Pályára született – Ford Sierra RS
30 éves a Ford Sierra RS Cosworth
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
500 lóerő feletti teljesítményt hoztak ki belőle a versenypályán, de az utcai változat sem volt gyerekjáték. Már 30 éve annak, hogy a Sierra RS Cosworth elszabadult.
Ugyan '85-ben mutatták be a Genfi Autószalonon, még nem volt teljesen kész, így '86-ban kezdődhetett csak a gyártás és a forgalmazás
Külsőleg elég szembetűnő a változtatás, az orbitális hátsó szárny a védjegyévé vált és a sárvédőszélesítés is a sajátja, ahogy a sportos első lökhárítót és a szellőzős motorháztetőt sem találjuk mezei Sierrán
Mivel a Cosworth elég szoros kapcsolatban állt akkor a Forddal, célszerű volt átnézni, van-e valamijük, ami használható lenne, és szerencsére volt is. A Ford Pinto kétliteres négyhengeresét éppen akkor dolgozták át 16 szelepesre, a Ford emberei pedig úgy látták, pont jó lesz a Sierrába, persze némi teljesítménynövelés céljából, turbóval. Ez lett az YB motorcsalád első darabja, és olyan jól sikerült, hogy a következő Sierra RS Cosworth-ba, és az Escort következő generációjának RS változatába is ez került, persze mindig kicsit újítva. Már itt kezdett akadozni a sztori, mert a Fordnak 5000 motorra volt csak szüksége, hogy a homologizációnak megfelelő darabszámú RS-t legyárthassa, a Cosworth viszont csak 10 ezerrel több rendelése esetén vállalta a gyártást. Belementek a Fordnál, mert szükségük volt rá, így legalább maradt az utódokba is mit pakolni.
Az átdolgozott karosszériát szélcsatornában tökéletesítették a Ford SVE (Speciális Járműtervező Részleg) mérnökei
Bent nem sok változás történt a sportüléseken kívül, a motortérben annál inkább. Csak az RS-ekben találkozunk az YB kódú, eredetileg Ford Pinto motorral, persze erősen átdolgozva, hogy 204 lóerőt teljesítsen négy hengerből, turbóval
A váltó a Borg-Warnertől jött, az ötsebességest már használták a Mustangban, de sokat matekoztak, mire a magasabb fordulatszámon működő YB motorhoz tudták hangolni. A végeredmény 204 lóerő lett az utcai autókban, 6,5 másodperc alatt gyorsult százra a Sierra RS Cosworth és 240 km/h volt a vége. Ennél persze a versenysportba több kellett, 1985-ben sikerült csak bemutatni az RS-t, a forgalmazása pedig 1986-ban kezdődött. Addigra a többi gyártó is szépen fölfejlődött, így a Frodnál kicsit elgondolkodtak. Az FIA akkoriban engedélyezte az úgynevezett Evolution modellek homologizációját is, ahhoz pedig csak 500 darab legyártott kocsi kellett. Csupán 20 lóerővel lett erősebb a Sierra RS500-ra keresztelt limitált széria, de a dupla injektorral, a nagyobb Garrett T4-es turbóval és nagyobb hűtéssel ellátott kocsikból a versenycsapatok hamar 500 lóerő feletti teljesítményt tudtak kihozni.
Az RS500-asok az Aston Martin Tickfordnál készültek, ahol korábban már foglalkoztak Ford modellekkel, például a Capriból építettek turbós sportkocsit. Érdemes az első lökhárítót figyelni, a maszk alatti kis résről, illetve a hiányzó ködlámpákról lehet megismerni
Az RS500-asokat a már legyártott sima RS-ekből alakították át, de mivel a Fordnak erre akkor nem lett volna kapacitása, hogy még időben homologizálni is tudja a kocsikat, bérmunkában csináltatta őket az Aston Martin Tickforddal. Eltelt egy kis idő, mire a megfelelő műhelyt megtalálták, így hiába gyártották le az RS500-nak szánt autókat alig egy hét alatt, az átalakításuk csak 1987 márciusában kezdődött. Eredetileg mind feketén gurult volna le a gyártósorról, de hamarabb elkészültek úgy, hogy 56 fehér, 52 pedig világoskék lett. Négy darabot tesztelésre félreraktak, a többit az essexi telephelyről egyenesen szállították a Tickfordhoz, ahol némi külső átalakítás mellett megváltoztatták a futómű bekötési pontjait is, hogy később mindenki kedvére cserélgethesse benne az alkatrészeket, valamint a már említett módon változtattak a motoron. Egyébként minden egyes legyártott RS500 jobbkormányos, elöl pedig különbözik a lökhárítója az RS-től, több légbeömlőt alakítottak ki a nagyobb hűtés érdekében, amiből még a fékek is kaptak, és persze szolid feliratokat is akasztottak rá.
A hátsó szárny is kicsit más az RS500-on, az oldalán csinos csík, megtörve a felirattal jelzi, hogy ez nem a "mezei" RS Cosworth. Csak feketét akartak, de becsúszott néhány fehér és világoskék is
Az 500 darab homologizációja után a Ford piacra dobta az átalakítókészletet is, amiben benne volt a 8 injektoros, nagyobb turbós motor és a futóműalkatrészek. Bőven 500 lóerő fölé tudták húzni a versenycsapatok, az ausztrálok - más szabályrendszer miatt - 650 lóerőt hoztak ki belőle
A Ford kínált átalakítókészletet az RS-hez, amiben minden benne volt, ami elég, hogy RS500-zá alakítsák őket tulajdonosaik. Még 1987-ben sikerült elintézni mindent, és a túraautó világbajnokság szezonjából maradt 6 futamon rajthoz állhattak a Sierra RS500 Cosworth-ok. Mind a haton első rajtkockából indultak, és egy futam kivételével mindet RS500 nyerte. Klaus Ludwig egy évvel később bajnok lett egy ilyen modellel a német túraautó bajnokságban, 1990-ben pedig a briteknél is behúzta a bajnoki címet Robb Gravett, egy Sierra RS500 kormánya mögött. Ausztráliában és Új-Zélandon is sorra szedték a sikereket, előbbi bajnokságán két évben egymás után végeztek RS500-asok az első és második helyen.
Az utód már nem tudott ilyen sikereket elérni, ráadásul csak négyajtós, szedán karosszériával készült a Saphire nevű Sierra RS Cosworth. Ugyanakkor motorja és hajtása szinte ugyanaz maradt, annyi plusszal, hogy már négykerék-hajtással is lehetett kérni. Később az Escort RS is osztozott velük, még a padlólemez is részben a Sierrából származik, és az alkatrészeinek csak az 50 százaléka egyezik az utcai Escorttal. Valamit most kicsit visszahoz ezek szelleméből az új Focus RS, ha nem is hátsókerekes, de legalább mind a négy sarkán kapar és újra őrületes teljesítményre képes, annak ellenére, hogy utcai autóról van szó.
Sorra halmozták a győzelmeket, egy időben úgy tűnt, nem lehet őket megállítani, a pilóták is nagyon szerették a Sierra RS Cosworth-ot