Skoda Octavia kéne, de melyik motorral?

Skoda Octavia: motorok, hibák, árak

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Skoda Octavia újonnan a legnépszerűbb autó, de Jolly Joker használtan is. Melyik motorral érdemes venni?


Simán tartunk már ott, hogy a mai Skodát, a Skoda Octaviát senkinek sem kell bemutatni. A KGST-idők csehszlovák termékeihez képest német, modern VW-technikáról, Golf-technikáról van szó. Sajnos egyre drágábban, de azért az anyacég kompakt etalonjánál valamivel alacsonyabb áron úgy újonnan, mint használtan. Hétköznapjaink, utcaképünk szerves része az Octavia, a legkedveltebb Skoda, már a legújabb, a harmadik generációs is. Ár/értékét az alsó-középkategórián túlmutató mérete, főképp ötajtósan és kombiként is gigászi csomagtere dobja meg.
Hirdetés

Mondjuk az első újkori, az 1996-ban a IV-es Golf padlólemezén kihozott széria hátul még elég szűk volt, de a Golf V-alapú, 2004-ben debütált második generáció már utastéri kényelmével, helykínálatával, minőségével és megannyi hajtásláncával is kitűnt a mezőnyből. Az aktuális nemzedék ugye tavaly kezdte ellepni az utakat, piacvezető, sok-sok céges felhasználó és néhány magánvásárló méltán népszerű családi kedvence.

Melyik generáció milyen motorral jellemzően mennyibe kerül? A Használtautó.hu vonatkozó hirdetéseiből azt látni, hogy szinte hihetetlen, de 2000-es évjáratú Octavia I-ért is lehet még kérni akár több mint 1 millió forintot! Az ilyenek nyilván 1.9 TDI-k 110 lóerővel és gazdag felszereltséggel (elektronikus vezérlésű klíma, tempomat, alkalmasint összkerékhajtás), ám 150 lovas 1.8 Turbót is találunk egymilliós magaslatokban. Bolygóműves, kényelmes, kissé lusta és szomjas automata váltóval is. Polgáribb motorokkal, komoly futással és viharvertebb állapotban persze az említett ár töredékéért is kapni Octaviát (1.4-1.6-1.8 benzin 60-125 LE, 1.9 SDI 68 LE).
Skoda Octavia I – jellemző típusok árai (Ft)
1.4 60-75 LE 1.6 75-101 LE 1.9 TDI 90-131 LE
1997 - 199 000-650 000 550 000-720 000
1998 - 390 000-850 000 570 000-899 000
1999 - 300 000-750 000 550 000-1 180 000
2000 - 520 000-789 000 579 000-1 199 000
2001 - 440 000-1 100 000 750 000-1 145 000
2002 599 000-990 000 599 000-1 150 000 799 000-1 390 000
2003 445 000-1 500 000 699 000-829 000 1 130 000-1 599 000
2004 619 000-1 400 000 979 000 780 000-1 600 000

És azért fiatalabb, facelift utáni példányok is vannak egymillión innen. A kínálat bőséges. Kuriózumként 2,0 literes benzines, de 90 lovas 1.9 TDI Ecomax is akad. Még fehérebb holló a 131 lóerős 1.9 PD TDI 10 évesen 1,3 millió forint környékén, míg a 2004-es első II-es Octaviák legkevesebb 1,4 milliót kóstálnak. Ennyiért mozognak a 2005-ös Tourok, a 2010-ig gyártásban tartott első generációs típusok is. Ha csavarunk egyet, s az a felütés, hogy milyen Octaviát vehetünk 2 millióért? Beleférhet már a frissített 2009-2010-es is, de zömében Tour II, facelift előtti lesz az általában 102 lóerős 1.6-os benzinesként vagy 105 lovas 1.9 PD TDI-ként.
Időközben – 2001-ben - RS csúcsmodell született turbós 180, 2005-től már kerek 200 lóval, 2007-től emelt hasmagasságú sima vagy crossoveresített Scout kombi is jött haldexes 4x4-gyel, a második generációval meg a frissítés után, 2010-ben érkeztek a szívó MPI-ket lassan nyugdíjazó TSI benzinmotorok. És 2009-ben a 1.9-es PD-t váltó 1.6 CR TDI is befutott, majd a kétliteres dízel is közös nyomócsöves technikával korszerűsödött.

