A Focus platformjára épül a Kuga
Kettő centiméterrel hosszabb elődjénél az új Kuga tengelytávolsága, illetve 83 milliméterrel hosszabb a karosszériája, mégis jóval nagyobbnak érződik nála a szabadidő-autó harmadik generációja. Persze a nagyság nem csak centikben mérhető. Vajon más téren is feljebb nőtt a Kuga? Néhány téren igen, máshol viszont akad még fejleszteni való. Hogy szokták mondani, amikor valami pont annyira jó, amennyire kell? Rendes iparosmunka, ugye? Hát, talán így jellemezhetném a legjobban a Kugát.
Érezni, hogy mindenkinek meg akar felelni a Kuga. Vajon meg lehet?
Az autó minden porcikáján érződik, hogy a Ford nem akart mellényúlni. Érthető, hiszen a márka egyik legfontosabb típusává lépett elő, ahogy az embereken folyamatosan eluralkodott a vágy, hogy feleslegesen nagy autókkal járjanak. Az óvatosság azonnal szemet szúr már a formaterven is. Ami pont azt jelenti, hogy igazából nem szúr szemet semmi. Ahogy Tamás kollégám egyszer megjegyezte, ha az emblémát leszednénk róla, bármilyen autó lehetne.
Egyszerűen nem kockáztattak, megpróbáltak egy olyan formát összedobni, ami a legnagyobb valószínűséggel a legszélesebb közönség tetszését elnyeri.
Jártamban-keltemben úgy tűnt, ez sikerült is, hiszen a tetszésnyilvánítás nem maradt el, még egy Lexus RX-ből is átkiabáltak a pirosnál, hogy gyönyörű a Kuga. Persze a Vignale feltűnőbb a krómkeretes oldalablakokkal, a sajátos hűtőmaszkjával és hátul a felirattal. Ahol nincsen rajta kívül semmi más, se a típus neve, sem a lágy hibridségre utaló felirat. Na, meg a 20 colos, valóban szép könnyűfém felnik sem barátai a rejtőzködésnek, sem a komfortnak.
Szépek a 20 colos kerekek, de rontják a menetkomfortot
Néhány apró dizájnelem segít megkülönböztetni a Vignale modelleket
A méretnövekedés természetesen jó hatással volt az utastér méretére. Hátul fejedelmi a lábtér, az ülések pedig tologathatók, háttámlájuk is állítható, illetve elfektethetők 60/40 arányban, így a csomagtér 475 literről 645 literesre vagy 1,5 köbméteresre bővíthető.
Ráadásul a Vignale felszereltség még ülésfűtést is ad hátra a két szélső utasnak. Ez a funkció elöl sem hiányzik, de a bőrülések oldaltartása igen.
A műszerfal a Fordokban megszokott stílust követi. A középkonzol tetején a SYNC 3 rendszer érintőképernyője, alatta pedig a klíma vezérlőegysége található. A sebességváltó környékén pedig az üzemmódválasztó, a parkolóradar és a parkolósegéd gombjai sorakoznak. A szürkeséget pedig a valódi fára kísértetiesen hasonlító műanyag díszbetét oldja. Dicséretet érdemel még a digitális műszeregység is a tűéles grafikával, illetve az utasteret fényárba borító panorámatető. Ám érdekes módon a digitális műszeregység sem tájékoztat a könnyű hibrid rendszer állapotáról, magyarán nincs folyamatábra az energiavisszanyerésről, ami persze nem baj, csak már hozzászoktunk a meglétéhez.
A már jól megszokott, szinte egyen Ford belső
A hátsó ülések tologathatók, elöl nagyon hiányzik az oldaltartás a Vignale bőrüléseiből
A csomagtér mérete 1,5 köbméterre növelhető (a kép Eneos termékmegjelenítést tartalmaz)
Pedig az indítógenerátor tényleg ott van és valóban besegít a kétliteres dízelmotor dolgába. Ennek köszönhetően észrevétlen a stop/start rendszer működése, illetve nem kér sok gázolajat a Kuga. Az üresen 1,6 tonnás test meg sem kottyan a 150 lóerős, 370 Nm forgatónyomatékú motornak, amely ráadásul bemelegedve rendkívül csendesen jár. Talán még nem is hallottam ennyire selymesen járó gázolajos masinát. Még autópálya tempónál is alig hallani, persze a Vignale modellt aktív zajcsökkentővel is felszerelték. Papíron 2000 és 2500-as fordulatnál érhető el a maximális nyomaték, a váltósegéd felvillanó jelzése szerint azonban nem szereti, ha 2000 fölé pörgetjük a motort. Ám maga a váltókar egy kissé lelombozott, mert nem az a passzentos szerkezet, amit úgy szeretek a Fordokban. Lehet, hogy ez betudható az autó előszériás mivoltának, de kissé lötyögősen, márkaidegen módon járt a kulisszában a kar.
