Pánik, vagy csak annak keltése a használtautó-piacon?
Egyre kevésbé kell félni a kilométeróra-tekeréstől, persze nem árt figyelni
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egymásnak feszültek az autós szakmai szervezetek, miután a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület arról számolt be, hogy a külföldről érkező autók 90%-a manipulált óraállású.
Még júniusban adott ki egy olyan közleményt a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület, amely szerint a „az importált használt gépjárművek 90%-a és a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő példányok mintegy 50%-a manipulált kilométerórákkal rendelkezik”, hozzátették ennek legfőbb veszélyét: „ez rendkívül súlyos személybiztonsági, műszaki és gazdasági kockázatokat jelent”. Utóbbival még egyet is tudunk érteni, a számok azonban egyrészt légből kapottnak, továbbá nem kellően megalapozottnak tűntek. Ennek ellenére konzekvensen a fenti adatot vették alapul, például ahhoz a kijelentéshez, amit Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke tett az említett közleményben: „Jelenleg közel egymillió olyan gépjármű van országszerte forgalomban, amely manipulált kilométerórája miatt időzített bombaként viselkedik, mivel az a gépjármű-tulajdonosnak hamis információt ad az autó főegységeinek és egyéb alkatrészeinek műszaki állapotára vonatkozóan”. Hozzátette az általunk is sokszor hangoztatott legfőbb veszélyt, hogy a meghatározott kilométerszámhoz kötött kötelező karbantartás elmaradása súlyosan veszélyezteti a közlekedésbiztonságot, illetve pénztárcánkat, hiszen adott esetben motorhiba (vezérműszíj-, vezérműlánc-szakadás) és azonnali motorleállás léphet fel.”
Megkérdeztük a HENT-et, illetve Gablini urat, hogy a számok milyen felmérésből származtak. Készséggel válaszoltak is, hogy azok a Szakmai szövetség és piaci szereplők bevallása alapján születtek, de annyiban egészítették ki a korábbi közleményt, hogy a százalékos arányok a "nepperek", azaz a nem hivatalos kereskedők által behozott, illetve kínált autókra vonatkoznak. Ezek szerint nem kell tehát rettegni, a használtautó-piac kínálatának többségét nem a manipulált óraállású autók adják. Aztán júliusban ismét gerjedni kezdett a pánik, ekkor ugyanis Szilasi János, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnökségi tagja nyilatkozott az M1 tévécsatornán, gyakorlatilag a HENT-et ismételve: „Egyre több a manipulált kilométerórás használtautó a piacon, a külföldről behozott járműveknél tízből kilencnek tekerték vissza a kilométer-számlálóját”. A számok forrását nem nevezte meg.
A Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete, mint a legális használtautó-kereskedő vállalkozások hazai érdekképviselete azonban reagált a sokszor a sajtó által tovább dramatizált kijelentésekre. Fojt Attila elnök leszögezte, hogy tudomásuk szerint sem készült olyan reprezentatív felmérés, amely a HENT, illetve Gémosz által is hangoztatott számokat alátámasztaná. Elismerte, hogy bár a 2012 óta minden műszaki vizsgán, illetve adásvételkor a KEKKH adatbázisába rögzített óraállások ellenére is előfordulnak csalások, de ahogyan arra korábban a Használtautó.hu is rámutatott, a kilométeróra-manipulációk száma egyértelműen csökkenő tendenciát mutat és nagyságrendileg kevesebb esetben fordul elő, mint azt a fenti szervezetek állítják. Magyarán a használtautó-piac kínálatának 5-10 százaléka esetén kell csak attól rettegni.
A Fojt Attila által képviselt MGOE fontos alapszabályra hívta fel ugyanakkor a figyelmet: a külföldről behozott használt autók egy jelentős része valójában nem legális kereskedőkön, vállalkozásokon keresztül kerül be az országba ezért ezen autók esetében lényegesen nagyobb eséllyel fordulhatnak elő kilométeróra állását érintő és más jellegű manipulációk. Mint a legális szféra képviselői hangsúlyozzák, hogy amennyiben nem legális használtautó kereskedőtől, vállalkozástól vásárol valaki használt autót, akkor nem illetik meg szavatossági és fogyasztói jogok, és amennyiben a csalás utólag kiderül akkor nagyon kevés esélye van a kártérítésre. Ellenben a legális autókereskedőnek kötelező felelősséget vállalni az általa eladott használt autóért, beleértve a futásteljesítmény valódiságát is. Természetesen a magánszemélynek is, ám fontos tudni, hogy eltérő a szabályzás, magánszemélytől vásárolt autó esetén nehezebb az igazunk érvényesítése.
