Pandának állt az oroszlán – Peugeot 2008 teszt
Peugeot 2008 1.2 PureTech GT Line teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Furcsa szerzet a Peugeot 2008, hiszen hivatalosan a kompakt szabadidő-autók között vadászik vásárlókra, ugyanakkor azon kívül, hogy tényleg felruházták némi terepjárós hangulattal, még csak összkerékhajtás sem rendelhető hozzá.
Talán még a kompakt megnevezés is túlzás a 2008 esetében, ugyanis a 208 alapjaira épül, ami a kisautók népes táborát gyarapítja. Olyan ez a kis SUV, mint egy serdülőkorban lévő gyerkőc. Nyúlik, mint a rétestészta, és hozzá vékony is, de mivel egy autóról van szó inkább a keskeny kifejezést használom rá. Legalábbis szemből nézve mindenképp, hátul viszont a lámpatestek dizájnja próbálja szélesebbnek láttatni az autót.
A formaterv tipikusan az a fajta, ami a képeken talán nem hozza lázba az embereket, viszont élőben mégis nagyon jól mutat.
Főleg a GT Line felszereltséggel, amely a sportosságra játszik. Ráadásul érdekes hangulatot teremt a fehér fényezéshez passzított fekete elemek sokasága. A hűtőrács körül fényes fekete keret látható króm helyett, ahogy a hátsó ajtók feletti kis díszléc is fekete. Ez az egyik leglátványosabb pontja szerintem az autónak. Oldalnézetből látszik a legjobban, ahogy a tetőben egy kis lépcsőt alakítottak ki, ami egyébként a hátsó fejtérre is pozitív hatást gyakorolt.És tényleg nem lehet panaszkodni az utastér méreteire, ahhoz képest, hogy egy kisautó platformjára építették a 2008-ast. Egy átlagos termetű vezető mögött 20 centi lábtér marad, emellett a csomagtér is használható méretű, az alaphelyzetben 360 literes térfogatával, ami bőven 1000 liter fölé is növelhető. Amennyiben valami nem fér ott el, akkor a tetőlécekre szerelhető poggyásztartóban kaphat helyet.
Elöl vár azonban a nagyobb meglepetés az i-Cockpit névre keresztelt megoldás személyében. A hangzatos név egy olyan vezetőhelyet takar, ahol a műszereket magasra pozícionálták, míg a kormánykereket lefelé tolták, szinte a sofőr ölébe. Elsőre furcsa, az átlagosnál több időt kellett rászánnom, hogy megtaláljam az ideális vezetési pozíciót. Az alul lapított kormánykerék egyébként amellett, hogy szintén hozzátesz a sportos hangulathoz, a beszállásnál is kényelmes, ugyanakkor a parkolási manőverek során már nem annyira, amikor nagyokat kell tekerni rajta.
A sportossághoz járul még hozzá a vörös cérna, amellyel a bőrfelületeket varrták, és itt egy szép nagy pirospontot be kell vésnem a fűthető első üléseknek, mert a kiválóan tartják az utasok testét, hosszabb utakon is maximális kényelmet nyújtanak.
Ugyanígy pirospontot érdemel a hatalmas panorámatető, de el is veszítette, amint az árnyékolójának a gombját próbáltam megtalálni. Az ugyanis beékelődött a kézifék karja és a könyöklő közé. Egyre kétségbeesettebben kerestem és csak akkor vettem észre, amikor a kartámaszt felhajtottam.Mivel egy kistermetű és 1160 kilogrammos tömegével nem is túl nehéz szabadidő-autó a 2008, ezért elég a mozgatásához egy kis benzinmotor is. Ebben az esetben az 1,2 literes, turbós PureTech, ami szerencsére nem nevezhető gyengének. Bár pörgetni kell a lendületes haladáshoz, mert a 130 lóerőt 5500-as percenkénti fordulatnál adja le, a 230 Nm nyomatéka viszont már 1750-es fordulattól rendelkezésre áll. Az erőforrás háromhengeressége egy laikus számára biztos, hogy nem tűnik fel.
