A Hyundai Nexo a második üzemanyagcellás autó a hazai kínálatban
Megjelent az első hidrogénkút Magyarországon, és máris érkeznek az tüzelőanyag-cellás járművek a piacra. Ami nagyon örvendetes, hiszen a vásárlók csak jól jöhetnek ki a versengésből, ebben az esetben a különböző technológiák küzdelméből. Eddig úgy tűnhet, hogy az akkumulátoros villanyautóké a jövő, ám néhány gyártó nem mondott le az üzemanyagcellás járművek fejlesztéséről sem. Csakhogy ezeknek a járműveknek a megtankolásához is új infrastruktúrát kell kialakítani, ami lépéshátrányba került az akksis villanyautók töltési lehetőségeivel szemben. De lehet, hogy ez hamarabb megváltozik, mint gondolnánk. Ezért érdemes figyelni az olyan piaci szereplőket, akik üzemanyagcellás járművet kínálnak. Ott van köztük a Hyundai is. A dél-koreai márka az elsők között lépett, annak idején az iX35 Fuel Cell megelőzte a
Toyota Mirait a piaci debütálásban (igaz megvásárolni nem lehetett, csak bérelni). Mostanra mindkét gyártó a második generációt kínálja ezekből az autókból, igaz a Hyundai már Nexo néven.
Nem túlságosan elrugaszkodott a formaterv, de azért érezteti, hogy különleges az autó
Két évvel ezelőtt volt szerencsém
Los Angeles környékén megcsodálni, hogy bizony nem nehéz belebotlani üzemanyagcellás járművekbe. Toyota Mirai és Honda Clarity modellekkel is találkoztam, ha nem is nagy tömegben, de nem kellett nagyítóval vadásznom őket. Ott már nagyobb a létjogosultsága ezeknek az autóknak, és szerintem a Nexón is nagyon érezni, hogy elsősorban az amerikai ízlésnek próbál megfelelni. Legalábbis belül. Mert a formaterve teljes mértékben emészthető az európai szemnek is. Egy „klasszikus” szabadidő-autó, ezzel talán egy kis előnyt is élvezhet majd a szűk piacon a Miraival szemben, ami nem ezt a divatos vonalat követi.
Ez még nem a Tucson extravagáns, parametrikus világa, de mindenképp különleges, egyből látszik, hogy nem mindennapi autóval állunk szemben.
Inkább a Konára hajaz, de olyan kis gegekkel, mint a hátsó lámpák drágakőszerű belső lencséi. Biztos vagyok benne, hogy sokak tetszését elnyeri, hiszen egyfajta prémiumos hatást akartak vele elérni. Ahogy az elbújó kilincsekkel is. Amint a sebessége meghaladja a 3 km/órát, a kilincsek automatikusan visszasimulnak az ajtólemezekbe. A látványos fényezés is hozzájárult, hogy sokan megbámulták a rövid kis menetpróbán a Nexót. Összesen ötféle szín választható, gyári nevükön a White Cream (fehér), a Cocoon Silver (ezüst), a Copper metálfény (réz), a Dusk Blue (kék) és a Titanium Grey (szürke).
Közegellenállási együtthatója 0,329
Próbáltak némi prémiumhatást is belecsempészni, például a rejtett kilincsekkel
Bent fogad az az igazi amerikai hangulat, kicsit olyan mintha egy 90-es évekbeli, kölcsönzős
Mustangba pottyantunk volna. Ám ez a színek miatt van így, mert az anyaghasználat igényes, néhány olcsó hatású műanyagot kivéve. Azonban érdemes tudni, hogy ezek UL (Underwriters Laboratories) tanúsítvánnyal rendelkező bioanyagok. Az üléseknél vegán bőrt és textilszegélyeket alkalmaztak, a tetőkárpit és a padlószőnyegek cukornád alapú ökorostokból készültek, míg a középkonzolt környezetbarát festékkel kezelték. Az utastérben felhasznált összes anyag 15 százaléka származik ökológiailag fenntartható forrásból, és ez további 20%-kal javítja a Nexo szén-dioxid egyenlegét, Szóval ez a szürke, illetve vajszínű („kagylószürke”) összeállítás elsőre furcsa, de gyorsan megszokható, igény esetén pedig egyszínű Meteor Blue színnel is kérhető. A kardánalagút helyén lényegében egy „híd” fut a műszerfal felé. Ezen a hídon gomberdő fogad, ami furcsa manapság az inkább táblagépekkel operáló műszerfali formatervek között. Persze érintőképernyőt is kapunk, ami egy nagy egységet képez a digitális műszeregységgel. Előbbi 12,3 colos, utóbbi 7 colos. Természetesen mindent tud, ami manapság elvárható, mobiltelefon kompatibilis, és online kapcsolódási lehetőséget is kínál.
