Perzselő mérkőzés – i30 N vs. Megane R.S.
Hyundai i30 N Performance vs. Renault Megane R.S. TCe 280- összehasonlító teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az utóbbi évek megszokott versenyzőket sorakoztattak fel a kihegyezett kompaktok szegmensében. Most egy olyan kihívót kaptak, amire talán senki sem számított volna, és a koreai versenyző nem épp pehelysúlyú.
A Megane R.S. múltjáról van mit mesélni, nem úgy, mint az újdonságéról.
120 évvel ezelőtt kezdődött minden, de a Renault történetét korábban már részletesen kifejtettem. Az első Megane-nál még nem érezték a hot hatch bugit, de a másodiknál már nagyon is. A kompakt hamar a Golf GTI fejére nőtt, második generációjával pedig sokáig tartotta a Nordschleife elsőkerekes körrekordját is. Itt azért fontos megjegyezni, hogy azt sem az első kiadásokkal csinálták meg, a legutolsó, a 275 lóerős Megane R.S. 275 Trophy R volt a delikvens, vagyis a már szénné reszelt változat. Így nem kell még azon aggódni, hogy az új R.S. „csak” 280 lóerős és még messze van a Nordschleife rekordtól, már érkeznek az erősebbek, például a 300 lóerős Trophy. A Civic Type R-t azzal még nem fogják meg, de várjuk ki, nem hinném, hogy szó nélkül hagynák ezt a trónbitorlást. A Megane R.S. első körben kézi váltóval érkezett hozzánk, vagyis tökéletesen passzol a Performance csomagos i30 N-hez, mindkettőről külön is írtunk már.Hyundai i30 N, Renault Megane R.S. - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
i30 N | 4335 | 1795 | 1451 | 2650 | 395-1301 |
Megane R.S. | 4364 | 1875 | 1435 | 2669 | 294-1247 |
A két kompakt egészen más jelenség, bár mindkettő látványos, a Megane inkább csinosabb fazon. Az i30 meg alapból is egy kicsit németes, de a hátsó szárnnyal és diffúzorral azért kellő fűszert ad a megjelenéshez és a pirosas kiegészítők is inkább játékossá teszik. Arányaiban a Megane picit jobban teljesít, hosszabb, szélesebb, de alacsonyabb az i30-nál, pláne, hogy az R.S. még szélesebb az alapverzióhoz képest. Egy adatban térnek el jelentősen, ez pedig a csomagtér, ahol a Hyundai 101 literrel többet kínál. Erre csak az a magyarázat lehet, hogy a Megane csomagtere alatt egy tisztességes mélyláda és vélhetően a hanggenerátor rezonátorládája foglal helyet.
Mivel hétköznap és kiscsaládos autónak is használható kompaktokról van szó, ez egy jelentős előnye az i30 N-nek.
Na persze tudom, hogy nem erről kell szólnia, úgyhogy ugorjunk fejest a géptető alá.Két deci különbség van közöttük, a Megane 1,8-as turbós, a Hyundai kétliteres, mégis utóbbi a gyengébb öt lóerővel a katalógusértékek szerint. Ez már a Performance csomag, vagyis a 25 lóerővel megnövelt teljesítményű turbómotor, amit egy elektronikusan vezérelt sperr differenciálművel kötöttek össze egy hatfokozatú kézi váltó segítségével. Ennek érdekessége, hogy karbonszál erősítésű ötvözetből készültek a szinkrongyűrűi, kapcsolási érzete pedig meglepően jó, pontos megvezetésű és határozott, rövid úton jár. A Renault Sport új 1,8-asa színes egyéniség, nem csak itt teljesít, hanem az Espace-ban és az Alpine-ban is. Itt a turbóval és annak szívó illetve kipufogóoldali leömlőjével trükköztek, valamint a hengerfej hűtésével, ami itt többkörös lett. A teljesítmény 280 lóerő, akárcsak az i30 N-nél, itt is 6000-es fordulatnál érkezik a csúcsteljesítmény. Nagy különbség a nyomatékban rejlik, míg az i30 N 353, addig a Megane 390 Nm nyomatékot mutat fel, de mindkettő rendkívül széles tartományban képes használni. A Hyundainál 1450-es fordulattól elérhető, így rajtnál erősebbnek érződik, míg felsőbb tartományokban a Megane érződik gyorsabbnak, és ezt a számok is igazolják.
Kisebb, de hatékonyabb a Renault Sport 1,8-asa, ugyanakkor tisztességes turbómotort hoztak össze elsőre a koreaiak is.
Hétköznapi használat mellett kényelmesebbnek tűnt az i30 N, a változtatható menetmódok között lényeges a különbség. Sport és Sport+ módban kemény, rázós, pattogós a futómű, míg alapállásban egészen lágy. Ugyanez a Megane-ról nem mondható el, jelentősen nem változik a keménysége, így általános használatban kényelmetlenebb, de az új technológiájú 2 az 1-ben lengéscsillapítói miatt durvább úthibákon nem üt fel. Futóműben itt amúgy is a Megane az ász, legalábbis ami a 4Contorl összkerékkormányzást illeti.
