A sérült szélvédőket és autóüvegeket eddig csak más üvegtermékek gyártásához tudták újra felhasználni
Egyszerre érdekes és hasznos kísérletet folytat az Audi, ugyanis az autóüveg zárt anyagkörforgásának létrehozásán fáradoznak a partnercégeik segítségével. A terv, hogy minél több nyersanyagot tudjanak visszaforgatni a gyártásba, csökkentve ezzel a hulladék mennyiségét, ezáltal a környezet terhelését. Persze így az Audi is takarékoskodni tud, szóval ez egy mindenki számára nyerő projekt.
Az Audi most azzal kísérletezik, hogy az új autókhoz is használható üveget lehessen előállítani a sérült darabok újrahasznosításával
A kiselejtezett autóablakok, illetve panoráma napfénytetők nagy részét egyébként italosüvegekké vagy szigetelőanyagokká alakítják. Viszont, ha ez a projekt sikerrel jár, akkor akár 30 százalékkal is csökkenthető az üveggyártásból származó szén-dioxid kibocsátás. A sérült üvegeket a márkaszervizekből szerzik be, de mielőtt felaprítanák, minden más anyagot kivonnak belőlük. Például a PVB (polivinil-butirál) műanyagrétegeket, szegélyeket, fémeket és vezetékeket, magyarán a fűtőszálakat és antennakábeleket. Az eltávolítási folyamatot mágnesek, színesfém-szeparátorok, extrakciós egységek és elektro-optikai válogatóegységek segítségével végzik. A porrázúzás után aztán megolvasztják az újrahasznosított üveget, de egyelőre még jelentős mennyiségű kvarchomokot, nátrium-karbonátot és krétát kell hozzákeverni, tehát az üveggyártás alapvető összetevőit, hogy megfelelő minőségű új üveg keletkezzen. Persze az újrahasznosított üveg aránya így is 30-50 százalék a kohóból kikerülő táblaüvegekben.
Az Audinál már 2017 óta újrahasznosítják például az alumíniumhulladékot
Ha minden a tervek szerint halad, akkor a következő három évben 30 ezer tonna hulladéküvegből lehet újra autóüveg, és a Q4 e-tron lehet az első Audi, amelynek ablakai újrahasznosított üvegből készülnek.
A Q4 e-tron kap majd először újrahasznosított üvegfelületeket