Ugorva egyet: úgy 3 millióért milyen Octaviát lehet vásárolni? Nem kicsi a szórás, 3-6 éves TSI-k és TDI-k sorakoznak. De kapaszkodjunk meg: még 80 lovas szívó 1.4-eseket is árulnak 3 millióért és fölötte, igaz, szinte nulla futással. Hát 3 millió magyar pénzért már a híres-hírhedt DSG-váltóval is van Octavia? Igen, van.
Skoda Octavia II és Tour I-II – jellemző típusok árai (Ft)
1.4 75-80 LE 1.2 TSI 105 LE 1.4 TSI 122-140 LE 1.6 TDI 105 LE 1.9 TDI 101-105 LE 2.0 TDI 140-170 LE
2005 899 000-
1 599 000
- - - 1 000 000-
2 600 000
1 499 000-
2 000 000
2006 790 000-
1 599 000
- - - 1 260 000-
2 199 000
1 690 000-
2 399 000
2007 1 250 000-
2 190 000
- - - 1 170 000-
2 549 000
2 050 000-
2 899 000
2008 1 299 000-
2 990 000
- - - 1 700 000-
2 999 000
2 049 000-
3 596 000
2009 1 599 000-
2 350 000
- 1 899 000-
4 000 000
2 349 000-
3 280 000
1 675 000-
3 599 000
2 330 000-
3 850 000
2010 2 250 000-
2 899 000
1 999 000-
3 500 000
2 190 000-
3 809 000
1 990 000-
4 990 000
2 677 000-
3 949 000
2 399 000-
4 800 000
2011 2 799 000-
3 100 000
2 499 000-
2 800 000
2 590 000-
3 900 000
2 650 000-
3 690 000
- 2 890 000-
5 999 000
2012 - 3 290 000-
3 790 000
3 490 000-
4 290 000
3 390 000-
4 390 000
- 3 290 000-
6 300 000
2013 - 3 490 000-
4 290 000
5 590 000 3 990 000-
4 890 000
- -

Még följebb árban nem nyújtóznánk (pedig lazán lehetne), a harmadik generáció vívmányait sem ecsetelnénk már újból, mert annyi, de annyi cikket írtunk és írunk az aktuális és még elődeinél is méretesebb Octaviáról. Hát gyorsan pufogtassuk el a vigyázzunk a rengeteg levetett taxival, a széthajtott, leamortizált cégautóval és ex-rendőrautóval panelt, s figyeljük, mint mond a szakember. Aki a Porsche Hungaria vezető oktatója.
Papp László azt mondja, hogy a régi 1.4-es és 1.6-os szívó benzinmotorokkal (és az 1.9 SDI SD dízellel) szerelt Octavia a megfontolt, türelmes emberek választása, ugyanakkor kiforrott, megbízható, problémamentes, ajánlott verziók a nem gyorsan autózóknak. Akiket az 1.8-asra is érvényes magasabb fogyasztás sem zavar. A turbós RS-eket bölcsebb elkerülni, mert azok sokat kaphattak. A forgóelosztós adagolós 1.9 TDI a legjobb, de ezeket a kezdeti Euro 3-asokat csak azok vegyék, akiket nem érint, hogy például Németországban egy csomó városba nem engedik be őket. A PD TDI-k már Euro 4-es környezetvédelmi besorolásúak, ezek hangosabbak, darabosabbak, kevésbé kulturáltabbak, de dinamikájuk megfelelő, fogyasztásuk is kiváló.

A gázolaj és a motorolaj minőségére, a szervizperiódusra is érzékenyebb PD TDI-k PD-elemcseréje viszont költséges, kb. 200 ezer forintig terjedő „mulatság” is lehet. És ez darabár, a négy henger révén khm, néggyel kell szorozni… Szerencsére ez csak a szériavégi, már részecskeszűrős, Euro 5-ös és piezós, 2,0 literes 170 lóerős PD TDI-knek a sarkalatos pontja. Ha rendesen szervizelték az autót és ez bizonyítható, akkor a gyár még be is szállhat a költségekbe. Amennyiben ész nélkül hajtották, az jó eséllyel részecskeszűrő-cserét is von maga után. Az önregenerálás az utólagos gázolaj-befecskendezéssel ráadásul a motorolajba is juttathat üzemanyagot, szóval használt Octavia vásárlásánál (is) kéretik résen lenni, s ha lehet, a szervizkönyves, ellenőrizhető szervizmúltú, gondosan és optimális esetben márkaszervizben karbantartott autóra szavazni. Még ha az drágább is a vonzóbbnak tűnő, ki tudja, igazából milyen állapotú és előéletű többinél.
Egy nagyobb futásteljesítményű autónál a vezérműszíj azonnali cseréje is melegen javallott. Ha összkerekes, akkor a Haldex-olajé is. És próbakörön tessék tesztelni, hogy tényleg jól működik-e a 4x4 – laza, homokos talajon egy társunk figyelje, hogy tempós indulásnál a hátsó kerék is kipörög-e, természetesen a menetstabilizálót és/vagy a kipörgésgátlót ki kell kapcsolni a próbát megelőzően. Összkerékhajtású használt Octaviát a szakember kizárólag akkor venne, ha tökéletesen ismerhető az autó előélete.
A TSI motorok olajfogyasztásáról kerengő pletykákra és valós tapasztalatokra Papp László úgy reagál, hogy egy bizonyos szintig igenis normális az olajveszteség és az utántöltés. A gyár szerint mondjuk 1000 kilométerenként 6 dl olajfogyás sem irreális (szerinte és szerintünk is már az), de az ennél lényegesen szerényebb és átlagos 10 ezer kilométerenkénti 1 liter mínusz kell is, mi több, dicséretes – vélekedik a Porsche Hungaria vezető oktatója.

