Putyin ezeket venné nálunk olcsón

Mibe kerül ma a kilencvenes évek luxusa?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Audi A8, BMW E32, BMW E38, Jaguar XJ, Lexus LS, Mercedes-Benz S-osztály W140. A kilencvenes évek bálnáiból szemezgettünk, amiket Putyin is megkívánna.


Kissé furcsa arról az évtizedről írni, amelyikben születtem, mégis szívesen teszem, hiszen a békés '90-es évek a kedvenc korszakom. Nem csak a legjobb hip hop és rap zenék miatt, hanem az autógyártás korszakalkotó gyöngyszemei miatt is. Gyerekfejjel inkább a sportrésze érdekelt az autósvilágnak, de volt egy számomra és talán a legtöbbek számára elérhetetlen luxusszelete is. A hidegháború után, a megalománia kiteljesedésekor, amikor én még Trabantban ültem, mások sofőrös limuzinokban feszítettek, a gyártók pedig 5 méter alá nem igazán adták, ahogy a többféle tengelytáv is alap dolog volt. Lenyűgöző az az odafigyelés, ahogy pénzt nem kímélve, egymásra licitálva fejlesztették a minél nagyobb autókat. Bár a bálna megnevezést leginkább a korszakot meghatározó és egyébként a korszak autói közül legnagyobbnak számító Mercedes-Benz S-osztályra használták, a konkurenseire is tökéletesen illik a kifejezés. Felkutattam hát a Használtautó.hu rendszerét, hogy meglessem milyen maradványokat hagyott maga után ez a luxusvilág. Csak normál állapotú, érvényes magyar okmányokkal rendelkező bálnákat kerestem 1990-től 2000-ig. A paletta így is széles. Vajon melyiket választaná Putyin, ha újra hazánkba látogatna és inkább a retro vonalat részesítené előnyben a mostani 5 tonnás Pullman Mercedes S 600 V12-ese helyett.

A kilencvenes évek bálnái - méretek
Hosszúság Szélesség Magasság Tengelytáv
Audi A8 5034 mm 1880 mm 1438 mm 2882 mm
Audi A8 (hosszú) 5164 mm 1880 mm 1438 mm 3010 mm
BMW E32 4910 mm 1845 mm 1400 mm 2883 mm
BMW E32 (hosszú) 5029 mm 1845 mm 1435 mm 2947 mm
BMW E38 4984 mm 1862 mm 1425 mm 2930 mm
BMW E38 (hosszú) 5124 mm 1862 mm 1435 mm 3070 mm
Jaguar XJ 5024 mm 2074 mm 1303 mm 2870 mm
Lexus LS (XF10) 4996 mm 1829 mm 1415 mm 2814 mm
Lexus LS (XF20) 4996 mm 1829 mm 1435 mm 2850 mm
Mercedes-Benz W140 5113 mm 1886 mm 1486 mm 3040 mm
Mercedes-Benz V140 5213 mm 1886 mm 1486 mm 3139 mm

Kezdjük a bajorokkal. 500 000 és 4 490 000 forint között találunk a zászlóshajó 7-es sorozatból, rögtön két generáció, az E32 és az E38 is képviselteti magát. A jó öreg E32-ből csak kettőt találni, mindkettő 1992-ből, (elvileg) kevés futott kilométerrel, de míg a 735i közel 800 000 Ft, a 740i V8-ért már közel 3 milliót kérnek. A többség természetesen az E38 szériából való, aminek hosszú tengelytávú „Lang” változata méretben a legközelebb tudott lenni a Mercedes W140-hez. A biztatóbb modelleket 1 millió Ft környékén kell keresni, ahogy egyébként minden márkánál ez mutatkozik. Nem ritka a 300 000 km feletti futás, persze ez semmit nem jelent, magas futással is lehet példaértékű ex-flottás autókat találni, néha jobb állapotban, mint egy városban, de kevesebbet futottat. A kisebb futásúak is 1,5 millió Ft felett tanyáznak, 2 millióig nem jut el a plafon. Pontosabban de, egyetlen modellt találunk 4,5 millió forintért, ami állítólag „Individuell M-Paket Alpina”. Hogy mennyire a BMW országa vagyunk, azt a hirdetésszám is tükrözi. Az adott keresési feltételek mellett, a cikk írásakor 39 példányt kínálnak eladásra az E38-ból, ilyen sokat még a szintén népszerű Audi A8-ból sem kínálnak.

