A történet főszereplője ez a legutóbbi frissítés előtti, de már az új benzinmotoros Kia Ceed kombi, természetesen az autó tesztje is hamarosan érkezik majd az oldalra
Mind hibázunk néha, ráadásul egyetlen rossz mozdulat is vezethet komoly problémákhoz. A csúcs persze az, amikor azonnal ráébredsz a dologra, de már nem tudod visszacsinálni. Így jártam én is a vadonatúj tesztautóval: ráadott gyújtással, bekapcsolt rádióval és feltekert világítással, több száz kilométerre a pótkulcstól. Fogtam a fejem és röhögtem magamon. Szerencsére pánikba nem estem, mert épp egy nappal előtte írtam arról, hogy
a profik egy percen belül bejutnak egy bezárt autóba és sietnem sem kellett túlságosan, így átszerveztem a napom és részletesen lejegyzeteltem, hogy mi történik ilyen helyzetben.
Már átadáskor szóltak, hogy a legnagyobb biztonság érdekében szereti folyamatosan zárva tartani a lehető legtöbb ajtót a tesztautó, így még jobban fájt kintről fotózni a bent ragadt kulcsot
Mindezt persze ráadott gyújtással, bekapcsolt rádióval és teljes világítással sikerült abszolválnom, hogy biztosan sietni kelljen a mentéssel
A legegyszerűbb opció - saját autóval és az én helyzetemben egyaránt - elszaladni egy pótkulcsért, vagy megkérni valakit, hogy hozza el. Esetedben egy családtag, vagy bizalmas barát szaladhat el vele, egy kevésbé közeli ismerős pedig elmehet érted és elvihet a kulcsért. Ennek a Ceednek is volt egy pótkulcsa Budapesten a Kiánál, de sajnos ez a megoldás kiesett. Én ugyanis Szegeden ügyetlenkedtem el a szitut, idáig pedig nem tudták eljuttatni. Ezáltal viszont jól szimulálhatóvá vált az az eset, ha te út közben - esetleg egy nyaraláson, vagy üzleti kiruccanáson - zárod ki magad a kocsiból, netán csak senki nincs, aki elhozza, vagy a lakáskulcsodat is bezártad az autóba a slusszkulccsal együtt.
Sírhattam vagy idegeskedhettem volna, de én inkább röhögtem magamon, miközben a Kia munkatársának próbáltam elmagyarázni telefonon, hogy pontosan mi is történt a tesztautóval, amit kiadtak nekem
A második megoldási lehetőség univerzálisabb, ám valószínűleg költsége is lesz: hívni a sárga angyalt. Én ennek a leghivatalosabb módját választottam,
egyenesen a Kia saját Assistance szolgáltatását vettem igénybe, de csak azért, mert kötelező volt ezzel kezdeni.
Magamtól biztosan egy közeli kisvállalkozást kerestem volna a telefonomon, ám ez a Kia által nyújtott szolgáltatás hatására megváltozott. Hívásomkor kérhettem volna okostelefonos ügyintézést, de én a hús-vér diszpécsert választottam. Először kb. negyed órát, majd egy rövid adat és problémaegyeztetés után még kb. ugyanannyit vártam a vonalban. Ezt követően tájékoztattak arról, hogy kit és honnan tudnak küldeni, illetve arról is, hogy kell-e majd fizetnem a szolgáltatásért. Amikor megfelelőnek ítéltem meg az ajánlatot, jelezték, hogy hamarosan keresni fog a helyi kontakt. Innentől pontosan ugyanaz történt, mintha én hívtam volna a kisvállalkozót, annyi különbséggel, hogy nem kellett keresnem, és amennyiben probléma lett volna a szolgáltatással, valószínűleg nagyobb biztonságban lettem volna, nem csak mert mindenképpen kaptam számlát, hanem mert maga a gyártó ajánlotta őket. Továbbá, ha már egy online kapcsolattal rendelkező - ennél biztosan jóval drágább - autót kaptam volna, akkor annak a lehetősége is fennállhatott volna, hogy egy távoli számítógépről, a beazonosításom után kinyissák nekem anélkül, hogy bárkit küldeni kellene.
Megérkezett a segítség, a folyamat rutinszerűségén pedig jól látszott, hogy nem egyedi eset az enyém
Engem személy szerint a Szegedi Assistance 7/24 kft. kezébe adtak, akik nem kérték, hogy említsem meg őket, én mégis megteszem. Néhány percen belül csörgött a telefon, a srácok kértek tőlem egy pontos pozíciót, és jelezték, hogy legalább fél óra lesz, mire kiérnek, de természetesen meg tudják oldani, hogy visszaszerezzem a kulcsom. Külön kaland volt a sok telefonálgatás, ugyanis az autó előszeretettel vette át a fülemről a hívásokat a bekapcsolva maradt autórádió kihangosítójára, amíg meg nem untam, és ki nem kapcsoltam a Bluetooth-t az eszközömön. Az idő kapcsán az ígéretet nem sikerült tartani, "több, mint fél óra" helyett 27 perc alatt érkezett meg a segítség, és egy elég régi módszer modernizált megoldásával oldották meg a gondot.
Az ajtókeret felső sarka alá felfújható párnákat dugtak be, majd azokat felfújva épp csak egy fémkampónak elegendő helyet nyitottak.
Ezt a megoldást választva a "műtét" kezdete után 2 perc múlva a kezemben volt a kulcs, a bezárástól számítva összesen körülbelül másfél óra alatt.
