Rendeletváltozás húz ki közel 50 ezret az oktatók zsebéből

B kategóriával rövidebb, olcsóbb út vezet az A1-hez

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyszerűbb tanfolyammal, olcsóbb képzéssel juthatnak A1 kategóriához a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők. A rövidebb tanfolyam azonban nem mindenki számára jó.

December 1-jétől hatályos a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésével, továbbképzésével, utánképzésével és vizsgáztatásával összefüggő díjakról szóló 84/2009. (XII. 30.) KHEM rendelet legújabb kiegészítése. A módosítás értelmében a B-kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők - azon túl, hogy vezetői engedélyük változatlanul érvényes az M kategóriás, azaz 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motorral hajtott, legfeljebb 45 km/órás végsebességű és 350 kilogrammos motorkerékpárra - mostantól kedvezményes képzési- és vizsgarendszerrel terjeszthetik ki vezetői engedélyüket az A1 kategóriára is, mellyel már legfeljebb 125 köbcentiméteres vagy 11 kilowattos (15 lóerős) kétkerekűt is vezethetnek.
Míg eddig a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők is ugyanolyan vizsgákat kényszerültek letenni (a nem túl nehéz egészségügyi kivételével), mint a jogosítvány nélküliek, mostantól az egyszerűsített képzéssel mindössze 3 elméleti és 2 gyakorlati óra után vizsgázhatnak. A számonkérés ugyanúgy elméleti, valamint járműkezelési és forgalmi részből áll, mint eddig, ám az utóbbi kettőt a frissített rendszerben már összevontan, azaz egyetlen nekifutásra abszolválhatják az A1 kategóriát is áhító, B kategóriás jogosítvánnyal már rendelkezők. Mint azt az Nemzeti Közlekedési Hatóság Képzési és vizsgáztatási szakterületének munktársától megtudtuk, a vizsgadíjakat még most sem látni tisztán, ám már találtunk olyan autós, illetve motoros iskolát, amely a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező A1 kategóriáért vizsgázóktól csak az elméleti, KRESZ vizsga 4 600 forintos árát, valamint a forgalmi 11 000 forintosát kérte volna el, ennek értelmében pedig már a vizsgákon is megspórolható 4 700 forint, azaz a szeparált járműkezelési vizsga díja.
Hirdetés

A képzésen pedig még többet lehet megtakarítani, már amennyiben elegendő valaki számára két, nyeregben töltött óra ahhoz, hogy utána sikeres motorvezetési vizsgát tegyen. Az eddigi 17 kötelező óra helyett bevezetésre kerülő mindössze kétórás képzés ugyanis a legtöbb iskolánál kiveri a biztosítékot, s az általunk megkérdezettek közül volt, aki egyenesen kimondta: "Ugye maga sem gondolja, hogy bárki a kezébe adna A1 jogosítványt 2 órás képzés alapján?". A józanabbak egyike csak diplomatikusan közölte az előírás ismeretében: "Az elméleti oktatás csupán egy foglalkozást takar, a gyakorlat esetében pedig 2 tanóra a kötelezően előírt minimum. Fontos azonban tudni, hogy mind elméletből, mind pedig gyakorlatból teljes értékű vizsgákon kell megfelelni, ami az esetek többségében az otthoni (elméleti) felkészülés mellett néhány gyakorlati pótórán való részvételt is indokol. Ennek szükségességéről a tanuló szabad belátása szerint dönt."
A kiegészítő képzés szükségességében nyilvánvalóan igencsak érdekeltek lesznek az iskolák, hiszen az eddigi 17 kötelező gyakorlati óra helyetti 2 nem kevesebb mint 15 gyakorlati órát tesz elvileg szükségtelenné, ez pedig 2500 forintos, átlagos óradíjjal számolva 37 500 forint, továbbá ne felejtsük el, hogy az egyszerűsített elméleti képzés miatt is jelentős összegtől esnek el a képzőszervek. Összességében mintegy 50 ezer forinttal kell majd olcsóbban kínálniuk az A1-et. Ennek ellenére reméljük, hogy lesz olyan köreikben, amely pozitívan fogadja majd az új lehetőséget, mellyel az autósok mostantól egyszerűbben ülhetnek akár 100 km/óra feletti végsebességre is könnyedén képes, biztonságosan gyorsuló, az autóknál szerényebb fogyasztású, kisebb helyigényű és olcsóbban megvásárolható, valamint üzemeltethető motorizált közlekedési eszközre. Ugyanis amely iskola tömegével tud autósokat vonzani az egyszerűsített képzésre, akár jobban is járhat, mint az eddigi, nem kimagasló számú tanuló hosszabb idejű képzésével.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Nagyon tetszett! Most láttam egy filmet Üzbegisztánról: beszarás! 2X8 sávos homokúton tömve csacsival húzott szekérrel, és még sem volt káosz és dugó. Mindenki mosolygott, senki sem dudált és ordibált-:)))))))) Se autó, se motor nem viaskodott a csacsikkal-:)) Na ez aztán a nyugodt élet,minden kategória nélkül. Vajon ott lehet jobb kéz szabály? -:))))

