Piros autó? Nyereményautó
Autók és színek: mi az, ami kolbászzsírban is kéne?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nemrég alig pár színben választhatott autót a kisember, ma már végtelen a paletta. Picit vissza-, magunkba is nézünk - szakvéleményestül.
A taxik heveny sárgulása jelentősen átrendezi a budapesti utcaképet. Aztán volt az AMTS-standunkon ez a hihetetlen zöld Golf, majd egy még hihetetlenebb kékben pompázó Scénic kontrázása adta az ötletet: nézzük meg, melyik színhez milyen autót és képzetet társítunk, melyik szín minek áll jól, s minek nem annyira. Azzal együtt, hogy az ízlésrendőrség csak virtuálisan üldözi a bűnt, s ízlést vitatni mindig parttalan. Épp ezért színekkel és formákkal foglalkozó szakemberek véleményét is kikértük a témában, egy kereskedőtől pedig megkérdeztük, mi a helyzet a használt autók színpiacán.
Fehér, fekete, ezüst: az autók zöme e három szín kismilliárd árnyalatában fogy elképesztő fantázianevekkel turbózva, metálban, gyöngyben, s újabban már mattban is, ha a kedves vevőnek van „fölös” néhány százezre, szélsőséges esetben milliója az optikai tuningra. Hogy kivételességét bizonyítsa. Státuszát szimbolizálja, eltérjen, villogjon. Bizony, prémiumszinten - forintban - milliós felára is lehet a mattításnak, ami valamivel nyilván mutatósabb annál, mint amikor az öreg, napszítta, rozsdamarta, eső/hó- és bottal istenverte használt verda fénye az első kilométerek emlékénél is kopottabb.
A fehér és a fekete örök trendisége persze nem meglepő, s a kettő között az ezüstök/szürkék csilliárd verziója is értelemszerűen uralkodik. Globálisan minden negyedik újonnan eladott autó fehér, a fekete és az ezüst megoszlása 18-18 százalék, majd jön a szürke, s messze lemaradva a piros, a kék és a zöld. Plusz a „természetes” fények. Hogy mi van a világban, kit érdekel, foglalkozzunk szűkebb pátriárkánkkal, hogy lássuk: a flottás vásárlások korában azért is a fehér a legnépszerűbb (még csak nem is metálban), mert azt a legegyszerűbb/legolcsóbb/legjobb matricázni, ellátni márkanevekkel, logókkal, szlogenekkel, telefonszámokkal és címekkel.
A takarítási/tisztántartási szempont sem utolsó. Melyik a leginkább kosztűrő fény? Az ezüst/szürke/drapp, stb. A feketén minden pötty meglátszik. De fontosabb az újra eladhatóság, s innen közelítve legyőzhetetlen a fehér/fekete/ezüst: egy – névtelenséget kérő – kereskedő elmondta, hogy az élénk festésű kocsikat eladni jóval nehezebb, mint a semlegeseket, és nem meglepő mód a beszámításnál is számít a szín. A piros, zöld, sárga, stb. autókat kevesebben keresik, ergo kevesebbet is érnek, kevésbé szívesen, (még) nyomottabb áron veszi őket át a szalon vagy a nepper. Szóval aki nem valami alapszínű autót vesz, azzal is kalkuláljon, hogy később bajosabban fog jó áron túladni rajta. Még akkor is, ha egyébként törés-, valamint karcmentes, nem leharcolt, gyári állapotú és nívójú a kasztni.
Régen persze mint majdnem minden, ez is másképp ment: a Merkur-időkben csupán néhány KGST-típus és alapszín közül lehetett válogatni, s aztán – rá néha nem egy évre – sanszosan nem is a kért fényben kaptuk meg az autót. Vagy – és ez volt a szerencsés eset – a jelöltnél, az előjegyzettnél hamarabb úgy lehetett kocsihoz jutni, hogy elfogadtuk az egyedüli opcióként kínált színt. Ami fekete semmiképp sem volt, hiszen feketében az állami gépkocsik pöfögtek - lefüggönyözött ablakaik mögött meg dúlt a tervgazdálkodás.
Hogy aztán a magyarnak is kinyíljon a világ, hogy mára kisautók is legyenek feketében, ne csak limuzinok meg terepjárók, s fordítva: luxusszedánok, böszme dömperek sem csupán sötétben léteznek. A fehér lett az ő fő színük. Mi még a fehér? Tisztasága révén a hibridek színe – tessék csak nézni a Toyota-tesztautókat, a hibridek szinte mind fehérek… A Yaris Hybrid hazai bemutatóján mondták is, hogy ennyi meg ennyi már el is kelt a modellből, s majdnem mindet fehérben rendelték… Így megy ez, a preferenciát nem is feltétlen az értéktartás meg a közízlés irányítja, hanem a közízlést irányító reklámok. A megkérdezett kereskedő is említette, hogy a vevők sokszor abban a színben rendelik az autót, amiben a tévében/plakáton/interneten látták, s erre erősít a Használtautó Kft. webdizájnere is.
