Vissza a makói hóesésbe: nem csak a két héttel ezelőtt megjelent Mercedeses anyag miatt utaztam le január elején a hagyma fővárosába, ennek az öreg Suzukinak a története legalább annyira érdekes és megható
Első ránézésre közelről és távolról is remek állapotúnak tűnik a lassan 20 éves, hazai gyártású vas, de rengeteg sötét titkot tartogat
Igen, megint egy klasszik Suzuki Swift a téma, pedig már épp kezdett kimenni a divatból, ahogy öregszik ki a hazai autóparkból is. De attól még a magyar autós történelem jelentős szereplője, ráadásul vidéken még mindig annyi van, hogy Dunát lehetne velük rekeszteni. Ez nem véletlen, hiszen az úgynevezett
"Öregswiftet" szinte lehetetlen megölni: olyan igénytelenek, hogy akkor is mennek, ha véres a torkuk. Legtöbbször addig maradnak az utakon, míg a hátsó nyúlvány el nem rohad annyira, hogy kiszakadjon a futómű, ekkor a javítás árának hallatán legtöbbször a bontó a következő állomás.
Az autó orrán szépen futó hézagokat és hibátlan segédberendezéseket találunk: a fényszóró persze halogén, ráadásul még ködlámpa sincs
Vidáman mosolyog az utolsó évjáratos modell aprócska hűtőrácsa, közepén a jól ismert Suzuki logóval
A legenda úgy tartja, hogy még egy módon meg tud halni az esztergomi sláger, ha nekirepül egy légy, amitől totálkárosra törik. Nem véletlenül használtam viszont a
"legenda" szót, ezek a Swiftek ugyanis körülbelül annyira biztonságosak, mint a korabeli konkurenseik, csak épp mi nem abban a korban gyártottuk és használtuk őket. Erre viszont még később visszatérek, fontosabb ugyanis először azt tisztázni, hogy autóként milyen a 2003-ig gyártott autóipari hungarikum, mai szemmel nézve.
Az autó hátulja sem tartogat túl sok meglepetést: ha vezettél valaha Magyarországon, akkor előztél már ilyet
,
Messziről látszik a hátsó lámpáin is, hogy már a későbbi szériából való, érdekesebb részlet, hogy cseppnyi mérete és pehelysúlya ellenére vonóhoroggal szerelték
Rengetegen asszociálnak erre a modellre a
"magyar autó" szópár hallatán, és még többen javítják ki őket, hogy ez egy japán autó, amit mi is gyártottunk, ám a Swift ennél sokkal
multikultibb. 1988-ban mutatták be Japánban a Suzuki Cultus második generációjaként, és bár a motorját és a dizájnját tényleg a japánok dobták össze, az alapok valójában a General Motorstól származnak. Az esztergomi Swift a két márka együttműködése nyomán a GM M platformjára épült, és rengeteg néven forgalmazták, a Pontiac Firefly, a Geo Metro ugyanúgy a Swiftet jelenti a lemezek alatt, mint az eredeti, japán Cultus vagy a szintén nálunk (is) gyártott Subaru Justy.
Az ötajtós és a szedán Swiftnek 10 centivel nagyobb a tengelytávja, mint a háromajtósnak, ennek az autónak a teljes hossza így 3,85 méteres
Nincs 1,6 méter a szélessége, ám mivel alacsony is, ez viszonyítási alap nélkül nem feltűnő
Közeledvén az előző problémafelvetéshez, a Swift - bár nagyon kicsinek hatott a kétezres évek elején - jóval nagyobb volt, mint a méretosztályának többi korabeli modellje, csak 1988-as megjelenésére tekintettel nem a valamivel nagyobb
"mercilámpás" Polo IV és C Corsa méreteivel kell összevetni, hanem a Polo II és az első Corsa számaival, hiszen eredetileg ezen modellek vetélytársa volt a maga 3,85 méteres hosszával és 1,58 méteres szélességével.
Szűkös beltérben zörgős műszerfal, régimódi dizájnnal és elrendezéssel: sokkal inkább tűnik 1995-nek, mint 2003-nak
Manuális klíma, kazettás rádió és utólagos tolatóradar szett: luxus a köbön, ráadásul minden működik
Bent is érezni, hogy szűkös a hely, ráadásul a jobb térkihasználás érdekében jó alacsonyan is kell ülni benne, ám lényegében ennek köszönheti a máig tartó sikerét a Swift: szinte minden megoldásával kényelmet áldozott a praktikum és a tartósság oltárán, így egy csettintésre vált Magyarország elpusztíthatatlan válságautójává 2008 után, addig pedig a legolcsóbb "nyugati" autó volt. Kint elég jól álcázza a korát, csak jobban megnézve tűnik fel a szögletessége, ám bent le sem tagadhatná, hogy a 80-as évekből származik. A műszerfal dizájnja, elrendezése és anyagminősége a folyamatosan modernizált részletek ellenére is félelmetesen múltszázadi, az anyaghasználata pedig egyenesen a kettes Golfokéval vetekszik. Persze ettől még jól átlátható és kézre is áll minden.
