Pandának állt az oroszlán – Peugeot 2008 teszt

Peugeot 2008 1.2 PureTech GT Line teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Furcsa szerzet a Peugeot 2008, hiszen hivatalosan a kompakt szabadidő-autók között vadászik vásárlókra, ugyanakkor azon kívül, hogy tényleg felruházták némi terepjárós hangulattal, még csak összkerékhajtás sem rendelhető hozzá.


Talán még a kompakt megnevezés is túlzás a 2008 esetében, ugyanis a 208 alapjaira épül, ami a kisautók népes táborát gyarapítja. Olyan ez a kis SUV, mint egy serdülőkorban lévő gyerkőc. Nyúlik, mint a rétestészta, és hozzá vékony is, de mivel egy autóról van szó inkább a keskeny kifejezést használom rá. Legalábbis szemből nézve mindenképp, hátul viszont a lámpatestek dizájnja próbálja szélesebbnek láttatni az autót.

A formaterv tipikusan az a fajta, ami a képeken talán nem hozza lázba az embereket, viszont élőben mégis nagyon jól mutat.

Főleg a GT Line felszereltséggel, amely a sportosságra játszik. Ráadásul érdekes hangulatot teremt a fehér fényezéshez passzított fekete elemek sokasága. A hűtőrács körül fényes fekete keret látható króm helyett, ahogy a hátsó ajtók feletti kis díszléc is fekete. Ez az egyik leglátványosabb pontja szerintem az autónak. Oldalnézetből látszik a legjobban, ahogy a tetőben egy kis lépcsőt alakítottak ki, ami egyébként a hátsó fejtérre is pozitív hatást gyakorolt.

És tényleg nem lehet panaszkodni az utastér méreteire, ahhoz képest, hogy egy kisautó platformjára építették a 2008-ast. Egy átlagos termetű vezető mögött 20 centi lábtér marad, emellett a csomagtér is használható méretű, az alaphelyzetben 360 literes térfogatával, ami bőven 1000 liter fölé is növelhető. Amennyiben valami nem fér ott el, akkor a tetőlécekre szerelhető poggyásztartóban kaphat helyet.
Hirdetés

Elöl vár azonban a nagyobb meglepetés az i-Cockpit névre keresztelt megoldás személyében. A hangzatos név egy olyan vezetőhelyet takar, ahol a műszereket magasra pozícionálták, míg a kormánykereket lefelé tolták, szinte a sofőr ölébe. Elsőre furcsa, az átlagosnál több időt kellett rászánnom, hogy megtaláljam az ideális vezetési pozíciót. Az alul lapított kormánykerék egyébként amellett, hogy szintén hozzátesz a sportos hangulathoz, a beszállásnál is kényelmes, ugyanakkor a parkolási manőverek során már nem annyira, amikor nagyokat kell tekerni rajta.

A sportossághoz járul még hozzá a vörös cérna, amellyel a bőrfelületeket varrták, és itt egy szép nagy pirospontot be kell vésnem a fűthető első üléseknek, mert a kiválóan tartják az utasok testét, hosszabb utakon is maximális kényelmet nyújtanak.

Ugyanígy pirospontot érdemel a hatalmas panorámatető, de el is veszítette, amint az árnyékolójának a gombját próbáltam megtalálni. Az ugyanis beékelődött a kézifék karja és a könyöklő közé. Egyre kétségbeesettebben kerestem és csak akkor vettem észre, amikor a kartámaszt felhajtottam.

Mivel egy kistermetű és 1160 kilogrammos tömegével nem is túl nehéz szabadidő-autó a 2008, ezért elég a mozgatásához egy kis benzinmotor is. Ebben az esetben az 1,2 literes, turbós PureTech, ami szerencsére nem nevezhető gyengének. Bár pörgetni kell a lendületes haladáshoz, mert a 130 lóerőt 5500-as percenkénti fordulatnál adja le, a 230 Nm nyomatéka viszont már 1750-es fordulattól rendelkezésre áll. Az erőforrás háromhengeressége egy laikus számára biztos, hogy nem tűnik fel.

Nagyon finoman és csendesen jár a motor, a hozzá passzított hatfokozatú, manuális sebességváltó pedig szintén kellemes szerkezet.

Erősen, határozottan kell a fokozatok között mozgatni a kart, viszont gyorsan felpakolhatók a fokozatok hatodikba. Az áttételezés még azt is engedi, hogy városban, 50 km/h tempónál hatodikban maradjunk, ugyanakkor a fogyasztás így is elmarad a gyári értéktől, ám ha jól sejtem ezen már senki nem lepődik meg. Simán felszalad nyolc literig a városban.