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Én Kecskeméten használok B kat. jogsival 50-es robogót munkába járáshoz már 5-6 éve. Korábban autóval jártam, de a parkolás nem megoldott, illetve az üzemanyag költség is töredéke. Évente kb. 2500 km-t megyek motorral városban. Erősen gondolkodom hogy megcsinálnám a jogsit 125-re, mert azzal biztonságosabban lehet haladni a forgalomban: 70-es tempónál még (többségében nők) rádelőznek, majd fék, és 50-es tempó. Ezek után 50-es géppel már nem igazán lehet előzgetni (csak lámpánál).
    Nekem, illetve a hozzám hasonlóaknak szerintem menne a kötelező 2 órás gyakorlat után a vizsga a forgalomban.
    Végre valami jó módosítás!

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Az “M” kategória fogalma

    Nemzeti kategória. Olyan két-, három- vagy négykerekű jármű amelyet, 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg.

    Kisebb városban és a községekben előszeretettel vadásznak a rendőrök a gyorsabban haladó SMKP-ra.
    Minden létező dologba belekötnek, még abba is hogy a km óra miért van 120-ig kalibrálva mikor csak 45-tel haladhatnak hivatalos, miért van hátsó lábtartó stb…
    Nekem nem volt komolyabb afférom pedig volt 50ccm-es 8 lóerős sportmotorom (110-es végsebességgel), és volt gyári Gilera nagytestű robogóm is amin 80ccm-es tuning henger figyelt 14 lóerővel és 130-as végsebességgel.
    Ha nem előzöd a kocsisort lakott területen kívül akkor nem csesztetnek.Legalább is ezt tapasztaltam.
    Városba meg a sormelletti előrehaladásnál: ha van záróvonal eleve nem mehetnénk előre, ha már elöl vagyunk akkor a zöld lámpánál qrva gyorsan tiplizni mert eltaposnak az autók ha nem elég gyors a motorunk, biciklink.Mondjuk a kerékpárosoknak ezt nem engedném meg, maradjanak az út jobb oldalán és így nyugodtan elindulhatnak a gyorsabb autók is, mig a bringás lendületet vesz.Ha a sor elején tötymörögnek ráadásul a bal oldalról indulnak na az a halálom..

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Nos, én, már 2007-töl használok Budapesten robogót. Sikerült olyan típust beszereznem, ami gyárilag 50 ccm, és tudja a 70-80 km/h-t gond nélkül (a vége 95 km/h). Amikor még új volt, az első 500 km-en, csak 45÷50 km/h volt a végsebessége, na akkor féltem igazán. Szerintem, Budapesten, egy jó minőségű 50 ccm-es motorral már lehet boldogulni, hiszen, ezek már tudják tartani a ritmust amit a forgalom diktál. Én is szeretnék egy 125 ccm-es motort, de ahhoz el kellene adnom a jelenlegi robogómat, és venni egy 125 ccm-es, azt meg átíratnom a nevemre, esetleg elvinni műszaki vizsgára, stb. Jelenleg nekem, anyagilag, nem éri meg átülni egy 125 ccm-es motorra, hiszen városi használatra, elegendő egy segédmotor is. Talán azoknál fog sokat számítani, akik, napi 50÷60 km-t utaznak a munkahelyükre.

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    A rendszerváltás óta (21év) ez a egy törvénymódosítás(?) az, ami meg könnyíti az autóstársadalom terheit. Nem nagyon értem az oktatók felháborodását azon, hogy csak 2 óra a gyakorlati vizsga, amikor már 2 meg 3 hét alatt hozzá juttatják a fiatalokat a B kategóriás jogosítványhoz
    Azt sem nagyon értem, hogy miért kellene 18 órát motorozni annak, aki vezet személyautót és tehergépjárműt 10-20-30 éve // FORGALOMBA // Mi a francot akarnak még??? Így is aki sofőrködésre adja véletlenül a fejét pl.-l kamionozásra, lazán lehúzzák majd 1 mill. forinttal.
    Ez az egy esett lenne 21év alatt, hogy nem nyúzzák le az emberről a 8 bőrt.
    Üdvözlöm és 100%-ig tudom támogatni ezt a módosítást, már csak azért is mert a fiatalok és kezdők többsége nem rögtön és átmenet nélkül űl át egy 5Lóerős gépből 100-200 L-s kocsiba.
    Meg merem azt kockáztatni, hogy a autós társadalom nagyon sok rétege , végleg lefogja rakni a autóját.
    Egy ici-pici rossz érzés azért még is lappang bennem ezzel kapcsolatban, még pedig az, hogy ha ilyen sokan leteszik az autót (450-500ft-s üzemanyag mellett) ezen lehetőség miatt, nem mást ér el a kormány mint azt, hogy korlátozza ezzel az emberek szabad mozgásához való jogát Európán belül.
    Persze lehet hogy csak rémeket látok mert rosszúl aludtam az elmúlt 21 évben-:))

