Óvatosabban tekerik a kilométerórákat?
Lassabban, de tovább pörögnek a kilométerórák, visszafele is
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyelőre semmi nem szab komoly gátat a káros gyakorlatnak, a hazai használtautó-piacnak sajnos továbbra is jellemzője az óratekerés.
Az autós szakportálon jelenleg kínált használt személyautók 74 százaléka esetében tüntetik fel a hirdetők a kilométeróra-állást – ez az arány egy éve is hasonló mértékű volt. Azonos korú autók bevallott kilométer-adatainak átlagát vizsgálva az derült ki, hogy egy év alatt az átlagok értéke 8-10 ezer kilométerrel emelkedett, vagyis közelebb került a reális szinthez. Ez különösen annak fényében pozitív fejlemény, hogy a tavalyi üzemanyag-fogyasztási statisztikák az átlagos évi futásteljesítmény csökkenésére utalnak.
A használtautó-kínálat ugyanakkor folyamatosan öregszik, a legtöbb kínált autó ezért immár nem a 90-130 ezer kilométer közötti intervallumban, hanem valamivel a fölött található. Emiatt úgy tűnik, a 100 ezer kilométer, mint lélektani határ is veszített jelentőségéből. Tavaly még 18 százalékkal kevesebb autót hirdettek a 100-110 ezer kilométeres intervallumban, mint a 90-100 ezer közöttiben, noha visszatekerés nélkül statisztikailag itt nem szabadna törésnek mutatkoznia. Fél éve azonban ez a szakadék 10, míg mostanra 6 százalék körüli szintre laposodott.
Hogyan védekezhet a vásárló?
A kilométeróra-csalások áldozatai a gyanútlan vevők, akik nem csupán magasabb árat fizetnek a reálisnál, de az autó állapotából fakadóan magasabb szervizköltséget is kénytelenek viselni. Nem szólva a kilométerhez kötött alkatrészcserék elmaradásáról, ami extrém esetben végzetes baleseteket is okozhat. A kereskedőt semmi sem kötelezi az autó előéletének tisztázására, ezért elsősorban a vevő tehet annak érdekében, hogy csökkentse az átverés esélyét.
„A legfontosabb azonban talán a reális gondolkodás a vevő részéről: illúzió azt gondolni, hogy olcsón tudunk keveset futott autóhoz jutni” – magyarázza a Használtautó.hu ügyvezetője.
A kilométeróra-csalások áldozatai a gyanútlan vevők, akik nem csupán magasabb árat fizetnek a reálisnál, de az autó állapotából fakadóan magasabb szervizköltséget is kénytelenek viselni. Nem szólva a kilométerhez kötött alkatrészcserék elmaradásáról, ami extrém esetben végzetes baleseteket is okozhat. A kereskedőt semmi sem kötelezi az autó előéletének tisztázására, ezért elsősorban a vevő tehet annak érdekében, hogy csökkentse az átverés esélyét.
- A kezelőszervek (kormány, pedálok, sebességváltó, stb.) kopottsága nem jelzik feltétlenül az autó korát, hiszen ezeket viszonylag egyszerű kicserélni
- A szervizkönyv megléte nyújthat némi biztonságot, de mindenképpen gyanús, ha a bejegyzések és a pecsétek azonos tintával, ugyanolyan aláírással kerültek bele. Ilyenkor az adott szervizen, vagy a márka gyári rendszerén keresztül próbálhatunk további információkhoz jutni.
- A külföldről behozott autók túlnyomó részét – sokszor egy vállalati flotta tagjaként – hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást. Azt viszont egy pillanatig ne tévesszük szem elől, hogy a visszatekerés nem magyar találmány: az import használt autók fő beszerzési forrásának számító Németországban például szintén elterjedt gyakorlat.
„A legfontosabb azonban talán a reális gondolkodás a vevő részéről: illúzió azt gondolni, hogy olcsón tudunk keveset futott autóhoz jutni” – magyarázza a Használtautó.hu ügyvezetője.
Várható tendenciák
A Büntető Törvénykönyv nyáron hatályba lépő ide vonatkozó passzusai immár börtönbüntetést is kilátásba helyeznek a kilométerszámláló-műszer manipulálói számára. Lehet azonban bármilyen elrettentő a szankció, a gyakorlat visszaszorulása azon múlik majd, mennyire sikerül majd a gyakorlatban rábizonyítani a bűnösökre a bűncselekmény elkövetését.
A jelenleg is érvényes szabályozás szerint 2012 januárjától tulajdonosváltás vagy műszaki vizsga esetén központilag (a KEK KH adatbázisában) regisztrálják az autó aktuális kilométeróra-állását. Az elmúlt egy év azonban mindössze arra volt elég, hogy a személyautópark mintegy feléről álljon rendelkezésre ilyen, bárki számára elérhető adat. Ami önmagában szintén keveset ér, ha nincsen olyan korábbi érték, amihez azt viszonyítani lehetne.
Hatékonyabb megoldás a belga (Car-Pass) módszer átvétele lehetne: ott az aktuális kilométer-állás minden szervizlátogatás alkalmával a központi rendszerbe kerül. Kérdés persze, hogy a sufniszervizek hazai világában mennyire vezethető be eredményesen egy ilyen intézkedés.
Úgy tűnik tehát, hogy a legfőbb védekezési eszköz az átveréssel szemben egy jó ideig még az egészséges gyanakvás és a körültekintő autóvásárlás marad, aki belevágna, lapozzon Használtautó-vásárlási kisokosunkhoz, melyből kiderül, az óraállás ellenőrzése csak egyike a megfontolt vásárlás fontos lépéseinek.
Érdekes amit felvázoltál. Mondjuk jól messzire eljutottunk az óratekeréstől. 🙂
Még ezzel a rugalmas alakváltozással is számolni kell nagyobb terhelés esetén. Ez is azt támasztja alá, hogy az autópálya használat nem kíméli az autót.
Ennek ellenére gyűrűtörés emiatt úgy gondolom nagyon ritkán fordulhat elő. Ha mégis, az több tényező együttes hatásából eredhet. Gyárilag képeztek akkora illesztési hézagot a gyűrűnek a dugattyúhoronyban, hogy ezt a nyúlást kompenzálja.
Gyakoribb gyűrűtörés inkább a hengerfal ovális, hordós, esetleg tölcsér alakú (mert olyan is van, típusfüggő) kopásából adódhat. Ez folyamatos “hajtogatásnak” teszi ki a gyűrűt a hengerfal átmérőjének változása miatt, minden fordulatnál, ahogy végigfut a hengerfalon, ami a végén fáradáshoz és ebből következően töréshez vezet. Ez a leggyakoribb oka a gyűrűtörésnek.
Nagy számok törvénye alapján ez az eset is előfordulhat, de nem átlagos.
Én ha tehetem és a körülmények adottak megrúgatom a kocsit, érezze, hogy a forduatszámtartomány felső része mit jelent. Azért van az, persze nem tartósan, de néha ki kell húzatni a kocsit.
A kedvencem, amikor az utasom, bnő stb sikoltozik, hogy miért bántom szegény kocsit, milyen csúnya hangja van, és hogy az ő kocsija ilyet nem csinál. Mondom, néha kicsit lejjebb kéne nyomni a pedált. Természetesen mindezt szigorúan üzemmeleg motornál.
Lényeg: normálisan kell a kocsit használni, nem csak városban, hosszabb út és autópálya is kell neki, vegyes használatban normális szervízeléssel egy kocsinak 2-3-400e km-t el kell mennie.
Kedves AndrewT. Igen lényegében ezt vázolta fel anno a kollégám is, hogy ilyen esetben a dugattyúgyűrű lényegében azonos magasságig megy föl és koptat finom vállat a hengerbe. Ha azonban néha kisebb néha nagyobb terhelést kapva változó mértékben nyúlnak az alkatrészek akkor ez nem jelentkezik.
A végletet említve: ha egy kocsit nagyon kíméltek (pl. idős gazda sok-sok kilométeren át vigyázott rá alig terhelte) akkor előfordult már, hogy a új gazdája jól meghajtva azonnal gyűrűtörést okozott.
Én is szeretnék csak hobbi szinten foglalkozni a fogyasztással. 🙂 Sajna felénk nem ilyen a helyzet…
V6-os motor ez biztos, nagysága ha jól tudom 4,2L. Ők nem foglalkoznak a fogyasztással, ez csak az én hobbim.
Nem a japánokra gondoltam, azok jó gépek. 🙂 És nem is ezekre az épelméjű köbcentikre, hanem az 5-6 literes v8-as dömperekre, bár az f150 nem tudom mekkora.
Mint említettem, a lányomnak 2009-óta Nissan Murano van. 3,5L V6-os blokk, 234LE 18 mázsa önsúly, nagy batár karosszéria. 99%-ban városban használja, így mutat az átlagfogyasztás mérő 12,5 liter/100 km-es fogyasztást. Városban hosszú lámpaperiódus, zöld után repülőstart 90 km/h sebességig, tehát nem tötyörgés.
