Egy olyan rendszert szeretnénk kifejleszteni, amely nagy teljesítőképességű és megbízható, emellett könnyen, és a lehető legolcsóbban beszerezhető termoelektromos alapanyagokból állítható elő, mint a szilícium, a magnézium, vagy a mangán. – nyilatkozta Luc Aixala, a Renault Trucks projektvezető mérnöke. Miről is van szó pontosan?
A Renault Trucks kutatási és fejlesztési programjain keresztül folyamatosan tanulmányozza, illetve teszteli az összes olyan műszaki megoldást, amelyekkel tovább csökkenthető a haszongépjárművek fogyasztása. Az egyik ilyen csökkentési lehetőség a termoelektromos generátor alkalmazása, amelynek mozaikszavas elnevezése RENOTER. Az elv egyszerű: össze kell gyűjteni a felesleges hőenergiát a kipufogóban, majd ezt átalakítani elektromos energiává. Ezzel tehermentesíthető a generátor - ami végső soron a fogyasztás csökkenéséhez vezet -, és a hő a kipufogócsőben elhelyezett, hőelektromos relékkel ellátott hőelektromos generátor segítségével alakul át elektromos energiává. Az egyetlen nehézség, hogy meg kell találni a termoelektromos generátorok gyártásához szükséges legmegfelelőbb, legmegbízhatóbb, és legolcsóbb alkotórészeket. A projekt mögött ugyanis a majdani sorozatgyártás szándéka húzódik meg, tehát nagyon ügyelni kell a költségekre, és az alapanyagok beszerezhetőségére.
A 2008-ban megkezdett RENOTER kutatási program 2011-ben fejeződik be. A kutatás jelenlegi állása szerint nagyjából egy kilowattnyi spórolás érhető el, ami körülbelül egy százalékos fogyasztáscsökkenésnek felel meg valós körülmények között. A projekt végleges eredményei, illetve az energia-visszanyerés más technikáival foglalkozó, párhuzamos kutatások eredményei ismeretében születik majd döntés arról, hogy felszerelik-e termoelektromos generátorokkal a sorozatgyártású teherautókat. A RENOTER programot a LUTB (Lyon Urban Truck and Bus) versenyképességi pólus és a Mov’eo pólus látta el védjeggyel. A hároméves, 4,5 millió euró összköltségvetésű projekt felét közpénzből (DGCIS) finanszírozzák, a kutatások három egyetemi laboratóriumban (Caen, Montpellier és Nancy) folynak, a projektben pedig a Renault Trucks-on kívül részt vesz a Renault, a Valeo, a Sherpa Engineering és a Nexter Systems.