Egy kollégánknak új Octaviája van, 1.4 TSI benzinmotoros 140 lóerővel, s bizony ha benzinből nem is, olajból jó étvággyal fogyaszt. Most épp harmadszor kell utántölteni tizenpárezer kilométeresen. Hát igen, lehetnek hibák a széria elején, ezeket ki kell nőni – válaszol a szakember, aki azt sem titkolja, hogy a korábbi 1.2 TSI-kkel még lehettek és voltak is láncproblémák, de az új 1.2 TSI-k már nem 8, hanem 16 szelepesek és nem láncosak, hanem szíjasak, és ez jobb, tartósabb konstrukció. A régebbi láncbajokat pedig másik beszállító újfajta láncával orvosolják a szervizekben.
Papp László szerint a CR TDI-k már nem olyan kényesek, mint a PD TDI-k voltak, s ő főképp a 2,0 literesek vásárlását tanácsolja a fölényes menetteljesítménnyel párhuzamos alacsony fogyasztás miatt. A 6-7 fokozatú DSG kettős tengelykapcsolós automatizált váltók bevezetésével a régi bolygóműves szerkezetek többletfogyasztása a múlté, kényelmesebbek, de sajnos ugyanolyan drágák is ezek a megoldások. Ezek a szintén kényes megoldások – teszi hozzá a szakember, mert a DSG-knél fokozottan áll, hogy az előző tulajon, a rendszeres karbantartáson múlik, meddig bírják, meddig nem kell a javításukra költeni. Bántóan sokat. Megbízhatóság tekintetében még nincs ott a DSG, ahol a jó kézi váltók, ez vitathatatlan. Mindenesetre az olyan DSG-s használt autóktól, tegyük fel, egy 6 esztendős Octaviától okosabb menekülni, amelyikhez ha van is vezetett és váltóolaj-cserét is mutató szervizkönyv, de csupán 4 éves koráig van kitöltve…

Hajtásláncokon túl az Octaviáról még nem árt tudni, hogy a Volkswagennel szemben nem jellemző az elektromechanikus rögzítőfék, s a karos-mechanikus fék nem rejt plusz hibaforrást. Futómű: az I-es Octavia eleje a fáradó rugó miatt hajlamos „leülni”, a hibát olcsón, egy alumínium emelőpogácsával lehet kiküszöbölni. A második szériától kezdve nem szokott ilyen leülés előfordulni.
Összességében a Skoda Octavia egy kitűnő, számos nála elvileg nagyobb, gyakorlatilag inkább csak drágább középkategóriás autónál racionálisabb, olcsóbb választás. De használtan csak akkor, ha végig megkapta a szükséges törődést, a 150-200 ezer kilométert futott példányoknál meg már tipikusan bármi felbukkanhat méregdrága szervizszámlákat eredményezve. És borítékolhatóan fel is bukkan, mert így és ennyire vannak tervezve a „rejtett hibás” modern autók, az Octavia is – súgja egy márkafüggetlen szervizben dolgozó, a VW-csoport autóit kellőképp ismerő szerelő. De ez már egy másik történet, másik cikk témája.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 08:47
    Permalink