Tavaly nyáron-ősszel-télen Honda CR-V-t használtam. 2,4 L benzines 200 LE 16 mázsa önsúly, pályán a 70 mph szabályosan tartva hosszú távon 7,5 liter/100 km-es átlagom volt. Tiszta városi forgalomban, hidegindításokkal, csak rövid távokon 11 liter átlagfogyasztás.
Vejem Ford F150-ese, vegyesben, takarékos vezetés ismeretlen fogalom, nem betartva a 70 mph, hanem mindig fölötte, 13,5 liter/100 km. Ennyi. Minek hazudjak.
Tempomattal egyenes úton mutathat annyit a pillanatnyi fogyasztásmérő esetleg, de vegyes átlag fogyasztásban biztos, hogy nem megy el egy 2-2,5 tonnás elavult motorral és automata váltóval szerelt 4×4-es óriástégla 11 literrel, inkább 15 alaphangon, ha nagypapa vezeti tojással a lába alatt. Még a német csúcstechnikás SUV-ok is benyelik a 15-16 litert, városban 18-20-at. Az említett 4.3 limuzin is csak pillanatnyilag tud bemenni 10 alá, átlag azzal is 12 liter, pedig annak azért annyira nem rossz a légellenállása, mint azoknak a batár tankoknak, és pár 100 kilóval könnyebb is.
A “madár”-al kapcsolatban egyetértek fejtegetéseddel. Persze, a külső-belső esztétikai állapot sokat nyom a latba. A fekete leves csak később jön.
[i]“Amerika inkább a pazarló életstílus miatt veszi semmibe a 160ekm fölött futott autókat,”[/i]
Részben igaz. 2009-ben pl. meglepődtem azon, belebotlottam 0 km-es Suzuki SX4-be (lépcsőshátú) reklámozták ám de nagyon. Természetesen 2000 ccm-es 16 szelepes motorral, 140LE, 9900$. Zéró $ befizetése mellett elvihetted, kamatmentesen, 160$-os havi részletre. Ilyen közegben 160.000 km… Nem csoda. A helyzet mára sem változott.
A SUV, -ok beérik 8-12 literrel, PICK UP-ok átlagban 11-15 literrel. Ez távol van még a 25-től.
Ha egy kocsi le van lakva, az tulajfüggő is.
Amerika inkább a pazarló életstílus miatt veszi semmibe a 160ekm fölött futott autókat, (meg a környezetszennyezést is, de ez más téma) “jó minőségű utak”-ra minek 2,5 tonna tömegű 300-400 lóerős 25 litert zabáló terepjáró minden második garázsba? Gondolom a Magyarország méretű városokban sokat terepeznek.
Témára visszatérve: tegyük fel, hogy eléd raknak két teljesen azonos autót, az egyikbe 110ekm van és teljesen le van lakva kívül belül, karcos, horpadt, szétgyötört ülések, felül fogó kuplung, olajtaknyos motorblokk, stb… Másikban 250ekm és mintha új lenne. Megvennéd a kevesebbet mutatót? Az a bizonyos “madár” meg! És az ilyen lusta, sóher balekok miatt tekerik vissza, hátha elviszi valami hülye! Nem kell hozzáértőnek lenni, ha esztétikailag megfelel a kocsi (ahhoz csak szem kell, nem szakértő) ott a szerviz meg lehet nézetni, pár Szent Istvánért megmondják milyen a kocsi műszaki állapota, mennyit kéne rövidesen költeni rá, stb… Város vs autópályára meg annyit, hogy egyik ismerősöm egy 0,8-as chevi matizzal futárkodik városban, 110 ezer van a kocsiban, de úgy le van lakva műszakilag, kívül-belül, hogy kinéznél belőle tripla annyit, teli parkolási sérülésekkel, szétpadkázott felnik, kidörzsölődött ülés, enyhén eszi már az olajat is, újonnan is szar a váltója, de mostanra sebességben is ugyanolyan kört tudsz megtenni a váltókarral mintha üresben lenne.
[i]“( olyan mint az enyém )”[/i]
Milyen a tied? Márka, típus, hengerűrtartalom, kezelési mód, karbantartás, stb.??? Ha kimondottan pályára tervezett 4000 köbcenti nagyságrendű motorral hajtott luxusautóról van szó, az nyilván tovább bírja, de senki nem ilyenről beszél.
[i]“az biztos hogy vidi500 -nak nem jó a pályás sok km-es kocsi :)”
“Jól látom vidi500 ? 🙂 🙂 🙂 :)”[/i]
Nem pontos a következtetés. Nem [i]“a pályás sok km-es kocsi”[/i] a nem jó, hanem [b]a sok kilométeres kocsi[/b], függetlenül attól, hol használták.
Érdekességként, az USA-ban, ami az autózás fellegvára, az a szólás mondás járja, amelyik autóban több van mint 100.000 miles, (160.900) km, azzal nem szabad foglalkozni, nagyon át kell gondolni, meg szabad e venni. Ott nagy távolságok vannak, nagy hengerűrtartalmú autókat használnak, jó minőségű utakon, szerintem átlagban lényegesen strapabíróbb, jobb minőségű autókkal mint Európában vannak, és a hivatalosan megengedett legnagyobb sebesség mindenzen tényezőkön kívül 112,63 km/h. Mégis ott ez van a köztudatban, aminek valami oka nyilván van.
Persze nem ebből indultam ki, hanem: van két egyforma mechanikai szerkezet, ami mondjuk 200 lóerőre van méretezve. Az egyiket terhelik folyamatosan 20 LE-vel a másikat meg 150 LE-vel. Meglátszik e egy idő után a különbség rajtuk? Persze hogy meg! Nyilvánvalóan autóhasználat során tisztán semmilyen jelenség nem érvényesül, kombinált összetett tényezőkről van szó, de arra mindenképpen jó ez a megközelítés, hogy érzékeltesse, nem érdemes misztifikálni sem az autópálya, sem a városi használatot, mert félrevezetjük magunkat, és egymást is.
Üdv.
Ha minden igaz jön a 600ekm-es cikk Katona Úrtól, és meglátjuk.
Mármint állapot vs km, város vs pálya.
Van amihez még tudnák szólni 🙂 , az biztos hogy vidi500 -nak nem jó a pályás sok km-es kocsi 🙂
( olyan mint az enyém )
Jól látom vidi500 ? 🙂 🙂 🙂 🙂
Kereskedő
Sziasztok!
Tavaly ősszel volt műszakis a kocsim, 8 évesen. Egy független, de legális és megbízható szervizbe vittem (mint általában), és kértem, ha úgyis felkészítik a vizsgára, csinálják meg a 60 ezres szervizt is 🙂 Újonnan vettem, és soha nem tekergettem a számlálót. Magamnak minek?
Alig van olyan hét, hogy valamelyik ismerősöm ne agitálna, hogy adjam el. Keveset megyek vele, nem használom napi szinten. A futás kb. fele-fele város és országút, pálya csak ritkán. Bárki bármit mond, az autópálya nem való az ilyen kis teljesítményű (1,4 szívó benzin, 55kW) autónak. Ha néha mégis pályán megyek, ritka a 130-as tempó. Nagyon pörög a motor, érzem az erőlködést. Amit igazán szeret, az a 100 körüli országút.
Műszakira gyakorlatilag semmit nem kellett cserélni. Még az első fékbetéteim is eredetiek, alig látszik kopás miatti méretcsökkenés. Igen, vigyázok rá, ésszel is lehet vezetni és spórolni az egész autóval. Az olajcseréken viszont sohasem spóroltam, szigorúan minden évben megkapta a friss 5w40 olajat, gyári szűrőt. Azaz általában 7-8000 km volt csak az olajban az előírt 15000 helyett. Két olajcsere között viszont még egyszer se kellett utánaöntenem…
A szervizkönyvet addig vezettem, amíg a garancia miatt muszáj volt. Persze a szerviz számláim megvannak, azokon mindig rögzítették a km állást, még a legegyszerűbb javításnál is. Bár azokat ez sosem érdekelte, akik meg akarták venni. Az ismerősök úgyis tudják, ki hogyan bánik az autójával, és elég csak ránézni, sokminden kiderül egy pillantás alatt.
Persze vannak rajta kisebb karcok, körömnyi horpadások – hála a szűk parkolóknak, ahol a szomszéd nekivágja az ajtót. Sajna nincs garázsom, így legtöbbször vastagon poros is. Foltok is vannak a kárpiton, 8 év azért nem múlik el nyomtalanul. De nem cserélném el egy újabb változatért, amik tömve vannak elektronikával, turbóval, magasnyomású üzemanyagrendszerrel és egyéb hibaforrásokkal…
Ja, és nem eladó 🙂
[i]“4.3-as szívó V8-as motor meg halhatatlan ha normálisan olyan távokon használják amire kitalálták és nem húzzák el az olajcseréket. :)”[/i]
Ehhez kétség nem fér. 🙂
A fent említett autó más kategória nem átlagautó, amiről itt általában beszélünk.
