Pérez az utóbbi években szinte nem talált legyőzőre utcai pályán, valamint a mexikói az első versenyző, aki duplázni tudott a bakui pályán
Még a múlt hét elején fogadta el az FIA az új sprint lebonyolítást, ami sokkal több érdemi akciót ígért előzetesen. Az új szabályok értelmében a pénteki napon mindössze egyetlen szabadedzést tartanak, majd rögtön délután már jön is az időmérő, amely a vasárnapi nagydíj rajtrácsát határozza meg. Fontos azonban, hogy már ennek kezdetétől érvényben van a Parc Fermé szabály, vagyis az autók nagymértékű módosítása ezután már büntetéssel jár. A szombati napból egy jól elkülöníthető "sprint napot" faragtak, ugyanis eltörölték az eddig teljesen fölösleges második szabadedzést. Helyére egy sprintkvalifikációt tettek, amelyen a hagyományos időmérőhöz hasonlóan három etapban köröznek a versenyzők, viszont kevesebb idő áll a rendelkezésükre. Ez a szétlövés a szombat késő délután sprintfutam rajtfelállását alakítja, így a nagydíjat már ilyen szempontból sem befolyásolja a sprint.
Az új lebonyolításnak minden bizonnyal Pierre Gasly örült a legkevésbé, legalábbis ami a pénteki napot illeti. A francia versenyző autója a szabadedzésen elfüstölt, ráadásul az Alpine nem sokkal az időmérő előtt egy sajtóközleményben úgy fogalmazott, hogy korántsem biztos Gasly részvétele az esti időmérőn, mert egyelőre nem tudták összerakni az A523-ast. Kevin Magnussennek sem jött ki jól az egyetlen gyakorlás, ugyanis francia versenyzőtársához hasonlóan neki is félre kellett húzódnia a pályán technikai meghibásodás miatt. A bukóterekben veszteglő autók miatt előkerült a piros zászló is, így a versenyzőknek csak minimális ideje volt a felkészülésre.
Pierre Gasly örülhetett a legkevésbé az új formátumnak (fotó: BWT Alpine F1 Team Twitter)
A pénteki időmérő előtt Ferrari-Red Bull csata nézett ki a rajtelsőségért, ám a bakui utcák mint mindig, most is megkavarták a lapokat. Már a Q1 első szakaszában villant a piros Nyck De Vries miatt, aki a hármas kanyarban állította a falba az AT4-est. Az újraindítást követően alig telt el három perc, újabb áldozatot követelt a De Vries életét is megkeserítő kanyar, ezúttal Pierre Gaslynak ért véget idejekorán a kvalifikáció, miután az Alpine jobb hátulját odacsapta a betonfalnak. Ezzel a francia versenyző miatt a szabadedzés után az időmérőn is be kellett lengetni a piros zászlót. A gyakorlás másik áldozata, Kevin Magnussen sem tudta teljesíteni a Q1-et, mert az utolsó mért köre előtt a csapat beparancsolta a boxutcába a technika megóvása érdekében.
Magnussen számára sem alakultak fényesen a dolgok a pénteki napon (fotó: MoneyGram Haas F1 Team Twitter)
Az időmérő hátralevő része szerencsére nagyobb incidensek nélkül zajlott, a Q3 végén pedig Charles Leclerc neve volt olvasható a tabella tetején, így idén először nem egy Red Bull foglalhatta el az első rajtrácsot a vasárnapi futamon. A monacói mögött viszont már rögtön Verstappen következett, aki közel két tizedet kapott, mexikói csattársa szűk három tizeddel maradt el a pole-időtől, míg Carlos Sainz több mint 8 tizedet kapott márkatársától. Hamilton az ötödik legjobb időt produkálta a Q3-ban, míg Alonso a hatodik lett, mögötte Norris, Stroll, Piastri és Tsunoda egészítette ki az első tízet. Külön érdekesség, hogy ez volt az első időmérő, ahol mindkét McLaren bejutott a Q3-ba az új padlólemezeiknek köszönhetően.
Leclerc brillírozott az időmérőkön, Sainz csak szenvedett a Ferrarival
Szombaton a sprintkvalifikációval folytatódott a program, ahol ugyancsak előkerült a piros zászló. Ezúttal Logan Sargeant volt a bűnös, a 15-ös kanyarban ütötte meg az autó jobb hátulját, az FW44-es pedig nem tudott elevickélni a boxutcáig. A "szétlövést" végül a pénteki naphoz hasonlóan Charles Leclerc nyerte, annak ellenére, hogy az utolsó gyors körén az ötös kanyarban a falba állította a Ferrarit. A monacói ki tudott tolatni a tech-pro falból, így az előtte menők be tudták fejezni a körüket, de a Red Bullok így sem tudták legyőzni a Ferrari versenyzőjét. Pérez némi meglepetésre ezúttal megverte Verstappent, míg a pénteki időmérőn csak 11. Russell a negyedik helyen végzett, megelőzve Sainzot, akit megint csak alaposan elvert a csapattársa. Hatodikként Hamilton végzett, mögötte a Williamsszel remek teljesítményt nyújtó Alex Albon, a top tízet pedig Alonso, Stroll és Norris egészítette ki, utóbbi az SQ3-ban kört sem teljesíthetett. Az új szabályok értelmében ugyanis ebben a szakaszban kizárólag lágy gumival lehet a pályára hajtani, Norris pedig az összeset elhasználta a pénteki edzésen.
