Sikerként könyveli el a Lada Hungary a tavalyi évet

Többet is eladtak volna Ladából, ha lett volna készleten

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Stabil vásárlóközönséget tudhat magáénak a Lada, évről-évre hozzák a kitűzött célokat, 2018-at is sikerként könyvelik el - annak ellenére, hogy sikerülhetett volna eredményesebben is.


Megérkeztek a Lada Hungary tavalyi évre vonatkozó értékesítési adatai, miszerint ismét sikerült elérniük a kitűzött célt, annak ellenére, hogy az eladott autók száma kevesebb volt, mint 2017-ben. Összesen 879 új Ladát értékesítettek 2018-ban, 105 Granta és 145 Kalina talált gazdára, de a sláger, ami nagyjából borítékolható volt, az a Vesta lett, a legújabb modellből 359 darabot adtak el, aminek 70%-a volt lépcsőshátú. A maradék természetesen az örök klasszikus, a 4x4, melynek nem csak személyautó kivitele, de haszonjármű verziója is szépen fogyott. A Lada Hungary szerint jobban is sikerülhetett volna a 2018-as év, de ez nem rajtuk és nem is a vásárlókon múlt, ugyanis többre lett volna kereslet, de csak a készleten lévő autókat értékesíthették az autóiparban tomboló globális változás miatt.
Hirdetés

A megváltozott károsanyag-kibocsátási normák miatt a gyártást egy darabig szüneteltetnie kellett a Ladának. A WLTP szabvány miatt 2018-ban csak az Euro 6b besorolású autókat értékesíthették, 2019-ben pedig már csak Euro 6c besorolású kerülhet újként forgalomba. Erre korábban a Ladától olyan választ kaptunk, hogy az új károsanyag-kibocsátási normákhoz való igazodás miatt áll le a gyártósor. Ugyanakkor arról nem esik szó, hogy az újként, Euro 6c besorolással piacra kerülő Lada modellek miként változnak annak érdekében, hogy kevesebb károsanyag távozzon az üzemeltetésük során. Nincs szó arról, hogy az 1,6-os szívómotorokra, valamint a 4x4 1,7-es motorjára részecskeszűrő kerülne, így vélhetően csak az adminisztráción változtatnak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.01.11. at 11:02
    Permalink

    Azért merész egy ilyen eredményre büszke sajtóközleményt kiadni.
    “sikerülhetett volna eredményesebben is”: igen, erről szól a kapitlaizmus, itt nagyot nem mondtak 🙂
    “évről-évre hozzák a kitűzött célokat”: dehát a cikk azzal nyit hogy kevesebb fogyott, mint tavaly, akkor ez volt a cél? 😛
    879 összesen?

    ” ez nem rajtuk és nem is a vásárlókon múlt, ugyanis többre lett volna kereslet, de csak a készleten lévő autókat értékesíthették” Háűt baxki mintha a magyar válogatottat hallanám egy Andorrai megmérettetés után.

    Mindenkinek ugyanazt kellett teljesíteni egy szépen bővülő piacon (nemrtég írta az AN az összesítést, mellesleg a Lada számai nem esnek egybe https://www.autonavigator.hu/cikkek/tavaly-is-nagyot-nott-az-autopiac-mutatjuk-az-eredmenyt/ ). A kibocsátási mizéria nyomán erős hullámzások vannak az eladásokban, de az össz adatok rendben vannak.
    Ugyan az oroszoktól nem várok semmit, de érdekes módon a műszaki alapot (meg gondolom minden mást is) nyújtó Renault csoport eladása is szépen bővültek.

    A Volvo HU valami 1800+ autót adtak el, ez egy viszonylag (?) drága prémiummárka, ellentétben a hanyatló nyugattal lálunk nem is jellemző a prémiummodellek tömeges fogyasztása (bár a Mercedesből azért elfogyott 4500 db itthon is). De a Lada legalább a Lexust épphogy lelépte, a Jeepet már nem sikerült (???!).

