Német a rendszám, de a helyszín a Porsche Hungária udvara, itthon randevúztunk az Audi A3 e-tron konnektoros hibriddel
Nincs mese, az Audinál is eljött a szériagyártású hibridek ideje. A folyamatosan szigorodó környezetvédelmi normák miatt a kis lökettérfogatú benzines és dízel turbómotorok mellett egyre szélesebb körben jelennek meg a tisztán és részben elektromos autók. Az ingolstadtiak az utóbbiban látnak jövőt. Szerintük az elektromotor és benzinmotor párosítás sokkal szélesebb körben használható, mint a tisztán elektromos. A Tesla közel 500 km-es hatótávját kivéve a jelenleg kapható 100 százalékban elektromos autók a valóságban 100-150 km megtételére képesek. Városi, elővárosi használat során ez elegendő lehet, hosszabb utazások, családi nyaralások esetén viszont felejtős a villanyautó.
A többi modellváltozatétól eltérő, fordulatszámmérő helyett "powermeter" órás a műszerblokk. Az ábrából látható: a lítium-ion akku a hátsó ülés alá került
Az Audi A3 Sportback hibrid hajtásláncának köszönhetően akár 940 km megtételére is képes, 1,5 liter/100 km vegyes átlagfogyasztással. Tisztán elektromos üzemben akár 50 km-t is megtehetünk. Az autó teljesítménye 204 lóerő, amely két részből tevődik össze: egy 1,4 literes 150 lóerős TFSI belsőégésű benzinmotorból és egy 75 kW (102 LE) teljesítményű 34 kg tömegű elektromotorból. Utóbbi nyomatéka 330 Nm, amely már álló helyzetben rendelkezésre áll és egészen 2200-as fordulatszámig állandó marad. A hajtást 6 fokozatú S tronic váltó juttatja el a hajtott első kerekekig.
Első ránézésre semmi különöset nem látni az autón, tüzetesebben kell megvizsgálni ahhoz, hogy észrevegyük azt, hogy ez nem egy szokványos A3-as. Kívülről a módosított, e-tron logóval ellátott hűtőrács és egy-egy e-tron felirat árulkodik az autó két oldalán az első sárvédőn. Belülről az EV kapcsoló jelent többletet a nem elektromos A3 Sportbackhez képest. A motortérben már első pillantásra magukra vonzzák a tekintet a vastag, narancssárga kábelkötegek, ebből már a kevésbé hozzáértők is sejthetik, hogy ebben az autóban valami más lehet, mint a többiben. A csomagtartó térfogata 380 literről 280 literre csökkent. A 8,8 kWh-ás 12 cellát tartalmazó lítium-ion akkumulátort a hátsó üléssor alá építették be, tömege 125 kg.
Az 1.4 TFSI benzines és a hozzá kapcsolt villanymotor 204 lóerős rendszerteljesítményt, 350 Nm kombinált nyomatékot ad, utóbbiból 330 Nm a villanymotoré, ami gyakorlatilag indulástól megvan
Kellően megismerkedtünk a A3 e-tron technikai részleteivel, induljunk el végre. A start gomb megnyomása után egy különös világba csöppenünk, hiszen nincs motorhang és a fordulatszámmérő 700-800 1/perc állását is el lehet felejteni. A sebességmérő mellett ugyanis egy "powermeter" névre hallgató teljesítménymérő műszerünk van, amely százalékosan mutatja nekünk a pillanatnyi energiafogyasztást. A ready állásból tudjuk, hogy a váltót D-be kapcsolhatjuk, ezt követően pedig adhatjuk a gázt. Az elindulás utáni métereket szokni kell, mert teljesen nesztelenül gyorsul az autó. 40 km/h környékén megjön a gördülési zaj, ekkortól már fokozatosan eltűnik a korábbi furcsa csend.