    Én kb 1éve használok egy ilyen 1.2tsi 105 lovas Octaviát.Céges volt,de vigyáztak rá és 158 ezer kilóméter volt benne.Most majdnem 180 ezer van benne és hibátlan…a sok rémhír miatt, amikor megvettem, kicseréltem a komplett vezérlést, pedig mint kiderült igazából kutya baja nem volt a láncnak,csak a láncfeszítő gyengélkedett már kicsit(20ezer forint).A szervízek horror munkadijjat kértek volna(70-100ezer) így saját magam csináltam a garázsomban,pedig nem vok autószerelő.Ezzel csak azt akarom mondani,h sokan olyan földöntúli dolognak állítják be a tsi-t minha egy másik dimenzióból jött volna.Megnyugtatok mindenkit,h nem fog széthullani 150ezer kilóméter után sem,de még 300ezer kilóméter futásteljesítmény után sem.Nem szarabb mint bármelyik hagyományos szívó motor, és a turbo sem egy olyan megfoghatatlan húú de milyen új mérnöki találmány, hogy annyira fosni kéne tőle és ehhez a tipushoz az ára sem több százezer.Ha vigyázol az autóra rendszeres olaj és szűrő cserékkel nagyon sokáig kifogástalanul hajthatod majd és rohadt jól megy.

  • 2017.10.29. at 08:47
    Permalink

    ” szóval használt Octavia vásárlásánál (is) kéretik résen lenni, s ha lehet, a szervizkönyves, ellenőrizhető szervizmúltú, gondosan és optimális esetben márkaszervizben karbantartott autóra szavazni. Még ha az drágább is a vonzóbbnak tűnő, ki tudja, igazából milyen állapotú és előéletű többinél. ”

    A szerviz könyv se szentírás. Sajnos volt tapasztalatom kifogni hamisított szerviz könyvet. A könyvben szereplő szerviz nem is hallott az szóban forgó autóról. Nem Skoda volt.
    Most se szakszervizbe viszem az autómat. Ennek két oka van:
    1; drága mint a megveszekedés, és át bsznak,
    2; találtam megbízható és jó szakembert, akit nem zavar, ha én viszem az alkatrészt, és nem zavarja, ha ott vagyok.

  • 2017.10.29. at 08:47
    Permalink

    Úgy hallottam, hogy a 2. generációsoknál nem ritkán előfordul a váltóház repedése.
    Kollégám szívott ezzel. (1.6-os benzines.) Aki javította neki, az mondta, hogy elég sok Octavia váltót csinál, szerinte valami konstrukciós hiba lehet az ok…

  • 2017.10.29. at 08:47
    Permalink

    1.6 benzin 101 lovas, túl a 700.000 km-en és imádjuk. Kopó alkatrészek kopnak (motorban is), szervizelve van, de a számla mindig megfizethető. Minden extra benne van, ami fontos (4 el ablak, klíma, légzsák), a többi csak elromolhat.

  • 2017.10.29. at 08:47
    Permalink

    Háát, nem tudom…..én ezekkel a felturbózott 1.2-esekkel óvatos lennék.! Én egy 2002-es 1.9 TDi kombit nyírok nap mint nap, a fogyasztásom 6 liter, de az utazóm folyamatosan 130-160. Persze le tud menni 5-re is, de akkor szédülök benne….Volt már egy tucat autóm a Toyotától a BMW-ig, de messze ez a legmegbízhatóbb autóm, az olajcseréken, szűrőcseréken, vezérműszíjon, fékbetét és tárcsákon kívül, soha semmi bajom nem volt, megrázom a kulcsot és indul, télen, nyáron. 300.000-nél tartunk, és azt már most tudom, hogy a következő autóm is Octavia lesz……és ez azt hiszem elég nagy dolog a mai bizonytalan világban!

  • 2017.10.29. at 08:47
    Permalink

    Sziasztok!
    Nekem csak 3db 1.4 es Octaviám volt, turbó nélkül 6,5 körül el lehetett futkosni azzal a kis “gyenge” motorral amivel csak injektor dugulásom volt, mert nem hajtom az autóimat, ezen csak injektor tisztítót kellett 10e-kén belerakni, és meg is lehet ezt előzni.
    A futóműve ezeken a tükörsima magyar utakon jól szerepelt 80-90e km között csak 2 stabgumit kellett cserélni, szerintem ez nagyon jó. Ami viszont igaz volt “én is úgy olvastam fórumon” pályán légkondival kevesebbet fogyaszt mint nélküle!
    Most 1.6crtdi-m van nem rossz, de van pár hibája!! télen hamar kihül a víz és nehezen melegszik.Mivel nem megyek túl hosszú utakat, állandóan regenerálni akar, aminek azért jó kis égett szaga is van, és semmivel sem eszik, inkább többet mint a szívódiesel.
    Nekem ezek a tapasztalataim.
    Egyébként ezek a motorok meghálálják a nem szervízperiódusra beállított olajcserét, inkább 10e-ként és szépen fog ketyegni!

