Senki se kockáztasson már a téli gumival!
Utolsó felhívás: most már végképp ideje nyári gumira váltani
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A héten tapasztalható nyárias, csapadékos időben különösen megmutatkozik a téli abroncsok hátránya. Utolsó felhívás a gumicserére!
Akár harmadával is hosszabb fékúttal számolhat, aki nedves aszfalton a nyári szezonban téli gumival közlekedik – derült ki többek között az idén negyedszer megrendezett egyetlen nagyszabású hazai nyárigumiteszten, melyet a nonstopgumi.hu csapatával idén is a Hungaroringen működő Groupama Tanpályán valósítottunk meg. Másfél hónapja publikáltuk már az eredményeket, ám nem árt az emlékeztető, ugyanis a héten egyes helyeken már nyáriasan meleg, 25 Celsius fok feletti hőmérsékletben is autózhatunk, célszerű tehát mielőbb lecserélni az esetleg mostanáig az autón hagyott téli gumikat. Tesztünk célja az volt, hogy a hazai autósok idén se csupán külföldi tesztek alapján tudjanak tájékozódni a jelenleg legnépszerűbb abroncstípusok minőségi sorrendjéről, hanem hazai környezetben mért konkrét eredményekkel is találkozzanak. A 18-féle tesztelt gumiszett között nem csupán nyári, hanem két használt téli, illetve egy négyévszakos, valamint egy „egész évesnek” nevezett változat is szerepelt, biztosítva a teljes körű összehasonlíthatóságot.
A 11-14 °C közötti levegőhőmérsékleten végzett teszt során mind a száraz, mind a vizes úton való megállást vizsgáltuk 60 km/óra mellett. Ezen kívül sor került a kanyarsebesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt, a kopásállóság mérésére is. Az idei mérések nem csupán a használt téli gumi, hanem az úgynevezett négyévszakos gumi esetében is azt erősítették meg, hogy azokat életveszélyes melegben is az autón hagyni – állapítottuk meg legfőbb konklúzióként.
Míg a legjobb nyári gumik 60 km/órás sebességről fékezve 13,5-14 métert tettek meg a megállásig nedves aszfalton, a négyévszakos gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 16,6, míg a használt téli gumival közlekedőnek 18,4 méterre volt szüksége. Ez nem kevesebb, mint 35 százalékos eltérést jelent!
Sok autós tehát igen kockázatos stratégiát követ akkor, amikor a 4 milliméter alatti profilmélységű téli gumit nyáron kívánja „lejárni”. A jelentősen hosszabb fékút mellett arra is fény derült, hogy egy nagyobb fékezés a melegben valósággal ledarálja a téli gumi felületét, vagyis egy használt téli gumi nyáron néhány ezer kilométernyi futással teljesen tönkre is tehető. A négyévszakos, a gyártók által kompromisszumos megoldásként megálmodott gumiról pedig újfent bebizonyosodott, hogy télen-nyáron a gyenge teljesítményű kategóriába tud csak bekerülni. A Michelin Cross Climate „egész évesnek” mondott abroncsa viszont a nyári teszten jó teljesítményt nyújtott, igaz, a télies (jeges, havas) útviszonyok között szintén elvérzett.
A teszt azt is megmutatta, hogy az egyes új nyárigumiszettek között is gyakran 10-15 százalékos eltérések mutatkoznak az egyes fékutak hosszát tekintve, vagyis a megfelelő gumi kiválasztásakor sem árt az árcédula mellett az egyéb jellemzőket is megvizsgálni.
A vizsgálatban résztvevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Míg száraz úton a Michelin, a Hankook és a Continental végzett az élen, vizes fékezésnél a Vredestein, a Continental és a Bridgestone bizonyult a legjobbnak. Kizárólag a kigurulás szempontjából szerepeltek jól a téli és egészéves gumik, ugyanakkor a legjobb kanyarsebességgel a Vredestein, a Falken és a Bridgestone büszkélkedhetett. Kopásállóság tekintetében általában a prémiumkategóriás gumik bizonyultak jóval tartósabbnak olcsóbb versenytársaiknál. Mindez rámutat arra, hogy lényegesen hosszabb futásteljesítménye miatt valójában egy drága prémiumszett olcsóbb megoldás lehet, mint egy alacsonyabb árú, de gyorsabban kopó gumitípus.
Mivel az egyes szempontok szerint igen eltérő sorrendet értek el a vizsgált abroncsok, arra a kérdésre, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak a különféle mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos nyári útviszonyoknak megfelelően a száraz úton mért fékutak 30 százalékos, a nedves aszfalton mért fékutak 20 százalékos, a kopásállóság 15 százalékos, a száraz és a vizes kanyarjellemzők, valamint a kigurulás 10-10 százalékos, míg a zajszint 5 százalékos súlyozásával értékeltük a kapott eredményeket. Ennek alapján az alábbiak szerint alakult a hazai Nyárigumiteszt 2016 sorrendje.
Fontos hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden. A súlyozás módosítására a teszt részletes eredményeit ismertető oldalon mindenkinek lehetősége van.
[i]„Kizárólag a kigurulás szempontjából szerepeltek jól a téli és egészéves gumik, „[/i]
Ez nagyon érdekes a cikkben, mert minden (gumi) templomban azt prédikálják, hogy a téli guminak nagyobb a gördülési ellenállása. Most akkor a többiben is így higgyünk?
Meg azt nem tudom, hogy a kopást hogy mérték egy ilyen teszten?
„Ezt így nem szabad… Vagy mindkettő nyári, vagy mindkettő téli, vegyesen ne!”
