Papírcímke és mikrochip: gumiabroncs újdonságok 2012-re
Goodyear újdonságok 2012-re
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Új abroncsok is születtek, de most az abroncscímkék és a chipes gumik a legfontosabbak a Goodyear számára.
Első témakörük nem is annyira a termékfejlesztéssel, hanem inkább az abroncsokról adott információkkal kapcsolatos. Az Európai Unió még 1992-ben vezette be kötelező jelleggel háztartási gépekhez az enerigacímkék feltüntetését. Ez az a matrica, ami egyéb információk mellett tartalmazza az adott gép energiafelhasználási tulajdonságait. Eredetileg A-tól G-ig határozták meg a skálát, melyen az A a legjobb érték, de egészen 1997-ig nem adtak ki ilyen besorolást. Később viszont fordulat következett be, egyre takarékosabbak lettek a gépek, ezért A+, AAA jelzéseket kellett bevezetni, és hogy visszatérhessenek az eredeti osztályzatokhoz, szigorítottak a követelményeken.
Mi köze ennek a teherabroncsokhoz, merül fel a kérdés. Annyi, hogy 2012 novemberétől a személyautó és tehergépkocsi gumigyártóknak is kötelező lesz hasonló címkével felvértezniük termékeiket. A szabályozás alól mentesülnek a versenyabroncsok, a speciális terepgumik valamint a motorkerékpár-abroncsok. A teherautók címkéinél annyi könnyítés van, hogy nem kötelező a matricát magán a terméken elhelyezni, elég, ha a számlához csatolják a szükséges paramétereket tartalmazó adatlapot.
Háromféle, teljesítményre utaló jelzést és az abroncs származására vonatkozó azonosítókat kell feltüntetni a címkén. Első az abroncs gördülési ellenállását, illetve ennek nyomán az üzemanyag-hatékonyságát jellemző betű, A és G között, az A a legtakarékosabb, a G sokat fogyaszt. Ezt követi a gumi nedves tapadását illetve fékútját mutató jelzés, az osztályzatokat tekintve ugyanevvel a logikával. Végül következik az abroncs zajszintjének háromféle kategóriája: minél több csíkot látunk a hangszóró előtt, annál zajosabb a gumi. Decibelben is kifejezik a 80 km/h-nál, standardizált minőségű aszfalton mért zajszintet, de a csíkok az emberi füllel érzékelhető különbséget jelzik: a két csíkos gumi kétszer olyan hangos, mint az egy csíkos gumi, a három csíkos által keltett zajokat pedig kétszer olyan hangosnak halljuk, mint a kétcsíkosokét.
Omnitrac MSS II és Omnitrac MSD II
A GoodYear vegyes felhasználású (műút-terep) teherabroncsainak új generációja jelentős újításokat tartalmaz. A kormányzott - MSS II - és a hajtott kerékre - MSD II – való abroncsok továbbfejlesztésének középpontjában a futásteljesítmény növelése, nagyobb tapadás és a sérülésekkel szembeni jobb ellenállás álltak. Ennek érdekében optimalizálták a karkasz (azaz a gumiváz) felépítését, robusztus szerkezete biztos tapadást és magas teljesítményt nyújt terepen, a gumikeveréket pedig úgy alakították ki, hogy ellenállóbb legyen az öregedéssel szemben. Mindennek köszönhetően az MSS II/MSD II együttes használata az első generációnál és a versenytársak megoldásainál is sokkal jobb tapadást biztosít terepen, jelentősen felülmúlja elődjét fékezési képességek tekintetében, és nedves úton kanyarodásnál is a konkurencia és elődje fölé emelkedik.
Goodyear Regional RHT II RFID technológiával
Végére hagyták az igazi csemegét, a modern technológiával felvértezett új nagyteljesítményű tehergumit. Az elődjénél 30 százalékkal nagyobb futásteljesítményt ígérő, masszív felépítésű RHT II kiváló tapadást, fékezést biztosít nedves úton. Az abroncs szélessége 10 mm-rel nagyobb, mintaárkai pedig 8 százalékkal mélyebbek, ezen felül más a karkaszgeometria is, és ezek együttesen gondoskodnak arról, hogy az abroncs a teljesítmény minden szempontjából felülmúlja elődjét és versenytársait.
Mégsem emiatt került most a figyelem középpontjába, hanem azért, mert valódi világújdonságot üdvözölhetünk a Goodyear által az oldalfalba helyezett mikrochip személyében. Ezt gyártás közben ágyazzák be a gumiba, s rögzítik benne az abroncs típusát, méretét és gyártási számát. A chiphez tartozó kézi készülékkel a rendszeres abroncsvizsgálatok során sokkal egyszerűbbé válik a gumik ellenőrzése.
A Motorola által kifejlesztett berendezést csak el kell húzni a gumi előtt, és ekkor a guminyomás, a futófelületi minta mélysége és a futott kilométer automatikusan betáplálódik a szerkezetbe, ahonnan a – nem nevetni! – FOS (Fleet Online Solutions) programon keresztül átkerül a flottaüzemeltető adatbázisába. Ez a rendszer persze nem a két szakadt IFA-t üzemeltető JóskaPista Bt-re lett kifejlesztve, de el lehet képzelni, mekkora előnyökkel jár használata, amikor több száz teherautóból álló flotta abroncsait kell ellenőrizni. Ez a feladat normális esetben két emberre hárul, egyikük a teherautók alatt kúszva ellenőrzi az adatokat, míg társa rögzíti azokat. Az RFID megoldással egy ember is elegendő, sokkal gyorsabb a leolvasás, ráadásul a diktálásból adódó tévedések is kizártak. Régebben a flottaüzemeltetőnek több napjába került egy ilyen ellenőrzés és az ezt követő elemzések összeállítása, az RFID-vel ellátott RHT II esetében gyakorlatilag az utolsó adat leolvasásával kész is a munka. Ezzel a nagy cégek időt és pénzt spórolhatnak, és még alkalmazottból is kevesebb kell, bár felvetődik a kérdés, hogy ez utóbbinak ki örülhet.