Rekorder Cadillac parkol egy híres gyűjteményben

Autómúzeum San Diegóban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A San Diego Automotive Museum a gyűjtő és versenyző Briggs Cunningham ötlete alapján valósult meg 1980-ban. Azóta egymillió dollárért felújították, és a kollekció is a többszörösére hízott.


A galériában található képek többet mondanak minden szónál, de azért van itt valami, amit talán érdemes kiemelni a San Diego Automotive Museum által töményen elénk tárt kiállítási anyagból. Louie Mattar – az ember, aki megvalósította autós álmát. Akár ez is lehetne a címe annak a belső filiálénak, ahol egy fehér színű, 1947-es Cadillac Series 62 áll. A nevezett férfi öt évig azon dolgozott, hogy 75 ezer dollár (!) ráfordítással élete nagy utazását valósítsa meg, pusztán hobbiból, szponzori támogatás nélkül. A San Diego-New York oda-vissza útvonal 6320 mérföldje - valljuk be - nem tűnt égbekiáltóan óriásinak 1952-ben sem, hiszen az Egyesült Államokban ekkor már közel sem olyan mostoha körülmények uralkodtak, mint például Magyarországon. Csakhogy Mr. Mattar ezt a kirándulást folyamatos, 24 órás haladással, kvázi megállás nélkül kívánta véghezvinni! Eme rekordkísérlet érdekében teljesen átalakította az autót: az utastér hátsó részében egy kompakt elektromos tűzhely, hűtőszekrény és mosógép kapott helyett, de volt a fedélzeten gyógyszerekkel teli kis szekrény, minibár, telefon, mobil WC és zuhanyzó, illetve egy vasalódeszka is – hogy utóbbi minek, az önmagában is rejtvényfeladvány lehetne. A vezetésben két váltópilóta vett még részt 5 órás ciklusokban, és aki pihent, akár török vízipipával is múlathatta az időt, miközben magnetofonról szólt a zene.

Mivel folyamatos haladásról volt szó, a motor a takarékosság érdekében gázüzemre lett átalakítva, és ha az utánfutón tárolt, összesen 230 gallonos póttartályok kiürültek, akkor a repülőgépekhez hasonlóan a Cadillac is menet közben tankolt – az út során erre háromszor került sor. Az autó egyébként 50 gallon vizet vitt magával, a 30 gallonos extra adag szintén az utánfutóra került, és motorolajból is volt tartalék, 15 gallon. A világ minden bizonnyal legfurcsább Cadillac 62-esének az utasteréből lehetett állítani a hidraulikus emelővel, menet közben is felemelhető kerekek légnyomását, és számos karbantartási műveletet mozgás közben is el lehetett végezni (az autóra és az utánfutóra szélesített küszöböket szereltek fel, és ezekre biztonságosan ki lehetett lépni), illetve az automata rendszerek ezt több esetben megtették, például az olajcserével.

Amúgy a múzeum állandó kollekciójába nem csak amerikai autók tartoznak, a tárlatok között sétálva nem idegen vendég az Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale, a Ferrari 275 GTB, a FIAT 500, de az olaszok mellet Jaguar XK 140, MG TC, háromkerekű Morgan, és Lagonda is akad, mint érdekes látnivaló.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?