A lányom 3,5 V6-os Murano főtengelye 100km/h-nál 1500 at fordul. Ha V8 4,3-as lenne, még kevesebbet. 🙂
[i]“Egy 200e km-t futott városi futkosó autó erőteljesen tekintget egy teljes motorfelújítás felé a rengeteg hideg üzem miatt,”[/i]
Mire egy városi futkosóautóba rengeteg hidegüzem közepette a 200.000 km beleszalad, addigra 20-30 éves lesz, mehet a bontóba.
Amiről itt szó volt, az csak a motor. A 4,3-as V8-as motor nem városi futkosó résztvevő.
Egy 200e km-t futott városi futkosó autó erőteljesen tekintget egy teljes motorfelújítás felé a rengeteg hideg üzem miatt, míg egy nagyobb köbcentis utazóautó amivel több száz km-eket nyomtak le egyhuzamban, szinte új állapotú, ez nem feltevés hanem tény. Ismerősöm 4.3-as S mercijében 880 ezer körüli km van, pedig 270-el vette elvileg, de azt abszolút nem nézte mikor választott, később derült ki, hogy több mint 500 ezret tekertek vissza belőle. De nem bánja, mert jobban néz ki a kocsi mint egy olyan amibe csak 180 ezer volt írva… 4.3-as szívó V8-as motor meg halhatatlan ha normálisan olyan távokon használják amire kitalálták és nem húzzák el az olajcseréket. 🙂
Elég sokban egyet értünk, legfeljebb 1-2 eset létezik, amit kissé más szemmel nézünk.
Egyetértek abban, ami egy fontos megállapítás:
[i]“a városi fogyasztás nem rosszabb, mint a pálya v egyéb üzemmód, de csak abban az esetben, ha üzemmeleg motorról van szó.”[/i]
Nyilván nem a Bpest-i forgalmi dugó az etalon.
A következőben a zárójeles rész szerintem nem pontos.
[i]“Ha csak 1-4 km-re használsz egy kocsit, akkor akár 50e km alatt lehet rosszabb az állapota, mint egy autópályásnak (kupplung, fék, futómű).”[/i]
Városi forgalom esetén valóban a kuplung a legneccesebb tétel, bár ahogyan írtad: “[i]Az alkatrészek mind élettartamra vannak tervezve, általában sokszoros biztonsági tényezővel”[/i]
Reméljük ez a trend az új autóknál is létezik még. 🙂 Tehát visszatérve a kuplungra, a tányérrugó ha nem anyaghibás akkor több százezres darabszámú oldás-zárást visel el. A tárcsabetét, ha rendeltetésszerűen, érzékkel használja az illető városban, minden további nélkül kibír akár 200.000 km-t is, mire vasig kopik! A legtöbb esetben hamarabb kell cserélni a kuplungtárcsát a főtengelyszimering tönkremenetele, és ebből következő olajozódás miatt, minthogy vasig kopjon a betét. Kinyomócsapágy is minimum annyit kibír, mint a tárcsabetét. Persze ha rosszul van beállítva a kuplung, folyamatos terhelés alatt van a kinyomócsapágy, vagy rendszeresen, járó motornál benyomott kuplunggal álldogál az illető a piros lámpánál, amiből ha a részidőket összeadjuk, akár több hónapos folyamatos nyomvatartás is kijön, ez esetben idő előtt megszólal a kinyomócsapágy, vagy ha a kuplung rosszul van beállítva, és nem teljesen terhelésmentes állapotban fut összekapcsolt tengelyeknél.
A másik két tétel tehát fék és futómű már kevésbé városfüggő!
A fékbetétek, tárcsa cseréje egyszerű munka és olcsó alkatrészeket jelent. Vezetési stílus kérdése, hogy városban illetve pályán hogyan kopik. Pályán sok nagyot fékezés – ugyanott vagyunk mint városban sokkal több kisebb. Városi használat esetén nem jelent feltétlenül rövidebb élettartamot a fék.
Futómű meg egyáltalán nem használódik városban jobban, mint pályán! Ez már inkább útminőség függő. Pályán, amikor 50-200 LE-t stb. kell közvetítenie, ott aztán kapja rendesen! Jobban mint városban a gyengébb utaknál.
Ami műszakilag megviseli az autót, az tényleg az 1-4 km-es hideg szakaszok, de ezt is lehet tompítani olajminőséggel. (0W-40).
Összességében: ha egy autó elfutott már legalább 200.000 km-t, teljesen mindegy hol, én már arra ferde szemmel nézek, nincs bizalmam benne. Ez már személyes beállítottság kérdése. Mindent megteszek azért, hogy 100.000-es nagyságrendű visszatekeréssel ne lehessen átverni, bármilyen feeling-ről is van szó. Árulkodó jelek mindig maradnak, amik stiklire utalnak.
Nem arról van szó, hogy a nagyobb futásteljesítményűt nem szabad megvenni, szabad, csak az árba ezt be kell kalkulálni, mert ez a vevő számára már komoly kompromisszumot jelent.
Az óra visszatekerés pontosan ennek a kompromisszumnak az elcsalását jelenti, azaz a vevő megkárosítását.
Persze ez is egyénfüggő. Van aki 50 olyan hibával is vígan autózik, és azt mondja minden rendben, amiből én 1-re is azt mondom, elfogadhatatlan.
Abban egyetértek veled, hogy a városi fogyasztás nem rosszabb, mint a pálya v egyéb üzemmód, de csak abban az esetben, ha üzemmeleg motorról van szó. Ha csak 1-4 km-re használsz egy kocsit, akkor akár 50e km alatt lehet rosszabb az állapota, mint egy autópályásnak (kupplung, fék, futómű). Az is szintén igaz, hogy a kisebb teljesítménynek kisebb az igénybevétele, tehát úgymond ha 50-nel mész, akkor pár kw-k dolgoznak, a 130-as tempónál mondjuk 30kW, egyenletes tempónál. Viszont ez a teljesítmény jóval teherbírási küszöb alatt van. Az alkatrészek mind élettartamra vannak tervezve, általában sokszoros biztonsági tényezővel, természetesen a megfelelő üzemi körülményekre, ami jelen esetben legyen az városi, vagy autópálya, vagy főút, az üzemi hőmérséklet. Ha ez megvalósul, akkor a motor és egyéb elemek, a tervezett km-t, üzemórát, kapcsolást stb bőven teljesítik. Szóval, mint az elején írtam a városi használat is sokáig elmegy a kocsi ez tény, de az autópálya használat is ezen körülmények közé tartozik, az igaz, hogy nagyobb teljesítményt használsz a légellenállás, a gördülési ellenállás és egyéb tényezők leküzdésére, de ezek mint bőven a az egység (autó) tervezési határain belül van. Ami az autópályás autóban pozítívabb az a kevesebb fékhasználat (de ez is egyén függő, van aki autópályán is padlógáz, padlófék digitális üzemmódban vezet), kiszámítható közlekedési helyzet, kevesebb kupplunghasználat(én berakom 5.ben Stuttgartban és Győrnél kiveszem), és végül nem beszélve a belső kevésbé használódik (persze itt is vannak kivételek), kevesebb ki-be szállás. Ha valaki megy naponta 20-30 km-t városban az nem jelenti, hogy rossz, de ha 1-4 km-t megy, é csak ilyen tripeket kap a kocsi, ami még meg van spékelve kis boyracerséggel (hidegen padló és barátai), fos kátyús utak, digitális vezetés, üzés-vágás, akkor egy városi autó bővel sokkal rosszabb állapotú lehet, mint egy 250-300e-t futott autópályás autó.
Természetesen 130 km/h sebességhez egy átlag személykocsi karosszéria esetén nem kell 200 LE, azért kezdtem az 50 LE vel. Karosszériafüggő a dolog, homokfelület nagysága, alaktényező, stb. stb. Ezt a témát éppen én boncolgattam korábban. A 200-at azért írtam, hogy aki ekkora teljesítmény fölött diszponál, az nagyon ritkán “döcög” 130-al autópályán, ki fogja használni a többlet pacikat. 240 km/h-hoz azért több kell 200 lóerőnél.
[i]“Terhelésből meg egyenesen következik a fogyasztás, hol is eszik többet egy autó? Városban… ergo nagyobb a terhelés is, mivel a benzin elégetése terheli az alkatrészeket.”[/i]
Ez így nagyon rossz megközelítés jelen eset kapcsán! Városi használat esetén nem ezek a törvényszerűségek érvényesülnek!
Tizen lóerőknél nem beszélünk [i]“nagyobb terhelés”[/i] -ről!!
Városban nem a nagyobb mechanikai terhelés miatt ugrik meg a fogyasztás!
Szintén sok tényezős jelenségről van szó, néhányat felsorolva belőlük:
pl. 1, hideg üzemnél dúsított a keverék fokozottan szipkázza a benzint.
2, a benzinmotornál az állandóan változó folytásszabályozást a motor igen csak rosszul tűri, és megtorolja, eközben nagyon rossz hatásfokot produkál, vagyis zabálja a benzint.
3, Alapjáratokon pöfögve szintén feleslegesen zabálja az üzemanyagot.
4, A nagy nehezen hőenergiából képződő mozgási energiát a gyakori fékezések visszaalakítják hőenergiává. Ez is zabálja a benzint.
5, Sok kicsi sokra megy
Tehát: sem a motor, sem a hajtómű nem kap nagyobb terhelést városban, mint autópályán, sőt sokkal kisebbet a városban, mert pl. a motor esetében az alacsonyabb sebességi fokozatokban 1 főtengely fordulatra kevesebb terhelés jut mint direktben vagy legmagasabb fokozatban autópályán, arról nem is beszélve, hogy 50 km/h – hoz csak tizen lóerők működnek, amit el kell viselniük a szerkezeti elemeknek.
Egyszerűsítsük le a helyzetet. Mely esetben vannak jobban igénybe véve a mechanikai elemek? Ha csak 15 LE-t kell átvinniük, vagy ha 150-et? Meglehetősen egyértelmű a helyzet.
Tudom, a városi közlekedésnek is megvan a hátulütője, káros hatása, de az nagyon erős tévhit, hogy az autópálya használat kímélőbb a városinál.
Miért kéne 200 LE a 130-as tempó tartásához? Ezt a logikát nem értem. Talán a 240 km/h tartásához kell 200 LE, de 130-at még egy 900-as 40 lóerős cinquecento is vígan tart, bár pörög is gazdagon, de ne az ilyen kis városi cirkálókat vigyük autópályára ha lehetséges. Terhelésből meg egyenesen következik a fogyasztás, hol is eszik többet egy autó? Városban… ergo nagyobb a terhelés is, mivel a benzin elégetése terheli az alkatrészeket.
Ettől a témától eltérve, olvasom sok hirdetésben kiemelve, hogy női tulajdonostól eladó. Ezt előnynek kéne tekinteni? 🙂 Anyám vezetési tudását figyelembe véve inkább hátrány, mert előfordul, hogy 5-ös helyett 3-ast kapcsol és nem veszi észre 30 km-en keresztül, hogy 3-asban pörgeti rommá a motort 90-100-as tempónál miközben aktívan magyaráz a barátnőjének és az úton található összes futómű gyilkos kátyú mélységét le ellenőrzi a kerekekkel, de nagyapám is hasonló gondokkal küzd már, csak ő még azt se veszi észre ha félig behúzva hagyta a kéziféket, ha ilyen a legtöbb női és a nyugdíjas tulajdonos akkor inkább egy középkorú férfitől vennék autót. 🙂
Ha az ember rápillant a német mobile oldalra, 2-3 éves autokon látja a valoságos KM állást é elgondokodhat.!
A témához több oldalról lehet közelíteni. A legegyszerűbb az, ami sok mindenre magyarázatot adhat.
Városi közlekedéshez csupán tizen lóerők szükségesek, még autópályához 50-200 LE, stb. azért ezek a teljesítmény különbségek kihatnak minden szerkezeti elemre, ez nem lehet kérdéses.
Kicsit kutatok kalakorikus gépek tanulmányaimban, érdekes téma ez, sok együttható, sok tényező, kicsit utánaolvasgatok. De addig is ha van a témához kapcsolódó anyagotok, tényetek, azt szívesen olvasom.
Ez érdekes! Ezt bővebben is ki tudnád fejteni, mit jelent, hogy “ugynazon a szakaszon kopik”?
Autópálya tempónál olyan fordulatszámon jár a motor, hogy megfelelő az olajnyomás, másrészt a dugattyú mindig ugyanazt az utat teszi meg, ergo ugyanúgy kopik. De ha van más magyarázat szívesen olvasom.
Köszönjük szépen! Engem is nagy örömmel tölt el ez az állapot, kiemelten az, hogy az Autonavigátor szerkesztősége is örül ennek a helyzetnek.
Itt a bizonyíték, hogy eddig sem rajtunk múlott az egész.
Ha valaki kézben tudja tartani ezt a helyzetet, az senki más, mint éppen a szerkesztőség!
Sajnos nem élt a lehetőséggel!
[b]Ha visszajön a kolléga, ismét borulni fog az egész, és ez kizárólagosan a szerkesztőség felelőssége!!![/b]
Maximálisan egyetértek! Itt kanyarodhatunk vissza oda, amit 3 nappal ezelőtt fejtegettem, így szólt:
[i]“Azért ne bagatellizáljuk el az autópálya használat hatásait. Nem kímélő menet az! Az a tempó már meglehetősen igénybe veszi a szerkezeti elemeket.”[/i]
Erről van szó, ezért jók a véleményfórumok, több ember több oldalról közelít egy témához, több szempontot lehet figyelembe venni az érdeklődőknek, ami minden érdeklődőnek hasznára válhat.
Csak egy apró adalék pálya kontra város. Egy kollégámmal sokszor beszélgetek ilyesmiről és bizony felhívta a figyelmemet arra, hogy a pályázás fix fordulatszámon (tipikus tempomat) nem biztosít ideális körülményt ugyanis állandó terhelés mellett ugyan azon a szakaszon kopik pl. a henger….
A terhelés pedig sokszor nagyobb mint városban még az ottani gyakori gyorsítást is belevéve (persze nem padlógázzal).
Ez minket is óriási örömmel tölt el, csak így tovább!
Ezt kiveséztük! És milyen jó, hogy lehet normálisan eszmét cserélni, anélkül, hogy anyázás lenne, meg beszólás!
Ez is igaz, csak a városi forgalmat nem úgy kell tekinteni, hogy Bpest csúcsforgalomban. Kisebb városok forgalma nem úgy néz ki.
Egy autó élete folyamán, illetve 200-250.000 km-ig kap ilyet is, olyat is.
A rövidtávú városi használat mindenképpen sokkal jobban megviseli az autót, mint a hosszútávú autópályázás.
Rövid távon el kormolódik a katalizátor és egy idő után a lamdaszonda is (kigyullad a motordiagnosztika lámpa is a műszerfalon), a kipufogott vízgőz kicsapódik a hideg csőfalakon a kipufogóban és belülről eszi meg a csövet és a dobot, a katalizátor előtti szakaszon pedig még savas kémhatású is a víz a kén-dioxid miatt, így azok a részek rohadnak el a leghamarabb, és ezt nem látod addig amíg nem lyukad át!
Ezért találták ki a saválló-rozsdamentes kipufogókat, de gyárilag csak drága autókba szerelnek ilyet.
Másik probléma az indítás, és nem csak a hideg! Mivel a motor kopásának 90%-át az indítózás és az első felpörgés adja, hiszen nincs olajnyomás, nincs olajfilm az alkatrészeken, fém a fémen forog. Olajat enni nem feltétlenül fog tőle, “csak” csapágyas lesz a főtengely és a hajtókarok. Míg hosszútávú autópályázásnál üzemi hőmérsékleten folyamatos kenés mellett forog, nincsenek olyan intenzív terhelés ingadozások sem, mint városi használatban.
Harmadik amit megvisel a városi araszolás, az a kuplung, ezt szerintem nem kell részletezni, elindulsz – megállsz, folyton csúsztatod, nyilván sokkal gyorsabban elkopik, mintha felmész a pályára belököd 6.-ba és hozzá se érsz a kuplungpedálhoz egész úton.
Negyedik a puszta főtengelyfordulat / km. Araszolsz a dugóban jár a motor, az autó pedig nem halad, vagy ha halad is, nem legnagyobb fokozatban, akár 100x annyi motor fordulatba kerül 1 km-t megtenni, mint autópályán legnagyobb fokozatban suhanva. Start-stop rendszer ezt csökkenti, viszont helyette növeli az indítások számát, ami még rosszabb a motornak, az akksinak, és az önindítónak is.
És ha már elindultál megállni is megfogsz állandóan városban, így a fékek is intenzívebben kopnak. Egy csak városban használt autó 50ekm alatt le tud úgy “pusztulni”, mint egy 200-250e km-t futott autó amivel mondjuk külföldre járt a gazdája. Az ülések se attól kopnak el, hogy ülsz rajtuk, hanem a ki-be szállástól.
[i]“Megérte? MEG! Van rajt bukta, Nincs.” [/i]
Ez igaz, de amit leírtál, az nem nevezhető általánosnak, elég sok a lutri benne. Van aki nem vállalja a rizikót, esetleg azért mert munkaeszköz számára az autó, vagy úgy kalkulál, hogy benne van a pakliban az is, hogy 1 év alatt rámegy a vételár fele, vagy 2-3 év alatt akár a teljes vételárat is felemészti még pluszban, a vele járó bosszúságokról, időveszteségről nem is beszélve. “Mindig esz a fene valamit rajta”. Van aki nem szereti az ilyesmit. Inkább többet fizet a vételkor, és cserében feeling-ben is többet kap, jó eséllyel 2-3 éves viszonylatban ugyanannyi, vagy nem sokkal több összegért. Én az utóbbi mellett vagyok. Persze van ilyen is, olyan is.
