Rapid randi: minden idők legerősebb dízel Skodája a Kodiaq RS
Villámpróba: Skoda Kodiaq RS 2.0 TDI 4x4 DSG SCR
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem elég, hogy minden idők legerősebb dízelmotoros Skodája, a Nürburgringen rekordtartó a hétülésesek körében. Igaz, a Kodiaq RS mindezek nélkül is imádnivaló.
A Skoda Kodiaq legújabb arcát mutatja az RS. Összetéveszthetetlen és teljesítményéről árulkodó részletekkel, egyedi lökhárítóval és hűtőmaszkkal
A valaha volt legerősebb dízel Skoda. 2,0 literes, kétturbós TDI-vel, 240 lóerővel és 500 Nm nyomatékkal. Ez ráadásul az első RS Skoda SUV, amivel a Nürburgringen egyetlen 24 órás futamot nyert hölgynek számító Sabine Schmitz 9 perc 29,84 másodperces időt futott, így aztán a Kodiaq RS-é a leggyorsabb hétüléses SUV cím is. Mielőtt a forgalmazói tesztautó eljutott volna hozzánk a Skoda Schiller bemutatóautóját kaptuk meg egy hosszabb körre.
A 100-as sprint 6,9 másodperc, a végsebesség 221 km/óra, amivel a kétliteres SUV-k között csöppet sem kell szégyenkezni
Az RS megjelenése nem hagy kérdést annak kapcsán, hogy a csúcsverzióhoz van szerencsénk. Egyedi spoilerezés, lökhárítók, LED fényszórók, a fényes fekete hűtőmaszkon pedig a győzelemre (victory) és a rali sportra utaló VRS logó is megkülönbözteti. Hátul szolid spoiler, alul teljes széltében végigfutó prizmacsík, valamint két jókora, rombusz formájú kipufogóvég teszi egyedivé. Ha mindez nem lenne elég, minden Kodiaq RS esetén alapáras a 20 colos Xtreme fantázianevű felni, amire 235/45 R20 abroncsszett kerül, a kerekekben pedig piros féknyergek dolgoznak, igaz utóbbi minden tuningautó alap kelléke. Ha már színek, alighanem a legtöbb RS-t a tesztautó "versenykék" színében fogják rendelni, hiszen ehhez az autóhoz ez dukál, nem mellesleg ez az árnyalat vele jelent meg a Skoda kínálatában.
Csaknem 4,7 méteres hossz, 2,79 méteres tengelytáv; az RS Kodiaq mindenképp 20 colos alufelniket és 235/45-ös abroncsokat kap. A csomagtérajtó BMW X5 hatású
LED-esek a fényszórók, pirosra festettek a féknyergek
Alapáras a városi koccanásgátló, opcióként araszolófunkciós távolságtartó tempomat és sávtartó is elérhető
Az RS igencsak gazdag alapellátmányának része millió egyéb mellett az Alcantara kárpitozás, az első sportülés és a vágott aljú, piros cérnával varrott sport bőrkormány és a digitális műszerblokk is. Utóbbi személyre szabható, akár olajhőmérőt, aktuális teljesítményleadást, a fő helyen pedig a fordulatszámot mutató sport módot is adhat. Passzol ez az RS-hez, hiszen annak ellenére, hogy egy akár hétüléses családi autóról van szó, ez a konfiguráció így ahogy van a sportosságról szól. A TDI hangja sem zavaró, sőt. Még kifelé is hangolható, hangszórós hanggenerátor szórja a V8-szerű bubogást, ami persze furcsa, mert elöl a jól megszokott dízel orgánum szól, hátulról pedig mintha egy másik autó hangját hallanánk, legalábbis kintről vagy lehúzott ablakokkal. [BANNER type="1"]
Alapáron jár a sportülés és az Alcantara kárpitozás, valamint a karbon hatású műszerfali betét - mással nem is választható az RS Kodiaq. A műszerblokk digitális, személyre szabható, a központi kijelző telefontükrözésre is képes
Bőséges a helykínálat, kényelmesek az ülések, a gyári kiegészítő gumiszőnyeg a középső ülésnél is óvja a padlókárpitot
A kettősség amúgy is megvan a Kodiaq RS-ben. Tudja mindazt a praktikusságot, amit az összes többi Kodiaq. Egyebek mellett ott vannak az esernyők az első ajtókban, ott van a jégkaparó a tanksapkában, meg persze megkapjuk a félretankolás elleni védelmet is, hátul olyan nagy a lábtér, hogy még a csomagtér növelése érdekében tologatható üléssel sem tudjuk túlzottan lecsökkenteni. Az utazás kényelme érdekében szabályozható a hátsó támlák dőlésszöge is, de a tesztautóba még olyan finomság is került, mint az "Alváskényelmi csomag". Hogy mit rejt utóbbi? A második sor szélső helyein fejtámlából lehajtható fejtámaszokat, dedikált tartóval adott gyári takarókat és napfényrolókat a hátsó ablakokra. A kétzónás automata klíma alap, extraként a hátsó sor is külön szabályozható légkondicionálót kap, szintén felárért elöl-hátul van ülésfűtés.
