A hazánkban is hatalmas modern gyárral rendelkező rácalmási Hankook csúcsmodellje jelenleg a Ventus S1 evo3 - ultranagy-teljesítményű nyári abroncs, minden méretben 270-300 km/órás sebeségindexszel
Múlt hétvégén vastagon 20 Celsius fok fölé ment a hőmérő higanyszála - ez is egyértelműen mutatta azt, hogy itt a nyári gumira váltás ideje. Ilyen hőmérsékleten a nyári gumi egyrészt léptékekkel jobb teljesítményt nyújt, mint a téli, vagy akár a négyévszakos abroncs, ráadásul ezeknél kevésbé is kopik. A téli gumit, még a keveset autózóknak sem ajánlott fent hagyniuk, mivel a meleg jelentősen rontja a téli abroncsok menetteljesítményét. A kanyarstabilitás és a fékút terén érezhető a legnagyobb teljesítményvesztés, mivel melegben a téli gumikeverék túlmelegszik, a lamellák pedig normál erőhatások következtében is túldolgoznak. Ez okozza a sokszor rendellenes és gyors kopást is.
Hiába a precíz gyártás, ha mi magunk nem óvjuk az abroncsot. Sokat árthatunk azzal, hogy a télit a jelenlegi nyárias időben is fent hagyjuk
Persze az sem mindegy, milyen abroncsot teszünk fel, ha aktuális a csere. Érdemes megnézni a teszteket, meg persze az árakat is. Az Autonavigátor.hu tesztjében legutóbb a Hankook gyártó Kinergy Eco 2 mintázata szerepelt, ami a kompakt autók egyik leggyakrabban használt méretében került górcső alá. A márka azonban szinte minden méret- és teljesítménykategóriákban képviselteti magát. A dél-koreai Hankook Rácalmáson építette fel Európa egyik legmodernebb abroncsgyárát. Jelenlegi nyári csúcsmodellje a Ventus S1 evo3. Tapasztalatból tudom:
alapvetően határozza meg egy autó viselkedését, hogy milyen abroncs van rajta.
Ha bármit is tuningolni szeretnénk autónkon, jobb kanyarjellemzőket, jobb fékezhetőséget szeretnénk, az abroncs az első dolog, amihez nyúlni érdemes. Maradva a Hankook Ventus S1 evo3-nál, ezt az abroncsot sok más mellett például Porsche Cayenne és Audi Q8, SQ8 modellekre is gyárilag szerelik, utóbbiról pedig tudjuk, hogy bár egy óriás SUV, 435 lóerős, 900 Nm nyomatékú TDI-jével 4,8 másodperc alatt ér 100 km/órára. Ezt a járműteljesítményt az abroncsnak kell a talajra vinni, és a Ventus S1 evo3 oda is teszi magát, ráadásul nem csak kőkemény sportautókra és izom-SUV-okra passzol. 17-22 colos pántátmérővel, 205-325 mm-es szélességgel készül – azaz, bár valóban számos nagy teljesítményű szabadidő-autóra kerül fel gyári szerelésben, akár kompakt modellekhez is választható.
A Porsche Cayenne vagy az Audi SQ8 is megkapja gyári szerelésként, ugyanakkor a kompakt modellek közül se találunk sokat, amelyhez ne lenne jó a 17 colos átmérőtől, 205 mm-es szélességtől kapható Ventus S1 evo 3
Érdekes megnézni a Ventus S1 evo3 gumiiparban megszokott pókháló diagramját, ami jól megmutatja, hogy elődjét, a szintén példaértékű Ventus S1 evo2-t minden jellemzőjében felülmúlja, de a legtöbbet a kezelhetőség és a futásteljesítmény tekintetében fejlődött. Száraz úton 15, nedvesen 8 százalékkal nőtt a tapadása, ez pedig egyaránt jelent jobb kanyarjellemzőket és rövidebb féktávokat. Javult az abronccsal elérhető futásteljesítmény is, ugyanakkor ez nem rontott az akusztikai komfortjellemzőkön.