Akárhová nézünk, a beltér remek állapotú, az állagmegőrzésben a már-már elengedhetetlen Swift kelléknek számító legolcsóbb üléshuzatok is segítettek
Két érdekesség hátulról: az első elektromos ablakemelők kapcsolói a kézifék mögött kaptak helyet, az utólagos kalaptartón pedig két JBL hangszóró gerjeszti a hullámokat
A beltér legfontosabb nagyszerűsége mégis az egyszerűsége, ezáltal tartóssága. Persze, sok Swift már újkorában is zörgött és nyekergett, de ez egy ilyen játék. A legtöbbje ma is ugyanilyen koncerttel kényeztet, de ami sokkal fontosabb, általában minden működik bennük, ráadásul esztétika terén is igen jól viselik az idő vasfogát.
Erős és könnyű, de közel sem sportos: futóműve és kormánya egyértelműen az elvárt minimumot teljesíti
A vezetési élmény érdekes, a futómű és a motor ismét a veterán Golfos élményeket hozza vissza, ezen a téren egyáltalán nem képes tagadni a korát a Swift. Ám a régi műszakiság negatívumaihoz egy hatalmas pozitívum is társul: a tömege.
A nagyobbik, 1,3 literes motorral is csak 840 kilós az ötajtós változat, az 1,0 literes motorral, háromajtósként 680 kilóval is forgalmazták.
Éppen ezért nem is kell komoly technika alá, hogy tegye a dolgát, és elvigyen A pontból B pontba. Persze az továbbra is érthetetlen számomra, hogy miként lehet egy autó egyszerre kemény és instabil, de valószínűleg nem kanyarvadászatra vesz ilyet, aki 2022-ben emellett teszi le a voksát.
Méreteihez képest meglepően praktikus, korrekt a fej-és lábtér is, egyedül a kabin szélessége a probléma
Ha így lenne, van választék bőven: a Használtautó.hu kínálatában jelenleg 285 darabot hirdetnek érvényes műszakival. A menetképes, de sanyarú sorsú, ütött-kopott példányok már 100 ezer forint környékén elvihetők, de a kínálat tetején az alig futott, újszerű darabok is megállnak félmillió környékén. A legdrágább ilyen Swiftért a cikk készültekor 970 ezer forintot kérnek, ám az adott autónál szebbeket is találni fele ennyiért a képek alapján.
A három- és ötajtós Swift csomagtartója alaphelyzetben 280 literes, ez az egyik legnagyobb kompromisszuma családi válságautóként
Legalább a hátsó ülések dönthetők, az így elérhető 620 liter sem sok, de lényegesen jobb, mint a semmi
Lényegében tehát itt egy kvázi az elpusztíthatatlanság szintjéig megbízható, félmillióért újszerű állapotban kapható autó, ami még csak nem is 25-30 éves. Hol a csapda? Sokan presztízskérdésből, vagy a rossz emlékek miatt nem veszik meg ezeket, lássuk be, sokaknak
"kínos" Öregswifttel járni. A másik, hogy a típusnak nagyon rossz híre van ütközésbiztonság terén. Itt viszont ismét felmerül a kérdés: lehet-e egy 1988-ban először gyártásba került, az akkori kor biztonságának tökéletesen megfelelő 680–910 kg tömegű autót a 2003-ban elvártakkal összevetni.
Az, hogy mi Magyarországon 2003-ig gyártottuk a modellt, még nem teszi 2003-as technológiává.
Akkor mi, Közép-Európában ezt tudtuk olcsón gyártani, és az eladások alapján rengeteg magyarnak meg is felelt. Minden bizonnyal gyártottuk volna tovább is, de az EU-csatlakozás olyan - egyébként teljesen jogos - követelményeket állított az új autók biztonságával és felszereltségével kapcsolatban, amelyeket ez a Swift nem tudott teljesíteni. Ahol nem volt ilyen szabályozás, ott életben is maradt, Kínában 2015-ig, Pakisztánban pedig 2016-ig gyártották a modellt.