Tiszteletben tartom a véleményed, de nem vagyunk egyformák, Nálad még a megtehetem faktor is sokat játszik az autóid vásárlásánál, ami nem elhanyagolható faktok :). Elég jó komprumisszumokat lehet futásteljesítmény/kor/futott km arányába összehozni, az új autó árának töredékéért.
Egy pl: 10 éves focus 1,6 kombi, 236e km-rel vittem tavaly haza, normális tulajtól, lepapírozva volt talán 600e Ft. Olajcsere és első féktárcsa betéttel, Ennyit kellett rákötleni. Fater megy vele évi 8-10t. Jó lesz neki? Persze. Megérte? MEG! Van rajt bukta, Nincs. Ez a komprommisszum szerintem korrekt, jó lenne új, v 1-2 éves, de nem lehet, nincs meg a megtehetem faktor.
Ezért van az, hogy vásárláskor nem csak az autót kell szemügyre venni, hanem a gazdáját is.
[i]“de nehogy már pl egy 10 éves 250-300-t futott, autó rosszabb, mint egy 10 év alatt 50-t csak városban futott.”
“Egy autó túl összetett, hogy igét tudjon bármelyikünk hinteni, hogy mi a jobb.”[/i]
Típusa, minősége, sofőrje válogatja melyik autó milyen lesz bizonyos használat után, tehát általánosítani állapotára vonatkozóan egy séma alapján valóban nem szerencsés, mert sok tényezős a dolog.
Viszont ha csak a használati módot veszem alapul abban a tekintetben, hogy 250-300.000 km 10 éves, vagy ugyanaz az autó 10 év alatti 50.000-et futott városban, akkor egyértelmű hogy a nagyobb kompromisszumot, ha úgy tetszik rizikót, vagy “szívást” a nagyobb futásteljesítményű autó jelenti. A kopások, elhasználódás az alkatrészek ezreinél a futásteljesítményre rá teszi a bélyegét, a sok kilométer nem marad nyomtalanul, hiába mostohább a városi igénybevétel. (Sok lúd disznót győz) Ebben 1000%-ig biztos vagyok. Van néhány szerkezeti elem, ami városi használat, során ugyanazon kilométer számnál jobban igénybe van véve, ez nem kérdés, de az csak néhány elem a magas futásteljesítmény viszont minden elemre ráteszi alaposan a bélyegét.
10 éves, vagy idősebb autót sok 250-300.000 km-rel csak nosztalgiából, hobbiból vennék, használati céllal semmiképpen.
Engem a beltartalom, műszaki állapot sokkal jobban érdekel, mint a külcsíny. A külső nagyon sokszor lehet megtévesztő, szemfényvesztés.
A dieselem 12 éves, 140.000 km-rel. Ez a futásteljesítmény átlagban 80%-ban városi használat mellett ment bele. Semmi baja a kuplungnak, a motor olajat semmit nem fogyaszt a sűrű hidegindítások ellenére sem, ventilátor csapágyakkal, stb. nem volt baj. Mondhatom, maga a városi használat semmilyen nagymértékű romboló hatást nem fejtett ki nála.
Benzinesnél lehet kicsit rosszabb lenne a helyzet csupán városi használat mellett, de azt inkább hosszabb utakra használom.
Ha már vásárlás, nálam legfeljebb jól megválogatott 1-2 éves jöhetne szóba, valóban kevés kilométerrel, vagy új. Tudom, mindkettőnek borsos az ára, de hosszútávon szerintem megtérül.
Lehet anyagilag fillérezve, a magas amortizációs költséget is belevéve nem pénztárca barát, de az a tudat, hogy nem lefutott elemek százai súrlódnak benne, nekem megér annyit.
A Hondáért a szalonból 2 km-el kihozva sok pénzt fizettem 10 évvel ezelőtt, ennyi idő után azt mondom, nagyon megérte a többletköltség. A dieselemet is 10.000 km-rel vettem 2 évesen. Csak így veszek autót, nem keresem a bajt, habár még ennek ellenére sem lehet azt autónál kizárni.
Igazából lényegtelen a km-en vitatkozni, az állapot a lényeg, ami nálam még kiegészül az eladó jellemével. Tegnap is segédkeztem egy Focus vásárlásnál, 235e km, 2001es. Kedves német házaspár hölgy tagja járt vele napi 70km-t. Minden papírja rendben volt, 5 éve beszerelt gázrendszer, ment, működött, összeségében az ár/érték aránya rendben volt, mondhatni mocskos olcsó volt. Kell rá költeni, de nem tragikus. El fog menni még sok 10e kmt. Meg kell nézni a kocsit, a szervízhátterét, az embert, aki árulja és akkor nagy baj nem lehet. Eddigi autóvásárlásnál bevállt. Anno vettem egy olcsó nissant, gondoltam költök rá, olcsó is volt, nem kellett volna. Aki meg csak a színét tudja megítélni, az vigyen valamelyest hozzáértőt.
Értem a mondandód, de nehogy már pl egy 10 éves 250-300-t futott, autó rosszabb, mint egy 10 év alatt 50-t csak városban futott. Városban dinamikus terhelést kapnak az alakatrészek, kátyúk, váltogatás ,hidegindítás, fékezés. Az tény, hogy több km alatt többet gördültek a csapágyak, többet ment a generátor, többet a szellőzőrendszer elemei és a többi ezer, amit említettél, de egy városi gépben minden alkatrésznek el kell érnie az üzemi körülményeket, legyen az motor, ventállátorcsapágy stb, és ez alatt veszítik el az élettartamuk nagy részét.
De véleményem az, hogy e mai autó elemei és motorja 3-400e km-t a MEGFELELŐ használat melllett elmegy. Én szívbaj nélkül megvennék egy 5 éves 250e-t futott kocsit, mert ez simán összejön pl napi 100km ingázással, plusz utazgatásokkal. Inkább egy ilyen, mint egy napi 1-2 km-t bevásárolni használt verdát. Azzal több gond lehet. Egy autó túl összetett, hogy igét tudjon bármelyikünk hinteni, hogy mi a jobb.
Nem a km állást kell nézni, hanem az autó állapotát ! El kell ismerni, hogy az autók kb. 90 %-ának visszaállították a számlálóját. Főleg a diesel autókét. Szerintem egy diesel autó esetében,ha megkímélt ,akkor évi 30 000 km futást számolhatunk.Ha sokat használták,akkor 80-90000-et. Nagyon naív elképzelés azt hinni egy diesel autónál pl.10 évesen, hogy csak mondjuk 80 000-et futott. Egyébként még a leinformálhatóság sem jelent 100%-os biztonságot. Én ismerek olyan embert, aki megvette az új autóját és a következőket tette: 15 ezernél elvitte márkaszervizbe pecsét a szervizkönyvbe. Utána ő saját maga 15 ezrenként megcsinálta a szervizeket otthon.Amikor már kb.80 ezret futott visszaállítatta a számlálót 25 ezerre. 30 ezernél ismét márkaszervizbe vitte.Utána megint ő maga csinálta meg a szervizeket. Később megint visszaállítatta a számlálót …… Tehát amikor néhány év múlva eladta az autóját, akkor szervizkönyvvel igazolhatóan, márkaszervizből leinformálhatóan “valós” km állással adta el az autóját. Sajnos ezt biztosan más is megteszi ! Én személy szerint nem tennék ilyet .Nem vagyok az az átverős típus !
“Inkább egy 4-5 éves 250e-t autópályán futott gépet vennék, mint egy 5 éves 100e-t futottat. Azért nem olyan “kegyetlen” üzem az autópálya.”
Ez a Te szíved ügye. Bizony meglehetősen igénybe veszi az autópálya használat egy egy autó több ezer elemét, még akkor is, ha betartja a 130-at, pláne fölötte. Állj ki egy nyugodt csendes részre autópályától 1-1,5 km távolságra, és fülelj. Hallani fogod ilyen távolságból is az igénybevétel zaját, ami legnagyobbrészt igaz a gumitól ered, de azok az erőhatások amit a gumi kiközvetít füled számára, kölcsönhatásban vannak az autó több ezer mozgó, kopó és még a statikus elemeivel is. Erről azért ne feledkezzünk meg.
A hidegindítások valóban igénybe veszik a motort, illetve van egy olyan frázis, hogy egy hidegindítás kb. annyit koptat a motoron, mint 40 km nagyobb tempójú autózás. Mondjuk ez nagy általánosságban igaz, de ne feledjük, egy autó nem csak a motorból áll.
[i]“Jövőre szeretném lecserélni, de vagy sikerül beszámoltatnom egy másikba, vagy el kell adjam gombokért, mivel lesz benne legalább 250000km. Annak ellenére, hogy gondozom, figyelek rá, mindent mindig cserélek, ha kell. (Olajat pl. a gyári előírás szerinti 30000 km helyett 10-12000 km-enként cserélek.) Az autó hibátlan, mégsem fog kelleni senkinek.”[/i]
Ha ennyire vigyázol rá, ennyire jó, meg vagy vele elégedve, miért akarod lecserélni, miért akarsz szabadulni tőle? Az autó nem nyereséges üzlet, hanem a legveszteségesebbek egyike, ezt mindenkinek be kell kalkulálni. Igen számolni kell azzal, hogy “gombokért” tudsz megszabadulni tőle.
