Vincent St Claire, a Fleet Assist ügyvezető igazgatója
Újabb felmérés látott napvilágot a villanyautók hosszútávú költségeivel kapcsolatban. Az akkumulátoros meghajtású járműveknél rögtön szembetűnő magasabb induló áruk, ezzel szemben viszont mérlegelni kell egyrészt az áram árát a fosszilis üzemanyagokéhoz képest, másrészt viszont figyelembe kell venni például a szervizköltségeket is. Ma már van annyi elektromos autó az utakon, hogy fontos következtetéseket lehessen levonni a zöld rendszámos kocsik fenntartásának költségeiről, és úgy tűnik, a javítási-karbantartási kiadások terén is előnyben vannak a belsőégés motorokkal hajtott autókhoz képest.
A brit Fleet Assist 5200 szervizpartnerének adatai 850.000 szervizelt autót fednek le, amiből azt olvasták ki, hogy jelenleg átlagosan 22%-kal olcsóbb egy villanyautó szervizköltsége. Több forrásból is ered az árelőny: egyrészt a villanyautóknál kevesebb mozgó és elhasználódó alkatrész van, nyilván így kevesebbet kell költeni azok pótlására. A szervezet szerint a zéró emissziós járművek esetében a leggyakrabban pollenszűrőket, izzókat, ablaktörlőket, a slusszkulcsok elemeit és fékfolyadékot kell cserélni. Az energiavisszanyerő fékrendszernek köszönhetően a fékbetétek és féktárcsák is kevésbé vannak kitéve intenzív igénybevételnek.
A villanyautók térnyerése a szervizeket is átalakulásra kényszeríti
A fentieken felül egyszerűbb, ezáltal gyorsabb is a villanyautók szervizelése. Ez azt is jelenti, hogy egy szerelő kevesebb munkaórát tölt a javítással, ami így nyilván olcsóbb is. Ezzel szemben azonban a Fleet Assist arra is felhívja a figyelmet, hogy a szerelőműhelyek egyre kevésbé tudnak megbirkózni az emelkedő bérigényekkel, rezsiköltségekkel és az alkatrészek, eszközök áraival. Ezzel párhuzamosan egyre több a villanyautó, amik ritkábban igényelnek szervizelést, így egyre kevesebb ügyfél jut el a szervizekbe. Emiatt egyes műhelyek úgy döntenek, hogy az elektromos autókon hozzák be a kieső hasznot, mert azok alacsony szervizköltsége teret enged az áremelésnek. Az utóbbi hónapok drasztikus áremelkedései eddig csak növelték a különbséget a villanyautók és a belsőégésű motoros autók karbantartási és javítási költségei között, ha viszont az előbbiek vonatkozásában kompenzálják a műhelyek a kieső bevételeket, akkor ez a folyamat a visszájára is fordulhat. Ráadásul a villanyautók javítási költségeinél további figyelembe veendő tényező az újfajta programok beszerzésének, illetve a szerelők betanításának a díja, ha bonyolultabb műveletekről van szó.
Nagyon helyes!
Ha van pénzed 20 milla-tól csillagos égig, gépre fizess.
Egy tizedessel jobbra kell tolni a számlán ha villanyautót visznek be.
Ez így reális.