Nagyon finoman és csendesen jár a motor, a hozzá passzított hatfokozatú, manuális sebességváltó pedig szintén kellemes szerkezet.
Erősen, határozottan kell a fokozatok között mozgatni a kart, viszont gyorsan felpakolhatók a fokozatok hatodikba. Az áttételezés még azt is engedi, hogy városban, 50 km/h tempónál hatodikban maradjunk, ugyanakkor a fogyasztás így is elmarad a gyári értéktől, ám ha jól sejtem ezen már senki nem lepődik meg. Simán felszalad nyolc literig a városban.Persze a városon kívül is jól boldogul a kis telekjáró, sőt meglepően ügyesen vette a saras akadályokat a közeli hegyvidéken. Mivel összkerékhajtás nem is rendelhető hozzá, inkább a kipörgésgátló programozásával trükköztek a mérnökök. Az úgynevezett Grip Control rendszer öt üzemmódot kínál. A Normalhoz valószíűnleg semmit nem kell hozzáfűznöm, a Havas üzemmódban engedi kicsit kipörögni a kerekeket a rendszer, ahogy homokban is, annak érdekében, hogy megmaradjon a lendület. Ez az egyik legfontosabb a mély sár leküzdéséhez is, viszont ebben a helyzetben erősebben fékezi az egyik oldalon kipörgő kereket a rendszer, amivel az önzáró differenciálművet utánozza, a jobban tapadó kerékre juttatva nagyobb erőt. Aszfalton a kategóriára jellemzően nem szereti a tempós kanyarokat, néha ijesztően dől a karosszéria, ami a lágy hangolású futómű számlájára írható, viszont pont ezért olyan kényelmes a hepehupás, rossz minőségű utakon. Szóval valamit, valamiért. Ha nem egy GT Line felszereltségről lenne szó, nem is nagyon erőltettem volna a tempós kanyarokat, de hát a sportos karakter kötelez.
Természetesen a Grip Control alapáron jár a GT Line felszereltséghez, amely a legdrágább a palettán. Emellett a szériafelszereltség része a teljesség igénye nélkül a tolatóradar, a kétzónás automatikus klíma, az automata fényszóró, és a 17 colos könnyűfém keréktárcsák. A biztonsági felszereltség is gazdag, tartalmazza többek között a légzsákokat körben, tempomatot, kanyarfényes ködfényszórókat és a visszagurulás gátlót is. Mindezekkel 6 170 000 forint az indulóár, a felextrázott tesztautó azonban 7 037 000 forintot kóstált. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy többnyire csak a látványt javító extrákról van szó, és a lényeges tételeket, mint például a városi vészféket (125 000 Ft), egészen kedvező áron kínálják. A GT Line felszereltség tehát a stílusról is szól, de jóval kedvezőbb végössszeget kapnak azok, akik nem erőltetnék ezt a sportos vonalat és szimplán csak egy kényelmes városi szabadidő-autót keresnek. A szintén gazdag alapfelszereltségű Active változat például már 4,7 millió forinttól hazavihető.
Nem túl okosak a PUGnál, hogy ilyen felszereltségű autót adnak ki tesztre. Az ára miatt mindenki kiakad, jellemzően azok, akik 1: soha nem vettek még új autót 2: soha nem vennének francia autót 3: anyagilag nincsenek azon a szinten, hogy bármilyen autót megvegyenek, ami egymillió forintnál drágább . A birkaszellem miatt ezért sokan inkább nem vesznek ilyen autót (se), mert nem szeretne mások szemében vesztes lenni. Közben meg minden márkánál ilyen az árazás, tökéletes példa a pár hete bemutatott STLine Fóka.
Józan felszereltségben lényegesen olcsóbb (örülök hogy a cikkíró is felhívta rá külön a figyelmet, piros pont), bár hátulra magas felnőtt attól még nem fér be.