    • 2019.01.11. at 11:59
      Permalink

      “Meg gondolom minden mást is…”

      Maradjunk annyiban, hogy totálisan síkh***e vagy a Ladához(meg minden máshoz is :D). A Vesta motorja Lada(a Samara blokk továbbfejlesztése), a Nivához meg végképp semmi köze a franciáknak. Azért az bicskanyitogató, hogy ilyen üresfejű alakok blogolgatnak 😀

      • 2019.01.11. at 12:17
        Permalink

        FIgyelj egyszerre próbálsz vetíteni, félremagyarázni és hazudni. Ezt a múltkor már előadtad az FB-n, örülnék neki ha nem próbálnál megint ökörségeket felfűzni egy kommentre, csak azért mert nem vagy képes egyszerű mondatokat felfogni és értelmezni.

        Akkor beböfögtél valami rágalmat, majd amikor bozonyítani kellett volna elhúztál ahelyett hogy bizonyítottad volna…

        • 2019.01.11. at 17:44
          Permalink

          “…de érdekes módon a műszaki alapot (meg gondolom minden mást is) nyújtó Renault csoport eladása is szépen bővültek.”

          Erre reagáltam, hogy ökörség. Mi van, elgurult a gyógyszered? Milyen műszaki alapot – meg “gondolom minden mást is” – adott a Renault a Vestához és a Nivához? Tudod, mit? Ne válaszolj. A napnál is világosabb, hogy nem értesz hozzá…

          • 2019.01.11. at 20:58
            Permalink

            Most komolyan, te tényleg azt hiszed hogy az a Lada ami az egész története során nem volt képes egy rendes autót lopás vagy mások behülyítése nélkül összehozni (még a Samarához is segítség kellett),
            és pont ők saját euro6-os motort fejlesztenének a Renault nélkül?,
            1. miközben ott a Renault műszaki és uniós piaci (szabályozási, lobbi) ismeretei valamint fejlesztési potenciálja, 2. a Renault előtti időszak nagy részében távol tartották magukat a világ legnagyobb autópiacainak egyikétől mert egy Euro normát se bírtak hozni?

  • 2019.01.11. at 12:12
    Permalink

    Anno mikor városi kisautót kerestünk, kíváncsiságból megnéztem egy Kalinát, és ha már ott voltam egy Nivát… a Nivánál a retró faktor oké… beül az ember és 20év időutazás, a kezelőszervek-anyagok, a síró difi-gördülési zajok, kőkemény kezelés, rükibe alig tudtam berakni, (4e km körül volt benne) mondták hogy majd bejáratódik… Mondjuk a Niva felhasználói körét gondolom ezek pont nem érdeklik, volt ott egy ember, aki látva hogy a tesztautóból szállok ki, odajött-mivel ő vett egyet és éppen valami szervizelésen volt, azt mondta hogy “párszor” már vissza kellett jönnie, de szerencsére sok dolog otthon-házilag is javítható… de semmi keserűséget nem éreztem a szavaiban, mintha ez teljesen normális dolog lenne.
    A Kalina egy jó színben külsőre még csinosnak is mondható, a belseje az évezred fordulós koreai autók szintjén, dizájnra és anyagválasztásra, minőségre meg talán azok alatt.
    7.800 km volt benne, ami viszonylag sok tesztautó szinten, az autó elsőre és másodjára se indult be, harmadjára “elkapta” de dadogva járt kb. 15-20mp-ig, az értékesítő mondta hogy még hideg…. Igazándiból az első fekvőrendőr-áthuppanás és tempósabb kanyarodás után visszafordultam volna, olyan volt, mint egy 10év körüli 100e km felett futott akármilyen más alsó-közepes márka. Látta az értékesítő is hogy nem győzött meg, a végén mikor kiszálltunk mondta hogy de legalább olcsó… Mondjuk ezt tényleg nem lehet elvenni tőlük.

