Társadalmi egyeztetés előzte meg a projekt indulását (kép: BKK)
Több, mint 80 éve épült a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető gyorsforgalmi út, ami érződik is rajta. A II. világháború alatt megtervezett repülőtéri út első szakaszát 1940 és 1943 között adták át a forgalomnak, végül 1950-ben fejezték be teljesen – olvasható a Figyelő hasábjain.
1940 és 1943 között készült el a térképeken Ferihegyi Repülőtérre vezető út néven jelölt gyorsforgalmi szakasz első üteme (kép: FŐMTERV Archívum)
Vitézy Dávid, pedig a közösségi oldalán jelentette be a beruházás megkezdését: „
Tervezői közbeszerzési tenderünket a Főmterv Zrt. és az Utiber Kft. konzorciuma nyerte meg. A kiviteli terveknek és a tenderdokumentációnak 2022. június 28-ig kell elkészülnie” - közölte a BFK vezérigazgatója. „
A nyolc évtizeddel ezelőtt kitalált megoldás, a szervizútszerűen vezető Gyömrői út két fele közötti »csatorna« ma már alkalmatlan a budapesti repülőtér kulturált és gyors megközelítésére, s a többi funkciójának sem tesz eleget. A középen lehatárolt, 2×1 sávos gyorsforgalmi úton egyetlen apró fennakadás többórás torlódást eredményezhet, számtalan közlekedőnek okozva ezzel kárt, elvesztegetett időt. Az út jelenlegi műszaki állapota és minősége rendkívül alacsony színvonalú, áteresztőképessége kicsi, a környezete pedig, amellyel a hazánkba repülőgéppel érkező külföldiek először találkoznak, nem méltó sem Budapesthez, sem Magyarországhoz.”
Rá sem ismerni a korabeli képeken, ugye? (kép: FŐMTERV Archívum)
A felújítás során megszüntetik a szalagkorlátokkal tagolt szakaszokat, helyette egységes, 2×2 sávos út épül, bár nem teljes hosszában. Bizonyos szakaszon új buszsáv, gyalog- és kerékpáruta is épülnek. Ugyanakkor a beruházással nem csak a repülőtér elérhetőségén akarnak javítani. A BFK nagyszabású városfejlesztési tervei között szerepel, hogy javítsa a dél-pesti kerületek közlekedését és az érintett városrészek közötti keresztirányú közúti, autóbuszos, gyalogos és kerékpáros kapcsolatot is. A tervezés kiemelt szempontja a közösségi közlekedés előnyben részesítése, de bármilyen eszközt is válasszanak a közlekedők, a biztonság jelentős javulására számíthatnak az ígéretek szerint.
A felújítás végén eltűnik a szalagkorlát (kép: FŐMTERV Archívum)