Régi az autód? Fizess többet, ha Londonba hajtasz!
Extra behajtási díjat kér London az Euro 4-es norma alatt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyelőre extra behajtási díjjal szorítja ki a korszerűtlen autókat London, de 2040-től nem is lehet belső égésű motoros autókat értékesíteni Nagy-Britanniában.
A londoni behajtási díj nem újdonság, a londoni közgyűlés 2003-ban honosította meg az akkor napi 5 fontos, azóta több hullámban 11,50 fontra emelt behajtási alapdíjat, amelyet minden négy- vagy többkerekű, belső égésű motorral hajtott jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között járművével átlépi a belvárosi fizetős zóna határát. A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibrid, vagy az igen alacsony károsanyag-kibocsátású magánautók tulajdonosai kapnak mentességet vagy kedvezményt. A behajtási díjkötelezettség nem vonatkozik a sürgősségi szolgálatok autóira, a taxikra és a tömegközlekedési járművekre sem. Mostantól viszont
10 font extra díjat kell fizetni az Euro 4-esnél rosszabb, zömében 2005 előtti autók után.
Bő 20 év múlva, 2040-től meg is tiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését Nagy-Britanniában. A brit kormány által nemrégiben bejelentett terv alapján attól az évtizedtől kezdve már csak elektromos, illetve hibrid üzemű autók kerülhetnek forgalomba a brit utakon.Miként arról az MTI beszámolt, a dízelmotorral felszerelt autók száma Nagy-Britanniában az elmúlt másfél évtizedben a háromszorosára emelkedett, és tavaly elérte a 10 milliót. A korábbi kormányok a dízelüzemanyag adójának csökkentésével még ösztönözték az ilyen járművek vásárlását az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb széndioxid-kibocsátás miatt, ám az elmúlt években elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy jelentősen nőtt a dízelmotorok egyéb szennyezőanyagai okozta megbetegedések és halálesetek száma a legszennyezettebb levegőjű országrészekben, köztük Londonban. Hazánkban évek óta lebeg a budapesti behajtási díj, részleteiről semmit sem tudni, a szmogriadókor érvényes forgalmi korlátozást azonban épp mostanában kívánják szigorítani. E hét szerdán dönthet arról a Budapesti Közgyűlés, hogy a riasztási fokozatban jelenleg tiltott Euro 2-es normát teljesítő autókon túl az Euro 3-as, illetve akár az Euro 4-es dízel autók forgalmát is korlátozzák - megfelelő felkészülési időt hagyva jövő októbertől.
Forrás: MTI