    • 2019.01.11. at 13:01
      Permalink

      Menj fel az index új lada topikjába, rohadnak orrba szájba az egy éves sincs autók, meg vásárlás után egy hónapon belül 6x vitték vissza garanciális javításokra…

  • 2019.01.11. at 18:33
    Permalink

    “Nincs szó arról, hogy az 1,6-os szívómotorokra, valamint a 4×4 1,7-es motorjára részecskeszűrő kerülne”
    Jajj, ne húzzatok már fel így péntek este!
    Hát közvetlen befecskendezésű motorok ezek, hogy keletkezzen részecske??? Avagy vajon miért van, hogy az Otto motoroknál sokáig nem is mértek részecske kibocsájtást?
    Válasz: Mert a szívócső befecskendezés során a benzinnek van ideje elkeverednie a levegővel és szinte alig keletkezik részecske. A közvetlen befecskendezésnél meg pont fordítva.
    Tévedek?

  • 2019.01.11. at 21:35
    Permalink

    Zöldike:

    Nagyon nagy bajok vannak nálad ott fenn a toronyban. A Samarával komoly exportterveik voltak – a Porsche nem azért kellett, mert egyedül nem tudtak motort építeni, hanem hogy export- és ütőképesebb legyen a nemzetközi porondon. A kocka-Ibizának is volt “Porsche-system”-es motorja, büszkélkedtek is vele rendesen annak idején. Marketing-szempontból ez nem volt egy utolsó dolog. A Vestában a Samara-blokk szolgál és pont. Minden tesztben elmondták/elmondják. A Kalina és a Priora már 10-12 éve is kapható volt itthon, a technika azóta számottevően nem változott.

    Oké, utáld az oroszokat(én a nyugat-európai népekkel vagyok így), szíved joga, de ez nem jogosít fel arra, hogy a tényeket szőnyeg alá söpörve marhaságokat írkálj…

    • 2019.01.11. at 22:16
      Permalink

      Vezess.hu – Vesta-teszt:

      “Az 1,6-os, 16 szelepes benzinmotor szintén Lada-fejlesztés, de azon kívül, hogy -30 fokig garantáltan indul (mint ahogy valószínűleg bármelyik másik mai motor is indulna) nem tud semmi különöset. Hozza az Euro 6-ot, teljesítménye viszont igen szerény, fogyasztása magas az olcsóautós mezőny éllovasához, a Suzuki 120 lovas, szerény étvágyú 1,6-osához képest.”

    • 2019.01.11. at 22:47
      Permalink

      Te szerencsétlen hülye. Örülj neki, hogy nyugat európai nép vagy, és nem azokhoz az idiótákhoz tartozunk. Egyszer xvára elég volt belőlük.

      Samarával “export tervek”, nyomatod itt marhaságaidat úgy hogy még pelenkát hordtál amikor azok még nem estek szét.
      Olyan mutatványai voltak a Samarának amit soha sem láttál viszont azóta sem, és mai szemmel elképzelni sem tudsz. Melegben lágyuló belső műanyagok, egyik autó kulcsa simán nyitotta a másikat, és ezek személyes tapasztalatok, konkrét haveri/családi körből, amikben ültem is.

      • 2019.01.12. at 08:17
        Permalink

        Ostoba gy**ér. Javaslom, hűtsd le magad és tanulmányozd az orosz autóipart, mert most egy orbitális egyessel ültetnélek le, ha a tanárod lennék. Szégyelld magad. Jár a p**ád, de nem tudsz semmit. És ami mindennek a teteje: rám erőlteted a földhözragadt, buta eszméidet. “Személyes tapasztalat” Az, b+. És én ezt el is higgyem. Amikor az oroszokkal kapcsolatban dühből mindent úgy ferdítesz, hogy be legyenek sározva. A hitelesség csúcsa vagy. Ja, nem… 2019-et is sikerült magadat szénne alázva elkezdened… 😀

        • 2019.01.12. at 10:07
          Permalink

          Mit tanulmányozzak az orosz autóiparon? Hogy az Fiat 124 licenszének megvásárlásáig abból állt az autóipar hogy orosz mérnökök megpróbálták a hazai ipar másolási képességeihez visszafejtni a nyugati technológiákat?

          Hogy a rendszer összeomlását követően a Renault beszállásáig (tőke de főleg technológia transzfer) nem voltak képesek egyetlen exportképes autót kihozni?
          Hogy jelenleg Oroszország autógyártása valahol Csehország és Szlovákia darabszámai között van (a két ország külön számolandó, csak a rend kedvéért).

          Ezen nincs mit szépíteni, sem magyarázni. Ezek tények.

