratokat (Dogan, Sahin, Kartal és társaik) ontja már, hanem újabb családi autókat. A négyajtós, lépcsőhátú Tipo tekinthető a Linea utódjának is, mint olcsó kicsi szedán, de mégis több annál. Méreteivel már tényleg a kompaktok szintjén van, korábbi cikkünkben viszont nem hasonlítottuk máshoz. Például a kompaktok etalonjaként számon tartott Volkswagen Golfnál csak egyetlen milliméterrel rövidebb a Tipo tengelytávja, szélessége meg héttel kisebb. A literek és a centik nem mondnak el mindent egy autóról, de azért a 12 liternyi utastéri tárolóhely és az 520 literes csomagtartó olyan értékek, amikre lehet egy igen jóízűt csettinteni.
A csak nevében előd régi Tipo 1989-ben Év Autója lett - biztos nem a formája miatt, mert addigra a kockaság pont kiment a divatból. Abból is elfogyott vagy 2 millió, de nem is emiatt érdekes, hanem mert vele kezdett a Fiat trükközni a kategóriákkal. Az ugyanis rendes alsó közepes, azaz kompakt volt, de a vele szerkezetileg azonos Tempra és annak SW kombija a középkategóriába volt delegálva, ehhez passzolóan magasabb árcédulával. Nem jött át eléggé az üzenet, így hiába ismételték meg a mutatványt a Bravo/Brava párosra épülő Mareával, a kilencvenes évek második felében is az alsóközepes változatot vette inkább a nép. Mára meg eljutottunk odáig, hogy a nemrég leleplezett ötajtós Tipónál olcsóbb a már itthon is kapható szedán. A két új változat közül az ötajtóst nyárra, a még praktikusabb és emiatt még érdekesebb kombit meg őszre ígéri a hazai forgalmazó.
Korábbi értesüléseinket korrigálva leírom, hogy a Tipo nem a régi Punto rokona, hanem egy teljesen új járműcsalád első tagja. Karosszériájában magas arányban van nagy szilárdságú acél és annyira rámentek a részletekre, hogy például az első futómű kanyarstabilizátora részben kompozit műanyagból van. Innen nézve ez elöl MacPherson rendszerű, hátul hosszanti csatolt lengőkaros futómű sem csak a spórolásról szól, hanem előbbi bőven elég a normál használathoz, utóbbi meg lehetővé teszi a nagy csomagtér kialakítását. Érdekes még az is, hogy a csak automataváltóval kínált 1.6-os benzines a Chrysler házasság révén kerülhetett egy Fiat orrába, amúgy ez az első szériás újkori Miniben is használt blokk. A hozzá társított automataváltó Aisin gyártmány, de ezt nem tudtuk a bemutatón elcsípni. Mivel a kollégák elvitték előlünk az egyetlen 1.4-es benzinest, így az 1.6-os, azaz az erősebbik dízelt tudtuk hazai utakon kipróbálni.
Minden viszonyítás kérdése, mert a hely tényleg nagy a Tipóban, és az ülések sem rosszak, de a kapcsolók, a vezetői környezet és a kidolgozás minősége sokkal inkább kisautós hangulatot ad, mintsem kompaktosat. Nem túl pontos a váltó, szintetikus a kormány és a fék adagolhatósága is elmarad az olyan konkurensekétől, amiknél nem kell külön magyarázni, hogy valóban kompaktok. Mindez azonban mit sem számít, ha mellé vesszük, hogy minden funkció szépen működik és a hátsó tér kifejezetten hatalmas. Mivel a vezetési élményt nem itt kell keresni, én könnyű szívvel adtam át a sofőrhelyet kollégáimnak, és egy rövid anyósszerep után átültem a hátsó sorba, majd megtértem. Reális keretek közt nagy fejtér, méretes lábtér, a rövid próba alatt kifejezetten komfortos hátsó ülések jelentik a maximumot, amit egy ilyen autót nyújthat, és a Tipo ebben a versenyszámban jó is.
Fiat Tipo, 2016 - akciós árak
Tipo | Easy | Lounge | |
1.4 16V | 3 490 000 | 3 790 000 | 3 990 000 |
1.6 16V aut. | - | 4 290 000 | 4 490 000 |
1.3 Mjet | 4 290 000 | 4 590 000 | - |
1.6 Mjet | - | 4 890 000 | 5 090 000 |
A Fiat nagyon jól tudja, hogy nem versenyezhet a kategória nevesebb szereplőivel, mint a Toyota Corolla, az Opel Astra, vagy a Ford Focus szedán változata, de nem is ez a célja. Az nem kérdés, hogy a Dacia Logan, a Peugeot 301 és a Citroën C-Elysée triójánál komolyabb autó. Ha ár/érték arányban nézzük, akkor szoros lesz a meccs a nagyautósabb, de drágább, 4,15 millió forintos hivatalos alapárú Renault Fluenece-szal. Abból tavaly nagyon sok, 825 példány kelt el. Persze, mi is tudjuk, hogy ezek jelentős része cégautó, de a Tipót sem csak a magánvásárlóknak szánják.
Akinek leesett az álla az akciós alapáraktól az kapaszkodjon meg, mert a legjobb televíziós direktértékesítés stílusában itt az extra ajánlat. Az Opening Edition 3,99 millió forinttól légkondicionálóval, 17 colos könnyűfémfelnikkel, 5 colos érintőképernyő navigációval és krómozott kilincsekkel elvihető már. A Fiat várakozásai mindezek alapján lehetnek is nagyok, már idén 6-700 Tipót szeretnének eladni, és azt se felejtsük el, hogy fél éven belül a két újabb változat is elérhető lesz. Látom magam előtt a célcsoportot, akik izgatottan kattintanak a Fiat honlapjára, de várjanak picit, mert még mindig van lőpor az olaszok ágyújában. Nevezetesen egész biztos, hogy lesz LPG-s változat, és van esély a gyári CNG-hajtás megjelenésére is. Nem csoda, ha ezek után repesve várjuk az első Tipo tesztautót.