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Nagy a lebukás veszélye, ha valaki 125-ös motort 50-es papírokkal üzemeltet. Ha valaki egy picit is ért a motorokhoz, robogókhoz, azonnal felismeri, hogy nem 50-esről van szó! Öblösebb kipufogóhang, az alapjárati fordulat lassúbb, erősebb mechanika, arról meg nem is beszélve, hogy sokkal jobban megy. Egyetlen előnyét látom csak az 50-esnek, a bürokráciamentességet, nem kell vizsgáztatni. Ezt az egyetlen előnyt is meg akarják szüntetni.

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Borítékolom, hogy megugrik a motorosbalesetek száma. Ne legyen igazam, de úgyis az lesz! 😉
    Ezért nem térek át a B125 haláljárgányra! Tegye, aki kitalálta és támogatta! Hajrá!

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Azoknak a srácoknak jó lesz ez a rendszer, akik most is 125-ös motorral járnak (50-es papírokkal). Legalább néhány forintból le tudják tenni a vizsgát. Nagy fellendülést az adna ennek a vizsgának, ha elkezdenék végre rendszámozni a robogókat is – és akkor a 125-ös robogók sem mennének el rendszám nélkül – mindenki kénytelen lenne vizsgázni…. És nem az oktatók zsebébe landolna a sok pénzt, feleslegesen…
    Viszont kezdő motoros 2 óra alatt nem fog megtanulni motorozni, a legköltséghatékonyabb ha leveszi a rendszámot és 50-es papírokkal megtanul motorozni maga. Utána rendszám fel és mehet a vizsga.

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    nos igen nem egy napos volt mint régen az általános iskolában a bitumenes pályán bólyák között két kör, meg 2 órás KRESZ oktatás 300 ft-ért…
    Asszem volt vagy 6-7 hét, de ha lett volna minden nap oktatás akkor 3 -4 hétbe belefért volna.

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Kedves Pitty!

    Én 1996-ban tettem le az SMKP vizsgát KÜLÖN. Akkor 40 ezerbe fájt, mert:
    EÜ tanfolyam és vizsga, KRESZ tanfolyam és vizsga, Rutinpálya és vizsga, valamin városi vezetés és vizsga.Akkor 6500 forinttal került többe egy A1-es kategória, de sajna ezt nem mondták el a jelentkezéskor.Ki az a hülye -rajtam kívül- aki nem az A1-et tette volna le?Ugyanazt oktatták nekem is mint az A1-eseknek, kivéve hogy nekem nem volt Biztonságos Üzemeltetés oktatás,és abból vizsga.

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    én autó mellet 50 robizok a városban mert 2 szer gyorsabb illetve nem eszik 34 litert csak 3 mat. ez egy jó rendelet de nekm elég a robi az kissebb meg fürgébb bár max 90 nem megy azzal egyetértek hogy a 125 öst teljesértékűen lehet használni míg az 50 inkább városon belülre való

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Az aki eddig nem ült 50ccm-es motorra sztem 125-ös re sem fog! aki meg tud menni egy 50es valamivel 12-ös géppel is fog tudni! sokan nagyon fel fujják ezt! egy átlag kocsi sokkal komolyabb menetteljesitményre képes mint egy 125ös robogó! mindenesetre én örülök ennek végre valami okosat is csináltak!!!!

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    azért ne gondolja senki hogy nulla motoros ismerettel,de B-s jogsival így szerezhet A1-es jogsit..
    Sok lesz a bukta az tuti, mind KRESZ-ből, mind gyakorlatból.Csak azt nem értem hogy akkor a sima SMKP-ra még mindig kell elmélet, rutin, majd országúti vezetés, és mindből vizsga, ezért a 14-17 év közöttieknek nem éri meg külön vizsgát tenni se SMKP-ból, se A1-ből, hiszen a B-s után 20-30 ezerből van 3 kategóriája.Ha van egy kis eszük az oktatóknak akkor integrálják a B kstegóriához az A1-et 🙂

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Mielőtt bárki rohanna vizsgázni és letteni az A1-et, azt azért tudni kell, hogy – ahogyan eddig is, minden motoros képzésnél – december 1.-től az időjárási viszontagságokra való tekintettel felfüggesztik a vizsgáztatást!

  • 2017.10.31. at 07:09
    Permalink

    Végre ebben a témában is előre haladtunk, követve a motoros világ technikai fejlődését!
    Nekem tettszik, sőt megköszönöm, hogy egyáltalán foglalkoztak az illetékesek ezzel a
    könnyítéssel!
    S.Bálint

Vélemény, hozzászólás?