A Mustang még jó darabig velünk marad szerencsére
Nincs még egy olyan sportautó, ami ennyire őszinte mosolyt csal a járókelők arcára. Amikor egy Mustang, jelen esetben a Mach 1 felbukkan a sarkon, a kanyarból, a mélygarázsból, bárhonnan is, az emberek ösztönösen reagálnak valamit, ám eddig egyszer sem érkezett negatív visszajelzés. A gyerekek kidülledő szemekkel, örömsikolyban kitörve ugrálnak. Az ő reakcióik a legőszintébbek egyébként, minden csepp benzint megér, amikor egy gázfröccsel örvendeztetjük meg őket. De a felnőttek sem tudják tétlenül végignézni, ahogy elgurul mellettük a legendás izomautó. Kézjelekkel vagy szavakkal jelzik, hogy hadd hallják a V8-as morgását: „rúgd el neki!”, „pörgesd!”, „túráztasd!” – jönnek a kérések járókelőktől és a többi autóstól egyaránt. Óriási örömforrás egy Mustang, és szerencsére amíg be nem tiltják a belsőégésű motorokat, a Mustangban ott lesz a V8-as, és mi is kapunk belőle. Üröm az örömben, hogy nem annyit, amire igény lenne, csupán annyit, amit a kvóták engednek.
A diffúzor a Shelby GT500-ról érkezett
De mitől is különleges a Mach 1? Nos, itt egyrészt azért, mert Európában most forgalmazzák először. A Mustang a 6. generációnál jár, a Mach 1 változatok még csak az ötödiknél. Annak idején egy jobban vezethető, sportosabb, változatként érkezett, az alapjain épült versenyautók sikeresen szerepeltek az amerikai megmérettetéseken. Nincs ez másként a jelenlegi Mach 1 esetében sem. A pályanapok sztárja lehet, de a menetpróba alapján a hétköznapok során is kényelmes izomautó. A formát persze alárendelték a funkciónak, hiszen a külső módosítások többnyire a nagyobb tapadást, a gyorsaságot szolgálják. A Mach 1 feliratokról könnyű felismerni az autót, jutott belőle a sárvédőkre, a motorháztető matricájára, ami egyébként érdes felületű, ettől is különlegesebb a többi matricánál, illetve hátul is ott díszeleg a modell jelzése. Ugyanakkor összetéveszthetetlen a hűtőrács kerek díszbetétjeitől is, amik kiegészítő fényszórókat mintáznak, megidézve az 1969-es első generációt. Megváltozott az első lökhárító is, nagyobbak a szélső, méhsejtmintás légbeömlők, megnőtt a splitter, apró, ám hasznos légterelőben végződik a csomagtérajtó, és új, 19 colos felnik is megjelentek a kínálatban. Mindezek fényes, illetve kicsit mattos feketében pompáznak az autón.
A vásárlók nyolcféle színkombináció, motorház-festés és oldalsó csíkozás közül választhatnak. A képen a Grabber Yellow látható
Bent nincs nagy változás. A legfeltűnőbb a fehér billiárdgolyó formát öltő váltógomb (a manuális változatokon), amit a Bullittból már ismerünk. A sportülések bőrkárpitozását szürke színű cérnával varrták, és mindegyik Mustang Mach 1-esben megtalálható az a műszerfal-plakett, amelyen a Mach 1 logó és az autó sorozatszáma látható. Hiszen elméletileg egy limitált szériáról van szó, de azt már a Bullitt esetében is láthattuk, hogy a tervezettnél több készült belőle, hiszen vitték, mint a cukrot, ez valószínűleg a Mach 1 esetében sem lesz másként. A kényelmi alapfelszereltség listáján olyan tételek szerepelnek, mint a hűthető/fűthető első ülések, 12 hangszórós B&O hangrendszer és a FordPass Connect 6 modem, illetve ott van még a könnyen kezelhető SYNC 3 infotainment rendszer is,
Bent nincsenek nagy változások
A váltógomb a Bullittból jött, a plakett pedig mutatja, hogy hányadik példány az autó
Ismerős a motor is, ami a Mustang Mach 1-est mozgatja, de kicsit azért belepiszkáltak a mérnökök. Az alumínium V8-as benzinmotorban a kis nyomású port befecskendezés és a nagy nyomású közvetlen befecskendezés előnyeit gyúrták össze. Így a 460 lóerős csúcsteljesítményt 7250/percnél, a legnagyobb, 529 Nm forgatónyomatékot pedig 4900-as fordulatszámnál adja le a motor. A kiegészítő motorolajhűtőt pedig összehangolták az új olajszűrővel, hogy az olaj optimálisan áramolhasson versenypálya-terhelés mellett is. Szintén először kapnak TREMEC váltót az európai Mustangok. A hatfokozatú sebességváltó rövid úton jár, gyors működése segít a teljesítményveszteség elkerülésében. Kérhető ugyan 10 fokozatú automatával is a Mach 1, ám ehhez az autóhoz szerintem jobban illik a manuális. Egyébként mindkét váltóműhöz egyedi fejlesztésű motorolajhűtő tartozik, valamint hátsótengely-hűtés és részlegesen önzáró differenciálmű is.
