Hatásos belépővel indította az Aito a Párizsi Autószalont: a stand közepén kiállított 9-es „lábon” jött Kínából a francia fővárosba, 12 országot – köztük Magyarországot – érintve. Ez több mint 15 ezer kilométeres túrát jelent
Mielőtt az Aitókról mesélnék, tegyük kicsit tisztába a nevezéktant. Ahogyan arról mi is beszámoltunk,
májusban a Seres Group és a Duna Autó importőri megállapodást kötött a magyarországi forgalmazásról. Akkor még úgy volt, hogy a vállalat Seres néven hozza a luxusmodelleket, míg az olcsóbb benzines termékek DSFK néven kerülnek a szalonokba. Az utóbbi továbbra is áll, viszont a tehetősebb réteget célzó termékeket végül a Kínában már jól bejáratott Aito néven kezdik értékesíteni a jövőben. A márkanév egyébként az „Adding Intelligence to Auto” mottó rövidítése - tükörfordításban „Intelligencia az autóhoz”. Érdekesség, hogy a Seres is rendelkezik mögöttes jelentéssel, amely az ókori görög kultúrából ered, jelentése pedig „Kína”.
Az Aito konvoj Budapesten is áthaladt nemrég, az Országházzal és a Várkert Bazárnál is készültek fotók
Na, de most hogy a neveket tisztáztuk, nézzük milyen autókat hozott Párizsba az Aito! A modellneveket nem bonyolították túl, Európába az 5-ös, 7-es, és 9-es érkezik. Értelemszerűen utóbbi a csúcsmodell, míg a felsorolásban az első kvázi a belépő szint.
Az 5-ös egy sportos városi crossover
Egyelőre csak a kínai specifikáció áll rendelkezésre minden modell esetében. Az 5-ös a népköztársaságban háromféle hajtáslánccal kapható: a leggyengébb teljesen villanyos, míg a két potensebb verzió úgynevezett EREV (Extended Range Electric Vehicle), vagyis megnövelt hatótávú elektromos autó. Az EV változat a kínai CLTC ciklus szerint 602 kilométert tehet meg maximum két töltés között, míg a benzinmotorral megtámogatott 1440-et és 1275-öt (a csúcsváltozat összkerékhajtással készül, ezért a kisebb hatótáv). Az Aito ezen sorok írásakor még nem tisztázta egyértelműen, a felsorolt verziók közül pontosan melyek kerülhetnek az európai kereskedésekbe.
Kristályhatású irányválasztókar a középkonzolon
Hátul kétszer is szerepel a márkanév: egyszer háttérvilágítással és egyszer anélkül
A 7-es a Párizsban prezentált palettán az aranyközépútnak feleltethető meg, annak ellenére, hogy ez is több mint 5 méter hosszú. Ez Kínában kizárólag EREV-ként kapható. A hatótáv növeléséért felelős benzinmotor minden esetben egy 1,5 literes, négyhengeres, a kombinált hatótáv pedig (ugyancsak a CLTC ciklus szerint) felszereltségi szinttől és akkumulátor kapacitástól függően 1240 és 1300 kilométer között alakulhat. Az energia tárolásáról kétféle telep gondoskodhat: kiviteltől függően 38,5 vagy 42 kilowattórás lehet. Az emissziómentes hatótáv ugyancsak nagyban függ a felszereltségtől, minimum 200, maximum 240 kilométert tudhat a 7-es. Ebben az esetben is fontos hangsúlyoznom, ezek a márka kínai oldaláról származó adatok, az európai verziók ettől eltérhetnek.