Nem egy szedált modell: korrekt, a márkától megszokott minőségű, sportkompaktos a beltér. A 100 km/órára gyorsulás 7,6 másodperc, 60 km/órára 4,9 másodperc alatt ér az e-tron
A váltó olyan simán kapcsol, hogy semmit sem venni észre. A fordulatszámmérő hiányában itt már nem látni a fordulatszám esést váltáskor, emiatt nem lehet megmondani, hogy mikor történt a kapcsolás. Mindez akkor igaz, ha tisztán elektromos üzemben autózunk. Annyira folyamatos, szakadás nélküli és rángatásmentes a gyorsulás, mintha repülőgépen ülne az ember. Erőteljes gázadáskor viszont beröffen a négyhengeres benzines és előtör a jól megszokott hang a motortérből. Az egyes üzemállapotokról a középső MMI kijelzőn kapunk információt. Színekkel és nyílfolyamokkal tájékoztat az A3-as arról, hogy melyik motor dolgozik és az energia áramlásának irányát is jelzi.
S tronic, azaz hatsebességes duplakuplungos a váltó, elektromos a rögzítőfék
Induláskor az elméleti 50 kilométeres emissziómentes hatótáv 37 km volt. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy előttünk valakinek nehezebb volt a jobb lába, mint ami alapján a gyár számolt. Az autó pedig a korábbi fogyasztást és vezetési stílust figyelembe véve és azt feltételezve adja meg a rendelkezésre álló hatótávot. Az átlagfogyasztás röviddel az indulás után 5,6 l/100 km volt, amit 15 km alatt a tisztán elektromos üzemmel 1,2 l/100 km-re sikerült levinni. Ezen a távon 19 km-t esett a hatótáv, azaz 4 km-rel kevesebbet tudtunk volna megtenni a kezdetben kiírthoz képest. A tesztút második felében hibrid üzemmódban közlekedtünk, ekkor már próbálgattuk az erőteljes gyorsításokat is. 10 km-en után az átlagfogyasztás 2,8 l/100 km-re ugrott és 9 km-re elegendő elektromos energia maradt. Ez a próbakör természetesen kellően rövid volt ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le az autó fogyasztásával kapcsolatosan.
Az e-tron logó legfeljebb 222 km/órával utazhat. Az A3 e-tron az Audi első konnektoros autója, akár 940 kilométeres hatótávval. 1,5 literes ciklus szerinti átlagfogyasztása az 50 kilométeres emissziómentes hatótávval értendő, de nélküle is mesés, 3 l/100 km az 1.4 TFSI katalógus szerinti étvágya
Remélhetőleg hamarosan hosszabb időszakra is hozzánk kerül egy tesztautó, ekkor teljesebb képet kapunk majd arról, hogy mennyit is fogyaszt az A3 Sportback e-tron. A szélesebb körű elterjedésre valószínűleg még várni kell, az Ambition kivitel alapára 13,468 millió forintról indul. Ha ugyanezt az autót szeretnénk 1.4 TFSI 150 lovas változatban 7 sebességes DSG váltóval, akkor 7,97 millióról startol az árcédula. Hogy megéri-e az 5,5 milliós árkülönbözet az emissziómentes, benzinégetés nélküli üzem lehetősége, azt mindenkinek érdemes kiszámolnia - figyelve arra, hogy milyen idő és kilométer távlatban szeretné használni a hibrid A3 Sportbacket.
Nagyon jó a próbálkozás a környezetvédelem szempontjából…
De vajon, a milliárdosok között van-e erre igény ?
Arra biztos nincs, hogy ÓRÁKAT veszítsen az emberfia az újratöltéssel, meg a töltőhelyek keresésével…!
Sztem. aki ezt megveheti annak nem számít, hogy 1,5 l/100km, vagy 15 l/100km a kocsi fogyasztása, akinek meg ez a fő szempont, annak sohasem lesz ilyen „drágája” !
Jó utat !
Ezt a mondatot sem így kellett volna írni:
„Az Audi A3 Sportback hibrid hajtásláncának köszönhetően akár 940 km megtételére is képes, 1,5 liter/100 km vegyes átlagfogyasztással.”
hanem:
„Az Audi A3 Sportback hibrid hajtásláncának köszönhetően akár 940 km megtételére is képes, az első 100 km-t 1,5 liter/100 km vegyes átlagfogyasztással, elméletileg. A teljes hatótáv 2,84 liter/100 km vegyes átlagfogyasztással teljesíthető (NEDC).”
Érdekes cikk, sok-sok adattal. Bravó!
De ezt a mondatot biztosan így akartad írni?
„Ez a próbakör természetesen kellően rövid volt ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le az autó fogyasztásával kapcsolatosan.”