Repülő autón dolgozik a Toyota!
A Toyota már a levegőt is meg akarja hódítani!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A japán gyártó a „Vissza a jövőbe!” című klasszikusban látott technológiai megoldásokhoz hasonlókban gondolkodik, bár vittek néhány csavart a történetbe.
Az mára már világossá vált, hogy a lassan egyre nagyobb teret hódító modern, nagy teljesítményű villanymotorok és más, autonóm mobilitási technológiák legalább az elvi feltételeit megteremtették annak, hogy olyan közlekedési eszközöket gyártsunk, amelyek légi és közúti közlekedésre egyaránt alkalmasak.
A Toyotánál a kelleténél jobban nem bonyolították túl a dolgot, hiszen földön és levegőben is ugyanazokat a hajtóelemeket alkalmazná: a keréktárcsa pereméből kiemelkedő légcsavarok segítségével maguk a kerekek biztosítanák a felszálláshoz szükséges hajtóerőt. És ez a súly-spórolás szempontjából nem elhanyagolható tényező, hiszen így egy hajtási rendszert máris megspóroltak. Ennek megfelelően javul a röpképesség, a megbízhatóság és a hatótávolság is.
Persze a Toyota elvi vázlatából az is kitűnik, hogy nem követnék teljesen a „Vissza a jövőbe!” alkotóit, már ami a repülési technikát illeti: ők mindezt úgy képzelték el, hogy a kerekek nem a kerékagy, hanem a tetőn lévő forgópont körül fordulnak át repülési pozícióba. Így mivel a tömegközépponttól minél távolabbra kerülve biztosabban működnek a rotorok, pontosabban irányíthatóvá és stabilabbá válik a jármű. Ráadásul mivel a klasszikus felfüggesztésre jelen esetben keresztet vethetünk, ezek a karok vennék át ezt a szerepet is.
Nagy kérdés és a jövő zenéje, hogy a Toyota elképzelése meg tud-e valósulni, de a vállalat autonóm mobilitás terén végzett kutatásai-fejlesztései nemsokára lehetővé fogják tenni azt, hogy a pilóta teljes egészében a járműre bízza a navigációt. És van még valami, ami a Toyota javára válhat: ugyan több autóipari résztvevő kifejezte már a repülő autó iránti érdeklődését, viszont a Toyota (a Miraiban már alkalmazott) hidrogén üzemanyagcellájának kapacitása jelentős tömegnövekedés nélkül bővíthető, feltöltése pedig nem vesz több időt igénybe, mint a hasonló hatótávolságot biztosító benzin- vagy épp kerozintartályé.
A Toyota egyébként nem először játszott el a repülő autó gondolatával: tavaly karolták fel a japán egyetemistákból álló Cartivator csapatot, akiknek feltett szándéka, hogy a 2020-as Tokiói Olimpiai Játékokon egy, az addigra elkészülő Skydrive repülő autóból – ami inkább egy óriási, ember vezette repülő drónra hasonlít – gyújtsák meg az olimpiai lángot. A Toyota a kezdeményezés támogatásaként 100 millió Ft-nak megfelelő yennel és néhány mérnökkel járult hozzá a kezdeményezéshez.