          Az eredeti kommentemben elsősorban tényekre reflektáltam, azokkal szembesítettem a sajtóanyagot.

          Te próbáltál ideológiai alapon mentegetni egy menthetetlen dolgot.

          Én még bele sem mentem olyan dolgokba hogy hányszor kúrt át minket ez az agresszív és opresszív államgazdasági rendszer, amikor simán emelgethette a nyersanyagárakait, és a kereskedelmi hiányukból eredő adósságukat különösebb gond nélkül rubelben tartotta és elinflálta, mindezeket röhögve megtehette mert épp egy megszálló hadsereget állomásoztatott nálunk “ideiglenesen”.

          Jobbak azóta sem lettek, sőt egy ideje újra ez a példaképük,,,

          • 2019.01.12. at 14:20
            Permalink

            Az a helyzet hogy sok gyártó másol egymásról… Pl. :Renault12-Dacia1300… Fiat 124 liszencét nem lopták hanem megvásárolták, ahogy a Seat is… Ha a politikai részt nézzük akkor hasonlítsuk össze mennyi gyár épült 1950-1990-ig néhány példa Györből;Graboplast, olajgyár, festékgyár, bútorgyár, függönygyár, Ringa, Arvit… stb… Ez mind Győri gyár volt VOLT!!! Ma mindegyiknek a helyén pláza, bevásárlóközpont van! Az általad istenített nyugateurópa lebontatta hogy az ő terméküknek legyen piacuk… Ha azt vesszük már lassan 30 éve nyugathoz tartozunk de csak rosszabb lett a helyzet nem jobb.

  • 2019.01.12. at 15:43
    Permalink

    brit: alapvető dolgokat keversz. Nyilván a verseny része, hogy mindenki igyekszik kihozni azt amire a konkurencia piacot talált, de az ipari titkok és ipari minta jogi védelme miatt nehéz lenne olyan gyorsan lemásolni, hogy még piaci szempotból időben kihozhassák a terméket.

    De ez mind értelmezhetelen a keleti blokk tekintetében.

    A Dacia és a Az Autovaz nem “másolt”, hanem egy az egyben megvették a licenszjogot (A Fiattól illetve a Renault-tól). Viszont képtelen voltak arra hogy érdemben (bármiben) továbblépjenek.

    A másolás a japánok (80-as évekig), Koreaiak (2000-es évekig) és a közelmúltig a kínai cégek szokása volt, ehhez kellett egy licensz vagy egy kellően modern termék (a Hyudai Mitsubishi licenszel indította a nagyautófejlesztését, a Subaru pl Peugeot és brit modellekből meríttett “ilhetet”) amit visszafejtve még nem voltak versenyképtelenek.

    És persze hogy az adott országban ne legyen fétisük a szerzői jogok tekintetében 🙂

    • 2019.01.12. at 16:01
      Permalink

      Ami a keleti blokkot illeti ellentétben Ázsiával, szinte sosem fejlesztettek (kivéve Skoda, és ott látszik is hogy mire jutottak egy kis segítséggel),

      Amennyire én látom az átkosban három módját ismerték a “fejlesztésnek”: 1. elhurcolták (rendszeren belül államosítás vagy kifosztás pl ’45 után a közép európai ipart jóvátételként), 2. ellopták (visszafejtés, pl az amerikai háborús segítség) és 3. pénzen megvásárlás (pl Zsiguli). Utóbbi nem igényel önálló különösebb szellemi munkát kifizeted, megkapod, még kémkedni sem kell, csak átvenni. Na ezért nem sikerült a Ladának semmi a Renault átvételig.

    • 2019.01.12. at 16:07
      Permalink

      Amit pedig a végén írsz az a kreténség teteje. Igen, annyival jobb volt régen amikor a boltokban semmi sem volt kapható, és csak okosan ügyesen lehetett elfogadható (nem nyugati) minőségű terméket kapni (és ebben még előnyben voltunk Romániával vagy a SZU-val szemben, ahol a boltok üresek voltak).
      Az a helyzet hogyha egyszer megnézel egy exportőri gyártói listát ki fog derülni hogy nem csak az általad vélt gyártók vannak jelen, és rengeteg új is van jelent.