  • 2017.10.29. at 08:47
    Permalink

    “Dízelekből meg az 1.9 PD TDI messze a legjobb választás. Húz mint a gőzmozdony, és beéri 6 literrel.
    Mellette meg nagyon megbízható, az is elmegy röhögve 500.000+ KM-t, ha rendesen karban van tartva. Ja és
    természetesen nem zajosabb, mint a régi adagolós, sőt.”

    Nekem is ezzel a motorral van szerelve a kocsim, igaz az 1 Golf V. Variant 2008 augusztusából Bluemotion
    (fogyasztáscsökkentett)kivitelben. Csak megerősíteni tudom, amit írtál némi finomítással…
    Ahhoz, hogy húzzon, 2000 1/min. alá nem szabad engedni.Sőt! Meglepődve tapasztaltam, hogy az elején
    mikor még próbáltam 1000 1/min. környékén használni, rendszeresen lefulladtam még menet közben is.
    Ez azért lepett meg eleinte, mert anno. egy 1.7- es szívódiesel Opel Kadett – en tanultam vezetni és az
    szinte alapjáraton is elgurult, ez meg nem.
    A fogyasztás nagy átlagban[b] nekem[/b] 5l/100 km – re jön ki, az Általad említett 6 l inkább városi
    használatra igaz. Autópályán 125- 135 km/h között használva klímával is simán elmegy 5,4 – 5,8 l – el.

  • 2017.10.29. at 08:47
    Permalink

    Egyetértek veled, hasonlóan látom a helyzetet. Persze ez csak a mi véleményünk, és tulajdonképpen a Common Rail legyőzte a Pumpen Düse-t. Pedig annak idején Diesel véleménye az volt, a PD a helyes megoldás. Mégsem az nyert…

  • 2017.10.29. at 08:47
    Permalink

    Egyszeru halandoknak szerintem 1.4 vagy 1.6 de az 1.6osbol az erosebb.
    Az SDI nem tudom mit produkal egy ekkora autoval de mindenki szive joga mit valaszt.
    A Fabia szerintem pont eleg ennek a motornak(SDI).
    Viszont a dizelbol szerintem ez a legtartosabb legolcsobb fentartasu(szervizeles es fogyasztas).
    De ez a motor a mai tulporgott embereknek akik a gyorsulasi adatott es loeroket nezek
    erosen nem ajanlott,birka turelem kell hozza.De en szeretem,

  • 2017.10.29. at 08:47
    Permalink

    Alapvetően jó a cikk, de vannak benne hibák is. Octavia2-nél maradva – az egyik legmegbízhatóbb motor az 1.4 szívó 80LE-s, a legtöbb Bp-i TAXI-s ilyennel jár, városba kiváló 8L körül eszik, és elmegy röhögve 500.000+ KM-t. Vagy 10 ilyen TAXI-ban ültem. és mindenki dicsérte. Az 1.6 szívó se rossz, ha valaki erősebbet akar, de az +1 litert eszik.

    Dízelekből meg az 1.9 PD TDI messze a legjobb választás. Húz mint a gőzmozdony, és beéri 6 literrel. Mellette meg nagyon megbízható, az is elmegy röhögve 500.000+ KM-t, ha rendesen karban van tartva. Ja és természetesen nem zajosabb, mint a régi adagolós, sőt.

    Ami kerülendő, az a 2.0 PD, főleg DPF-el, igazi betegágy. Az új CR TDI motorok is problémásak a DPF részecskeszűrő miatt, ezek városban használhatatlanok. A TSI-kkel szintén lehet és van is probléma sajnos, kokszosodás, láncproblémák, stb.

  • 2017.12.10. at 13:00
    Permalink

    2007-es BSE kódos 1Z-m van, LPG-vel. Természetesen nem ugyanaz, mint egy 2.0-es, de meglepően dinamikus tud lenni, ráadásul nincs felesleges hibaforrás hozzá, mint pl. a turbó. Főleg országúti használatban 6,5-6,8 a fogyasztása, de nem ritka a 6,2 sem. 6,6-ból kihozható városban is, persze nem a pesti dugóban.
    Mivel VW group-os autó, a motor hibakódon meg sem lepődtem, de azt még nem tudom, hogy mi az oka. 2 szerelő 2 különböző okot olvasott ki (furcsa). Vagy EGR szelep tisztitás vagy lambda szonda hiba. Jobb híjján elviszem egy harmadik szerízbe, hátha ott kiderül melyik a valós probléma.

Vélemény, hozzászólás?