Rád ordít az oroszlán – Peugeot 3008 GT
Tudják, hogy kell - Peugeot 3008 GT 2.0 HDi EAT6 teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olyat tud a Peugeot, amit mások csak próbálnak elérni unalmas autóikkal. Jó színházat csinálni csak merész döntésekkel lehet. A franciák merészek voltak.
Érzéki. Izgalmasra csinálni egy olyan autót, aminek a feladata a mindennapi közlekedés és az A-pontból B-be való legegyszerűbb eljutás, merész döntéseket kíván. Hogy a praktikum ne vesszen el és ne kelljen vállalhatatlanul kemény futóművet, vagy benzinzabáló motort bevállalni, a sofőr és az utasok érzékeire kell hatni. Ebből a vonalból hozták ki a maximumot a Peugeot mérnökei, olyan szintű elhivatottsággal, hogy még a GT verziónál sem lehetett szó több száz lóerős benzinmotorról, mindenkinek legyen elég az elérhető legnagyobb dízel. Nem is éreztem szükségét a nagy benzinesnek, velem elhitette a tanulmányautókat idéző külső és belső formaterv, hogy a 3008 GT izgalmas, és nem igazán érdekelt, hogy hány másodperc alatt gyorsul százra. Masszívan leszigetelték az utasteret, hogy a kívülről egyébként csúnya hangú motor kerregéséből csak éppen beszűrődjön valami morajlás. Amiből aztán a Sport gomb megnyomására valahol a fenekünk alatt lévő szelep kinyitásával komoly hörgésekkel ijesszen ránk. Hatásos, csak magas fordulatszámon, messze nem tiltás-közelben egyszerűen kiakad és daráló hangot ad, de normális fordulaton tartva szépen öblögethetünk. Ezen természetesen csak mi szórakozunk odabent, a kintieknek marad a traktorhang.
Játékos dízel. A legerősebb kétliteres HDi csak automataváltóval kerülhet 3008-ba, a hatfokozatú bolygóműves remek darab. Gyorsan vált és finoman, nem annyira, mint egy duplakuplungos, de ebből nem adódik nagy hátránya. A motor alul nyomatékos, magas fordulaton is szépen mozdítja a 3008 testét, az se gond, hogy csupán elsőkerékhajtású és nem is lesz összkerekes belőle. Amúgy is csak ritkán lenne rá szükség, így pedig nem kell fölöslegesen cipelnie a súlyt városban. Kicsit ijesztően nagyok a 19 colos felnik, de nem érezni a hátrányukat bent, komfortos az utazás, nem üt túlságosan az úthibákon, egyszerűen kényelmes tud maradni úgy is, hogy közben piszkosul mutatós. A vezetése furcsa élményeket nyújt, az i-Cockpit belső legújabb generációjában az amúgy is apró kormány még kisebb, ráadásul alul és felül is lapított, így kicsit olyan, mint a számítógépes játékokhoz használható konzolkormány. Túl nagy mozdulatok nem szükségesek a tekeréséhez, annak ellenére, hogy sokat forog, hamar körbetekerhető - ebben a könnyűre hangolt szervó is maximálisan segít. Tényleg olyan, mint egy játék, nem csak kinézetre, ráadásul normális műszereket sem találunk már benne.
Zavar az erőben. A kormány mögött már minden 3008-ban digitális kijelzőt találunk. A kormányon lévő kis tekerővel váltogathatjuk a képét, amit izgalmas animációk kíséretében cserélget, ha nem vagyunk kíváncsiak semmire, eltüntethetünk róla mindent a sebességen kívül. Lehet itt a navigáció, nagy műszerek, kis műszerek, fogyasztási adatok meg a vezetéstámogató rendszerek aktuális állapota. A 3008 is sokban tud segíteni, az adaptív tempomat szépen teszi a dolgát, a sávtartó már kérdőjeles. Kormánymozdulattal figyelmeztet, de nem szépen visszatereli a sávba az autót, hanem taszít rajta, ami inkább ijesztő, mintha nekimennénk a padkának. Akit viszont ez zavar, kikapcsolhatja a menüből, amit a középső kijelzőn érünk el. Ezt a részt érdemes betanulni a tulajdonosoknak, ugyanis a stop-startot is csak innen lehet deaktiválni, amit sajnos nem jegyez meg. Mérhetetlenül stílusosan oldották meg a középkonzolt, a kis zongorabillentyűkkel hozhatjuk be a kívánt menüpontokat, a klímapanelt és a navigációt is. Egész hamar tanulható és viszonylag gyorsan pörög a rendszer, viszont a navigáció abc kiosztású billentyűzetét egyszerűen nem tudom hová tenni. Ha megszokásból kezdünk rajta pötyögni, nagyon hamar zavarba hoz, rettentő kényelmetlen.