      Csa halkan jegyzem meg, 90 óta olyan cégek tűntek el nyugaton is, mint a Rover, az AEG a Siemens Mobile vagy a Saab, ez a verseny része, és pont ez különbözteti meg a bárgyú komcsi rendszertől, ahol eleve kinyírják a versenyt aztán egy céggel próbálják ellátni (reménytelenül) a keresletet.

      • 2019.01.12. at 21:45
        Permalink

        Nem akarlak megbántani de totál hülyeséget írsz az utolsó hozzászólásodban. Én /mint írtam/ a Győri és nem országos szinten írtam a gyárakat! Felsoroltak között egyedül a Gaboplast működik többé-kevésbé. De az is csak azért mert nyitott oroszország felé… Többit MIND lebontották aztán pláza árkád meg hasonló baromságok lettek helyettük! Ezt a 90-es évekbeli dumát meg feljcsük már el hogy üresek voltak a boltok polcai. Tény és való hogy nem volt ennyi GAGYI termék mint mostanában mint élelmiszerben mint mindenben… Most esszük-vesszük azt a sok szemetet amit nyugatról ránksóznak… Arról nem is beszélve voltak bizos munkahelyek, ha kettő szombaton bementél túlórázni többet kerestél mint az igazgató… Ez ma is így van??? Válaszolok:NEM! Nyolc órás munkaidő tényleg nyolc óra volt! Ez ma is így van??? Válaszolok:NEM! Nyolc óra helyett papiron(!) 4 gyakorlatban 12óra… Akkor 8 órás fizetésből meg lehetett élni, aki szakmában (pl:kőműves,lakatos, esztergályos stb…) dolgozott is tudott házat építeni magának! Ez ma is így van??? Válaszolok:NEM! Akkor meg kaptad az új autót (szinte hitel nélkül) már be is fizettél a másikra! Ez ma is így van??? Válaszolok:Nem! És még a mezőgazdaságot nem is említettem…

        • 2019.01.12. at 22:01
          Permalink

          Úgy, hogy ilyen f.sza világ lett, hogy szinte mindent csak hitelből tudsz megvenni és úgy hogy min. 2helyen dolgozol mint a hülyék… De visszatérve az autókra én is az írtam hogy:Megvásárolták a liszencet nem másolták! A helyzet az a Ladával hogy nem azért nem fejlesztettek mert nem tudtak hanem mert nem volt indokolt ugyanis ha ismernél orosz embereket akkor tudnád hogy teljesen más mentalitásban élnek mint a nyugateurópai nép. Nyugateurópai népnek már a tegnapi dolog is “ezeréves” míg Oroszországban szeretik a jól bevált dolgokat. Amúgy meg ha nem tudnád /visszatérve a Ladára azon belül is a Szamarára/ magyarországon gyártották a műszerfalat ami berepedezett. De már ha itt tartunk anno a 2golfnak és opel kadettnek is repedezett a műszerfala ha megsütötte a nap…

        • 2019.01.13. at 01:09
          Permalink

          Nyilván nem fogok tudni versenyezni a győri helyismereteddel, de meglepne ha az Audi és beszállítóin kívül ne lenne még jópár más gyár arrafelé, azon a rengeteg új dolgon túl ami azonnal nyilvánvalóvá válik ha a legtöbb városhatárt eléred (meglepne ha épp a jól szituált Győrnél nem így lenne). Ezek a külvárosi ipari/kereskedelmi zónák teljesen hiányoztak a 80-as években, de egy sor más dolog is ami most természetes.

          A továbbiakban pedig épp a lényeg mellett mész el: akkoriban semmit sem ért a munka mert mindenkinek kötelező volt és alanyi jogon járt (pont nemrég volt egy poszt a ritknálthatótörin, ahol 4 eladó ácsorgott a töküres boltban, ahol nemcsak vevők, de áru is teljesen hiányzott). De akkor annyit is ért a fizetés.