Miért gondolja azt akárki is, hogy másnak többet ér ugyanaz az autó, mint saját magának. Az eladást illetően sajnos ebben kell kalkulálni. Ha valaki meg akar válni használt autójától, nem az a szempont hogy mennyiért, hanem az, hogy egyáltalán kelljen valakinek.
1, Nem írtál márkanevet és típust, motornagyságot a 2 éves 500.e-t futottnál. Nem lényegtelen!
2, Elhiszem a “gumihegyeket”. A gumihegyeknek nyomai vannak az autó(k) minden porcikájánál olyan helyek százain, majdnem ezrein, amit a fényképezőgép nem tud megörökíteni csak úgy 2-3-4-5 méter távolságból. :-). Ne vezessük félre az embereket. A látszat sokat csalhat. Nem csak a külcsiny számít.
3, Azonos márkánál, azonos típusnál, azonos napon gyártott autók esetében is lehetnek nagy minőségi, élettartambeli differenciák még azonos használat és azonos karbantartás mellett is. A felsorolt példáid ezt is (nem csak ezt) támasztják alá.
Én is segíteni akarok.
Nem azt mondtam, hogy a sokat futottat nem szabad megvenni, meg szabad, csak kompromisszumot kell kötni, valamit valamiért.
Az óra visszatekerést nem azért csinálják, hogy minél hamarabb gazdára találjon reális áron, bár akkor is a vevő becsapásáról van szó, hanem azért hogy emellett minél nagyobb árat kérjenek érte.
Az állapot nem csak a külcsinyt jelenti, hanem a belsőt is, azt a sok száz (ezer) egymással érintkező, (ami nem látható) súrlódó részek kopását is.
Bocs, 5 éves városban használtat.
Inkább egy 4-5 éves 250e-t autópályán futott gépet vennék, mint egy 5 éves 100e-t futottat. Azért nem olyan “kegyetlen” üzem az autópálya. Minimális hidegindítás, folyamatos melegüzem, amire tervezve lett a motor, az azért nem nyírja úgy az alaktrészeket, mint a napi 8-10 km. Abban igazat adok, hogy pl németországban vannak akik tapossák, mint állat 200 felett, de nem ez a trend. De tény az állapot a lényeg, km már mindegy.
Sziasztok! Remélem nem tűnik okoskodásnak, amit az alábbiakban leírok, de saját tapasztalataimon alapszik. 40+ évesen abba a generációba tartozom, aki a rendszerváltás után (huszonévesen) elindult nyugatra autóért. Tíz éven át tettem néhány kört, megfordult a kezem alatt néhány vas. Elmondhatom, hogy akkor tiszta volt az üzlet. Megvetted, hazahoztad, lepapíroztad, haszonnal eladtad, mindenki örült. Manapság -az előítéletek miatt- nem lehet 130-140e km-nél többet futott autót eladni. Az emberek szerint a kilométeróra állása a lényeg. Mindegy, hogy hihető, vagy nem megveszik, mert az óra szerint “keveset futott”. Jelenleg egy Fiat Croma III. autót hajtok (1.9 Multijet,150 lóerős, 2007-es évjáratú). Most van benne 190e km, 140000 km-rel vettem két éve. Jövőre szeretném lecserélni, de vagy sikerül beszámoltatnom egy másikba, vagy el kell adjam gombokért, mivel lesz benne legalább 250000km. Annak ellenére, hogy gondozom, figyelek rá, mindent mindig cserélek, ha kell. (Olajat pl. a gyári előírás szerinti 30000 km helyett 10-12000 km-enként cserélek.) Az autó hibátlan, mégsem fog kelleni senkinek. Inkább vesznek egyet 10 évesen 25000 kilométerrel:):):) Sajnos itthon nagy átlagban csak a kilométeróra-állás számít és amíg ez a szemlélet él, addig a többet futott autó -még akkor sem, ha jó- nem kell senkinek. Az emberek fejében kellene rendet tenni.
Szia! Csatlakozom azokhoz, akik válaszoltak Neked: meg kell nézni a használat nyomaait, a kopásokat, a szervízkönyvet, stb. Annyit tennék mindössze hozzá, hogy véleményem szerint akár igaz is lehet az óraállás. 4 éves autó, a válság közepén vették, égbe szöktek az üzemanyagárak és tudjuk, hogy a Focus egy tucatautó. Emberi áron lehet(ett) megvenni újan ezzel a kis dízellel. Ráadásul ez a példány a legalsó “Trend” felszereltségű, tehát nem volt vészesen drága újan sem. Az évi 20000 km az utóbbi években több, mint az átlag. Tehát még jó is lehet ez az autó. (Bár -szerintem- ez az 1.6-os motor nagyon harmatos ehhez a nehéz kasztnihoz.) Még annyit érdekességként, hogy apósomnak 2.0 benzines, Ghia felszereltségű Focus kombija van, 2008-as, újan vette. Kapaszkodni!!! 41000 km van benne. Üdv!
Tavaly vezettem egy 600 ezer kilométert futott Astra G-t. Itthon, de nem Pesten futott ([url]http://www.autonavigator.hu/hasznaltauto/opel_astra_classic_ii_1_4_16v_caravan_2005_-_hasznaltteszt-8190[/url]). Ha van rá mód, nagyon szívesen írnék az autódról! Minden infó, fotó jöhet e-mailben: [email protected]. Köszönettel!
Ment hétvégén is 🙂 ,
Kerek 2 éves volt a kocsi, mivel akkor járt le a garancia róla, fuvarozó cégé volt, ekkor volt benne 500e. Állapotáról annyit: hova küldjek fotót ?
Ez idő alatt megevett 2 turbót, 3 vákum szivattyút, 1 kardánt, 500-nál részecskeszűrőt, 1pár tárcsát, gumi hegyeket. (végig szervizkönyves, ami már betelt)
Néztem a típusból: valós 300e-et, nem hagyta el Pestet, ipari hulladék, szinte mindene … volt.
Néztem : 100e-et, ha összehasonlítom az enyémmel, ebben 1200e lehetett.
Néztem : 300e-et, olyan jó mint enyém, márka szerviz nem akarta elárulni, mikor rákérdeztem, azt mondták, több mint 500e.
Néztem : 300e-et, számlával igazoltan már motorcserés volt 🙂
stb,stb…
Lényeg, majd mindben ott figyelt az 500, csak hát…..
Mivel keményen érintett vagyok az óra dologban, gondoltam segítek. Tanáccsal. Mással sajna nem tudok 🙂
[i]A rekord: épp 3 éves, 600.000km !!!,[/i]
Ez elég érdekes adat. Ez annyit jelent, heti 5 munkanappal számolva minden héten átlagban 3850 km-t kellett beletenni. Akkor még nem is számoltam a szerviznapokat, ami kiesik, az egyéb ünnepeket stb. ami az irányban tendál, hogy kivétel nélkül minden egyes munkanapon több mint 770 km-t kellett beletenni. Erre 1 személy biológiailag hosszú távon képtelen, tehát váltott sofőrökkel kellett megoldani, szinte napi 24 órában 3 éven keresztül folyamatosan. Ilyen esetben az állapotról meg jobb nem beszélni.
Jó tanács: takard le az órát, ne nézd a szervizkönyvet. Nézd át frankón a szerkezetet, hasonlíts, ha tetszik az ár és a hozzá tartozó állapot, vedd meg. ( Nem volt még 200ekm alatti autóm. ( 406 eladáskor 500ekm, lt 700ekm, lt 600ekm ) Direkt a sok km-est keresem. A rekord: épp 3 éves, 600.000km !!!, 500-al vetem 1 éve. Márka !!! szervizben mindig röhögnek hogy simán el tudnám adni 100.000km-esnek !!! Volt aki állapot alapján 50e-et mondott 🙂 Fotót ha kell mellékelek. 15-öt néztem meg a típusból 100-300ekm közt, de mind valamilyen szempontból okádék volt )
ÁR-ÁLLAPOT aránya a lényeg.
Motor kereskedő !
[i]“Nem mindegy,hogy egy 5 évesnél idősebb autóban 80e városi vagy 200e autópálya van benne”[/i]
Azért ne bagatellizáljuk el az autópálya használat hatásait. Nem kímélő menet az! Az a tempó már meglehetősen igénybe veszi a szerkezeti elemeket.
Az általad, és alfagyuri által leírtak miatt kell NEKED, SAJÁT MAGADNAK egy egy megtetsző autóra ajánlatot tenned, saját elképzelésed szerint. Szó sincs arról, hogy egy visszatekert órájú autót nem szabad megvenni. Meg szabad, csak közel sem annyiért, mint amennyit kapni szeretnének érte. Az autó, és ez igaz más termékekre is, nem annyit ér, amennyit kapni akarnak érte, hanem annyit, amennyit megadnak érte.
