Párizsban ralilegendát is újrafogalmaz a Peugeot
Újabb sportmodell Párizsban: Peugeot 208 Type R5
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A tavasszal debütált Peugeot 208 R2 után itt a Type R5 is, mely a 207 Super 2000 utódjának tekinthető.
Elsőre emészthetetlennek tűnő összeg az utóbbi, ám a Type R5 a Peugeot 207 Super 2000 utódja, annak az S2000-es raliautónak, ami az elmúlt években 6 IRC-trófeát nyert, számos országos bajnoki címet aratott, és világszerte sok első helyet szerzett, köztük volt a San Remo, a Tour de Corse és a Monte Carlo ralikon szerzett győzelem. Tömegmodell persze az sem volt, mindössze 107 darab készült belőle, a magánvásárlók között hazai is említhető, a 208 Type R5 pedig még fokozottabban kötődik hazánkhoz: tervezője az 508 RXH kapcsán már megismert Bocsi Attila.
Bár a 208 Type R5 nevéből eredően az R5 kategória mezőnyébe igazol, teljes mértékben tekinthető az egyebek mellett Thierry Neuville és Kris Meeke versenyzőket is sikerre vivő 207 Super 2000 utódjának. Az FIA által 2013-tól bevezetésre kerülő, a legalább 25 ezer példányban eladott autók módosított A-csoportos változatait indító R5 kategória ugyanis műszaki szabályzatával az S2000-resével zömében azonos (előírás az összkerékhajtás, az ötfokozatú soros sebességváltó, a központi differenciál hiánya, a hosszú berugózású futómű, a szélesített nyomtáv, a spoilerezés, a sárvédők kiszélesítése és az aszfalton 18, murván 15 colos kerék, valamint az aszfaltra és a murvára optimalizált kivitelekre egyaránt érvényes 1200 kilogrammos súlyhatár).
A szabályzat továbbá számos elemével a költségcsökkentést célozza, előírja egyes alkatrészek maximális árát, minimális súlyát. A 208 Type R5-ben egyébként több szempontból is megjelenik a leméretezés: míg a 207 Super 2000-ben még 2,0 literes szívómotor dolgozott, ez már 1,6-os turbót kap, melynek teljesítményével 280 lóerőt céloz a Peugeot. A 175 lóerős literteljesítmény soknak tűnhet, de nem elérhetetlen, ugyanezen motor 260 lóerőt már tud az RCZ Racing Cupban, ott azonban hosszabb távú használatra optimalizálták, míg a 208 Type R5 versenyautóban mindössze 3-5 ezer kilométeres futásteljesítményt várnak majd el tőle.
A gyáriak szerint az utcai, általunk legtakarékosabb dízelmotorjával próbált és kedvelt 208 kiváló alapnak számított a versenyautóhoz, ugyanis a nyers karosszéria 40 kilogrammal könnyebb a 207-esénél.
A kész versenygépet szeptember 27-én, a Párizsi Autószalonon mutatja be a Peugeot, az év végéig kiterjedt tesztprogramban vallatja, amit aztán a teljes életcikluson át folytatni kíván, hogy a Type R5 folyamatosan fejlődve győzelmeket arathasson. A 2013 második felétől megvásárolható Type R5 különböző bajnokságokban bizonyíthat majd, köztük említhető az IRC, az Európa-bajnokság, illetve a különböző nemzeti bajnokságok sora. Noha vonásait még csupán egy fotó alapján ismerjük, műszaki adatai már nem titkosak, az alábbi táblázatból kiolvashatók.
A 208 Type R5 műszaki adatai
MOTOR | |
Típus | EP6 CDT |
Beépítés | elöl keresztben |
Lökettérfogat | 1598 cm3 |
Hengerszám | 4 |
Teljesítmény (DIN LE) | 280, 6000/percnel |
Nyomaték (Nm) | 400, 2500/percnél |
Max. fordulatszám | 7500/perc |
Befecskendezés | Magneti Marelli nagynyomású, közvetlen |
Szívócső | egy fojtószelepes |
Szelepszám | 16 |
ERŐÁTVITEL | |
Mód | összkerekhajtás |
Tengelykapcsoló | kéttárcsás |
Sebességváltó | ötfokozatú, soros |
Differenciál | két darab önzaró |
FUTÓMŰ / FÉK / KORMÁNY | |
Futómű | Elöl-hátul MacPherson |
Fék elöl/hátul | Alcon 4 dugattyús, átmérő [mm]: 300 (murva) 355 (aszfalt) |
Kormány | hidraulikus szervokormány |
Kerék | alumínium egyrészes 8''x18'' (aszfalt) / 7"x15" (murva) |
Gumi | aszfalt: 225/40 R18, murva: 215/65 R15 |
MÉRETEK | |
Hosszúság | 3962 mm |
Szélesség | 1820 mm |
Tengelytáv | 2560 mm |
Minimális tömeg | 1200 kg |