          Lehet hogy “8 óra volt a 8 óra”, csak mellette másodállást kellett vállalnod, mert a fizetésed is annyit ért. A 80-as években teljesen természetes volt hogy egy átlagos melósnak nem volt semmilyen autója akárhány gyereke volt, bármit is próbál most beállítani a múltba révedő kamuzás. Szóval itt nem az a kérdés hogy 5 évet vársz egy nyugati szemmel röhejes Ladára, hanem hogy nincs is rá pénzed.

          Az én pesti rokonaim között sokaknak egyáltalán nem volt autója, a vidékiek között pedig még reménytelenebb volt a helyzet. Bicikli és MÁV, ez jutott nekik.

          Mondok neked még egy meglepetést, a 70-es 80-as években is csak OTP hitelből tudott egy átlag melós családi házat építeni szülői segítség vagy agymunka (maszek, vállakozás stb) hiányában. És őket mellesleg rendesen taccsra tették már a 80-as évek kamatemelései (sokkal durvábban mint legutóbb a svájci hiteles sztori).

          Nem tudom honnan veszed amit írsz, de nem úgy tűnik hogy tisztában vagy, milyen volt az átkosban.

          • 2019.01.13. at 04:29
            Permalink

            Szerintem te mégy meg sem születtél amikor vége lett a Kádár rendszernek totál érződik az írásodon hogy amit nagyszüleid, szüleid mondtak azt fújod… Senkinek nem volt autója komplett baromság, nekünk is volt mindíg skoda, warburg, lada… Csak akkor még nem használták még wc-re menni is az autót! 8évesen adtuk el a warburgot /valós/37ezer km-el és azt mondták :hú de sok km. van benne… Ma 1év alatt megy annyit az ember! Győr Audigyár… 2műszakban ami 12órás /rel 6-tól este hatig a nappali este 6-tól reggel hatig az északai műszak/aztán a fizetésűk 180ezer ft… De mondok egy összehasonlítást:édesapám kőmüves volt /nem vállalkozó! /1978-ban tudott épülni családjána 150nm-es padásszobás házat úgy hogy édesanyám akkor nem dolgozott mert otthon volt a 2gyerekkel /egyik voltam én… /tudott venni egy skoda100-ast /újat!/tehát építkezett 2gyerek mellett új autót vett kőmüves fizetésből alkalmazottként… Nemtudom hány szakmunkás ismerősöd /estleg kőműves/ van aki nem vállalkozó hanem alkalmazott és ezt ma végretudja vinni 8órás fizetéséből… A másik hülyeség amit írtál hogy /ami valóban az OTP-nél lehetett felvenni/jobban taccsra vágta az embert mint a svájcifrank. 1:70-80-as években csak akkor kaptál hitelt ha a ház már tető alatt volt tehát majdnem a felét saját erőből kellett felépíten. Ma ez azt jelenti ha most akarnál akkora házat építeni mint a szüleim min:20 milliónak kellene lenni a zsebben… Azért megnézném melyik 28éves/édesapám ennyi idős volt akkor /kőműves tudja ezt a mai világban. 2:abban az időben NEM 25-35évre vettek fel hitelt mert szüleim is ’78-ban felvették 86-ban vissza füzették /ez hány év…? / 3:hiába van az a sok(?) gyár ha 3 műszakban 140ezer ft-ot sem keresnek… Muszáj még 2 helyen dolgoznod hogy megélj… Nem hogy házatépülj, új autót vegyél 2gyerek melett munkás emberként…

  • 2019.01.13. at 04:48
    Permalink

    Abban az időben 100 emberből 80 jól élt /munkás emberek /maradék 20 nem azok votak az orvosok, ügyvédek, igazgatók stb… Ez mára annyit változott hogy 100 emberből 80 igen rosszul él /munkás emberek/a maradék 20meg milliárdos lett…

    • 2019.01.14. at 15:41
      Permalink

      Ez egy ordas hazugság. Maradjunk az egyszerű tényeknél, annak idején egy Ladáért mesterségesen megszabott (és pont ezért nem valódi) áron is jóval többet fizettél, mint most egy sokkal jobb autóért (és semmi garancia sincs arra, hogy egy kommunista 2018-ban nem kellene még mindig Samarát venned, hisz a Zsigulit is gyártották vagy 40 évig).