A sprintfutam aztán mérsékelt izgalmakat hozott. A rajtnál Vertappen és Russell találta meg egymást, kanyarokon át kakaskodott egymással a két versenyző, végül a brit jött ki győztesen a párharcból. Verstappen ráadásul nem csak a pozíciót vesztette el, de az oldalszekrényének egy jelentős darabját is, amivel becslések szerint körönként akár fél másodpercet is veszíthetett, a csapatfőnök Christian Horner viszont ennél is tovább ment, szerinte ugyanis ezzel 8 tized másodperces hátrányt is szenvedhetett holland versenyzője. Egy körig sem tartott a verseny máris jött a biztonsági autó részben a rengeteg törmelék miatt, részben pedig a tizenötös kanyarban elszabadult közepes keverékű gumiabroncs miatt, amit Yuki Tsunoda hagyott el. A japán visszaért a boxba, de a hátsó felfüggesztés eltörött, ennek ellenére viszont visszaengedték a pályára, ami hamar komikumba fulladt, ugyanis az Alpha Tauri versenyzője képtelen volt egyenes haladni az autójával, de szerencsére még a Safety Car fázis alatt visszaért a csapatához a boxutcába.
Russell felemás hétvégét zárt: szombaton negyedik, vasárnap csak nyolcadik lett
Az ötödik körben folytatódott a verseny Leclerc újraindítását követően, a nyolcadik körben viszont már Sergio Pérez neve szerepelt a tabella élén, ugyanis a Red Bull versenyzője egy jól elkapott szélárnyékkal (és a DRS-sel) könnyedén előzte a Ferrarit a célegyenesben. Verstappen a sérült autója miatt nem tudott támadni a második helyért miután elment Russell mellett, így az első három sorrendje már nem változott a futam végéig. Russell megtartotta a negyedik helyét, Sainz jött be ötödikként, Fernando Alonso lett a hatodik, Lance Stroll hetedik, az utolsó pontszerző helyet pedig Alexander Albon szerezte meg.
Vasárnap ugyancsak Leclerc indulhatott az élről a pénteki időmérőnek köszönhetően. A rajtrácsra viszont csupán 18 autó állt fel, ugyanis Esteban Ocon és Nico Hülkenberg is megsértette a Parc Fermé szabályokat, így rájuk boxutcai rajt várt. A mezőny szépen abszolválta a startot kisebb-nagyobb koccanásokat leszámítva. Albon, Piastri és Magnussen akadt össze a kettes kanyarban, de mindenki folytatni tudta. Az élmenők a rajtsorrendben teljesítették az első néhány kört, Verstappen viszont a negyedik körben könnyedén előzte Leclerct. Bottas már a hetedik körben megkezdte a kerékcseréket, a tizenegyedik körben pedig Verstappen is kiállt az élről, a lehető legrosszabbkor mert éppen akkor hagyta el boxot a holland, amikor Nyck De Vries autója miatt beintették a biztonsági autót. Az Alpha Tauri versenyzője a négyes kanyarban törte ki a bal első futóműét, az autóját pedig menteni kellett. Verstappen a harmadik helyig esett vissza az SC alatt, Pérez és Leclerc is elé került a kiállások után. Az újraindítás után viszont azonnal átlépett a holland a Ferrari monacói versenyzőjén, csakúgy ahogyan Fernando Alonso Carlos Sainz autóján.
Leclerc minden tőle telhetőt megtett, de egyik nap sem bírt a Red Bullokkal
A futam középső szakasza érdemi esemény nélkül zajlott, nem véletlenül, hiszen az legtöbb versenyző az egykiállásos stratégia miatt kénytelen volt óvni a gumikat. Pérez ekkor már 2 és fél másodperccel vezetett Verstappen előtt és szűk 19 másodperccel Leclerc előtt, akit a futam ezen időszakában Alonso sanyargatott. A 37. körben Zhou kiválásával 18 főre fogyatkozott a mezőny: a kínai pilóta a boxban kényszerült feladni a futamot technikai meghibásodás miatt. A 40. körben Hamilton utolérte Sainzot, majd körökön keresztül másodpercen belül autózott hozzá, de valós előzési lehetőséget nem tudott kialakítania a hétszeres világbajnok. Pérez végül behúzott egy újabb utcai versenyt, ezzel mindössze 6 pontra csökkentette a hátrányát a bajnoki versenyben, ráadásul a mexikói az első versenyző, aki kétszer is tudott nyerni a bakui utcai pályán. A második helyen Verstappen végzett, így a Red Bull újabb egy-kettővel lett gazdagabb, míg a dobogó alsó fokára Charles Leclerc fért fel. Az első ötben még a két spanyol látta meg a kockás zászlót, Alonso, Sainz sorrendben. A top tízbe Hamilton, Stroll, Russell, Norris és Tsunoda fért még oda értékes pontokért. Szerencsére nem kell újabb egy hónapot várni a következő futamra, folytatást egy hét múlva Miamiból!
Az Azerbajdzsáni Nagydíj végeredménye:
A bajnokság állása négy hétvége után: