Párizs helyett New York lehet minta a budapesti taxisok számára
Tisztul a budapesti taxis piac a szeptembertől hatályos szabályzás által
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár óriási felháborodást keltett a fővárosi taxik szabályzása, a rendelet egyértelműen tisztítja a piacot. Az utasok egységesebb szolgáltatást kapnak.
Sárgulnak a taxik Budapesten, ezt mindenki látja, s ennek oka, hogy a fővárosi taxirendelet értelmében szeptember elejétől csakis egy meghatározott sárga színű, egységes megjelenésű, 10 évnél nem idősebb, klímás autók kaphatnak, illetve hosszabbíthatnak taxiengedélyt. (Illetve egyéb kritériumok is vannak, részletek korábbi cikkünkben!) Bár az vitatható, hogy mennyire helyes a gyári taxikivitelek árnyalatától való eltérés, az egységes, élénk színű autók kétség kívül feltűnőek, a szabályzás pedig a szakma egyes tagjai szerint kedvezően hat a piacra.
Horváth Csaba, a Budapest Taxi igazgatója például úgy véli, hogy a fővárosi taxisok már most közelebb állnak a New York-iakhoz, mint a párizsiakhoz, s mintaként sem a franciák, hanem az amerikaiak szolgálhatnak. A párizsi sofőrök imázsa ugyanis a magyarokénál is rosszabb – mondta Horváth Csaba, a Budapest Taxi vezetője, aki szerint a párizsi taxisok híresek faragatlanságukról és gyakorta bömböltetik rádiójukat is. Nálunk, New Yorkhoz hasonlóan javul a helyzet. Ezt mutatják a kutatások is.
A hatszáz taxit üzemeltető taxitársaság vezetője szerint a párizsi taxisok sokszor megtagadják a hitelkártya elfogadását is. De arra is van példa, hogy visszautasítják a fuvart, mert a cím éppen nem esik útjukba. A Budapest Taxi vezetője úgy véli: az új törvényi szabályzás és az egyre öntudatosabb utasok kikényszerítik a hazai taxis társadalomból, hogy a francia példákhoz hasonló esetek idehaza egyre ritkábban forduljanak elő.
Köszönhetően annak, hogy szeptembertől minden autóban ki kell függeszteni az utasok jogait (magyar és angol nyelven), egyre többen vannak tisztában azokkal. Míg a nyár végén az utasok 99 százaléka nem tudta, hogy milyen jogaik vannak taxiba szállva, addig a most elkészült kérdőíves vizsgálat után, az utasok 87 százaléka volt tisztában azzal, milyen elvárásai lehetnek a taxitársaságok szolgáltatásaival szemben.
A Budapest Taxi információi szerint a tábla kifüggesztése óta a panaszok száma 74 százalékkal csökkent az előző hónaphoz képest. Ennek egyik oka, hogy a tábla kihelyezése óta maguk a taxisok is jobban betartják a rájuk vonatkozó szabályokat. Ugyanakkor még mindig vannak olyan renitens taxisok, akik URH-rádión veszik fel a rendeléseket vagy dohányoznak autójukban. Ezek nemcsak az utasok jogait sértik, de erősen rontják a magyar taxistársadalom imázsát is - állítja Horváth Csaba. Mint elmondta, korábban a New York-i taxisok népszerűségének növelését is segítette hasonló utasjogok összeállítása, de ott még azt is beleírták a kiadványba, hogy az utasnak joga van megtagadni a borravalót, ha a vezető nem tesz eleget a rendeletben megfogalmazottaknak. Még jó, hiszen azt adni egyáltalán nem kötelező.