Így nézett ki a Swift megfelelője 2010 után Pakisztánban és Kínában, valószínűleg nálunk is ilyen lett volna, ha megéri a gyártósor a faceliftet
De térjünk vissza erre a konkrét autóra, amit nagyon nehéz elhelyezni a már említett kínálatban. Ha csak körbejárom, beleülök és vezetem, akkor gond nélkül a legjobbak közé sorolnám, hiszen tényleg nincs baja. A motorja erős, a futóműve
feszes és stabil pont olyan, amilyenek lennie kell, a külső és belső állapota egyaránt kiemelkedő. Egyedül a kormány középállása nincs meg, de ettől még az autó nem húz semerre, szépen fut, ezt köztudottan alig pár perc orvosolni. Csak sajnos én tudom, amit egy potenciális vevő nem biztos, hogy észrevenne, ha nem mondják. A motorháztetőt felnyitva a jobb első torony a leginkább árulkodó, ez az autó bizony rommá volt törve, és konkrétan a halálból mentették meg.
A baleset országúton történt, országúti tempóról vészfékezve, a másik fél pedig egy traktor volt: nem csoda, hogy szinte semmi sem maradt a kis Suzuki elejéből
Hogy mi történt pontosan, annak két verziója van. Az első a tulaj beszámolója, eszerint egy traktort előztek országúti tempónál, aki mindenféle irányjelzés nélkül kifordult eléjük balra, így telibe találták. A másik verzió a helyszínelőké: mivel nem volt fedélzeti kamera az autóban, ezért nem lehet bizonyítani, hogy indexelt-e a traktoros, így a körültekintés nélkül előző suzukis a felelős a történtekért. Szerencsére a katasztrofálisnak mondott utasbiztonság ellenére is alig pár karcolással megúszták a balesetet.
Részben emiatt is született meg a döntés: ha az autó menthető, akkor rendbe kell rakni.
Főként bontott elemekből állt újra össze a piros Suzuki
Szerencsére ehhez a modellhez mindent kapni, a karosszériaelemeket bontottan, a sérült tartórészeket pedig utángyártottként szerezték be hozzá, ráadásul - csodával határos módon - lakatost is sikerült keríteniük, aki bevállalta. Ha még menthető a jármű, akkor hatalmas előnye a régi technikának, hogy könnyű szakszerűen javítani, a modern autók vegyes anyaghasználata (acél, alumínium, műanyag, stb.) és egyes esetekben különleges összeillesztési technológiái (szegecselés, ragasztás, stb.) könnyen lehetetlenítik el a jármű gyári színvonalúra történő újjáépítését. Itt viszont ilyesmiről szó sem volt, a Swift alig pár hónappal a baleset után már ismét az utakat rója. A klíma még hiányzik az orrából, de eddig a pontig mindösszesen 250 ezer forintból állt össze az autó. Tekintve, hogy a légkondi akár további 100 ezret is kérhet, a teljes javítás megközelíti majd az autó értékét, már persze beleszámítva, hogy rommá volt törve, és így vesztett a reális eladási árából.
A teljes jobb elejét újjá kellett építeni a lemezek alatt
A végtelenségig lehetne gondolkozni, vagy akár vitázni is, hogy megérte-e megmenteni egy ilyen csekély értékű autót, ám közel sem biztos, hogy a javítás árából bármit tudtak volna venni a Swift helyett, ami megbízhatóan elgurul A pontból B pontba a mindennapi használat során. Ott van viszont a biztonság szempontja is, nem csak anyagi téren kell nézni egy ilyen komoly helyreállítást. Reméljük, hogy sohasem derül ki, de állítólag most is tudja az autó, amit a baleset előtt tudott, és ez a tulajnak elég.
Most akkor a traktor volt az igazán kemény, vagy a karosszérialakatos?
Egyre több helyen olvasom, hogy a Swift ugyanolyan biztonságos , mint a kora beli társai.
Tessék már összehasonlítani az oszlopokat , ajtókat, motortér , csomagtér nyúlványokat egy másik típussal!!
Volt 2002- es Swiftem meg 93- as B Corsám.Ég és föld.Miért kell hülyeséget írni?
Amúgy a Swift fenntartásban és megbízhatóságban verhetetlen.
Amint a a cikkben is írva van, 1988-ban jelent meg. Tehát öt évvel a B Corsa előtt, nem mondom, hogy az A Corsával kéne összevetni, mert az már akkor hat éves modell volt, de valahol a kettő közt van az igazság.
Értem hogy 1998- ban jelent meg, de 1993 – ban is már elavult volt, nemhogy 2002 – ben.