Polákmérgezés: a legelőkelőbb Polonézt teszteltük
Lengyel hétvége: teszten a korabeli belügyes Polonez
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Akárki nem kaphatott a 2,0 literes, két vezérműtengelyes Polonézből, ilyet csak a belügyesek, az állami vállalatok vezetői, illetve a rendőrök kaptak, mégis vezethettük.
A Polonez modelltörténetét külön írásban vesézzük ki, ezért most nem kívánom vele untatni olvasóinkat. Ám bőven van még érdekességünk e modell kapcsán, ugyanis vezethettünk egy olyan, 2,0 literes motorral hajtott példányt, amelyet valaha csak a lengyel rendőrség, belügyesek, illetve a legelőkelőbb, állami vezetők kaphattak. Ötfokozatú váltóval, két vezérműtengelyes, gyárilag 112 lóerős, 2,0 literes benzinessel. Ez a kevesek számára elérhető csúcsmodell állítólag 175 km/órával tudott repeszteni. Persze, mi ezt nem tudtuk megcsinálni...
Giugiaro formájával a hetvenes években valóban modern megjelenésű gép lehetett az ötajtós, kívülről nézve senki sem gondolná, hogy alapjait az öreg 125p adta.
Ahogyan a kor divatja épp diktálta, az utastérből teljesen száműzték a fényezett fém felületeket, magyarán mindent lekárpitoztak a fejlesztők. Nem mással, mint igen silány műanyaggal és műbőrrel. A tartás nélküli, süppedős ülésekre azonban plüssszerű szövet került. A bajuszkapcsolók a Fiatokból, Zsigulikból és persze Polszkikból ismert vékonyka karok, a billenő kapcsolók sem idegenek, de amúgy a műszerfal teljesen egyedi. Hogy milyen? Természetesen szögletes, a hetvenes-nyolcvanas évekbeli modernséget képviselő, lefolyó középkonzollal, sőt mi több, oda emelt, de továbbra is közvetlenül a váltóműbe csatlakoztatott váltókarral. Ma már csak mosolyogtató részlet, 20-30 éve, amikor a Lada/Polski kérdés még komoly vallásháborúnak számított, elképzelhetetlen lett volna a Polonez műszerfalra szerelt Lada sportkormány.
Látszik a lengyel srácokon, hogy múltjuk részeként szeretik a Polonézeket, ugyanakkor nyilvánvaló, hozzánk hasonlóan ők is elszoktak már a picit silány, öregedve még nyűgösebb KGST-országbeli autóktól. Ebből a Polonézből is hiányzott a jó motorbeállítás, így kívülről hiába mutatott jól a 29 éves gép, elvileg izmos motorjával is alig ment. Kár érte, hiszen amúgy tényleg ritkaság!
Műszaki adatok
Méretek
Hosszúság:
4318 mm
Szélesség:
1650 mm
Magasság:
1420 mm
Tengelytáv:
2509 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Nekem gyerekkoromban nagyon tetszettek a Polonezek,akkor a kgst piacon láttam őket,a lengyel piacosok jöttek vele.Én sajnálom,hogy ide nem hozták ezeket az autókat.