„Sok autóhoz olyan színt társítok először, amit a reklámokban láttam, például BMW-hez vagy Mercedeshez sötétszürkét, feketét” – fogalmaz Szabolcs. „A Mazdánál (korábbi Mazda3 - a szerk.) az a bugyikék csoda jut rögtön eszembe, mert anno az folyt még a csapból is. Suzuki? Kék, piros. Ferrari? Piros, bár a Ferrariról szerintem mindenkinek ez jut eszébe. És ha Rolls-Royce, akkor pedig szigorúan fehér. Vagy valamilyen sötét árnyalat.” Az NDK-s kedvenceit (égszínkék Trabant Limousine, rozsdabarna Wartburg) is megemlítő Szabolcstól még megtudjuk, hogy egy „fekete-tölgy barna metál” Volkswagen CC, esetleg egy M-csomagos matt kék BMW 4 Coupé lenne igazán az ínyére, de taxivonalon nem nyilatkozik.
Sebaj, megteszi helyette cégünk másik grafikusa, aki szerint (és nem csak szerinte) borzasztó ez a sárgulás, neki főleg a Renault Fluence a nagyon gagyi sárgában. Nóra még falra mászik a fehér Skoda Octaviáktól is. „Mert az olyan háziorvosos. Talán a fekete egy kicsit javítana a nem túl részletgazdag formán.” (Ajánljuk ezt az RS-kéket, kifejezetten jól áll a piac legnépszerűbb autójának.) „És falra mászok még egy bármilyen színű Opel Kadett-től, Renault 25-től és smarttól is. Meg az arany Daewoo Matiztól, mert mintha ékszernek szánták volna, de csak egy olcsó bizsu lett.”
„Viszont egy De Tomaso Pantera sárgában, az igen – nagyon kevés autónál tetszik ez a szín, nagyon sportos, szép és izgalmas formának kell lennie, hogy ne nyomja el az autó apró részleteit. Ilyen még talán a Lamborghini Miura. A Gallardón - amit többnyire sárgában látok fotókon - nem jön be, bár maga az autó sem…” Az egészen dicséretes ízlésű Nóra további favoritjai: „Citroën XM, bár általában már csak ratyi állapotban látni. A sötétebbeken talán jobban mutatkozik a kor, mint az ezüstökön. Meg ezüstben nekem picit DeLorean DMC-s, ami nagyon jó… Szép állapotú sötétbordó és lila érdekelne még.”
„És kezdenek tetszeni az új VW Passatok barna színben, feketében viszont jellemtelenek. Sötétbarnában szeretem a Renault 21-et is a gyerekkorom miatt. Szüleim azóta ragaszkodnak a márkához, pedig egyre rondábbak ezek az autók… Nem úgy a Mazda RX-7 zöldben, olyan, mint egy kis méregzsák. Vagy acélkékben szintén, ilyesmi kékben tetszik a Nissan Sunny is. Ami nagy vágyam, az egy régi Mini, de nem pirosban, mert nekem a piros autó nyereményautó. Elfogadnám almazöldben és kolbászzsír-metál színben is, nem rontana rajta.”
És ezzel a lendülettel fordulunk a kedves autóértő és –kedvelő olvasóhoz: mit szól a kolbászzsíros Fiat Albeához? Hát a telesárga budapesti taxikhoz? Másnak is „nyereményautó” a piros? Vélhetően senki nem utasítana vissza egy nyereményautót még pirosban sem, akkor meg pláne, ha az egy Ferrari… Egyáltalán számít a szín? Megér a nem túl népes vásárlóközönségnek alaphangon 100 ezer forintot, de inkább többet a metálfény? Végül: tetszik tudni, hogy a Használtautó.hu oldalon szín szerint is lehet keresni? Ennek a rendezési szempontnak másik hozadéka, hogy ezt is meg tudjuk állapítani: e cikk készültekor az uszkve 68 ezer meghirdetett járműből a legtöbb, kb. 10 ezer fekete. Második helyen az ezüst áll 9300-zal, harmadik a kék (8500), negyedik a szürke (8200), s csak ötödik a fehér (7000). A trendeket figyelve rövidesen előrébb fog törni a fehér. Meg a sárga…