R5 raliautót épített a Proton, már jövőre bevetik

Brit fejlesztés a Proton Iriz R5

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ugyanaz a brit csapat készítette fel a Proton Irizből fejlesztett R5 versenyautókat, mint ami a Satria Neo S2000-ért is felelős volt.


A rali világában egyre megszokottabb, hogy a nagy gyári csapatok versenyautói után hatalmas lemaradásban jelennek meg a kisebb csapatok, esetleg későn kapcsol a többi autógyár. Ez látszik most az R5-nél is, ahol már jó ideje gyártja saját versenyautóit a Citroën, a Peugeot, a Ford és a Skoda. Majd mikor azt hittük, hogy szépen lecseng ez a korszak is, bejelentette saját fejlesztését a Mitsubishi (a Mirage R5 el is készült, de még nem túl aktív), a Hyundai még csak most, de legalább tényleg bevezette az i20 R5-öt, a háttérben fejlesztik az Opel Corsa rali változatát és most a Proton villantotta meg saját változatát.
A maláj autógyár 2018-ban szeretne csatlakozni a Rally Világbajnokság WRC2 kategóriájához. R5 versenyautójukhoz alapnak az Iriz kisautót használták, amit az a brit MEM fejlesztett, akik a korábbi Satria Neo S2000-t is. Nagyközönség előtt a Goodwood-i Fesztiválon debütál majd az Iriz R5. „Tavaly egyeztettünk először a Protonnal, és örömmel vettük tudomásul, hogy az autó adottságai tökéletesek a ralizáshoz. Az autó rövidebb, tengelytávjával viszont nagyobb, mint a Satria, az első hűtőrács nagy, így a hűtés megfelelő.” - tette hozzá Chris Mellors, a MEM vezére. Egy Mitsubishi Lancer Evo X motorját kapja majd az apróság, amit bár 1600 köbcentisre zsugorítanak, állítólag erősebb lesz, mint "újkorában". Az elektronikát a Cosworth, a váltót az Xtrac, a lengéscsillapítókat a Reiger, míg a fékeket a Brembo szállítja.
Hirdetés

Az új Proton Iriz R5 a WRC2 mellett az Asia-Pacific Rally Championship futamain is ott lesz, a pilóták egyelőre ismeretlenek. Jobb- és balkormányos is készül majd belőle, január elején kaphatja meg a hivatalos FIA homologizációt. Egyébként nem ez a Proton első próbálkozása a Rally Világbajnokság futamain. Korábban még WRC prototípusaik is voltak a Putra szedánból, amit ráadásul a Prodrive-val közösen fejlesztettek, ám végül félbemaradt a projekt. Nem is olyan rég, 2009-től 2012-ig futottak a korábban is említett Proton Satria Neóból készített S2000 raliautók az IRC és SWRC bajnokságokban, nem kis sikerekkel, ám végül ez a gyári program sem folytatódott. Utóbbi versenyautókat ugyanaz a Mellors Elliot Motorsport fejlesztette, akik a mostani R5-ért is felelősek voltak. Hozzátették: „A Proton sose vesztette el érdeklődését vagy lelkesedését a ralival kapcsolatban, csupán eddig nem volt megfelelő autójuk hozzá.”
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 18:18
    Permalink

    Ez a hír most eléggé meglep, mivel több hírforrás szerint a létéért küzd a Proton, és könnyen lehet, hogy a PSA-család kötelékébe kerül majd. Jó, hogy nem adták fel a versenysportbéli hagyományaikat a malájok – még emlékszem, jó húsz éve a Network Q Rally nevű játékra, ahol többek között egy Proton Wirával is lehetett csapatni. Jó kis játék volt:)

Vélemény, hozzászólás?