Radikális CO2 csökkentést szavazott meg az EU 2030-ra!

35%-kal kell csökkenteni az új autók szén-dioxid kibocsátását

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nagy léptékű célkitűzést szavazott meg az Európai Parlament: 2030-ig bezárólag a 2021-es szinthez képest 35%-kal kell csökkenteni az új autók károsanyag-kibocsátását.

Múlt hét szerdai javaslat alapján, radikális mértékben csökkentené az Európai Parlament azokat a normákat, amelyek a korábbi terveknél nagyobb mértékben irányozzák elő az új autók károsanyag-kibocsátásának csökkentését.
Az Európai Bizottság eredetei tervei szerint 2025-re 15%-kal, míg 2030-ra 30%-kal kellett volna csökkenteni az új autók károsanyag-kibocsátását a 2020-2021-es adatokhoz képest, míg az autógyártók 20%-os csökkentést tartottak volna elfogadhatónak. Ehelyett múlt hét szerdán, az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén ennek a dupláját, mintegy 40%-os károsanyag-kibocsátás csökkentésére vonatkozó határozatot fogadott el az EU testülete.
Ezt a radikális emelést viszont több tagország sem tartotta elfogadhatónak. Németország mellett például Bulgária és Magyarország is a korábban felvetett 30%-os csökkentés mellett érvelt, míg Franciaország, Írország és Hollandia a megemelt, 40%-os javaslatot forszírozta. Végül az uniós tagországok környezetvédelemért felelős szakminisztereinek keddi ülésén állapodtak meg a 35%-os, immár szavazásra bocsátott károsanyag-csökkentésben, amit 20 igen, 4 nem és 4 tartózkodás mellett el is fogadtak.
Ennek alapján a szén-dioxid-kibocsátás mennyiségét 2025-re 15%-kal, 2030-ra pedig 35%-kal kellene lecsökkenteni a személyautók esetében, a kishaszongépjárműveknél viszont maradna a 2025-ös 15% és a 2030-as 30%. Emellett bizonyos - egyelőre még nem részletezett - ösztönzőket is bevezetnének annak érdekében, hogy 2030-ra az új személyautókon belül a környezetbarát járművek aránya elérje a 35%-ot. A hivatalos adatok alapján ugyanis nem túl rózsás a helyzet: 2015-ben az elektromos autók piaci részesedése mindössze 0,1% volt, és a hibrideké is csupán 0,4%. Míg a légszennyezettségből adódó korai halálesetek száma évente 400.000-re tehető, csak Európában.
Hirdetés

Ez az átmenet az autógyártók szövetsége (ACEA) és az alkatrészgyártók kalkulációi szerint, várhatóan 12.000 fős létszám-leépítéssel járna, míg a Carscoops értesülései alapján az EU azzal kalkulál, hogy a 2030-ra előirányzott normáknak megfelelés érdekében rohamos fejlődésnek induló elektronikai és ehhez kapcsolódó szektorokban létrejövő új pozíciók 69.000 főnek nyújthatnának munkát.
"A jogszabály tervezete nem pusztán a káros gázok kibocsátását csökkenti és a környezetet védi, hanem megfelelő ösztönzőket ad az autógyártóknak, infrastruktúra-beruházásokra sarkall, a munkavállalók számára pedig igazságos átmenetet biztosít" - emelte ki Miriam Dalli máltai szociáldemokrata jelentéstevő. Ugyanakkor hozzá kell tenni: egyes (autóipari) források szerint a légszennyezés mindössze 13% százalékáért felelősek az autók Európában, mégis ezt az iparágat korlátozzák a legjelentősebben mostanság.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.10.11. at 19:42
    Permalink

    ” 20 igen, 4 nem és 4 tartózkodás mellett el is fogadtak.”
    Vagyis akkor nem az Európai Parlament szavazta meg a 35%-ot (ők 40et szavaztak) hanem ez lett a kompromsszimos megegyezés a Tanáccsal, jól értem?

  • 2018.10.13. at 11:50
    Permalink

    Hajaj, mi lesz így a “jó” koromdízelekkel no meg a végtelenül tehetségtelen ajnározóikkal akiket oly jó kedvvel és bőséggel gyepáltam az elmúlt évtizedekben? 😉

Vélemény, hozzászólás?