Retro szülinapos: 55 éves lett a Skoda 1000 MB
Karakteres régiség, Skoda 1000 MB a neved
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
1964-ben kezdődött az első sorozatgyártású cseh autó, a Skoda 1000 MB története.
Vitathatatlan, hogy az önhordó karosszériát és az 1000 köbcentis, 1 literes és négyhengeres motort magáénak tudó jármű nagy sikereket ért el: 1969-ig bezárólag ugyanis több mint 443 ezer darabot értékesítettek, ennek legalább felét exportra szánták.
Mérete elég kompakt volt: hosszúsága 4,17 m, szélessége 1,62 m, míg magassága 1,3 m volt. Ennek ellenére az utastér szűkösnek egyáltalán nem volt mondható: tágas és funkcionális volt. Erre jó példa, hogy a széria üléseket fekvőhellyé lehetett átalakítani, és két csomagtérrel is rendelkezett, egy a hátsó ülések mögött és egy az autó elülső részében kapott helyet. Mielőtt megkezdődött volna a sorozatgyártás és a Mladá Boleslav-i üzem bővítése, természetesen jelentős teszteknek vetették alá a Skoda 1000 MB-t. Az 50 db prototípussal mintegy 1.598.840 km-t tettek meg, még a Szovjetunió szélsőséges időjárási viszonyait is megtapasztalták. A fék-, üzemanyag- és hűtőrendszer például a Kaukázusban lett próbára téve.
Ez messze nem az első sorozatgyártású cseh autó volt, gondoljunk csak a Skoda Spartakrra Octaviára, Feliciára, 1101-re, 1202-re, hogy a Tatraplan-t, mint farmotoros típust se hagyjuk említés nélkül.
“az első sorozatgyártású cseh autó” ez a mondat magyarázatra szorul, mert gyanítom akadt már néhány sorozatgyártású modellje (mondjuk az Oktavia, a közvetlen előd… ) a II VH előtt elég nagymúltú márkának.
Az egész sajtóanyag olyannak hat mintha egy sikertörténet lenne, pedig talán ez volt az a modell amelynél már látszott, hogy a kommunista állam feléli az intellektuális tartalékait.
Valóban, ez már egy hanyatló időszak kezdete volt a cseh autógyártásban. A Skoda nagy késéssel “ült fel” a farmotoros-hullámra, s az átállás hosszú időre meghatározta a Skoda autókat, amiből csak kb. 30 év múlva tudtak kitörni a Favorittal. A cikkben említett, új technológiával gyártott könnyűfém motor még a Favoritot is túlélte, sőt a VW-házasságot is. Az a megállapítás is magyarázatra szorul, hogy a négysebességes kézi sebességválró miért számított ritkaságnak Európában…