Ezzel a hívatlan vendéggel nem csak te, de az autód sem szeretne találkozni, az általa elfogyasztott szója alapú kábelszigetelés hiánya ugyanis teljesen tönkreteheti az egész elektromos rendszert (Fotó: Pixabay.com)
A környezettudatosság fontos szemponttá vált a járműiparban, kimondottan pozitív ráadásul mindez abban a ritka esetben, ha még a gyártási költségeket is visszaszorítja a zöldebb megoldás.
Erre remek példa a szója alapú kábelszigetelés, ami nem csak környezetbarátabb, de olcsóbb is a régi, olaj alapú megoldáshoz képest.
Váratlan problémák viszont bármilyen innováció esetén jöhetnek, régen például nem kellett azzal számolni, hogy a műanyag szigetelést megegye a patkány, hiszen eszébe sem jutott az ilyesmi. A szója és annak származékai viszont sok általunk vásárolt élelmiszer összetevőlistáján is szerepel, és bizony nem csak számunkra lehet értékes tápanyagforrás. Ezzel már több autógyártó is szembesült a saját szigetelőanyag-átállása során, és most, hogy autóik "rágcsálóbarátabb" környezetben, például New Yorkban is elterjedtek, a Tesla is meg kell, hogy küzdjön a patkányproblémával.
Ez a harc természetesen nem azt jelenti, hogy Elon Musk gumikesztyűben és vegyvédelmi maszkban patkányokat kell, hogy irtson: sokkal inkább az ezzel kapcsolatos garanciális ügyek intézése és az esetleges pereskedés a probléma a cégek számára.
A Tesla konkrét jogi támadással még nem szembesült, de lehetséges, hogy hamarosan fognak, egy újdonsült Tesla tulaj ugyanis nehezményezi, hogy új autója két hónapja használhatatlan, a garanciális javítást pedig megtagadta a cég, mondván, hogy ők nem hibáztak, hiszen a szója alapú kábelszigetelés minden gyártónál ilyen "mellékhatásokkal" járhat.
Bizony, a világ legismertebb elektromos autókat gyártó cége is érintett a szója alapú kábelszigetelés okozta rágcsálóproblémák ügyében
Ismételten a vásárlók érdekei és a környezetvédelem nézeteltérése bontakozik ki, akárcsak a műanyag szívószálak esetében, azzal a különbséggel, hogy amíg a papír szívószál egy teljesen élhető alternatíva, és a legtöbb vásárlónak fel sem tűnik az átállás, addig a szója alapú kábelszigetelés súlyos milliókért vásárolt járművek teljes meghibásodását eredményezheti. Érdemesebb tehát inkább a belső égésű motoros autók európai kivezetési kísérleteihez hasonlítani az esetet, ahol a politika a vásárlók igényeit igyekszik megreformálni. A más üzemanyag által hajtott autó viszont még mindig jobb, mint a működésképtelen, de garanciáját is elvesztő autó, főleg, ha az utóbbira az ok a tulaj mulasztása helyett a gyártó anyagválasztása. A New York Times riportja szerint - ha az egyre növekvő számú érintett összefog - a gyártóknak nem lesz választása, a rágcsálóprobléma ugyanis valószínűleg az egész autóipart túléli majd.