Persze a városon kívül is jól boldogul a kis telekjáró, sőt meglepően ügyesen vette a saras akadályokat a közeli hegyvidéken. Mivel összkerékhajtás nem is rendelhető hozzá, inkább a kipörgésgátló programozásával trükköztek a mérnökök. Az úgynevezett Grip Control rendszer öt üzemmódot kínál. A Normalhoz valószíűnleg semmit nem kell hozzáfűznöm, a Havas üzemmódban engedi kicsit kipörögni a kerekeket a rendszer, ahogy homokban is, annak érdekében, hogy megmaradjon a lendület. Ez az egyik legfontosabb a mély sár leküzdéséhez is, viszont ebben a helyzetben erősebben fékezi az egyik oldalon kipörgő kereket a rendszer, amivel az önzáró differenciálművet utánozza, a jobban tapadó kerékre juttatva nagyobb erőt. Aszfalton a kategóriára jellemzően nem szereti a tempós kanyarokat, néha ijesztően dől a karosszéria, ami a lágy hangolású futómű számlájára írható, viszont pont ezért olyan kényelmes a hepehupás, rossz minőségű utakon. Szóval valamit, valamiért. Ha nem egy GT Line felszereltségről lenne szó, nem is nagyon erőltettem volna a tempós kanyarokat, de hát a sportos karakter kötelez.

Természetesen a Grip Control alapáron jár a GT Line felszereltséghez, amely a legdrágább a palettán. Emellett a szériafelszereltség része a teljesség igénye nélkül a tolatóradar, a kétzónás automatikus klíma, az automata fényszóró, és a 17 colos könnyűfém keréktárcsák. A biztonsági felszereltség is gazdag, tartalmazza többek között a légzsákokat körben, tempomatot, kanyarfényes ködfényszórókat és a visszagurulás gátlót is. Mindezekkel 6 170 000 forint az indulóár, a felextrázott tesztautó azonban 7 037 000 forintot kóstált. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy többnyire csak a látványt javító extrákról van szó, és a lényeges tételeket, mint például a városi vészféket (125 000 Ft), egészen kedvező áron kínálják. A GT Line felszereltség tehát a stílusról is szól, de jóval kedvezőbb végössszeget kapnak azok, akik nem erőltetnék ezt a sportos vonalat és szimplán csak egy kényelmes városi szabadidő-autót keresnek. A szintén gazdag alapfelszereltségű Active változat például már 4,7 millió forinttól hazavihető.
Értékelés
Pozitív
Formaterv, tágas utastér, Grip Controllal megfelelő telekjáró képesség
Negatív
Magas fogyasztás, az i-Cockpit megszokást igényel
Árak
Tesztmodell alapára
6 170 000 Ft (2018.11.28.)
Tesztautó ára
7 037 000 Ft (2018.11.28.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1199 cm3
Teljesítmény:
97 kW (132 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
230 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,3 s
Végsebesség:
200 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,0 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4159 mm
Szélesség:
1829 mm
Magasság:
1556 mm
Saját tömeg:
1160 kg
Tengelytáv:
2537 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
360 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1390 mm
Belmagasság elöl:
890-970 mm
Belmagasság hátul:
870 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1050 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
970 mm
Csomagtér magassága:
500-760 mm
Csomagtér hossza:
800 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1550 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1199 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
230 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
97 kW (132 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
200 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,3 s
CO2-kibocsátás:
110 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.11.28. at 07:07
    Permalink

    Nem túl okosak a PUGnál, hogy ilyen felszereltségű autót adnak ki tesztre. Az ára miatt mindenki kiakad, jellemzően azok, akik 1: soha nem vettek még új autót 2: soha nem vennének francia autót 3: anyagilag nincsenek azon a szinten, hogy bármilyen autót megvegyenek, ami egymillió forintnál drágább . A birkaszellem miatt ezért sokan inkább nem vesznek ilyen autót (se), mert nem szeretne mások szemében vesztes lenni. Közben meg minden márkánál ilyen az árazás, tökéletes példa a pár hete bemutatott STLine Fóka.

    Józan felszereltségben lényegesen olcsóbb (örülök hogy a cikkíró is felhívta rá külön a figyelmet, piros pont), bár hátulra magas felnőtt attól még nem fér be.