Persze, hogy nem adnak alapabb autót, kinek hiányzik hogy a kopogós(abb) műanyagokon, a sprődebb kárpitokon és olyan opciók hiányán lovagoljanak a kedves újságírók, amelyeket senki sem rendel soha meg az autókba. Itt van pl. a 4×4 hajtás, senkit sem érdekel, mert ez nem egy terepjáró, azoknál a modelleknél sem keresik ahol rajta van az árlistán, mégis ezzel indít a cikk! (arról nem beszélve hogy normál városi-országúti használatban a 4×4 -nek több kára mint a haszna: nagyobb tömeg, nagyobb fogyasztás, kisebb hátsó lábtér -kardán és kisebb csomagtartó, magasabb ár, drágább karbantartás).
A hátsó helyre vonatkozó kritikát nem értem, mi egyszer kölcsönöztünk egy ilyet Írországban, gond nélkül elfértünk benne négyen, 170-180 cm magassággal, pedig 400 km-t toltunk le egy nap alatt! Szerintem méretéhez képest jól el lehet benne férni, a magasság miatt még jobban is mint sok kompakt kocsiban.
Egy pillanatra elkapott a SUV-láz és beültem a szalonban egy kiállított, jó áron megvehető Allure felszereltségű 2008-ba.
Magam mögé nem fértem be, térdem a támlával, a fejem a tetőkárpittal került közelebbi kapcsolatba.
170-180cm magasságú felnőttek inkább átlagos magasságúak, egy 18 éves fiatal ennél magasabb (legalábbis a környezetemben)
Ülj be egy 308SW-be, ott tényleg van hátul hely, bár kombit venni manapság nem menő dolog.
Én nagyobb helyre emlékszem, egy 400 Km-es túrán azért kiderült volna ha valakinek szűkös a fej vagy lábtér, pedig 170 cm felett vagyunk mind a négyen. Sok múlik az ülések beállításán is, lehet hogy neked másképp kényelmes.
Egy kis érdekesség:
“A 15 év felettiek között nők átlagos magassága 164 cm és átlagos testsúlya 69 kg volt, míg a férfiaknál ez 176 cm és 83 kg. Többek közt ez derül ki a KSH “Egészségi állapot és egészségmagatartás, 2016-2017″ című felméréséből.”
De nyilvánvaló hogy egy olyan család, ahol négy kosárlabdázó van, nem a 2008-ast fogja venni, hanem valami nagyobb egyterűt…, nem is nekik találták ki ezt az autót.
184cm magas vagyok, valószínűleg ez okozott problémát.
A másik, hogy bizonyos típusok, ahol csapottabb a tető (pl Megane Grandcoupe, ami emiatt azonnal ki is esett a lehetséges autók közül), vagy az üvegtető árnyékolója miatt a tetőkárpit pont a hátsó fotelekkel egyvonalban kitüremkedik a síkból (pl egy 500L) szintén bukó nálam.
Utolsó bekezdés érvényes ránk, nem is vettünk 2008-ast. 🙂
Ami a vicces hogy néha a kombi nem kevéssel tágasabb mint a crossover. Pl. az Astra kombi lábtérben megeszi reggelire a Grandland X-et.
Ez az autó drága és szűk, továbbá nem mindenki kér ennyit egy kisautóért, sőt. Kezdjek el Suzukizni? A Kuga is elhozható 6.5 körül, míg ebből alig engednek. Nagyon körbejártam négy hónappal ezelőtt a 4.5-5.5 közötti kategóriát és nem egy jobb vétel van ennél a Pugnál, ha családi autó kell 4 főre.
Pedig nem lovagolnánk az alacsonyabb felszereltségű modellek olcsóbb megoldásain. Sőt, nagyon is kíváncsiak vagyunk ezekre, hiszen a legtöbb modell nem csúcsfelszereltséggel talál gazdát.
Nem tudnak adni az importőrök? (tudom, nem akarnak)
A PR cikknél bemutatott Fókák mind a Ford Mo. belsős flottájából vannak, egy ilyet simán kérhettetek volna anno ti is.