A sport légszűrőt is láttuk már a Bullittban
A formai változásoknál ecsetelt kiegészítőkre is kitérnék kicsit, hiszen az új, kétrészes felső hűtőrács, az új alsó hűtőrács és az új oldalsó légbeömlők egyaránt javítják a légellenállást és a hűtési teljesítményt. Az első légterelőt úgy formálták meg, hogy nagyobb leszorítóerőt termelve javítsa a kerekek tapadását a versenypályán, a hátsó légterelő kialakítása pedig kiegyensúlyozza a felfelé ható erőket. A hosszabb alsó burkolaton kialakított terelőlapok irányítják a hűtőlevegőt a fékekhez, amelyek komolyabb, gyorsabban reagáló fékerő-rásegítést is kaptak, hogy a fékteljesítmény a nagy terhelések mellett is azonnali és egyenletes maradjon.
22 százalékkal nagyobb a leszorítóereje
Nem csak dísznek vannak a légterelők
Az elektromos szervokormánynak, az elektronikus vezérlésű, állítható MagneRide futóműnek, illetve a merevebb első tekercsrugóknak és stabilizátoroknak is köszönhetően közvetlenebb a Mach 1 kormányzása, mint a többi Mustangé. A felfüggesztést pedig úgy hangolták, hogy az erős gyorsítások és fékezések során minimumra csökkentse a karosszéria hosszirányú billenéseit. A Shelby GT350 és GT500 modelleken alkalmazott segédkeretek és kormánymű-komponensek is segítenek a precízebb vezethetőségben, ahogy a Michelin Pilot Sport 4 gumiabroncsok is sokat számítanak.
4,8 másodperc a 0-100-as gyorsulás
A hatdugattyús Brembo féknyergek segítségével az autó kevesebb mint 32 méteres távon fékez állóra 100 km/órás tempóról
Természetesen az üzemmódválasztó rendszer sem maradt ki, benne a Sport és Versenypálya beállításokkal, illetve a versenypálya alkalmazásokkal. A vezető az alapáron kínált 12 colos digitális műszeregységen kezelheti a gyorsulásmérőt, a stoppert és a rajtautomatika funkcióit. Mindezekkel a változásokkal az egyik legjobb Mustangot kapják most az európai vásárlók. A menetpróba hosszú, autópályás részén egyébként a fogyasztása is döbbenetesen jól alakult. Az első 100 kilométeren, ami még többnyire országút volt, a hihetetlen 7 literes átlagot mutatta a fedélzeti rendszer. Végül egy Prága-Szentedre túra végén 9,5 liter lett az átlag. Persze aztán ez felment simán 20 literre is, amikor a hegyvidékeken kanyarogva tényleg meggyőzött az autó, hogy a módosításokkal elérték a célt.
Ez a legélvezetesebben vezethető Mustang, amin még nincs kobra embléma.
Élvezetesebb a GT-nél, de nem annyira brutális, mint egy GT 500 vagy GT 350. Tökéletes arany középút azok számára, akik a vezetés maximális élvezetéért szeretnének Mustangot vásárolni.
20 840 000 forintról indul a Mach 1
Az új váltó beszállítónak az is oka, hogy a kínai (amit a többibe szerelnek) nem túl megbízható.