Putyin ezeket venné nálunk olcsón
Mibe kerül ma a kilencvenes évek luxusa?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Audi A8, BMW E32, BMW E38, Jaguar XJ, Lexus LS, Mercedes-Benz S-osztály W140. A kilencvenes évek bálnáiból szemezgettünk, amiket Putyin is megkívánna.
Kissé furcsa arról az évtizedről írni, amelyikben születtem, mégis szívesen teszem, hiszen a békés '90-es évek a kedvenc korszakom. Nem csak a legjobb hip hop és rap zenék miatt, hanem az autógyártás korszakalkotó gyöngyszemei miatt is. Gyerekfejjel inkább a sportrésze érdekelt az autósvilágnak, de volt egy számomra és talán a legtöbbek számára elérhetetlen luxusszelete is. A hidegháború után, a megalománia kiteljesedésekor, amikor én még Trabantban ültem, mások sofőrös limuzinokban feszítettek, a gyártók pedig 5 méter alá nem igazán adták, ahogy a többféle tengelytáv is alap dolog volt. Lenyűgöző az az odafigyelés, ahogy pénzt nem kímélve, egymásra licitálva fejlesztették a minél nagyobb autókat. Bár a bálna megnevezést leginkább a korszakot meghatározó és egyébként a korszak autói közül legnagyobbnak számító Mercedes-Benz S-osztályra használták, a konkurenseire is tökéletesen illik a kifejezés. Felkutattam hát a Használtautó.hu rendszerét, hogy meglessem milyen maradványokat hagyott maga után ez a luxusvilág. Csak normál állapotú, érvényes magyar okmányokkal rendelkező bálnákat kerestem 1990-től 2000-ig. A paletta így is széles. Vajon melyiket választaná Putyin, ha újra hazánkba látogatna és inkább a retro vonalat részesítené előnyben a mostani 5 tonnás Pullman Mercedes S 600 V12-ese helyett.
A kilencvenes évek bálnái - méretek
Hosszúság | Szélesség | Magasság | Tengelytáv | |
Audi A8 | 5034 mm | 1880 mm | 1438 mm | 2882 mm |
Audi A8 (hosszú) | 5164 mm | 1880 mm | 1438 mm | 3010 mm |
BMW E32 | 4910 mm | 1845 mm | 1400 mm | 2883 mm |
BMW E32 (hosszú) | 5029 mm | 1845 mm | 1435 mm | 2947 mm |
BMW E38 | 4984 mm | 1862 mm | 1425 mm | 2930 mm |
BMW E38 (hosszú) | 5124 mm | 1862 mm | 1435 mm | 3070 mm |
Jaguar XJ | 5024 mm | 2074 mm | 1303 mm | 2870 mm |
Lexus LS (XF10) | 4996 mm | 1829 mm | 1415 mm | 2814 mm |
Lexus LS (XF20) | 4996 mm | 1829 mm | 1435 mm | 2850 mm |
Mercedes-Benz W140 | 5113 mm | 1886 mm | 1486 mm | 3040 mm |
Mercedes-Benz V140 | 5213 mm | 1886 mm | 1486 mm | 3139 mm |
Kezdjük a bajorokkal. 500 000 és 4 490 000 forint között találunk a zászlóshajó 7-es sorozatból, rögtön két generáció, az E32 és az E38 is képviselteti magát. A jó öreg E32-ből csak kettőt találni, mindkettő 1992-ből, (elvileg) kevés futott kilométerrel, de míg a 735i közel 800 000 Ft, a 740i V8-ért már közel 3 milliót kérnek. A többség természetesen az E38 szériából való, aminek hosszú tengelytávú „Lang” változata méretben a legközelebb tudott lenni a Mercedes W140-hez. A biztatóbb modelleket 1 millió Ft környékén kell keresni, ahogy egyébként minden márkánál ez mutatkozik. Nem ritka a 300 000 km feletti futás, persze ez semmit nem jelent, magas futással is lehet példaértékű ex-flottás autókat találni, néha jobb állapotban, mint egy városban, de kevesebbet futottat. A kisebb futásúak is 1,5 millió Ft felett tanyáznak, 2 millióig nem jut el a plafon. Pontosabban de, egyetlen modellt találunk 4,5 millió forintért, ami állítólag „Individuell M-Paket Alpina”. Hogy mennyire a BMW országa vagyunk, azt a hirdetésszám is tükrözi. Az adott keresési feltételek mellett, a cikk írásakor 39 példányt kínálnak eladásra az E38-ból, ilyen sokat még a szintén népszerű Audi A8-ból sem kínálnak.
