Méretes jószág lett a Seal U
Hogy kerül 14 fóka Magyarország legnagyobb labdarúgó stadionjába? Talán ez volt az első gondolataim egyike, amikor megláttam, hogy a BYD Seal U hazai bemutatóját a márka a Puskás Arénába hirdette meg. A fóka persze a kínaiak SUV-ját jelöli, amely az Óceán-modellcsalád harmadik tagja a Dolphin, és a szedán Seal mellett. A helyszín szintén nem véletlen, mert az idei németországi labdarúgó-Európa-bajnokság egyik kiemelt támogatója a BYD lesz. Erre lehetne legyinteni, hogy van az a pénz (minden bizonnyal ez is szerepet játszott a szerződés megkötésében), ugyanakkor az UEFA (Európai Labdarúgó-szövetség) nem arról ismert, hogy akármilyen jött-ment márkát felhelyez a LED-panelekre, tehát ebből is látszik, hogy a kontinensünkön egyre nagyobb jelentőséggel bír a Magyarországra tavaly megérkező márka.
Kevésbé hivalkodó mint a legtöbb kínai autó, de így is izgalmas vonalakkal játszik
Na, de a foci EB szponzori kontraktusai helyett érdemesebb a Seal U-ra koncentrálni. A szedán és a most bemutatott szabadidő-autó leginkább nevében mutat rokonságot, illetve néhány ismerős vonal és elem visszaköszön a karosszérián, azonban műszakilag merőben más a két modell. Ezt hivatott az U betűcske jelölni, az angol Utility és persze a SUV (Sports Utility Vehicle) kifejezésből eredve. A BYD bevallottan is egy mindenki számára befogadható formatervvel igyekezett előállni, szakítva a kínai autókat érő sztereotípiákkal, amelyek szerint az ázsiai országból érkező formák túlságosan hivalkodóak, magamutogatók. Ez korántsem jelenti azt, hogy egy unalmas jármű született volna, hiszen számtalan helyen visszaköszön, hogy miért is tartozik ez a modell az Óceán-modellcsaládba. Talán a legszembetűnőbbek a világítótestekben elhelyezett csepp motívumok sokasága.
Testes jószág: 4,79 méter hosszú, de a nevére rászolgál, hiszen a névadójához hasonlóan eléggé áramvonalasnak számít, a légellenállási együtthatója 0,32, bár ebben van olyan vetélytársa, amely jobb értéket tud hozni
1,89 méter széles, a magassága pedig 1,69 méter
A fényszórók a nappali menetfénnyel együtt egy U alakot adnak ki
Hátul egy fényhíd köti össze a két hátsó lámpát, illetve a szolid légterelőre is került egy fénysor
Az első és a hátsó világítótestekben is fellelhetőek a már említett csepp motívumok
A visszapillantón az NFC felirat nem csak dísz: applikációval is nyitható, zárható az autó, illetve a töltöttségi szint, és a klíma is elérhető telefonról
Felszereltségi szinttől függetlenül 19 colos felniken gurul
Apróság, de egy SUV-nál jól jöhet: a külső küszöbök az ajtóval együtt nyílnak, így az utasok ruházata nagyobb eséllyel marad tiszta ki- és beszállás során
Az utastér a külsőhöz hasonlóan az óceán tematikát követi, például a bőrkárpitokat zöldeskék cérnával varrták, amely ugyancsak utalás a vízre, illetve a belső térben végighúzott vonalak is az víz hullámzását hivatottak szimbolizálni. A színház mellett nyilván a praktikumra is törekedtek, hiszen a vegán bőrből készített ülések – amellett hogy jól néznek ki – nagyon kényelmesek, talán csak az oldaltartásuk lehetne jobb. Az anyaghasználat minőségi, a műszerfalon egy hatalmas, 15,6 colos kijelző kapott helyet (Design kivitelbe, mert a Comfortban ez csupán 12,8 colos), a vezető előtt pedig 12,3 colos digitális műszeregység található, amely természetesen személyre is szabható. Ha valakinek még ez is kevés lenne, akkor adott a HUD is. Az infotainment rendszer gyors, nagyon jól használható, és van néhány fizikai gomb is a középkonzolon, de többnyire a központi képernyőn lehet állítgatni mindent, illetve hangvezérléssel, igaz ezt egyelőre csak angolul, viszont a kezelőfelület kapott magyar fordítást.