Az autó kinyitásához használt eszközök - nem egy túl bonyolult mutatvány kinyitni egy bezárt kocsit, még akkor sem, ha az a legújabb modell
Ha viszont nem egy tesztautóról van szó, akkor valószínűleg el sem jutok a telefonomig, hanem megpróbálom megoldani a helyzetet. Nyilván nincsenek felfújható párnáim - és a vészhelyzetben valószínűleg neked sem lesznek - de az interneten rákeresve könnyen meg lehet találni a terméket, 2 és 30 ezer forint közötti szórásban árulják őket újonnan. Előnyük, hogy szinte biztosan sérülés nélkül nyitnak sokféle kocsit, hátrányuk pedig, hogy sohasem lesznek kéznél. De ha mondjuk a szálláson, leállítva marad ott az autó, csak épp bele van zárva a kulcs, és megoldható gyalog is az életed pár napig, akkor az egyik legolcsóbb megoldás lehet rendelni egyet, csak ez az eset nem túl gyakori.
A másik megoldás, hogy felfeszíted magadnak valami lapos tárggyal, amit be tudsz tolni az ajtó és a kaszni közé, majd kézzel feszíted ki annyira, hogy be tudj nyúlni a kampóval.
Előnye, hogy ez a megoldás mindig kéznél van, hátránya pedig, hogy ekkor szinte garantáltan sérülni fog az autó fényezése, illetve nagyon fáj, ha véletlenül odacsípi az ujjad a rakoncátlanul visszacsukódó ajtókeret.
A szituáció külön poénja volt, hogy amikor elkezdett esni az eső, akkor az automata ablaktörlő is munkához látott
Hogy az említett opciók közül melyiket választod, az a te döntésed kell, hogy legyen, ehhez viszont még egy fontos infó kimaradt, hogy mindez mennyibe került. A pótkulcsot elhozatni a legolcsóbb és egyben a legdrágább megoldás is lehet: elég lehet akár egy "Köszi!", de húzós tízezreket is elkérhetnek benzinre, az a két pont közötti távolságnak és a rokoni/baráti szál erősségének függvénye. Párnát venni, és két nap múlva kinyitni az autót pár ezer forint, de várni kell rá, hacsak nincs egy autós/szerszámos bolt a közelben, ahol kapni ilyesmit. Erőszakkal felfeszíteni az autót ott és akkor ingyen van, viszont az esetleges károk javításának húzós költsége is lehet, már persze ha nem akarod még évekig nézegetni a bénaságod nyomait.
Az ár-érték arányban legjobb megoldás tehát az Assistance, a srácok ugyanis összesen 14 ezer forintot kértek a beavatkozásért, amiről számlát is kaptam, és mivel a hiba nem garanciális, nekem kellett kifizetni.
A nyitás pillanata: ekkor már mind tudtuk, hogy célegyenesbe ért a beavatkozás
A cikk informatív, lényegi része ezzel véget is ért, de úgy érzem, néhányotokban maradt még egy megválaszolatlan kérdés: hogy mégis miként sikerült kizárnom magam egyetlen kulccsal, ami az autóban volt a gyújtáskapcsolóban, miközben én magam értelemszerűen az autó mellett álltam. A képlet egyszerű, letettem a kocsit a lakásom előtti parkolóban, majd bezárás után feltűnt, hogy az ablakok lent maradtak. Megszokásból nyomni kezdtem a zárgombot a kulcson, de az ablakok nem mentek fel. Próbálkoztam még pár kulcstrükkel, de végül rá kellett jönnöm, hogy ilyen extra nincs az autóban. Ekkor - épp a kialakult problémát elkerülendő - kinyitottam az autót, és miután láttam, hogy a tükrök kihajtódtak, a fogadófény pedig felkapcsolt, behajoltam a reteszeletlen autóba a lehúzott ablakon. Ráadtam a gyújtást, és az ablakkereten átnyúlva felhúztam az automata ablakokat, majd rányitottam a kilincsre, hogy levegyem a gyújtást és kivegyem a kulcsot. Itt akadt meg a folyamat:
hiába nyitottam ugyanis ki a centrálzárat, a gyújtás ráadására ismét reteszelődtek a ki nem nyitott ajtók.
Innentől pedig nem lehetett kívülről bejutni. A tanulság tehát, hogy a kulcs mindig legyen zsebben, vagy a kézben, ha meg a gyújtáskapcsolóban van, akkor ti is legyetek vele együtt az autóban.
Végre nyitva az autó, a probléma megoldva - a pénztárcámmal együtt magam is megkönnyebbültem
Őszintén remélem, hogy tanultok a hibámból és sohasem lesz szükségetek az itt olvasottakra, de ha mégis, akkor legalább most már tudhatjátok, hogy pontosan mire kell számítani.
Hello! Nem tudom, lehet az én Kia ceedem „csak” a második generációs, de én is bent hagytam a kulcsot és nem lehetett úgy bezárni az autót. Sípoló hangot ad és nem lehet bezárni, egészen addig míg belül van a kulcs. De lehet ha más technikával, direkt akarom bent hagyni sikerülhet. 🙂
Gondolom az okoskulcsos, ez viszont az alap, bicskás.
A Skodánál a MySkoda nevű mobil alkalmazás egy 4-jegyű PIN-kód segítségével szerencsére kinyitja. Persze én is csak azután telepítettem, miután a „láblendítős” csomagtérajtót rázartam a bent hagyott kulcsra.