Ha már A8, 2002-ig gyártották az első generációt az ingolstadtiak bálnájából, bár én csak ugye 2000-ig kerestem rájuk. A híres alumínium koncepcióval debütáló Audi A8 elődje a V8 volt, mint az Audi közül az első első V8-as motorral felvértezett modell. A legjobban itt oszlik meg a benzin-dízel arány, a nagy futás az Audi estében is gyakori, és meglepően sok a quattro, még a legolcsóbbak között is. Ha már quattro, az 1997-es modellévű A8 volt az első összkerekes Audi, ami már ESP-t kapott. Árban kisebb a szórás, jó állapotban lévőt már 1 millió alatt is kapni, a legdrágább is csupán 1 870 000 Ft. A kínált modellek túlnyomó többségében a 2,5 literes, 150 lovas V6 TDI dobog. Csak kibővített szűréssel, de találni a híres 6,0 literes, 420 lóerős W12-vel felvértezett darabot is. 2 150 000 forintért kínálják, 218 ezer futott kilométerrel, 2 millió forintért azért vélhetően el el lehetne hozni. Nem ritka a 300 000 Ft feletti futás, ám mellette gyönyörű állapotú, korróziómentes a kasztni. Legtöbb esetben egyedül a bőrözésen látszik meg a sok kilométer. Érdekesség, hogy csak egyetlen A8-ra írnak 200 000 km alatti futást. Egy 1998-as, 190 000 km-t futott 3,7 literes, Tiptronic-váltós modell ez, mindössze 949 000 forintért.

A valódi, hamisíthatatlan bálnát a Mercedes-Benz adta a világnak.

A hosszított tengelytávú változat döbbenetes 5,2 méternél is hosszabb kasztnijával mindegyik vetélytársra rávert. Tengelytávja 3139 mm, amit a beltérben is bőségesen érezni. 1991-től 1999-ig gyártották, ezért ő alakította a keresési feltételeket is a körképhez. Bár szintén S-osztály, de a kupékat most nem tekintettem bálnának, ahogyan a köznyelv sem teszi. A biztatóbb modelleket itt is 1 millió forint felett találjuk, de a W140-ből bőségesen találni 2 millió felett is. A legérdekesebb talán egy felújítása óta állítólag mindössze 1200 kilométert futott 300 SE, gyári, hibamentes állapotban. A képek alapján is ígéretes, bár az egyik legkisebb, M104 I6 motorral felszerelt. Azért jó lenne elrakni későbbre. Lorinserből kettőt is találunk, egyik 3 millió, másik 5,2 millió Ft. Utóbbi érdekesebb, gyönyörű állapotú S 600 L, mindössze 109 ezer futott kilométerrel. Hamarosan egy hasonló modellt egyébként mi is bemutatunk. A legdrágább 9 500 000-ért egy 113 000 km-t futott S 500, 5,0 literes V8-cal felvértezve, gyűjtői darab. A dolog pikantériája, hogy a keresésbe a következő S-generáció is belefért, mi több, olcsóbban kínálják a klasszikus bálnánál. A Merci-fanok mind egyetértenek, hogy az az S-osztály már nem volt ugyanaz. Így a bálnakorszakot én 1999-nél zárnám, a W140 leköszönésével.
Hirdetés

Kilvencvenes évek bálnái - árak
Ár Hirdetésszám
Audi A8 574 990 Ft - 1 870 000 Ft 21 db
BMW E32 790 000 Ft -2 990 000 Ft 2 db
BMW E38 480 000 Ft - 4 490 000 Ft 39 db
Jaguar XJ 499 000 Ft - 2 500 000 Ft 6 db
Lexus LS 400 1 790 000 Ft - 2 100 000 Ft 2 db
Mercedes-Benz W140 599 000 Ft - 9 500 000 Ft 15 db