A váltókar kissé lagymatagon jár a kulisszában
Tűéles a digitális műszeregység grafikája, a HUD pedig akkor is jól jön, ha csak plexire vetít
A kisiklásért kárpótolt a kormányzás és a futómű. Vagyis kárpótolt volna. De a szabadidő-autók továbbra sem tudják behozni a magas építésmódból és nagyobb tömegből származó hátrányukat. Persze mindent megtettek a Ford mérnökei. Szépen tapad a kiválasztott ívre a Kuga is, de érezni azt a fajta kellemetlen dőlést a tempós kanyarokban, amit a kisebb autóknál nem. Ugyanakkor az elöl MacPherson, hátul független futómű kényelmes, nem túl feszes, de a 20 colos felniket el kell felejteni, ha a maximális kényelemre törekszünk. A sávtartó is beleköp olykor a levesünkbe, mintha egy kicsit „jobbra tarts” fétise lenne. Igyekszik mindig a sáv jobb szélére felfestett vonalhoz közelebb kerülni, de ezt remélhetőleg egy szoftverfrissítéssel megoldják a ráncfelvarrás idejére. A többi vezetősegéd viszont hiba nélkül végzi a dolgát. Hasznos a holttérfigyelő, a táblafelismerő és az adaptív tempomat is, illetve még a HUD is, ami külön plexire vetíti az infókat.
Amit csak lehet megtettek, hogy átmentsék a Ford sportos génjeit. De egy SUV, mindig SUV marad
Eddig még nem árultam el a fogyasztást, pedig becsületére válik a Kugának. Vegyes üzemben megelégedett 6,1 liter gázolajjal - 100 kilométerenként! Szerintem ez egy igazán kedvező érték egy ekkora autótól, mindezt úgy, hogy ezt nem is csak egy személlyel a fedélzeten tudta produkálni. Persze az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a Kuga mHEV fronthajtású, nem kenyere a terepjárás. Könnyebb földutakon viszont simán boldogul, a hasmagassága is elegendő hozzá, szóval az átlagos SUV jellegzetességeket maximálisa n hozza. Ez az átlagosság lehet a piaci sikerének az alapja is, tényleg széles vásárlóközönség igényeinek próbál megfelelni. Ha az árlistát nézzük kiderül, hogy a Vignale helyett érdemesebb az alacsonyabb, de még úgy is gazdag felszereltségi szintek között körülnézni. A kétliteres dízelmotorral és lágy hibrid rendszerrel felszerelt Kuga 9 860 000 forinttól elérhető, a Vignale viszont már 11,6 millió forintba kerül, amelynél jobb ár/érték arányúnak tűnnek a Titanium és az ST-Line modellek.
Kanyarkövetős full LED fényszórók is járnak a Vignale Kugához
Csak fronthajtású a manuális váltós 2.0 EcoBlue mHev Kuga
Értékelés
Pozitív
Takarékos és csendes dízelmotor lágy hibrid rendszerrel, tágas uatstér
Negatív
Váltókar mozgása, sávtartó működése
Árak
Tesztmodell alapára
9 860 000 Ft (2020.05.22.)
Tesztautó ára
11 600 000 Ft (2020.05.22.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 3500 1/min-nél
Nyomaték:
370 Nm 2000-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,6 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2 l/100km
Méretek
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1520 mm
Belmagasság elöl:
955-1040 mm
Belmagasság hátul:
980 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
290 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1150 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
890 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1680 mm
Raktérnyílás szélessége:
1070 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
370 Nm 2000-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 3500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,6 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)