Ez persze nem jelenti azt, hogy csakis hivatalos kereskedőtől érdemes használt autót venni, magánszemélyeknél is lehet találni jó vételeket. Lényeges azonban, hogy vásárlás előtt győződjünk meg az autó állapotáról és arról, hogy az eladó valóban a jogos eladó-e. Mielőtt döntenénk, feltétlenül vigyük el az autót a kötelező eredetiségvizsgálatra és erősen ajánlott az állapotfelmérés is. A Használtautó.hu minden hirdetése alatt ott villog a banner, ami mutatja, hogy hol található az adott autóhoz legközelebbi eredetiségvizsgálatot, illetve állapotfelmérést végző cég. Amennyiben hazai múlttal rendelkező autót veszünk, feltétlenül szánjuk rá a néhány száz forintot, amivel a KEKKH adatbázisából interneten keresztül percek alatt lekérdezhetjük a korábban rögzített óraállásokat, külföldről származó használt autó esetén az alvázszám alapján az aktuális tulajdonos jogos bármelyik márkaszervizben információkat kérni az autó előéletéről, ha ebben az eladó nem tud segíteni, akkor gyanakodhatunk a módosított óraállásra, érdemes lehet másik példányt keresni, de azt mi sem gondoljuk, hogy ez olyan gyakoriságú lenne, mint azt a HENT vagy a Gémosz hangoztatta.
Az utolsó pár mondatoddal teljesen egyetértek…ez az ember már kártékony,kárt okoz!
Gablini addig nem nyugszik,amig valamelyik lobbizása be nem jön….legutóbb az emissziós értékek szigorításával próbálkoztak,pont a 12-15 éves kocsik jövendő gazdáit akarták MEGSZÍVATNI!
Próbálja magát fontossá tenni,mindenféle KITALÁLT SZERVEZETBEN….de akik használtautót tudnak/akarnak venni azok nem vesznek nála új francia s.arokat(Peugeot)!
Ez úgy néz ki nem jött be és most jönnek az újabb belekötéssel,amiből rengeteget találhatnak még.
Az új autó vásárlás is növekszik,elégedjen meg azzal és foglalkozzon a saját üzletével,szalonjaival….ne rontsa a levegőt még a használtpiacon is.
Nagyon elegem van már ebből az emberből,mert nem javítani/változtatni akar a helyzeten,hanem az újautó piacnak lobbizik!
Egyébként meg használt autókról van szó, mindenki fel tudja mérni egy ilyen autó megvásárlásával járó kockázatokat. El tudja vinni bárki műszaki felülvizgálatra, ahol a műszaki állapotát nagy eséllyel azért meg tudják becsülni. Ez egy jóóóóóó nagy baromság, hogy ilyen veszélyes meg olyan veszélyes. Ennyi erővel bármilyen autó pontosan ugyanolyan veszélyes lehet az utakon. Az az autó amin a hazai “szakemberek” nem gyári előírás szerint cserélik a vezérműszíjat az mennyivel biztonságosabb???? Semmivel. Pontosan ugyanolyan lutri, és pontosan ugyanolyan eséllyel lehet kártérítést követleni. Akinek autója van az szerintem tisztában az ilyenkor cserélendő dolgokkal és megvásárlás után kicserél mindent ami esetleg a felsoroltak közt van és akkor tiszta lappal indul 0km-ről.
Szerintem sem jó egyébként ettől függetlenül, hogy ennyi használt gépjármű özönlik be az országba és a legnagyobb baromság használtat venni ha újat is lehet kapni azon az áron, de ez amit Gablini mester itt művel az egy iszonyatos nagy ferdítés és blődség. Ezek a havi rendszerességgel kiadott gagyi cikkek tele hazugságokkal nem fogják megváltoztatni az embereket és a szalonok irányába terelni őket. Ezzel csak ellenszenvet lehet kelteni semmi értelme nincs az egésznek.
Csak a megszokott havi Gablini híradó……… Avagy Gablini a Hent-es…….
Nehéz ügy.
Akárhogy is van mindenképp lutri egy használt autó vásárlása, hacsak nem rokontól vagy a szomszéd bácsitól vesszük.
Emiatt is vonzóak a már sokak számára megfizethető árú Suzuki és Dacia modellek.
Nekem az eddigi 2 autóval lekopogom szerencsém volt. Semmi rejtett dolog nem jött elő, valószínűleg annyi is volt az órában amennyit mutatott de mindig csak magánszemélytől vettem, neppertől soha (lehet hülye vagyok h a magánemberben jobban megbízom) 😀