A maga korában igazi úttörőnek számított a Skoda 1000 MB
Mintegy 55 évvel ezelőtt, 1964 tavaszán gördült le az első sorozatgyártású cseh autó a Skoda futószalagjáról. Ez volt a Skoda 1000 MB, melynek már a neve is a történelem része. Az 1000 ugyanis az autóba kerülő 1000 köbcentis motorra utal, míg az MB a gyártás helyét, a Mladá Boleslavban található üzemet jelöli.
Vitathatatlan, hogy az önhordó karosszériát és az 1000 köbcentis, 1 literes és négyhengeres motort magáénak tudó jármű nagy sikereket ért el: 1969-ig bezárólag ugyanis több mint 443 ezer darabot értékesítettek, ennek legalább felét exportra szánták.
Az autó méretei ellenére az utastér viszonylag tágas volt, ráadásul 2 csomagtérnek is jutott hely
Az 1000 MB négyajtós karosszériája 665 db préselt részből állt és 6900 db hegesztési ponttal épült. A Skoda alumíniumötvözetet és speciális öntési technológiát használt a motor forgattyúsházához, illetve négysebességes kézi sebességváltót, ami akkoriban egyedülállónak számított Európában. Az alumíniumötvözetek használatának és a gondos tervezésnek köszönhetően az autó súlya mindössze 755 kg volt.
A Skoda Mladá Bolislav-i üzemét jelentősen bővíteni kellett az 1000 MB sorozatgyártása miatt
Mérete elég kompakt volt: hosszúsága 4,17 m, szélessége 1,62 m, míg magassága 1,3 m volt. Ennek ellenére az utastér szűkösnek egyáltalán nem volt mondható: tágas és funkcionális volt. Erre jó példa, hogy a széria üléseket fekvőhellyé lehetett átalakítani, és két csomagtérrel is rendelkezett, egy a hátsó ülések mögött és egy az autó elülső részében kapott helyet.
Mielőtt megkezdődött volna a sorozatgyártás és a Mladá Boleslav-i üzem bővítése, természetesen jelentős teszteknek vetették alá a Skoda 1000 MB-t. Az 50 db prototípussal mintegy 1.598.840 km-t tettek meg, még a Szovjetunió szélsőséges időjárási viszonyait is megtapasztalták. A fék-, üzemanyag- és hűtőrendszer például a Kaukázusban lett próbára téve.
1969-ig bezárólag több mint 443 ezer darab autót értékesített a gyár. Ennek legalább fele exportra készült, főként a Szovjetunió tagállamaiba
Ez messze nem az első sorozatgyártású cseh autó volt, gondoljunk csak a Skoda Spartakrra Octaviára, Feliciára, 1101-re, 1202-re, hogy a Tatraplan-t, mint farmotoros típust se hagyjuk említés nélkül.
„az első sorozatgyártású cseh autó” ez a mondat magyarázatra szorul, mert gyanítom akadt már néhány sorozatgyártású modellje (mondjuk az Oktavia, a közvetlen előd… ) a II VH előtt elég nagymúltú márkának.
Az egész sajtóanyag olyannak hat mintha egy sikertörténet lenne, pedig talán ez volt az a modell amelynél már látszott, hogy a kommunista állam feléli az intellektuális tartalékait.
Valóban, ez már egy hanyatló időszak kezdete volt a cseh autógyártásban. A Skoda nagy késéssel „ült fel” a farmotoros-hullámra, s az átállás hosszú időre meghatározta a Skoda autókat, amiből csak kb. 30 év múlva tudtak kitörni a Favorittal. A cikkben említett, új technológiával gyártott könnyűfém motor még a Favoritot is túlélte, sőt a VW-házasságot is. Az a megállapítás is magyarázatra szorul, hogy a négysebességes kézi sebességválró miért számított ritkaságnak Európában…