Az ötüléses Kodiaq 725 literes csomagteret ad, hétülésesként a harmadik sor székeit a padlóban tartva 715, azokat is használva 230 liter áll rendelkezésre - meg persze temérdek praktikus akasztó
A második sor ledöntésével 1960 (a hétülésesnél 1950) literes hangárt tölthetünk meg az akár elektromosan, kéz nélkül is nyíló csomagtérajtón keresztül. Jobbra a padlórekesz, ami az ötülésesek többlet pakolóhelye
Bár nem alapáras, de ajánlottan megvásárolandó tétel a kulcs-nélküli nyitás-indítás, ami a tesztautóban meg is volt, ahogyan a csomagtérajtó "virtuális pedállal", elektromosan nyithatósága is. A csomagtér mindenképp óriási, még az opciós harmadik üléssorral is 230 liter tölthető meg, 5 ülés mögött a hétülésesekben 715, az ötülésesekben 725 liter áll rendelkezésre, ha pedig az összes ülést síkba hajtjuk (ami akár a csomagtérből is indítható), akkor 1950/1960 literes teret kapunk. Bár a nagycsaládosoknak szóló autóvásárlási támogatás részletei még nem maradéktalanul ismertek, hétülésesként a Kodiaq esetén is megeshet, hogy járhat hozzá 2,5 millió forintos ártámogatás a legalább három gyereket nevelők számára (várhatóan azonban csak júliustól).
Sok a sportos részlet, a pedáltaposók fémek, a varrások pirosak az RS-ben
A sportosság természetesen nem ment a használhatóság kárára. Az ajtók élvédői alapárasak, az elektromosan kihajtható vonóhorog opciós
Ha nincs is rá támogatás, akkor is egy remek gép, hiszen annyi mindent tud. Például a 6,9 másodperces 100 km/órára gyorsulása is tisztességes, de igazából az a nyomatékrugalmasság lenyűgöző, amit az 500 Nm nyomatékát 1750-2500/perces fordulat között hozó, 240 lóerejét 4000-nél leadó motor ad. Érdekes, hogy a papíradatok ellenére a gyakorlatban úgy tűnik, mintha a két (egy kisebb és egy nagyobb) turbóval szerelt TDI 4000-nél még adna egy lapáttal az erőből, ugyanakkor már alapjárattól igen jól húz. A nyomatékos motorhoz passzol a gyorsan kapcsoló hétfokozatú DSG váltó hosszúra áttételezettsége, amivel az autópályás 130 km/órás utazótempó 2100/perces fordulat körül, egész csendesen és hihetetlen erőtartalékkal futható. Irányváltáskor persze ez a DSG is kér egy kis időt, de ennyit igazán elnézhetünk neki. Kézzel, a kormánykerék mögötti fülekkel is vezérelhető, igaz, sok szükség nincsen rá.
Generált motorhangot és automata parkolást egyaránt kaphatunk. A Kodiaq RS több arccal rendelkezik, köztük a menetmódválasztóval válogathatunk
Havas útra optimalizált, sportos, vagy takarékos? Rajtunk múlik, hogy a Kodiaq milyen legyen!
A menetmódválasztó az összkerékhajtást, a váltót, a motorvezérlést, az adaptív lengéscsillapítók és a kormány rásegítését is változtatja. Apropó kormány, utóbbinak nem csak a rásegítése, hanem az áttételezése is változó, így aztán a szabadidő-autóktól megszokottnál sokkalta sportosabban is vezethető az RS. De persze képes egy kényelmes családi mindenest is játszani, ha éppen azt kívánjuk. Ritkán fogjuk, ugyanis
a csúcs Kodiaq szinte mindenkiből vadorzót farag.
Fölényesen megy, kanyarban is meglepően stabil, ugyanakkor a 20 colos felnikkel is kényelmes. Ha a tudását nézzük, nem túlzás a 14,5 millió forintos alapára, s az egyebek mellett távolságtartós tempomatos, 10 hangszórós Canton hifis, állófűtéses, navigációs, panorámatetős, parkolóasszisztenses és a sokoldalúság érdekében elektromosan kihajtható vonóhorgos tesztautó 18,8 millió forintos ára sem. Ugyanis ez a Skoda már gond nélkül felveszi a kesztyűt a prémiumautókkal is, sőt, szépen csendesen vagy épp generált motorhanggal le is hagyhatja őket, nem csak a Nordschleifén. Aki komolyan érdeklődik iránta, ráadásul hozzánk hasonlóan ki is próbálhatja a Skoda Schillernél.Hiába kapott egy jelentős adag sportosítást a külső, a Kodiaq RS-ről mégsem olvasható le egyértelműen, hogy a hétüléses SUV modellek királya - legalábbis Norschleife körideje alapján és persze az izom szabadidő-autók ár/érték arányával is
Érdemes ízlelgetni: 19 millió, induló 14.5
X3 SE induló 13, ha egyedibbek szeretnénk lenni, akkor X4 14.
Valószínűleg ez a Skodri józanabb választás, de lehet bármennyire is vaddisznó RS-ként, attól még csak egy Kodiaq.