Érezhető az amerikai hatás az utastérben
Üzemanyagcellás hajtáslánca 163 lóerős, maximális forgatónyomatéka 395 Nm. Álló helyzetből 9,2 mp alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége pedig 179 km/óra. Hidrogénfogyasztása (jujj de fura ezt kimondani) 0,95 kg/100 km. Hatótávolsága WLTP norma szerint 666 kilométer, ami állítólag a legjobb érték az üzemanyagcellás személyautók között. Három egyforma, egyenként 52,2 literes térfogatú tartály fogadja a hidrogént, 5 perc alatt teljesen feltölthető. Ráadásul a Hyundai 5 év kilométerkorlátozás nélküli garanciát vállal rá.
5 perc alatt telitankolható
De milyen vezetni? Szinte ugyanolyan, mint bármelyik akksis villanyautót. Ugyanúgy visszatölt motorféknél vagy fékezésnél, ugyanúgy hangtalanul suhan, de ha odalépünk, vagy bekapcsoljuk a légkondit, nem kezd mélyrepülésbe a hatótávolság mutatója. A Nexo futóműhangolása is amolyan amerikaias. Hátul multilink felfüggesztést kapott, a rugózás lágy, mindent kisimít, cserébe a kormány kissé érzéketlen. Mindent összevetve azonban igazi, kényelmes családi autó. Hiszen a csomagtere sem kicsi, alaphelyzetben 461 literes, de 1466 literesre bővíthető.
Végül a hab a tortán, hogy az üzemanyagcellás autók megszűrik és tisztítják is a levegőt. A Nexo két dízelautó aprórészecske kibocsátását egyenlíti ki azonos távon azzal, hogy a légszűrője a 2,5 mikronnál kisebb szilárd részecskéket is csapdába ejti. A műszeregységről pedig leolvasható, hogy a jármű milyen mértékben járult hozzá környezete tisztításához.
Mindez itthon 27 999 000 forintba kerül, ám ezért persze gazdagon felextrázzák az autót. Minden vezetősegéd benne van, ami manapság a kategóriájában elérhető és a kényelmi extrák sora is hosszú. Most már csak abban kell reménykednünk, hogy gyorsan szaporodnak majd a hidrogéntöltő állomások.
Szemből pofás, a felnik szépen, egyedül a segge felejtős, már-már gagyi.
Ami nem tetszik, az az ára. Ennyiből vehetsz egy ekkora elektromost házon belül (pl IONIQ, mindenféle kedvezménnyel is kijössz 11 millió körül), optimális esetben feldobsz a tetőre 10kWp házi naperőművet (maximum 5 millió forint kedvezmény nélkül kulcsrakészen a tésztaenergiaktól) most még szaldós elszámolással és az optimális esetet alapul véve egész sokáig ingyen autózol.
Nekünk most tettek fel 4,5Kv-os rendszert 1,5M volt amiből a felét visszaigényeljük.
A mostani fogyasztás 2,8-3 ergo egy villanyautó is belefér majd annó.
Én inkább ebben látnám az autózás jövőjét..fejlesztve olcsóbb lehet, hosszabb hatótávval, és üzembiztosabb, ha a benzinkutakat mind átlehetne állítani hidrogénre, megoldódna az ellátás is, tankolás 5 perc. Jobb megoldásnak tartom ennél a béna villanyőrületnél..
Hosszu távra ez rövidre aksi
nehéz, gyenge, és ez sem környezetkímélő annyira. a hidrogén előállítása energia igényes, azt is kell szállítani, fokon tartani. ezzel szenved már a toyota egy ideje 😀 hát nem véletlen, hogy az akksis elektromos kocsik SOKKAL jobban és gyorsabban elterjedtek, minden szempontból jobbak.
másrészről meg a legnagyobb gond, 600-700 bar az ember segge alatt…ott ha egy rosszabb koccanás történik, senki sem marad egyben a közelben. nagy taps.