      A német PS Spiecherben láttam egy szép felvételt, hogy egy átlag NDK dolgozó mennyivel többet dolgozott a 70-es évek végén egy Trabantért mint egy NSZK egy sokkal jobb mosdernebb Golfért.

      Az összes ilyen kamu hazugságot szépen átvágja egy ilyen táblázat.

      Ha az nem eléggé beszédes hogy a használt Ladáűk drágábbak voltak mint újonnan (persze 5éves várakozással).

      • 2019.01.17. at 08:44
        Permalink

        Hagyjuk már azt hogy német PS Spiecherben mit láttál… Jó hogy rossz fényben tüntetik fel a régi rendeszer azt nem fogják mondani hogy:hú de jó volt akkor! Amúgy meg a németek egy nagy hazudozók mint kiderült:dizelbotrány, élelmiszerbotrány stb…
        70-80-as években a Lada egy menő autó volt a Trabantok, Skodák, Zaztavák, Zaporozesek mellett nem csak 1-2 Lada volt anno tehát mit bizonyít??? De itt(is) kibukik az, hogy nem éltél abban az időben mert azért volt drágább az 1,2,3éves autó mert azt azonnal megkaptad újra meg várni kellett 4-5évet. Sokan ezzel foglalkoztak hogy rendeltek 4-5új autót utána eladták jóval drágábban… Most már ezt is tudod.

        • 2019.01.17. at 16:26
          Permalink

          Figyelj, a nickedből ítélve te tényleg nem igazán voltál magadnál amíg az a rendszer tartott, én abban nőttem fel, szerencsére nem ilyen korlátolt marhák között, ezért amikor pályát lehetett választani nem annak alapján döntöttem hogy egy ügyvéd vagy mérnök nem kereshet többet mint egy gyári betanított munkás.

          Nos igen, ha egy semmirekellő lumpenként akartad leélni az életed akkor annál a rendszernél jobb nem létezett mert 1. az állásod garantált volt. 2. dolgozni nem kellett, és annyi pénzt megkaptál hogy a felest a restiben meg tudd venni. De többet nem. Amit fent mondtál az fizikai képtelenség. Az a kőműves nyilván úgy hozott össze egy házat hogy másod harmadállást vállalt maszekban (gyakorlatilag illegálisan) ÉS hitelt vett fel VAGY a szülők megtakarítását kapta meg.

          Tudom mert voltak ilyen hátterű emberek a családban.

          CSAKHOGY: a fentiek mellett ez a rendszer ráadásul qvára nem működött és nem volt fenntartható mert vagy 1. irtózatosan eladósodott, mint a gyulyáskommunizmus 2. kijöttél nullszaldóval mint romániában, szó szerint éheztél (vagy a kettő ötvözete, lásd Lengyelroszág). 3. a csürhén kívül igazából mindenki más szívott.

          Amit a fentiekben írsz az a tudományos fantasztikum. Természetsen egy betanított vagy szakmunkás a hivatalos jövedeléméből nehogy házat, hanem még elegendő ételt is alig vett a családjának, amennyiben nem a háztáji és a pálesz volt a kitűzütt létminőségi cél.

          • 2019.01.17. at 17:40
            Permalink

            Nicknevemben az 1980 Nem a születési évem… Az jóval korábban volt. Amit írtam a kőmüvesről (az édesapám…) teljes mértékben valós a történet nem én találtam ki! Kiálltak annak idején a munkásosztály mellett nemhiába volt a párt neve Magyar szocialista MUNKÁS párt. Gyáévnél (Győri állami építőipari vállalat ezért “Gyáév”) kicsit bekettyült mert kevesebbet keresett mint a sima munkás ember aztán a végén felakasztotta magát… Nagybátyám TSZ-ben volt traktoros szintén többet keresett mint a tsz elnök… Audiban egy munkás napjainkban 180 000 ft keres audi vez.ig. 6.5millió ft/hó.Tsz-ben volt olyan is hogy egy napra beírt 25óra munkát 24öntözés 1óra karbantartás mégis elszámolták neki… Mai világágban még azt sem számolják el amitt ott vagy nem hogy ennyit… De hát honnét tudnál te ilyeneket… Tudnék mesélni…

    • 2019.01.17. at 18:18
      Permalink

      Valóban nem vagyok kétkezi munkás (ellentétben szüleimmel és nagyszüleimmel), de az első a családban aki lediplomázott. És ha már ott voltam maradtam is tanítani az egyetemen… Meg dolgozni itthon és külföldön, és a hármat kb egyszerre.