A műszerfalon 15,6 colos kijelző kapott helyet
A kristályhatású irányváltó is hangulatos megoldás
A rendszer természetesen vezeték nélkül támogatja az Android Autót és az Apple CarPlayt, illetve Design felszereltségi szinten két telefontöltő pad is benne van az árban
A BYD egyik legnagyobb vetélytársával ellentétben itt a kormány mögé is kerül egy digitális műszeregység, amely 12,3 colos
A kormányon valódi, fizikai gombok kaptak helyet
Az ülések elöl és hátul is kényelmesek, remek a térkínálat, bár az oldaltartása az első üléseknek lehetne jobb
Hatalmas panorámatető jár már belépő szinten is, amely elektromosan vezérelhető, csakúgy, mint a napellenző
Az anyósülés előtt lévő LED csíkok nem csak a klíma szabályozása esetén változtatják dinamikusan a színüket, de a zene ritmusára is villognak
A szedán Sealhez hasonlóan a U-nak is az e-Platform 3.0 adja az alapját, viszont ellentétben a másik modellel, kizárólag elsőkerék-hajtással érhető el, kétféle kivitelben. Az akkumulátor mindkét esetben a BYD saját fejlesztésű Blade, vagy magyarra fordítva penge kialakítású technológiáját használja, amelynek előnye, hogy a gyártó állítása szerint 50 százalékkal kevesebb helyet foglal, mint egy hagyományos telep, és a strapabírása is sokkal jobb. A bemutatón ezt elég szemléletesen prezentálták: egy teherautó áthajtott az akkumulátoron, majd azt rögtön belehelyezték egy Sealbe, amely mindenféle gond nélkül elindult. Nem elhanyagolható az sem, hogy a tűzveszélyt is igyekeztek minimálisra csökkenteni, ezt szintén egy látványos videóval mutatták be, hiszen egy éles tárggyal átvágtak egy hagyományos aksit és egy Blade típusút, mire az előbbi azonnal kigyulladt, a másik pedig tűz nyomát sem mutatta.
Az akkumulátort az autó alá pillantva könnyen ki lehet szúrni, nem takarták el műanyag elemekkel a lítium-vasfoszfát telepet, amely a márka szerint nem csak az energiát tárolja, de a karosszériamerevséghez is hozzájárul
Magyarországon kétféle kivitelben lesz elérhető a Seal U. Mindegyik 218 lóerős, de a Comfort nevet viselő felszereltségi szinten egy 71,8 kilowattórás akkumulátor kerül az autóba, amely WLTP ciklus szerint 420 kilométeres hatótávot ígér. 10-ről 80 százalékra 42 perc alatt lehet feltölteni DC töltőn maximum 115 kilowattal. Ez a szerényebb verzió 2020 kilogrammot nyom és 9,3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, a végsebessége pedig 175 km/óra. A combosabb modell már egy 87 kilowattórás teleppel érkezik, amely kerek 500 kilométeres hatótávot ígér, 140 kilowattos gyorstöltési lehetőségnek köszönhetően pedig 43 perc alatt tölt fel 10-ről 80 százalékra. A 2147 kilogrammos tömeg miatt ennek 0-100-as gyorsulása hangyányit rosszabb: 9,6 másodperc.
Elöl található a villanymotor
Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futóműnek is köszönhetően lágyan ringatózik az úton, viszont a kanyarokban emiatt erős dőlésre hajlamos. Na, meg a nagy tömege miatt is inkább egy nyugis cirkáló, sportos lelkületűek kíméljék. Szerencsére biztonsági felszerelésekből sincs hiány benne. Adaptív sebességtartó, és 360 fokos kamerarendszer is segít a sofőrnek, szóval nagy mérete (4,8 méteres hosszúsága) ellenére a városban is könnyű vele manőverezni.
Nem csak tudásában, megjelenésében is izgalmas a Seal U
Mindennek tükrében talán még fontosabbá válik a kérdés, hogy mennyi az annyi a Seal U esetében? Nos, a Comfort szint indulóára 16 334 110 forint, míg a Design felszereltségi csomag a nagyobb akkumulátorral 17,5 millió környékén mozog. Az előbbi a 3,8 millió forintos állami támogatással, míg utóbbi már a maximális, 4 millió forintos árengedménnyel is hazavihető, a konkurencia tudását és árazását figyelembe véve pedig még kecsegtetőbb ajánlatnak tűnik a BYD újdonsága.
A gyártó 6 év vagy 150 ezer kilométer garanciát vállal az autóra, a 70 százalékos akkumulátor kapacitásra pedig 8 év vagy 200 ezer kilométer jár