A 7-es robusztus teremtmény, klasszikus SUV formába csomagolva
Elöl a két lámpatestet egy LED-csík köti össze, amely középen a márkajelzésben ér össze
A 9-est a stand egy sötét szegletébe „rejtette” az Aito, de erre természetesen jó okuk volt. A több mint 5,2 méter hosszú SUV fényszórói ugyanis filmet vetítettek a falra, ahogyan a képen is látható, nem is rossz felbontásban. Ha ez nem lenne elég, a rengeteg, apró részegységből álló nappali menetfény is képes egyedi motívumokat megjeleníteni, az Autószalonon stílszerűen a „Hello Paris” volt olvasható. Menet közben sem kell lemondani a filmélményről, hiszen a második üléssor elé egy óriási vetítővászon (nem, nem képernyő) húzható le. Az elöl utazóknak is kijut a digitalizációból. Három óriási képernyő sorakozik egymás mellett. A digitális műszeregység 12,3, a multimédiás érintőképernyő 15,6, míg az utasoldali panel 16 col. Kínában 3 öt-, és 4 hatüléses felszereltségi szinttel rendelhető tisztán elektromos vagy EREV hajtáslánccal. A fotelek számától függetlenül a CLTC ciklus szerint 630 kilométert tehet meg maximum egy töltéssel az EV változat, míg a megnövelt hatótávú kombinált értéke akár 1402 kilométer is lehet az ugyancsak 1,5 literes, négyhengeres benzinmotornak köszönhetően.
Kéttónusú fényezéssel mutatja meg igazán a méreteit a 9-es
Az ajtó nyitásával egy időben a beszállást segítő küszöb is megjelenik
A műszerfalat szinte teljes egészében lefedik az egymás mellé szorított képernyők
Bár a megállapodás már megszületett az importőrrel, egyelőre nem tudni, pontosan mikor érkezhetnek meg Magyarországra az első Aito modellek. Értelemszerűen ezen sorok írásakor még a pontos specifikációkat is homály fedi, nem beszélve az árakról.
Egyelőre annyi biztos, hogy a közeljövőben érkeznek Magyarországra is az Aito modellek
Két éve szinte alig volt kint márka ami tényleg árult autókat. Ezek többsége azóta sem léptek piacra, sőt többségük (pl Wey, Ora, Winfast, NAMX, Hopium 🙂 Seres) idén el sem jött a szalonra.
Az Aito standja amúgy nagyon szép lett idén.
Az nem Winfast, hanem Vinfast és nem kínai, hanem vietnámi.
A Hopium meg francia és NAMX úgyszintén francia, némi olasz körítéssel…
A NAMX tudtommal francia projekt, marokkói leányvállalattal a hidrogén termelésre (meg az egyik fő vállalkozó marokkói). A kocsi tervezését pedig a Pininfarinának adták ki, az eredmény vizuálisan nem is rossz: https://egzostive.com/the-coolest-cars-of-the-paris-car-show/5/
Gyakorlatban nem tudom mennyire lesz megvalósítható. Most nem állítottak ki.
Valóban (de nem is írtam h kínai ) és remek bubble teat-t adtak a standon 🙂 https://egzostive.com/first-impressions-from-the-paris-car-show-2022/
Engem is megleptek hogy mennyire autószerű autóik voltak. Prémium szemmel biztos nem kiemelkedő megmunkálás, akár pl a Wey mellett, de modern, rendesen megcsinált belsőt kaptak nem egy Dacia szintű valamit. Sőt ha utna beültél volna egy Tiguanba a németek nem nagyon tudtak volna mondani a VW mellett érvet. Nem véletlenül nem állítottak ki két éve.
Laikusoknak, dilettánsoknak egy találós kérdés:
Melyik nem illik a sorba?
1. Aiwa
2. Akai
3. Aito
Várom a helyes megfejtést, a nyeremény egy fincsi Pilóta-keksz! 😀
Ehhez nem kell annyira okosnak lenni, elég, ha az ember „csak” elég öreg. A Aiwa és az Akai a 80-as, 90-es években jól csengő japán elektronikai gyártók voltak. Aiwa magnója deckje, hifi-tornya sok embernek volt. Akai kazettát talán még találnék, ha hazamennék anyámékhoz és megnézném az egykori szobánkban a szekrény mélyén.
A kakukktojás tehát a cikkben is szereplő autó az Aito.