A három német miniszteren kívül természetesen voltak egyéb játékosok is. Ilyen a brit Jaguar XJ X300, vagy a japánok Lexus LS-e. Míg a Jaguarból hatot, utóbbiból kettőt találtam a Használtautó rendszerében. A Jaguarok többsége Sovereign felszereltségű, ami szériaként kapott 10 irányban állítható elektromos sofőrülést, tempomatot, automata klímát és króm kiegészítőket. De van itt kompresszoros XJR, gyári prospektusokkal, vezetett szervizkönyvvel. A legolcsóbb 500 000 Ft, a legdrágább két és fél millió. Lexus LS-ből mindössze kettőt dobott a rendszer: a még első generációs XF10, 1 790 000 Ft, hibátlan állapotban. A második 100 000 forinttal kétmillió fölé licitál, de már egy 1999-es XF20-ról van szó.
Nagy általánosságban igaz a felhozatalra, hogy a legszebb darabokat mindenképp 1 millió Ft felett kell keresni. Ennyibe kerül ma az a mérhetetlen luxus, ami ezeket az autókat a magasba emelte, és ami a kultuszukat kiépítette. Ma már nem is olyan elérhetetlenek - legalábbis vásárlás szempontjából. Ennek persze számos oka van és az egyik legnyilvánvalóbb a borzalmasan magas fenntartási költség. Még ha egyes modellekhez könnyen is találni alkatrészt, nem olcsó tételek. Főleg ha ritka és a korszakában is különlegesen újító kiegészítőt keresünk. Hiánytalan modelleket pedig nehéz kifogni. A másik ok a kultuszrombolás, ami a 2000-es években végbement. A célközönség ledobta a bálnákat, a fenntartási költségek miatt „fillérekért” hozzájutottak azok is, akik újkorukban ezekről a modellekről csak álmodhattak. Nagyon sokat közülük keményen lelaktak, nem kevés a bontóban végezte. Áruk most kezd újra felfelé kúszni, az egykori státuszszimbólumok, mint egy korszak emlékei egyre többet érnek. Még ha mai szemmel nincs is sok értelme a túlzott méreteknek és luxusnak, a downsizing korszakából nyálcsorgatva tekintünk vissza a benzinfalókra.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

10 thoughts on “Putyin ezeket venné nálunk olcsón

  • 2017.10.27. at 22:06
    Permalink

    Ezek gyönyörű és IGAZI autók a szívem áll meg ha nézem őket!!! MÉG MA IS MINDEN FRONTON TÚLTELJESÍTENEK EGY GYATRA RENAULT CLIO-N, VAGY EGY MAZDA 2-EN…

  • 2017.10.27. at 22:06
    Permalink

    Én az egész cikk címét sem értem, (persze a marketingfogás miatt írták ide putyin nevét) de mi köze neki ezekhez a járművekhez – kb annyi mint más vezetőnek – nagy kocsival jár – itt majd fel van sorolva az egykor vezetők által kedvelt autómárka a világ égtájairól kivéve a Francos és csillagos-sávos kocsikat. Ennyire nincs téma??? „békés ’90-es évek a kedvenc korszakom” Ja az emberek 70 %-a elveszítette a munkahelyét, sokan bele rokkantak lelkileg majd fizikailag is…a melósok nagyobbik részeinek egzisztenciái mentek tönkre, no és az országot is kirabolták a …ki tudja ez hányadik rablás volt a nyugatnak… Én így emlékszem vissza …

  • 2017.10.27. at 22:06
    Permalink

    Vki árulja már el , hogy mi a bűzös borz balhere jogosít fel bárkit is aki cikket ír arra hogy alkura buzdítson? Aki feladta a hirdetést odaírta hogy lehet h elengedek 150k-t? Mindenki szidja itt a zsidókat, közben meg a 100s Marblit el tudja szívni zuhogó esőben…

  • 2017.10.27. at 22:06
    Permalink

    Pár éve még láttam Szegeden egy hatajtós W124-es Merci taxit (ha jól emlékszem FTC-xxx-s rendszámmal), abban ha percekre is, de kicsit diktátornak érezheti magát az ember 🙂

  • 2017.10.27. at 22:06
    Permalink

    A békés 90-es évek:

    Prisztás-gyilkosság, Seres-gyilkosság, Fenyő-gyilkosság, Szlávy-gyilkosság, Cinóber-gyilkosság, Aranykéz utcai robbantás…

    Nekem ezt jelenti a 90-es évek az emlékeimben és egyáltalán nem békés 😀

  • 2017.10.27. at 22:06
    Permalink

    „Korszakalkotó megoldásokkal és mindenkire rálicitáló méretekkel, a Mercedes-Benz S-osztály joggal érdemelte ki a bálna jelzőt világszerte.”

    Világszerte? Lehet, hogy erről Zöld majd részletesebben fog tudni mesélni, de nem hiszem, hogy pl. angol nyelvterületen „whale”-nek nevezték volna ezt az autót valaha is…

Vélemény, hozzászólás?