Leginkább kezelhetőségével, fékezhetőségével nő elődje fölé, de tartósabb is lett
Az elődjénél és a konkurenseknél jobb menettulajdonságait nem csak a gyári tesztek bizonyítják. A tavalyi Autobild gigateszten 53 abroncsból jutott a mérések alapján a döntőbe, ahol a dobogón végzett. Ahogyan a gyári mérések is ígérték, elsősorban a vizes úton mutatott - a konkurensekénél jobb - fékezhetőségével és precíz kormányzási jellemzőivel, valamint visszajelzéseivel győzte meg a tesztelőket, akik egy prémium kompakt modellen, a BMW 1-es sorozatával vallatták a különféle gumiabroncsokat. A teszteken túl számos prémium autógyártó is elismeri a legújabb Hankook Ventus S1 evo3 tudását azzal, hogy gyári szerelésű abroncsként alkalmazza.
Bár a Hankook eredetileg dél-koreai cég, Európában is fejleszt és gyárt. Így, az SUV kivitelben is kapható Ventus S1 evo3 abroncsot is legnagyobb részben a Hankook Tire globális kutatási hálózatának részeként Hannoverben működő európai fejlesztési központjukban fejlesztették - természetesen folyamatos tesztelésekkel. Döbbenetes, de több mint egymillió kilométert futottak a prototípusokkal. A végeredmény nem csak a jellemzők alapján érdekes: az áramlástanilag optimalizált 4 hosszanti csatorna (szaknyelven mintaárok) közül a szélső, markáns, keresztirányban eltolt vonalvezetésével igen jellegzetes. Ez, a szabadalom által védett műszaki megoldás a vizes úton való irányíthatóságot és tapadást jelentősen javítja.
Nemcsak a mintázat, hanem az abroncs futófelületének anyaga is sokat fejlődött a korábbiakhoz képest. A kulcsszó itt a HSSC, ami az angol Highly Enriched Synthetic Silica Compound mozaikszava, magyarul pedig Magas Szilika-tartalmú Szintetikus Gumikeverék néven foglalható össze. A lényege pedig a nedves utakon tapasztalható kimagasló tapadás. A speciális keveréket az átlagosnál alacsonyabb hőfokon, ám kétszeres ideig vulkanizálják a biztos teljesítmény és a kopásállóság érdekében.
A gumifelület alatt az abroncs váza is különleges. A nagy sebesség mellett is stabil tapadási felületért nagy szilárdságú acélövek, és a végtelenített aramid-hibrid bandázs felel. Az aramid egy olyan különleges anyag, amit például tűzálló ruhákhoz vagy golyóálló mellények gyártásához használnak. Abroncsipari felhasználása eddig nagyrészt a versenyabroncs gyártásra volt jellemző. Ha mindez nem lenne eléggé vonzó ahhoz, hogy a Ventus S1 evo3-at válasszuk, van még egy érv: ezek az abroncsok zömében hazánkban, a
Hankook európai gyárában készülnek. Ha Hankook abroncsot veszünk, a hazai ipart is támogatjuk vele.
Hazánkban, a Hankook rácalmási gyárában készül a csúcsmodelljük is
A Hankooknál nem mellesleg a társadalmi felelősségvállalás is erős: 2012 óta fut abroncsadományozási programjuk, amely által kisebb-nagyobb nonprofit szervezeteknek több tízezer abroncsot adományoztak már. Idén márciusban soron kívül is adományoztak abroncsot: amikor a Közép-Dunántúli Regionális Mentőszervezet a vállalathoz fordult segítségért, azonnal átadták a kért 121 darab nyári abroncsot a mentősöknek, hiszen a
Hankook Tire ezzel tudott hozzájárulni, hogy a lehető leginkább zökkenőmentes lehessen az ellátás, ami mostanság mindennél fontosabb.