Halkan masszírozó ülések. A központi kijelzőnek vannak még aranyos bénaságai, mint például a fordításból adódó botlások. A masszázsfunkciós első ülések gyenge fokozatát ugyanis halknak nevezi és ehhez hasonlókba több helyen is bele lehet botlani, persze értékéből ezzel nem veszít. Az ülések fantasztikusan kényelmesek, mindkét sorban sok a hely, talán a fejtér okozhat többeknek gondot, főleg az üvegtető miatt lehet szűkös, viszont rendkívül sokat dob a beltéren ez az extra. Példás az anyaghasználat, remek az összeszerelés, van vezeték nélküli mobiltelefon töltő és óriási pakolórekeszek. Funkcionális, amellett, hogy állati jól néz ki minden egyes szeglete, nem beszélve a kék hangulatvilágítás által sötétben is izgalmas látványról. A hatalmas csomagtartó padlója két szinten rögzíthető, a csomagtérajtó láblendítésre motorosan is nyílik, este pedig egy oroszlán fogad az ajtó előtt. 360 fokos kamerarendszer segít tolatásnál, nagy kár, hogy gombnyomásra nem lehet csak úgy bekapcsolni, ha szűk helyen járunk.
Emlékezetes. Külseje merész, a 3008 mégis szinte mindenkinek tetszett. A GT felszereltség leginkább az osztott fényezésben különbözik, ami nekem bejött, volt, akinek kevésbé, az azért mégiscsak érdekes, hogy még a forgalmiban is két színkódja van, nem egyszerű fóliázás a fekete far. Emellett azért van több apró kiegészítője is, mint például a kis GT feliratok és a különleges hűtőrácskeret, ami nem egyszerűen krómozott, csupán a széleit polírozták fel, a belső élein matt, ráadásul kicsit bronzos beütésű, rendkívül izgalmas. A furcsa külső megoldásokról oldalakat lehetne írni, a 3008 nem egy-egy érdekes megoldással hódít, az egész egy érdekes megoldás. A mindent bele GT felszereltségű 3008 ára azért ijesztő, 10 millió fölött kezdődik, tesztautónkban kétmilliónyi extrával minden benne volt, amit rendelni lehet hozzá. Szinte mindent tud, amit a szegmens autói kínálnak, akár magától is parkol, ahogy az új Ford Kuga. Az új 3008 ésszerű választása úgy érzem valahol az 1.6-os HDi motorral szerelt verzióknál keresendő Allure szinten 7-8 millió környékén. A GT színháza egy kicsit túlzás, nincs itt szükség hanggenerátorra, vagy éppen 180 lóerőre, meg bőrülésekre. Persze érdekes, meg izgalmas, mégis visszafogottabb kivitelben is nyújthat legalább ennyit abból, amire tervezték.
Árak
Tesztmodell alapára
10 799 000 Ft (2017.01.09.)
Tesztautó ára
12 799 000 Ft (2017.01.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
133 kW (181 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,9 s
Végsebesség:
207 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4447 mm
Szélesség:
1841 mm
Magasság:
1615 mm
Saját tömeg:
1465 kg
Tengelytáv:
2675 mm
Karosszéria-kivitel:
szabadidő-autó
Csomagtér:
591 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
880-960 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
540-600 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1170 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
580-820 mm
Csomagtér hossza:
850 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1670 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
830 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú automata
Nyomaték:
400 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
133 kW (181 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
207 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,9 s
CO2-kibocsátás:
124 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,3 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
„… csak kopó-forgó alkatrészeket igényelt …”
Elég sok forgó alkatrész van egy autóban, pl. a főtengely.
Lehet itt fanyalogni, de tény hogy egyre jobb kocsikat csinál a Peugeot. A régi 3008 is sokkal jobb volt mint a korabeli Qashqai, csak nem volt annyira agyonreklámozva. Az ismeretségi körömben van egy 150 ezret futott példány, csak kopó-forgó alkatrészeket igényelt, nagyon kényelmes, tágas és még mindig egyedi. Én az új 308-ast ismerem közelebberől az szintén egy nagyon jó minőségű autó, szerintem sokkal jobb mint némelyik prémium (sógorom Mercedes A klasse-ja 8 évesen már betegágy, közel 1 milliót költött rá…). A képek alapján ez a kocsi még egy szintet lépett, nem is tudok hirtelen ennyire egyedi külső-belső kialakítású kocsit, bár ez a GT változat nekem már kicsit sok. Egy olcsóbb verzió a jó kis 1,6 HDi-vel szerintem minden igényt kielégít.
Nem olyan rossz, bár a 12 kicsit soknak tűnik érte. Nekem kicsit az Evoque-ra hasonlít és talán annak is szerettek volna konkurenciát csinálni. Ami meredek az a fényezés, olyan mint azok az autók amiket kettőből raktak össze egy masszív ráfutásos baleset után, és még nem fényezték le.
Annyit ér mint egy Duster
NAgyon sokk a 12 guriga!!!
9 mill a reális ára,így!Gt ennyiért sajna már német van.
vagy Honda civic TypeR ;):))))10mill
Kutya ólnak se kellene!!!
Sose fogom megérteni, hogy az autókat balf…ok tervezik vajon? Ahogy ebben a cikkben is olvasom, hogy alapvető dolgokat hagynak ki mindig ilyen méregdrága kocsiból is… Ilyet se veszek akkor… 🙂
Nekünk van egy 2.0hybrid még több találmánnyal,de egyelőre csak szűrők meg olaj….nagyon szeretjük még csak 70..ezer km van benne.Az 1.6 sokkal gyengébb érzetre.Nem bántam meg még pedig az asszony választotta a franciát……
Ennyi elektronika egy francia autóba, jó ez nekünk? Rokonomnak volt egy 407-es peugeotja, eladta, mert rengeteg elektronikai gondja volt vele, az pedig a 3008-hoz képest egy faék volt.