Sláger a használt Passat, de Octavia is bőven fogyna itthon
Tuti tippeket árult el a legnagyobb hazai használtautó-kereskedés vezetője
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nő az import, mind többen adnak-vesznek használt autót hazánkban is, ugyanakkor még mindig hiány a fiatal, minőségi áru. A DasWelt Auto márkavezetője elárulta számunkra, hogy mire vágynak leginkább vevőik.
Speciális piac a hazai, hiszen tudjuk, a magánvásárlók sokkal inkább csak használt autót tudnak megvásárolni, mint újat. Utóbbiak elsődleges vásárlói a cégek, a privát kuncsaftok pedig inkább csak másod-, harmadkézből tudnak szemezni. Ezen a piacon különösen fontos pozíciója van a már több mint 10 éves múltra visszatekintő Das WeltAutónak, azaz a Volkswagen-konszern autóit újonnan kínáló Porsche Hungaria használtautós almárkájának. A legális használtautó-kereskedők közül a legnagyobb forgalmúnak számító cég országszerte 30 kereskedéssel szolgálja ki vevőit, igaz, a válság előtti csúcsidőkben még 51 partnere volt. Idén mintegy 6300 autó eladásával számolnak, ami 4 százalékos piacrészt, a tavalyihoz képest pedig 5-8 százalékos bővülést jelent számukra. Korlát azonban a Das WeltAuto számára, hogy az általuk kínálni kívánt minőségi használt autóból továbbra is hiány van hazánkban. A piac jóval szerényebb mértékben nőtt, mint a regisztrációs adó 2012-es módosítása óta háromszorosára ugrott használtautó-import. Ha utóbbi növekedése az elmúlt hónapokban lassult is, még mindig jelentős, miközben a szintén bővülő újautó-eladás továbbra is évi 100 ezer példány alatti. Ráadásul a forint gyenge árfolyama miatt nem csak az új, a használt autók külföldre vándorlása is megfigyelhető.
Bár a használtautó-adásvételek száma az elmúlt négy évben másfélszeresére nőtt, a minőségieket kínáló Das WeltAuto forgalma gyakorlatilag stagnált, gátat szab a hazai készlet, külföldről - legálisan - drága a jó autó
Beszédes, hogy míg az autóátírások száma az elmúlt négy évben másfélszeresére nőtt, a Das WeltAuto értékesítési darabszáma gyakorlatilag stagnált. Nehezített pályán játszanak ugyanis a legális kereskedők, amíg a külföldről származó használt autókhoz nem kell eredetiségvizsga, illetve amíg adóellenőrzésük, nyomonkövetésük nem megoldott. Ma egy külföldön használtautó-kereskedés nevére nettó áron vásárolt használt autó egy kézzel írott hamisított adásvételi szerződéssel bármelyik okmányirodában forgalomba helyezhető, a NAV pedig csak jóval utána fogja majd keresni a be nem fizetett áfát. Nem csak az állam jár rosszul, a vevő is, hiszen garancia nélküli használt autót kap, számára a láncolatban nem jelenik meg az autót importáló kereskedő, ő papíron az egykori külföldi tulajdonostól vásárol, itthon pedig leginkább egy névre írt forgalmit kap a kezébe.
A Das WeltAuto éppen ezért szorgalmazza, hogy legyen európai adónyilvántartása a használt autóknak, ugyanis ez az áfacsalási gyakorlat nem csak itthon létezik, európai trend, például Franciaországban is könnyedén eljátszható. Másrészt nyilvánvalóan ajánlott lenne a külföldről, az EU-ból származó autók számára is kötelezővé tenni az eredetiségvizsgát. Az is tény, hogy míg a regisztrációs adó 2012 előtti avulási táblája túlzottan szigorú volt, a mostani túlzottan megengedő, így lehetséges az, hogy a behozott, idén már várhatóan több mint 140 ezer használt autó több mint fele 10, ötöde 15 év feletti. Utóbbi azt jelenti, hogy éves szinten 28 ezer 15 évnél idősebb, a hazai autópark 13,7 éves átlagéletkorát jelentősen rontó autó érkezik hazánkba, közülük 2800 a 20 év feletti, jellemzően nem gyönyörűen megőrzött young- és oldtimer.
Mi kell a magyar népnek?
Míg a hazai tulajdonosváltások modellenkénti bontása gyakorlatilag azt adja vissza, hogy mely modellekből van a legtöbb útjainkon, így a Suzuki Swift, az Opel Astra és a Volkswagen Golf áll a dobogón, az import modellek toplistája azt mutatja meg, hogy milyen modellekre vágynak a vevők. Miként arról augusztus elején írtunk, már nem a sokáig domináns 3-as BMW, hanem a Volkswagen Passat áll az élen, fölénye jelentősebb, ha a fiatalabb, legfeljebb 5 éves korosztályt nézzük.
Idén eddig több mint 30 ezer Suzuki Swift cserélt gazdát, abból van a legtöbb példány
Mint azt Frank Györgytől, a Das WeltAuto márkavezetőjétől megtudtuk, az import nem követi konzekvensen azt, hogy a hazai vevők mit keresnek leginkább a piacon. A Passat lerágott csont, van rá kereslet és kínálat is. Viszont az új autók körében évekig legnépszerűbb Skoda Octavia és a szintén sokáig az egyik legnépszerűbb kisautónak számító Volkswagen Polo kapcsán még mindig szinte sorban állnak a vevők. Kisautóból tehát a Polo, kompaktból a nagy csomagtérrel rendelkező Octavia, középkategóriásból pedig a Passat a magyarok kedvence. Életkorra és állapotra tekintet nélkül, minden árkategóriában, hogy egy tippet adjunk a nepperkedéshez.
Az importmodellek idei dobogóján két Volkswagen is áll, a Passat és a Golf közé a Ford Focus fészkelődött be