Ha már A8, 2002-ig gyártották az első generációt az ingolstadtiak bálnájából, bár én csak ugye 2000-ig kerestem rájuk. A híres alumínium koncepcióval debütáló Audi A8 elődje a V8 volt, mint az Audi közül az első első V8-as motorral felvértezett modell. A legjobban itt oszlik meg a benzin-dízel arány, a nagy futás az Audi estében is gyakori, és meglepően sok a quattro, még a legolcsóbbak között is. Ha már quattro, az 1997-es modellévű A8 volt az első összkerekes Audi, ami már ESP-t kapott. Árban kisebb a szórás, jó állapotban lévőt már 1 millió alatt is kapni, a legdrágább is csupán 1 870 000 Ft. A kínált modellek túlnyomó többségében a 2,5 literes, 150 lovas V6 TDI dobog. Csak kibővített szűréssel, de találni a híres 6,0 literes, 420 lóerős W12-vel felvértezett darabot is. 2 150 000 forintért kínálják, 218 ezer futott kilométerrel, 2 millió forintért azért vélhetően el el lehetne hozni. Nem ritka a 300 000 Ft feletti futás, ám mellette gyönyörű állapotú, korróziómentes a kasztni. Legtöbb esetben egyedül a bőrözésen látszik meg a sok kilométer. Érdekesség, hogy csak egyetlen A8-ra írnak 200 000 km alatti futást. Egy 1998-as, 190 000 km-t futott 3,7 literes, Tiptronic-váltós modell ez, mindössze 949 000 forintért.
A valódi, hamisíthatatlan bálnát a Mercedes-Benz adta a világnak.
A hosszított tengelytávú változat döbbenetes 5,2 méternél is hosszabb kasztnijával mindegyik vetélytársra rávert. Tengelytávja 3139 mm, amit a beltérben is bőségesen érezni. 1991-től 1999-ig gyártották, ezért ő alakította a keresési feltételeket is a körképhez. Bár szintén S-osztály, de a kupékat most nem tekintettem bálnának, ahogyan a köznyelv sem teszi. A biztatóbb modelleket itt is 1 millió forint felett találjuk, de a W140-ből bőségesen találni 2 millió felett is. A legérdekesebb talán egy felújítása óta állítólag mindössze 1200 kilométert futott 300 SE, gyári, hibamentes állapotban. A képek alapján is ígéretes, bár az egyik legkisebb, M104 I6 motorral felszerelt. Azért jó lenne elrakni későbbre. Lorinserből kettőt is találunk, egyik 3 millió, másik 5,2 millió Ft. Utóbbi érdekesebb, gyönyörű állapotú S 600 L, mindössze 109 ezer futott kilométerrel. Hamarosan egy hasonló modellt egyébként mi is bemutatunk. A legdrágább 9 500 000-ért egy 113 000 km-t futott S 500, 5,0 literes V8-cal felvértezve, gyűjtői darab. A dolog pikantériája, hogy a keresésbe a következő S-generáció is belefért, mi több, olcsóbban kínálják a klasszikus bálnánál. A Merci-fanok mind egyetértenek, hogy az az S-osztály már nem volt ugyanaz. Így a bálnakorszakot én 1999-nél zárnám, a W140 leköszönésével.Kilvencvenes évek bálnái - árak
Ár | Hirdetésszám | |
Audi A8 | 574 990 Ft - 1 870 000 Ft | 21 db |
BMW E32 | 790 000 Ft -2 990 000 Ft | 2 db |
BMW E38 | 480 000 Ft - 4 490 000 Ft | 39 db |
Jaguar XJ | 499 000 Ft - 2 500 000 Ft | 6 db |
Lexus LS 400 | 1 790 000 Ft - 2 100 000 Ft | 2 db |
Mercedes-Benz W140 | 599 000 Ft - 9 500 000 Ft | 15 db |
A három német miniszteren kívül természetesen voltak egyéb játékosok is. Ilyen a brit Jaguar XJ X300, vagy a japánok Lexus LS-e. Míg a Jaguarból hatot, utóbbiból kettőt találtam a Használtautó rendszerében. A Jaguarok többsége Sovereign felszereltségű, ami szériaként kapott 10 irányban állítható elektromos sofőrülést, tempomatot, automata klímát és króm kiegészítőket. De van itt kompresszoros XJR, gyári prospektusokkal, vezetett szervizkönyvvel. A legolcsóbb 500 000 Ft, a legdrágább két és fél millió. Lexus LS-ből mindössze kettőt dobott a rendszer: a még első generációs XF10, 1 790 000 Ft, hibátlan állapotban. A második 100 000 forinttal kétmillió fölé licitál, de már egy 1999-es XF20-ról van szó.
