Polákmérgezés: a legelőkelőbb Polonézt teszteltük
Lengyel hétvége: teszten a korabeli belügyes Polonez
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Akárki nem kaphatott a 2,0 literes, két vezérműtengelyes Polonézből, ilyet csak a belügyesek, az állami vállalatok vezetői, illetve a rendőrök kaptak, mégis vezethettük.
Eredetileg a Fiat biztonsági autójának készült a Giugiaro forma, a lengyel verzió elkészítésében maga Giorgio Giugiaro, illetve Walter de Silva is részt vett
Krómkeretes ablakaival kellően elegáns a 125p alapú ötajtós
A Polonez modelltörténetét külön írásban vesézzük ki, ezért most nem kívánom vele untatni olvasóinkat. Ám bőven van még érdekességünk e modell kapcsán, ugyanis vezethettünk egy olyan, 2,0 literes motorral hajtott példányt, amelyet valaha csak a lengyel rendőrség, belügyesek, illetve a legelőkelőbb, állami vezetők kaphattak. Ötfokozatú váltóval, két vezérműtengelyes, gyárilag 112 lóerős, 2,0 literes benzinessel. Ez a kevesek számára elérhető csúcsmodell állítólag 175 km/órával tudott repeszteni. Persze, mi ezt nem tudtuk megcsinálni...
Szögletes műszerfal, ebben az átépített példányban Lada-sportkormánnynal
Giugiaro formájával a hetvenes években valóban modern megjelenésű gép lehetett az ötajtós, kívülről nézve senki sem gondolná, hogy alapjait az öreg 125p adta.
Ahogyan a kor divatja épp diktálta, az utastérből teljesen száműzték a fényezett fém felületeket, magyarán mindent lekárpitoztak a fejlesztők. Nem mással, mint igen silány műanyaggal és műbőrrel. A tartás nélküli, süppedős ülésekre azonban plüssszerű szövet került. A bajuszkapcsolók a Fiatokból, Zsigulikból és persze Polszkikból ismert vékonyka karok, a billenő kapcsolók sem idegenek, de amúgy a műszerfal teljesen egyedi. Hogy milyen? Természetesen szögletes, a hetvenes-nyolcvanas évekbeli modernséget képviselő, lefolyó középkonzollal, sőt mi több, oda emelt, de továbbra is közvetlenül a váltóműbe csatlakoztatott váltókarral. Ma már csak mosolyogtató részlet, 20-30 éve, amikor a Lada/Polski kérdés még komoly vallásháborúnak számított, elképzelhetetlen lett volna a Polonez műszerfalra szerelt Lada sportkormány.
Modern megjelenése ellenére vezetési élményben nemigen más a Polonez, mint egy 125-ös Polski
Eredetileg plüssös kárpit járt a süppedős, de méretes ülésekre. Mindössze 2,5 méteres tengelytávjához és 4,32 méteres hosszához mérten feltűnően tágas a Polonez beltere
Még a 2,0 literes, a többiekénél nagyobb motorral is klasszikus a motortér berendezése
Látszik a lengyel srácokon, hogy múltjuk részeként szeretik a Polonézeket, ugyanakkor nyilvánvaló, hozzánk hasonlóan ők is elszoktak már a picit silány, öregedve még nyűgösebb KGST-országbeli autóktól. Ebből a Polonézből is hiányzott a jó motorbeállítás, így kívülről hiába mutatott jól a 29 éves gép, elvileg izmos motorjával is alig ment. Kár érte, hiszen amúgy tényleg ritkaság!
Nekem gyerekkoromban nagyon tetszettek a Polonezek,akkor a kgst piacon láttam őket,a lengyel piacosok jöttek vele.Én sajnálom,hogy ide nem hozták ezeket az autókat.