Rendesen felgyorsította a Ford a haszonjárművei villanyosítását

Egyszer személyszállító, egyszer áruszállító, avagy íme a Transit Connect FlexCab

Villanyosítja a haszongépjármű palettáját a Ford, amely nem csak tisztán elektromos modelleket takar. Kipróbáltuk a Transit Connect FlexCab és a Transit Custom konnektoros hibrideket.

A Ford kiemelkedően jól teljesít a haszongépjárművek piacán, elég csak megnézni a magyar ranglistát, ahol 2024-ben toronymagasan megnyerték a kishaszongépjárművek eladási versenyét, de Európában is figyelemre méltó számokat hoz a Ford Pro divízió. Azonban az elektrifikáció ebben a szegmensben is egyre nagyobb hangsúlyt kap, így még a legnagyobb szereplők sem ülhetnek a babérjaikon. Éppen ezért a kékoválos márka mára minden kishaszongépjárműből kínál valamilyen villanyosított alternatívát. Az alábbiakban a konnektoros hibridekről lesz szó, de hamarosan beszámolunk az EV variánsokról is.

Ford Transit Connect

Az új Transit Connect kis túlzással egy személyben szeretne megfelelni minden felmerülő igénynek. Egyrészt kapható kizárólag belső égésű motorral, és az alábbi bekezdések alanyával, vagyis a PHEV hajtással. Másrészt elérhető belőle rövid- és hosszú tengelytávú kivitel, dobozos áruszállító és az igencsak érdekes FlexCab verzió is. A kipróbált plug-in hibrid szívét 1,5 literes belső égésű EcoBoost motor adja, amely az elektromos rásegítéssel együtt 150 lóerőt és 350 newtonméter nyomatékot képes kipréselni magából. 19,6 kilowattórás akkumulátor található benne, amely 40 kilowattos gyorstöltőn 5-ről 80 százalékra 26, míg 11 kilowattos AC kiálláson 2,5 óra alatt tölthető fel 0-ról 100 százalékra. A WLTP szabvány szerint maximum 119 kilométert képes megtenni emissziómentesen két töltés között. A raktér mérete nagyban függ a modellváltozattól. Minimum 3,1, legfeljebb 3,7 köbméter áll rendelkezésre, a nagyobb tengelytávval 761 kilogramm a terhelhetőség, míg a kisebb érdeme az 1500 kilogrammos vontatási kapacitás. A legérdekesebb kivitel azonban egyértelműen a FlexCab. Ennek rakterében egy mozgatható második üléssor található, amelynek köszönhetően akár 5 személy is utazhat a Transit Connectben, viszont ha elég a két fotel, akkor felhajtható a válaszfalra, így a raktér kapacitása bővíthető.
Na, de milyen vezetni? A menetpróbán a raktérben némi extra tömeggel próbálhattam a típust, amely kifejezetten jól vizsgázott. A kormánymű pontos, a futómű ügyesen elnyelte azt a kevés úthibát, amivel a Barcelona környéki utakon találkoztunk. A két első ülés rendkívül kényelmes, nincsenek túl nagy comb- és gerinctámasztékok, ám ez esetben mindez pozitívum, hiszen a folyamatos ki-beszállást nem akadályozza. A műszerfalon egymás mellett két 10 colos kijelző található rengeteg tárolórekesz ölelésében, az egyik a digitális műszeregység, míg a másik az multimédiás rendszer kezelőfelülete. Utóbbinál némi negatívum, hogy nem döntötték azt a sofőrülés felé, így a nap sugarai hajlamosak negatívan befolyásolni a láthatóságát. Mivel főként a spanyol nagyváros agglomerációjában közlekedtünk, így többségében tisztán EV üzemmódban hajtott a Transit Connect. A benzinmotor csupán néhány gyorsfogalmi szakaszon hallatta a hangját, viszont ekkor is alig észrevehetően, viszont annál nagyobb a szélzaj autópályatempónál.

Transit Custom PHEV

A Transit Custom némiképp kilóg a felsorolásból, hiszen ebből E-Transit Custom néven elérhető tisztán villanyhajtású változat is 337 kilométeres hatótávval, viszont ez esetben is a PHEV variánshoz volt szerencsém. A hajtáslánc központi elemét a 2,5 literes, Atkinson-ciklusú benzines erőforrás adja, amely a villanymotorral kiegészülve 233 lóerőt képes leadni. A nagyfeszültségű akkumulátor kapacitása 11,8 kilowattóra, amely 56 kilométerre elegendő tisztán villanyos hatótávot ígér. Ebből is számos változat érhető el, többségükben közös a 2 méter alatti magasság, vagyis a legtöbb parkolóházba és mélygarázsba le lehet velük állni. Áruszállítás szempontjából a 6,8 köbméteres raktér a fontos, ám duplakabinosként is rendelhető 5 üléssel, kisebb raktérrel, illetve kifejezetten személyszállításra optimalizált 8 személyes verzió is elérhető.   Ahogy a Transit Connect PHEV-et, úgy ezt is némi extra tömeggel a rakterében teszteltük. A kormány- és a futómű itt is kiválóan tette a dolgát, előbbi precízen manőverezhetővé teszi a furgont, míg utóbbi hangolása szerencsére nem túl pattogós, szépen siklik az úton. Ami a kisebb testvérnél némi kényelmetlenséget okozott, az itt nem probléma, hiszen a 13 colos központi kijelzőt enyhén a sofőr felé fordították, így a láthatósága szinte minden esetben tökéletes. A Transit Custom nagyobb sebességnél sem szélzajos, de a benzinmotor ordítása sem töri meg az utastér csendjét, igaz, főként ezt is elektromos üzemmódban használtam a menetpróba során, hiszen a környezet még mindig a barcelonai külváros volt. A Ford kiemelte, főként a KKV szektort célozzák ezekkel a modellekkel, persze a nagyobb flottás vásárlók igényeit is igyekszenek kielégíteni. A Pro divízió nem csak a gépjárművet, de egyéb szolgáltatásokat is kínál. Ilyen a töltők telepítése, ugyanis a felhasználók döntő többsége úgyis otthon vagy a telephelyen fogja árammal táplálni az autót - legalábbis a márka állítása szerint. Emellett a Pro Solutions (magyarosabban "megoldások") programmal a flottakezelők vagy épp a vállalkozások üzemeltetői nyomon tudják követni az autók tevékenységét, valamint műszaki állapotát. Mindezt ráadásul akár valós időben is: ottjártunkkor egy hatalmas kijelzőn visszanézhettük az E-Transit Courierrel megtett utunk adatait, de ez már egy másik, hamarosan érkező beszámolónk témája lesz. Viszont még adós maradtam az új modellek áraival. A Transit Custom dobozos változatának konfigurációja 12 720 000 forintról kezdődhet, a duplakabinos kereken 14 millió Ft, míg a "kombi" modellért minimum 14 155 000 forintot kell letenni az asztalra. A Transit Connect 9,6 millió forintról indul a kisebb tengelytávval, míg a hosszított verzióért legalább 9,8 millió forintot kell fizetni. Az általunk kipróbált PHEV az utóbbi karosszériával extrák nélkül itthon 13 080 000 forinttól rendelhető.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?