Nagy általánosságban igaz a felhozatalra, hogy a legszebb darabokat mindenképp 1 millió Ft felett kell keresni. Ennyibe kerül ma az a mérhetetlen luxus, ami ezeket az autókat a magasba emelte, és ami a kultuszukat kiépítette. Ma már nem is olyan elérhetetlenek - legalábbis vásárlás szempontjából. Ennek persze számos oka van és az egyik legnyilvánvalóbb a borzalmasan magas fenntartási költség. Még ha egyes modellekhez könnyen is találni alkatrészt, nem olcsó tételek. Főleg ha ritka és a korszakában is különlegesen újító kiegészítőt keresünk. Hiánytalan modelleket pedig nehéz kifogni. A másik ok a kultuszrombolás, ami a 2000-es években végbement. A célközönség ledobta a bálnákat, a fenntartási költségek miatt „fillérekért” hozzájutottak azok is, akik újkorukban ezekről a modellekről csak álmodhattak. Nagyon sokat közülük keményen lelaktak, nem kevés a bontóban végezte. Áruk most kezd újra felfelé kúszni, az egykori státuszszimbólumok, mint egy korszak emlékei egyre többet érnek. Még ha mai szemmel nincs is sok értelme a túlzott méreteknek és luxusnak, a downsizing korszakából nyálcsorgatva tekintünk vissza a benzinfalókra.
https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Ez a cikk az autóipar 90-es évekbeli legjeiről szól Mr.Mínusz!
Ezek gyönyörű és IGAZI autók a szívem áll meg ha nézem őket!!! MÉG MA IS MINDEN FRONTON TÚLTELJESÍTENEK EGY GYATRA RENAULT CLIO-N, VAGY EGY MAZDA 2-EN…
Én az egész cikk címét sem értem, (persze a marketingfogás miatt írták ide putyin nevét) de mi köze neki ezekhez a járművekhez – kb annyi mint más vezetőnek – nagy kocsival jár – itt majd fel van sorolva az egykor vezetők által kedvelt autómárka a világ égtájairól kivéve a Francos és csillagos-sávos kocsikat. Ennyire nincs téma??? “békés ’90-es évek a kedvenc korszakom” Ja az emberek 70 %-a elveszítette a munkahelyét, sokan bele rokkantak lelkileg majd fizikailag is…a melósok nagyobbik részeinek egzisztenciái mentek tönkre, no és az országot is kirabolták a …ki tudja ez hányadik rablás volt a nyugatnak… Én így emlékszem vissza …
Vki árulja már el , hogy mi a bűzös borz balhere jogosít fel bárkit is aki cikket ír arra hogy alkura buzdítson? Aki feladta a hirdetést odaírta hogy lehet h elengedek 150k-t? Mindenki szidja itt a zsidókat, közben meg a 100s Marblit el tudja szívni zuhogó esőben…
Pár éve még láttam Szegeden egy hatajtós W124-es Merci taxit (ha jól emlékszem FTC-xxx-s rendszámmal), abban ha percekre is, de kicsit diktátornak érezheti magát az ember 🙂
Most se lenne rossz néha-néha egy ilyen. Neveket is tudna mindenki mondani. 🙂
A békés 90-es évek:
Prisztás-gyilkosság, Seres-gyilkosság, Fenyő-gyilkosság, Szlávy-gyilkosság, Cinóber-gyilkosság, Aranykéz utcai robbantás…
Nekem ezt jelenti a 90-es évek az emlékeimben és egyáltalán nem békés 😀
“Korszakalkotó megoldásokkal és mindenkire rálicitáló méretekkel, a Mercedes-Benz S-osztály joggal érdemelte ki a bálna jelzőt világszerte.”
Világszerte? Lehet, hogy erről Zöld majd részletesebben fog tudni mesélni, de nem hiszem, hogy pl. angol nyelvterületen “whale”-nek nevezték volna ezt az autót valaha is…
A Pullman az igazi diktátorok autója. A többi csak gyenge utánzat. 🙂