Ez tudvalevő, de akkor neked pótkerékből is van téli, meg nyári?
” Ha nem tudom akkor is vakon megmondtam volna, hogy elől melyik oldalon van a téli kerék”
Ezt így nem szabad… Vagy mindkettő nyári, vagy mindkettő téli, vegyesen ne!
A többivel egyetértek, több autó van a családban, ami évente nem megy 10ezret, de mégis megvan a két garnitúra gumi hozzá. És lenyelem azt is, hogy hamarabb öregszenek el, mint hogy elkopnának, de biztonságosabb.
Kéz éve nyáron kaptam egy bal hátsó lassú defektet. Magam sem tudom hol de valahol sikerült összeszednem egy rozsdás facsavart ami átszúrta a gumit. Feltettem előre a három szezont futott Nokian téli gumimat az elől lévő nyárit pedig áttettem hátra és úgy használtam az autót vagy két hónapig. Ha nem tudom akkor is vakon megmondtam volna, hogy elől melyik oldalon van a téli kerék mert amikor kanyarban arra a kerékre terhelt akkor érezhetően esetlenebbül fordult az autó pedig csak az az egy gumi volt téli a négyből. Sportosabban vett kanyaroknál ahol a téli gumi már rég „sikított” a nyári meg sem nyikkant pedig olcsó Barum nyáriak vannak fent nem drága prémium kategóriás gumik. Én nem tudom megérteni azt aki a legkeményebb nyári kánikulában is a már több nyári szezont lefutott téli gumiján közlekedik. Csak egyszer kelljen váratlanul a ~70°C-os forró aszfalton téli gumival vészfékezned vagy megállsz vagy nem. Vagy felökleled az előtted nyári gumikon gond nélkül lefékező autót vagy nem. Nekem nincs felesleges 200ezer forintom szerelőre lakatosra fényezőre ezért inkább veszek egy garnitúra olcsóbb árfekvésű nyári gumit vagy ugyanannyiért egy garnitúra használt kiváló állapotú prémium gumit mint, hogy a garasoskodásom okán ilyen költségekbe verjem magam. Manapság már mindenki számára nyilvánvaló, hogy télen nem járunk nyári gumival mert baromi veszélyes nem csak ránk de másokra nézve is. Én azt gondolom ez fordítva is igaz.
A hétköznapi autózás során szerencsére igen ritkán van vészfékezés, az viszont sajnos kinyírja az abroncsot, pláne egymás után tízszer.
5-6mm azért még messze volt a slicktől. esőben sem volt problémám, bár kacsaúsztatóknál lassítani szoktam, amellett, h eleve defenzívebben és lassabban vezetek esőkor (főleg az itthoni hulladék utak miatt), akármilyen gumi van gépen, ugyanis a 8-9mm-es sem véd meg az akvaplánétól ha erős/nagy/mélyebb az átfolyás,tócsa stb (sajnos), mint valami láthatatlan földöntúli erő, csak szólok.
Én kb. 10 éve csak téli gumit használok az autóimon, mivel évente megyek vagy 5-6000 km-t. Vizes úton nyáron tényleg csúszik, de azért köszönöm, jól vagyok. Remélem a cikk hatására pont a nonstopgumi nevű céghez rohannak majd a reménybeli vásárlók, különben feleslegesen feccöltek ennyi pénzt ebbe a hosszú reklámba.
Én nem tudom ti milyen téli gumikat gyilkoltok szét pár fékezéssel, de nekem kb 40 ezret (ami nálam 4 év) kibír egy szett úgy, hogy télen nyáron fent van, és semmi problémám nincs vele, kánikulában is megjárom vele bp-balaton távot nyaranta többször is. Közel sem akkora probléma a téli gumi egész évben, mint a nyári gumi télen… Ha cserélgetném, akkor öregedés miatt kéne ugyanígy 4 évente cserélgetnem 2 szettet, amit max félig koptatok el, nem lenne túl sok értelme.
A cikk üzenete alapjában véve nagyon fontos. De furcsa hogy ezt mindig valami reklámérdek motiválja (vegyél új gumit).
Ha valaki felteszi október elején a télgumit és belefut egy megkésett vénasszonyok nyarába, ugyanilyen veszélyes lehet a többiekre.
Fontos lenne tudatosítani, hogy a téligumi az egy speciális gumi, és egy konkrét helyzetben jobb, míg sok másban lényegesen rosszabb.
[b]@Bezzev[/b]: lehet hogy a slick P zero jobb volt aszfalton, de a vízelvezető csatornák elkopásával nagyon sunyi módon válik halálossá az aquaplaning miatt. Önmagában az aquaplaning egy nagyon gonosz dolog. Hirtelen jelentlezik és nagyon meg tudja lepni a sofőrt, és tipiklusan az elkoptatott prémiumgumikon futó BMW-kre jellemző, amikor a sofőr nem számít a hirtelen tapadásvesztésre.
Márpedig a sportgumik jobban tapadnak de jobban is kopnak, ellentétben a legalább olyan drága energiatakarékos gumikkal, ameléyek viszont 100.000km-t is kibírnak (és tapasztaltaim szerint hidegben is jobbak, mint pl a P zero)
A szalagkorláton landolt Bangle-5ösök jó rézénél ez szokott lenni…
egy használt conti5 is jóval jobb, mint azok.
héhéhé, mi ez a használt prémium kielégítő? ne vicceljünk már, gagyi közepesek meg felette? 😀 mi az a használt prémium 1.6 millis falken???? volt közepes új szettem is, meg használt prémiumom p-zero is és érezhető a különbség (a használt prémium javára), még ha nem is durván.