A váltója nagyon pontos!!! Ellentétben a leírtak alapján! A fék nagyon harapós!! A hely hátul kicsi a fejnek. Beleütközik a fejem a tetőbe. Lehet csak azért mert 190cm vagyok. Le kell csúszni a hátsó ülésen, hogy ne érjen bele a fejem a tetőbe. Lábtérnek viszont nagy hely van.A futómű egy kicsit pattogós nem ringatós lágy futóműve van. Motorja hidegen is csendes, meglepően elégnek bizonyul jól viszi a kasztnit. Én már kipróbáltam.
Bejövős. Kombiban még szebb!
h…e vagy fiam, mint szódás a lovát. Már megint, még mindig, világ szégyene!
neked meg, ha nem fing lenne az agyad helyén, akkor értelmesen is hozzá tudnál szólni, személyeskedés nélkül. de mivel eléggé hasonlóak, így a személyeskedésen kívűl nem sok más marad az ilyen proliknak.
A Kombi:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=E9_5xujLE3E[/url]
És az 5 ajtós:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=__Sk6U8kxd8[/url]
Kevés olyan autó van ma itthon, amit ténylegesen a magyar emberekre szabtak, mint valami jó ruhát: ez is egy olyan. Ennek örülnünk kell, valószínűleg a fenntartása is pénztárca-barát és az itthoni fizetésekhez többé-kevésbé passzoló lesz. A VW-konszern valahogy nem érzi, mitől lesz ütős egy olcsó szedán, a Rapid/Toledo párost nem érzem telitalálatnak – viszont a franciák nagyon tudják, és a Fiat is érzi, megmutatták már az Albeával és a Lineával. Nem volt rossz autó egyik sem. Ezt a kocsit nyugodtan hívhatnák ezek közül bármelyik mai leszármazottjának is – jó szellemi utódja ezeknek az új Tipo.
A belsőt nézve ami kapásból szemet szúrt, az az indokolatlanul nagy váltógomb, de nem is akarom a kákán a csomót keresni – ütős darabnak tűnik. Az olaszok még mindig tudnak jót rajzolni, de az utóbbi időben számos kilengést láttunk tőlük.
Az 1980-as években az “átkosban” előszeretettel olvastam a “TECHNIKA” cimű újságot.
A TIPO akkor volt tervezőasztalon. Érdekes, és eltúlzott szándékról számolt be az akkori újság. Megalkotói olyan szándékkal fogtak hozzá: hogy “Mercedes kényelmű autót akarnak, csak annál sokkal olcsóbban”. :DD
Hű ha! Ez érdekes…
Aztán úgy hozta a sors, hogy 1994-ben vásároltam egyet, 1,9 TD, aminek 4 évig voltam “boldog” tulajdonosa. Hosszú utakra is szivesen jártam vele. A tervezőknek majdnem sikerült a kitűzött célt elérni. 🙂 A TIPO-t követő Golf lll TDI-t komfort tekintetében már visszalépésnek éreztem.
A műszaki megoldások (tartósság) terén már nem volt ilyen rózsás a kép. Ennek ellenére 22 éves távlatból is pozitiv emlékeim vannak a TIPO-ról. 🙂
Azóta sokat változott az autóipar.
A Rapid kisebb kívül belül.10 centivel kisebb széltében, ami eléggé érezhető a beltérben. Egyedül csomagtérben nyer a Rapid, viszont a Tipo szintjére extrázva, már drágább annál.
Ez egy teljesen normális ésszerű választás. Több hasonló kellene. Na meg az embereknek kellene agyilag odáig eljutni, hogy inkább egy ilyet válasszanak egy használt prémium helyett.
Ha már van 4 milliója az embernek új autóra, lehet számításba venném a most akciózott Lancer Sedant is, akciózva 4millió az Invite felszereltség.
Sajnos szinte minden sajtóorgánum valahogy elfelejti megemlíteni az egyik ténylegesen nagy konkurenst, nevezetesen a Skoda Rapidot. Az árakat elnézve a Tipo meglehetős előnyben van.
Kene neked egy jo eros szemuveg. 😉
szegény ember 3er-je (oldalról mindenképp).
Nehéz megmondani,mert a konkurensek egy részénél a ferdehátúak most kaptak utódot,amikből még nincs sedan változat,a régiek meg már nincsenek az árlistán,meg ez márkafüggő is. A Focusnál pl. 100 ezer ft a felára az ötajtósnak,nyílván ez nem szentírás a Fiatnál,de én kétlem,hogy olcsóbb lesz majd az ötajtós,mint a sedan.
Nekem nincs bajom az arányaival, pofás kis autó, de a 8 év rozsdagarancia kicsit karcsú 2016-ban, még akkor is ha ez egy olcsó autó.
Hogyan szokták kategória szerint árazni az azonos szériába tartozó verdákat?
Ez a Tipo nagyon nagyon megtetszett, de sedan-t nem akarok. A Hatchback érdekelne belőle, viszont ha az drágább lesz akkor már nem fér bele… 🙁
Meghúzhatták volna az olaszok, hogy a lépcsőshátúnál újra előveszik a Tempra nevet. Mostanában úgyis retróláz van a Fiatnál:)