Volt hogy megtetszett egy egy autó, amit meg is vettem volna, alkudtam rá, persze voltak árulkodó jelek a visszatekerésre, sebaj, ennek megfelelően kalkuláltam az árat. Természetesen az illető nem adta annyiért. Aztán kitartva az árát továbbra is, még egy év elmúltával is ott volt nála…Most vagy eladó vagy nem, a jószerencsét lehet várni, majd csak eljön egyszer, vagy nem…
Persze hogy kimeríti a visszatekerés a csalás fogalmát. Nem azért alkalmazzák, hogy gyorsabban eladható legyen, hanem azért, hogy minél nagyobbat kaszáljanak rajta, ez pedig nem más, mint a vevő megkárosítása.
alfagyuri! Igazad van! Csak annyit mondok,hogy élelmiszer üzletekkel foglalkozom es ha bejön hozzánk egy hatósági ellenőr talál valami hibát pl 1dekat csal a merlegem vagy valaminek nem írom ki az arat,megbüntet súlyos pénzbírságot kapok! Es miért ? Mert megkarositom a vevőt, ha ezt többször megteszem bezaratja a boltomat egy kis időre vagy végleg.
Kérdem en ezek a tekergetos úriemberek ellen miért nem tesznek semmit? Ők aztán tényleg megkarositanak majdnem mindenkit!
Egy évembe tellett mire tudtam venni normális autót magánembertöl.
Nagyon sokat megnéztem kereskedőknél ,mind hékulas volt es tekergetett!
A szerviz könyveknel pedig olyan csalásokkal találkoztam,hogy megszűnt szervizek pecsétjeit legyártottak es pecsételgettek a szerviz könyveket.
Tehát a tanulság? Ovakodj a törpetol! 95 százalék csalás!!!!!
Ebben az országban csak csalás csalás hátán van. És akinek tiszte a rendtevés, az is csal.
Ez is egy szakmaitlan, semmitmondó cikk, és ez jellemző majd az összes mai autós újságra/portálra/cikkre… szégyen!
Én meg azt tartom durvának, hogy már a VEVŐk is beletörődtek, hogy átb@…-ák őket a km óra állással.
Mellesleg szerintem az eddigi törvények/szabályok alapján is elítélhetőek lennének az “ügyeskedők”, hiszen az autót pénzért adják, a szándékos félrevezetés csalás. Csak a vevő – ha megsejti is utólag – inkább be sem vallja, hogy hülye volt, a rendőröknek kényelmesebb a trafipax mellett ülni stb…
Nem érem ezt a km mizériát.Nem mindegy,hogy egy 5 évesnél idősebb autóban 80e városi vagy 200e autópálya van benne.Állapotot veszünk.Nézesd meg ha tetszik vedd meg.Ja és utána szervizeld becsülettel.Ne az legyen,hogy 30e km után szidod a régi tulajt mert füstöl és sokat fogyaszt az autó,mert azóta csak benzinkutat látott.
Nekem egy 2007-es w211 mercim van 90000-nél elég szembetűnően elkezdett kopni a bőr a kormányról, a tiéd 200000-nél kezdett el kopni úgyhogy szerintem faszság ez a kormány mustra!
[i]“…erre még neki állt feljebb mert bebukott a paraszt.”[/i]
Persze! Ezért mondtam néhány hozzászólással korábban, hogy nem kell vitatkozni a kereskedővel, pláne nem elé tárni észrevételeidet, melyek manipulációra utalnak, teljesen felesleges, úgysem fogja elismerni, csak felesleges vita lesz belőle.
Legfeljebb megkérni annyiért, amennyit neked ér, ha adja O.K. ha nem akkor megmarad neki.
Írhattok akár mit 10 db alfa 147-es néztem egy ismerősnek és szó szerint mind vissza volt tekerve. 🙁
Még mielőtt megkérdezi bárki honnan tudom?kiolvastam.Pedig olyan egyszerű lenne ezeket megfogni be kéne járni az autókereskedéseket a használt kereskedésekre gondolok,szúrópróba szerűen kiolvasni egy párat és bezáratni azt a kereskedést örökre.Kb ennyi.Jó persze azért nagy meló de megoldható,csak ebbe az országba valahogy a rend nem akar eljönni vagy nem is akarják,hogy eljöjjön.Sorolhatnám a kereskedőket de nem teszem.És ez mind az ő általuk külföldről behozott verda volt.Egyik paraszt azt mondja ő már vagy 2000 km-et elment itthon vele milyen jó és amikor mondom neki,hogy vissza van pörgetve az óra azt mondja akkor az kint történ.Mondom neki ha kint történ és te elmentél 2000 km-et akkor,hogy lehet hogy a komputer 1500 km-et mutat??? erre még neki állt feljebb mert bebukott a paraszt.
A másik véglet:
apósomék kocsija 2008-as, ujjonnan vették, van benne harminc pár ezer kilóméter, de úgy le van strapálva, hogy három napi takarítás után is hányinger kerülgetne, ha beülnék. Már árokban is voltak vele és jó pár horpadás, repedt lökhárító, stb. Tele van kutya szőrrel, savanyúság szag van benne, kaja maradék. Én biztos, hogy nem akarnám megvenni, akár mennyi kilóméter is van benne.
Szerintem meg van aki lesz@rja a km óra állást és állapot alapján vásárol. Egy ismerősöm régi A8-as audit vett elvileg 230, gyakorlatilag utánajárás után kiderítve nagyjából 480 ezer km-el, de abszolút nem látszik az autón, se műszakilag, se esztétikailag. Motor nem füstöl, nem ad fura hangokat, váltó szépen teszi a dolgát, futómű nem kopog, beltér újszerű, a bőrülés van egy picit meggyötörve de egyáltalán nincs megkopva. Sajnos az óra tekergetés egy ördögi kör, mert a legtöbb vevő csak azt nézi… hiába szebb az autó, mint egy olyan ami fele annyit se futott, akkor is a kissebb számot mutató felé tekintget. Egy példa: [url]http://www.hasznaltauto.hu/auto/audi/a4/audi_a4_2.5_tdi-6444637[/url]
580 ezer km, de simán ráírhatnának 150-et is!
A 2005-ös Suzuki Ignisemben 77xxx km van.Tekerjem előre
Szerencsére a szélsőségek embere vagyok, nekem nem kell ilyen szempontok alapján keresgélnem, de kereskedésben akkor sem nézelődnék ha kéne:)
Egyel több ok arra, hogy vásárlásnál mennyire figyelni kell arra, mi nem illik a képbe az adott km óra állásnál. Olyan autó nincs, amelyiknél minden nyomot eltüntetnének. Egyszerűen azért, mert nem éri meg. Van aki észreveszi, van aki nem.
Persze ez nem azt jelenti, hogy amelyiknek az óráját visszatekerték, azt nem szabad megvenni. Meg szabad, csak megközelítően sem annyiért, mint amennyit szeretnének érte kapni.
Bekalkulálva a visszatekerést, és a látott állapotot ajánlatot tesz a vevő, nekem ennyit ér, adja vagy nem adja. Ha nem, akkor viszont látásra.
Jah, csak sajnos sokan oda figyelnek a részletekre, nekem sima műszaki előtt ezt a lehetőséget a szalonban ajánlották fel, utalva arra hogy később egy eladásnál még jól jöhet.
Az eredeti cikkre reagálnék. Több éve műszakiztatok autókat, és ott a vizsgahelyen mindig felírják az autó adatait, így alváz,motorszám, rendszám, tulaj adatai, meg persze a km-óra állást is!!!, és elküldik interneten keresztül egy központi NKH adatbázisba. Ez nem csak az elmúlt 1 évben van így, így van legalább 8-10 éve, és mindegy, hogy az a kérdéses autó pl. 2008-ban Budapesten, 2010-ben Sopronban új tulajjal műszakizik, minden adat ,így a “km-óra állás előzmény”is látszik. Tehát minden 4 évnél idősebb autónak van múltja, van “futásteljesítmény előélete”, miért nem teszik ezt mindenki számára elérhetővé mondjuk ügyfélkapun keresztül???. Így mindenki le tudná ellenőrizni, hogy az a kérdéses autó “mennyit fiatalodott” 2 év alatt. Az utóbbi 1 évben van csak felfújva ez a km-óra tekergetés szankcionálása, régebben boldog-boldogtalan tekergette az órákat, nem gondolván arra, hogy ennek is nyoma van. Sok autóban dupla annyi km van, mint amennyit a számláló mutat.
Ja még annyit, ha találsz dolgokat egy autón, ami nem illik a képbe, nem kell vitatkozni a kereskedővel. Maradjon csak magának. Ő a kenyeréért harcol, és úgy sem fog igazat adni neked.
Megtartod a véleményed magadnak, és otthagyod a francban.
[i]“Sajnos nincsen hozzá szemem, és sajnos hiszékeny is vagyok.”[/i]
Ez elég baj. 🙂 Ne háborgasson a dolog. Az sincs szerencsésebb helyzetben akinek van hozzá szeme, vagy legalábbis azt hiszi, mert az sem vesz könnyebben autót, mivel az meg rendszeresen úgy megy haza, sajnos egyet sem találtam annyi pénzért, amennyiért meg szabad lett volna vennem.