    • 2018.11.28. at 13:52
      Permalink

      Persze, hogy nem adnak alapabb autót, kinek hiányzik hogy a kopogós(abb) műanyagokon, a sprődebb kárpitokon és olyan opciók hiányán lovagoljanak a kedves újságírók, amelyeket senki sem rendel soha meg az autókba. Itt van pl. a 4×4 hajtás, senkit sem érdekel, mert ez nem egy terepjáró, azoknál a modelleknél sem keresik ahol rajta van az árlistán, mégis ezzel indít a cikk! (arról nem beszélve hogy normál városi-országúti használatban a 4×4 -nek több kára mint a haszna: nagyobb tömeg, nagyobb fogyasztás, kisebb hátsó lábtér -kardán és kisebb csomagtartó, magasabb ár, drágább karbantartás).
      A hátsó helyre vonatkozó kritikát nem értem, mi egyszer kölcsönöztünk egy ilyet Írországban, gond nélkül elfértünk benne négyen, 170-180 cm magassággal, pedig 400 km-t toltunk le egy nap alatt! Szerintem méretéhez képest jól el lehet benne férni, a magasság miatt még jobban is mint sok kompakt kocsiban.

      • 2018.11.28. at 21:50
        Permalink

        Egy pillanatra elkapott a SUV-láz és beültem a szalonban egy kiállított, jó áron megvehető Allure felszereltségű 2008-ba.
        Magam mögé nem fértem be, térdem a támlával, a fejem a tetőkárpittal került közelebbi kapcsolatba.
        170-180cm magasságú felnőttek inkább átlagos magasságúak, egy 18 éves fiatal ennél magasabb (legalábbis a környezetemben)

        Ülj be egy 308SW-be, ott tényleg van hátul hely, bár kombit venni manapság nem menő dolog.

        • 2018.11.29. at 10:53
          Permalink

          Én nagyobb helyre emlékszem, egy 400 Km-es túrán azért kiderült volna ha valakinek szűkös a fej vagy lábtér, pedig 170 cm felett vagyunk mind a négyen. Sok múlik az ülések beállításán is, lehet hogy neked másképp kényelmes.

          Egy kis érdekesség:
          “A 15 év felettiek között nők átlagos magassága 164 cm és átlagos testsúlya 69 kg volt, míg a férfiaknál ez 176 cm és 83 kg. Többek közt ez derül ki a KSH “Egészségi állapot és egészségmagatartás, 2016-2017″ című felméréséből.”

          De nyilvánvaló hogy egy olyan család, ahol négy kosárlabdázó van, nem a 2008-ast fogja venni, hanem valami nagyobb egyterűt…, nem is nekik találták ki ezt az autót.

          • 2018.11.29. at 12:27
            Permalink

            184cm magas vagyok, valószínűleg ez okozott problémát.

            A másik, hogy bizonyos típusok, ahol csapottabb a tető (pl Megane Grandcoupe, ami emiatt azonnal ki is esett a lehetséges autók közül), vagy az üvegtető árnyékolója miatt a tetőkárpit pont a hátsó fotelekkel egyvonalban kitüremkedik a síkból (pl egy 500L) szintén bukó nálam.

          • 2018.11.30. at 17:35
            Permalink

            Utolsó bekezdés érvényes ránk, nem is vettünk 2008-ast. 🙂

    • 2018.11.30. at 17:33
      Permalink

      Ez az autó drága és szűk, továbbá nem mindenki kér ennyit egy kisautóért, sőt. Kezdjek el Suzukizni? A Kuga is elhozható 6.5 körül, míg ebből alig engednek. Nagyon körbejártam négy hónappal ezelőtt a 4.5-5.5 közötti kategóriát és nem egy jobb vétel van ennél a Pugnál, ha családi autó kell 4 főre.

  • 2018.11.28. at 16:33
    Permalink

    Pedig nem lovagolnánk az alacsonyabb felszereltségű modellek olcsóbb megoldásain. Sőt, nagyon is kíváncsiak vagyunk ezekre, hiszen a legtöbb modell nem csúcsfelszereltséggel talál gazdát.

    • 2018.11.28. at 21:55
      Permalink

      Nem tudnak adni az importőrök? (tudom, nem akarnak)

      A PR cikknél bemutatott Fókák mind a Ford Mo. belsős flottájából vannak, egy ilyet simán kérhettetek volna anno ti is.

Vélemény, hozzászólás?