Rendkívül ritka Tatra 613 keresi új gazdáját

A Tatra 613 Electronic még hírből sem ismeri a villamos hajtást, ám számos más érdekességet tartogat

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Előremutató fejlesztésekkel próbálták modernizálni a 613-at, de a próbálkozás csúfos kudarcot vallott.

Igazi szocialista luxusautónak született a Tatra 613. Az 502 (a nyújtott verzió esetén 515) centi hosszú járművet csak az arra érdemesek birtokolhatták, pártvezetők, gyártulajdonosok és az egyenlőknél is egyenlőbbek engedhették meg maguknak, az átlagember számára elérhetetlen luxust jelentett. A karosszériát az olasz Vignale stúdió tervezte, a hajtásról egy 3,5 literes dupla vezérműtengelyes V8-as gondoskodott, a léghűtéses blokk 169 lóerővel bírt. Később a modernizálás jegyében befecskendezős verzió is készült kereken 200 lóerővel. A Classic Car Bohemia oldalán meghirdetett modell már a széria végéről, 1993-ból származik, ez jól látszik a külsőn, amit a nem túl esztétikus műanyag elemekkel próbáltak frissíteni a gyáriak. A meghirdetett 613 Electronic mindössze 17 példányban készült, ilyen utónévvel ma biztosan csak villanyautó lehetne, ehelyett injektoros V8-as repíti a szedánt. A mérnökök a német luxusautók ellen próbálták felvértezni a 613-at, ezért rengeteg elektronikával pakolták tele a Tatrát. Az óracsoportban digitális kijelző is megjelent, emellett női hang figyelmeztetett az autó hibáira, az alacsony külső hőmérsékletre, a biztonsági öv bekötésére vagy a kevés üzemanyagra. A 613 Electronic három fedélzeti számítógépe Can-busz rendszeren kommunikált egymással.
Hirdetés
Bőrülés, BBS kormány, hűtőszekrény, TV és VHS lejátszó, fűtött ülés, klíma és elektromos tükrök is az opciós listán szerepeltek, persze csillagászati összegért cserébe. Az elavult konstrukció ilyen áron senkinek sem kellett, ezért mindössze 17 példány készült a típusból. A meghirdetett vételár kissé meghökkentő, átszámítva 40 millió forintot kérnek a Tatráért, ráadásul ez egy igen szerényen felszerelt példány. A csehek utolsó nekifutásként még egy modernizálással megpróbálták életben tartani a típust, ez lett a T700. A kifejezetten csúnya modellbe még négyliter feletti léghűtéses blokkokat is szereltek, de már semmi sem tudta megmenti, 1999-ben 75 legyártott példány után a Tatra befejezte a személyautó-gyártást.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.09.18. at 06:28
    Permalink

    … a cikk írója biztos hogy élt 2-3évtizedet abban a rendszerben… Akkor olyan hogy “gyártulajdonos” nem volt mert az állami tulajdon volt és az emberek vagyis a dolgozók a ledolgozott évek (gyáraknál nem tudom pontosan hogy volt de volt . A Tsz.-eknél 5évente kaptál vagyon-jegyet amit az egyszerűség kedvéért hívjuk résztulajdonnak amivel tulajdonképpen részese lettél a gyárnak,tsz-nek. Jó nem a szó szoros értelmében de pl nyereségből kaptál x%-ot stb…) akkor valójában “mindenkié” volt a gyár. Nem úgy mint manapság hogy egy-két ember (burzsuj) bitorolja (mint a kiskirályok…) aztán mindennek úgy kell lenni ahogy őnekik a kényük-kedvüknek tetszik… Nade a lényeg a lényeg hogy akkor szintén állami megrendelésre vettek ilyen autókat. 1979-től Volgát (ami akkor luxus autónak volt kikiáltva) vehetett magán ember meg akkor terjedt el taxiként is.

  • 2023.09.21. at 16:51
    Permalink

    A hozzászóló igazat írt. Valóban ,mindenkié volt a gyár…A nyereségböl , jutott a dolgozóknak is…Volt résztulajdon is….Akkoriban jobban elosztották a tortaszeletet………

Vélemény, hozzászólás?