      A kommunizmusban az ilyen pörgős első gen értelmiségi emberek kispolszkival jártak, max. Ami jobb mint a semmi, a nem maszekoló kőművesek sora a vonat kerékpát kombó volt.

      • 2019.01.17. at 21:12
        Permalink

        Én is doloztam régebben 3 helyen részben fizikai munkát(munkahely, édesapámmal, ausztria a határ közelsége végett) aztán rájöttem nem érdemes ‘hál istennek mostmár családi vállakozásban vagyunk. Nekünk is volt meg nagybátyámnak is autója. Nekünk Wartburg, Skoda, Lada (és egyszer pár évig Zuk) nagybátyámnak Dacia, Moszkvics,Lada. De ha körülnézek (néztem…) lakóhelyemen szinte mindenki Ladával járt elvétve volt 1-2más tipusú autó. Nem volt olyan utca hogy legalább 2db Ladát ne látnál a házak előtt. Azért nemhiába koptak ki a Ladák olyan nehezen, hiszen még az ezredfordulón is sok volt belőlük…

        • 2019.01.17. at 23:38
          Permalink

          Hát nálunk így nézett ki a fővárosban: 90 előtt ladása a tágabb családban csak nekünk volt Ladánk. Az egyik nagybátyámnak volt egy régi ezerkettese, amit kénytelen volt egy új Trabantra cserélni. De ő mondjuk nem a műszerészi végzettségével szedte össze azt sem (mellesleg ő kapta a legnagyobb részt a szülői segtségből).
          A másik nagybátyám szakmunkás valamikor a 90-es évek közepén vette első autóját (nem azért mert annyira fiatal), negyedik testvér (nagynéni) nekik sem volt soha autójuk az átkosban (két gyereket felneveltek így).

          És ha belegondolok az (egyébként elég jó nevű) budapesti ált isk-omra, az osztyálytársaim szüleiek sem volt Ladája a 80-as évek végén.
          Dacia, Zastava, régi ezerkettes, azért ezekből volt rendesen.

          Az ezredfordulós kommentedet nem hiszem hogy komolyan gondoltad. Valamikor a 90-es évek közepén a legtöbbet abból a pár megmaradt Ladából hazalopták az ukránok.

  • 2019.01.18. at 04:31
    Permalink

    Nézz csak utána (meg hát emlékszek is rá) mennyi 1200-as1500as lada, trabant, warburg, skoda105, 120,{ebből a négyes csapatból volt a legtöbb) de még volt elég sok kispolák is. Most nyilván nem annyi mint 90 előtt de a ahhoz képest sok volt belőlük még akkor is. Még simán hozzátartoztak az utcaképhez. Saját 1200-as ladámat én 1997ben vettem a kockalada kombit 2002-ben új “O” km-es lada 2112-est pedig 2004-ben Zalaegerszegen. Ott viszont még meglepően sok volt (akkor tehát 2004-ben) a nagypolszki. Jó gondolom régiófüggő is volt a dolog hogy milyen ütemben koptak ki az exKGST autók. Meg abban az időben az “autó-motor” úság is 1999-2003ig sokat foglalkozott ezzel a témával hogy még mindíg mennyi szocialista autó van(nyilván ahhoz képest) . Meg itt van a szemem előtt a Suzuki hirdetése amin az szlogen volt 2001-ben :cserélje a régi autóját újra. Aztán le volt fényképeze rajta zöld lada, piros skoda, fehér trabant, sárga wartburg.

    • 2019.01.18. at 04:40
      Permalink

      Nálunk az általános iskolában osztálytársak közül (pedig sokan voltunk 32-en)szinte mindenkiek volt autója. Legtöbbjüknek lada azon belül is 1200as volt a legtöbb.

Vélemény, hozzászólás?