Gázelvételre élesen fordulnak a hátsó kerekek, rájátszva az ilyen hot hatcheknél amúgy is jelentkező farkitörésre kanyarban.
Egy picit hamarabb fordul így, mint az i30 N, ám jóval meglepőbb és technikásabb, kevésbé kiismerhető megoldás. Függőcsapszeges első felfüggesztésével kanyarban kellően stabil, a kormányzás is rendkívül pontos, de keveset érezni rajta, már-már könnyű a Hyundaihoz képest, ahol a kormányt jóval nehezebb tekerni, így masszívabbnak tűnik, de pontatlanabbnak is.Hyundai i30 N, Renault Megane R.S. - műszaki adatok
Hyundai i30 N Performance | Renault Megane R.S. Tce 280 | |
Emissziós norma | Euro 6 | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1998 | 1798 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 275/6000 | 280/6000 |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 353/1450-4500 | 390/2400-4800 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 6,1 | 5,8 |
Végsebesség [km/h] | 250 | 255 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 8,1 | 7,2 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 278 | 163 |
Saját tömeg [kg] | 1429 | 1407 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1950 | 1905 |
Indulóár [Ft] | 8 399 000 | 9 299 000 |
A tesztautó ára [Ft] | 9 995 000 | 11 069 000 |
A Megane R.S. legnagyobb hátránya a kézi váltó, mely nagyjából a megszokott váltási érzetet hozza, ami renault-san akadós. Ennek ellenére nehéz melléváltani, valahogy mégsem érezni épp a legjobbnak, ebben az i30 N mindenképp jobban szerepel. Ahogy hangban is, a koreai mellőzi a hanggenerátort, így csak a kipufogót halljuk, váltásnál szépen csattog, ahogy gázelvételnél is. A Megane R.S. a hangszórókból is dörmög emellé, ám hajlamosak vagyunk élvezni is ezt, kevésbé kiábrándító, mint több ilyen megoldás, ugyanakkor a kipufogó kevésbé ad szép hangot, hasonlóan visszafogott, mint a külső.
Anyagaiban mindkettőt jól ismerjük, az i30 sokat fejlődött e téren. Ugyanakkor vezetőülésén már látszik, hogy kevésbé viseli jól a mostoha körülményeket, mint a legtöbb tesztautó. A sportosított szövetülésen már erősen érződik, hogy kiülték és látszanak is rajta gyűrődések, erre lehet megoldás a frissen érkezett opciós sportülés. A Megane ülései sportosan jól tartanak, nem túlzottan kemények, viszont magasan ülünk, ezen a ponton ismét az i30 N teljesít jobban alacsonyabb üléspozíciójával és tágabb tartományban állítható kormányával. Ha már anyagiak, az i30 N legfőbb ütőkártyája maga az ára, ugyanis 900 ezer forinttal alacsonyabban indul, mint a Megane, és a közel csúcsfelszerelt tesztautó sem éri el a 10 millió forintot. A Megane R.S. itt már 11 millió fölött jár, és még nincs keményebb futóművet és mechanikus sperr difit adó Cup csomag. Eredményt hirdetni nehéz, de mindenképp tisztességes az, amit a Hyundainál alkottak és az, amilyen áron adják. A Megane-on érződik, hogy ez már nem az első, már csak a hatékonyabb motor miatt is, ám ezt ki is használják az árképzésnél. Mindkettőre igaz, hogy jó velük közlekedni és jó velük szórakozni, Alcantara ülései miatt jobb a Megane-ban ülni, de több lesz a mosoly az i30 N-ben. Erős meccs, ahol az eddig is hot hatch hívőket nehezen lehet majd elrángatni a Megane-tól – pláne a Trophy-tól –, ám aki most szállna be, annak kellemes ajánlat és megbánásmentes kompromisszum lehet az i30 N.
Szerintem elég egyértelmű, hogy ár-érték arányban a Hyundai a jobb választás.
Komoly menetdinamikai összehasonlításban is jobbnak hozzák ki, bár nagyon szoros a verseny:
http://www.zeperfs.com/en/match6770-7179.htm
Ahhoz képest, hogy a Renaultnak ez már a sokadik verziója a Hyundainak pedig az első és még jóval később is jött ki az RS, ez elég gáz a franciákra nézve.
http://www.zeperfs.com/en/duel6770-7179.htm
ha külső alapján kellene választanom, egyértelműen a megane.
ha belső alapján, akkor meg mindegy, egetrengető különbségek nincsennek ezek között. furcsának találom, az előző megane rs után, hogy most ezt nem sikerült komfortra is ráhangolni.
a co2 értékek alapján nem gondolnám, hogy ez az i30n ezzel a motorral hosszú életű lenne (vagy szűrő nélkül). furcsa ez a 100g különbség, kíváncsi lennék padlógázon mennyi az annyi.
Nem tudom, hogy a Megane co2 értékénél melyiket adták meg, de nekem az i30N Performance-omhoz a műszaki adatlapon ez szerepel: CO2 városi: 277, városon kívül 160, kombinált pedig 188 g/km.