A használt kereskedés már csak ilyen. 10-20 évvel ezelőtt még nagyot lehetett “kaszálni” belőle, mára a helyzet megváltozott. Sokan még próbálják a több évvel ezelőtti “színvonalat”, nyereséget tartani, de nekik is tudomásul kell venni, azok az idők elmúltak.
[i]“Szerintetek a 8. autónál ezen az oldalon mennyire hiteles a futott kilóméter? Nem kevés egy kicsit? Vagy abban az esetben, ha a garázsban állt mert nem volt használva akkor teljesen hihető?”[/i]
Lehet hogy hiteles, lehet hogy nem. Látatlanból, mert egy ilyen internetes hirdetés látatlannak számít, csak arra elég, hogy vedd a fáradtságot a személyes szemlére, semmi több! Nagyobb esély van arra, hogy nem hiteles, de erre csak személyes szemle adhat választ.
“Illetve én mint átlagfelhasználó miből fogom tudni megállapítani, hogy vissza van tekerve vagy nincs?”
A kopott kormány, rojtos sebváltószoknya már lerágott csont, az is egy jel, de ennél tovább kell látni. A megállapítás olyan kérdés, amihez jó ha az illető műszaki, azonkívül hobbiként tekint az autókeresésre. Szóval ez nem olyan hogy “miből fogom tudni megállapítani”. Odamégy egy autóhoz, még nem tudod mit fogsz találni rajta ami nem illik a képbe, rákoncentrálva, átszellemülve nagy aprólékossággal, türelemmel körbenézed, elgondolkodsz, mérlegelsz, időt nem sajnálod, és ki fognak derülni dolgok.
Általánosságban olyan szemlélettel érdemes közelíteni a kiválasztott autóhoz, hogy megnézed a km óra állást, és elgondolkodsz azon, pl. a 8-as autó esetében, vajon ha te használtad volna 0 km-től 79.000 km-en át akkor is minden mozzanat azonos lenne azzal, amit most látsz? Nem aranyszabály ez sem, de elég közel áll a valósághoz.
Sziasztok!
Épp ezen agyalok rengeteget, amit a cikk írója boncolgat. Sajnos nincsen hozzá szemem, és sajnos hiszékeny is vagyok. (úgy értem könnyen elhiszem az eladónak, amit mond, mert a szememben “szakértő”.
http://www.dieselmobil.hu/index.php?stilus=hasznaltauto&marka=FORD
Elnézést, hogy kiteszem a linket, de máshogy nem tudom feltenni a kérdésemet. Szerintetek a 8. autónál ezen az oldalon mennyire hiteles a futott kilóméter? Nem kevés egy kicsit? Vagy abban az esetben, ha a garázsban állt mert nem volt használva akkor teljesen hihető?
Illetve én mint átlagfelhasználó miből fogom tudni megállapítani, hogy vissza van tekerve vagy nincs?
Válaszotokat előre is köszönöm, sokat segítenétek!
“[i]A kezelőszervek (kormány, pedálok, sebességváltó, stb.) kopottsága nem jelzik feltétlenül az autó korát, hiszen ezeket viszonylag egyszerű kicserélni[/i]”
Viszont egy légzsákos kormány cseréje baromi drága és nem éri meg azt a plusz pénzt az óra visszatekerése, ha újat vesz, akkor nagyon gyanús lesz, használtak meg javarészt ugyan olyan kopottak. Most nézek feleségemnek egy szekeret szaladgálásra, megnéztünk már jó párat, mind az utolsóig 100 ezer km. alatt voltak meghirdetve, “garantált” kilóméterrel, végig vezetett szervíz könyvel, kitűnő, újszerű állapotban, hölgy tulajdonostól, kinőttük, gyarapszik a család, külföldre költözünk, fáj a szívünk, utóbbi 8 évben hűségesen szolgált bennünket, szóval a szokásos sablon szöveg. A fotókon persze sokaknál nincs is belső nézetes, vagy ha van, akkor olyan pocsék minőségű kép, hogy nem lehet észrevenni látható hibákat. Aztán, amikor személyesen elmegyünk, azonnal a kormánnyal kezdünk és lám, alig tudom megállni, hogy ne röhögjem el magam hangosan.
Mostani céges kocsimban 199 ezer kilóméter van, előzőt 175 ezerrel adtam vissza, mielőtt ezt kaptam volna, és mondanom sem kell, hogy ezeknek a kormányai, váltó gomb, fék, kuplung pedáljai épp, hogy csak elkezdtek kopni. Persze minden márkának más-más anyagból készülnek a kezelőszervek, egyiknek előbb kezd kopni, mint a másiknak, de ne mondja nekem azt senki, hogy egy 66 ezer kilómétert futott kocsinak foszlik
szét a váltó szoknyája és a kormánya pedig elszíneződött a kopástól. Én elhiszem, hogy sokat akarnak szakítani egy-egy autó eladásán, de nem kellene azért akár 100 ezer kilómétert vissza tekerni! Támogatom a börtön büntetést erre a tevékenységre, remélem, hogy lesz is belőle valami eredmény, csak sajnos ez engem nem vígasztal, mert az autót most kell megvennünk, remélem jót sikerül majd választanunk.
Akinek megvannak a megfelelő kapcsolatai az tud magának jó autót jó áron vásárolni.
Akinek meg nincsenek meg az megérdemli hogy átverjék…
Aki hülye szenvedjen…
[i]“csak néha felmerül bennem, hogy mennyire vigyázok rá, és mennyire nem fogja ezt senki értékelni.”[/i]
Ez nem is kérdés. Ameddig Neked van, addig Téged szolgál, Te meg értékeled. Ennyi. Az autó sajnos olyan termék, aminek nem csak műszaki avulása van, hanem az “erkölcsi” amortizációja is nagy.
Egy előnyöd mégis származik belőle ha vigyázol rá. Az adott típuson belül gyorsabban el tudod adni, mint aki lestrapálttal próbálkozik, és itt az árat felejtsük el.
Akinek használt autó vásárlási szándéka van, annak tényleg “Lelkes böngészőként” kell cselekedni, és ha megtalálja elképzelésének legmegfelelőbbet, azonnal lecsapni rá.
Volt hogy az orrom elől vittek el jót, jó áron 16 évvel ezelőtt, ami máig bosszant. Régen volt…
Túl vagyunk rajta, ma már más körülmények vannak, bár abban nincs különbség, hogy igazán jót, jó áron most is nehéz találni.
Persze, igazatok van.
Szerintem az ilyen tényleg szép autók általában amúgy is valami ismerősnél, rokonnál vagy az adott típusra kattant “autóbuzinál” kötnek ki.
Ha meghirdetném a többi roncsnál drágábban, fel sem hívnának. Az összes gittláda mellé odaírják, hogy sérülésmentes, garázsban tartott, stb.
Mindegy, nem is akarom most eladni, csak néha felmerül bennem, hogy mennyire vigyázok rá, és mennyire nem fogja ezt senki értékelni.
Lelkes böngészőként, használóként vagy akár vevőjelöltként kérdezném a HaHu-tól, hogy miért nem lehet MINDEN hirdetőt kötelezni arra, hogy hirdetése feladásakor megadja a km óra állását??? Van autó, amiben nincs? Nyilván a hajóhoz meg az utánfutóhoz nem kell (bár előbbinél is van üzemóra), de nem lenne célszerű a dolog? Nyilván sokszor már eleve gyanús, ahová semmit nem írnak, illetve sokan azért nem merik kiírni, mert az őszinte, de valós állástól elszaladnak az érdeklődök, de könyörgöm, előbb-utóbb úgyis kiderül mi van az órában, nem?
Szakavatott szem észreveszi a csak 102.000 km-t. Aki meg nem, az magára vessen. Persze igaz ez fordítva is a futásteljesítményt illetően.
Én tudom, hogy van ilyen de ritka mint a fehér holló… és persze ha eladnád senki nem fizetné meg. Viszont mivel minden autót így hirdetnek, esély sincs rá, hogy aki igényesebben keresgél az találjon is ilyet. De maradjunk annyiban, hogy a kevés kilométeres és megkímélt autók nem 100, hanem 98 százaléka kamu. Sovány vigasz… 😀
Kimaradt az “alig” szó… 🙂
Most már alig használom…
Nekem is van egy keveset futott autóm (2001-es Mercedes jelenleg 102 ezer km-el).
Most már használom, főleg nyaraláskor vagy más hosszú utakra kerül elő a garázsból.
Én direkt azért viszem néha márkaszervizbe (olajcsere, tavaszi átvizsgálás, stb.), hogy bekerüljön az autó a számítógépükbe, illetve nekem legyen évente egy számlám, amin rajta van a futásteljesítmény.
Persze ez egy igénytelen piac. Ha majd egyszer akarom adni, kutyát nem fogja érdekelni, hogy újszerű az autó. Inkább vesz majd a hülye egy kintről beseftelt gittládát, mert abban van Xenon 😀
A képen látható autó 10 éves, és van benne 64.798 km. Második autó, garázsban áll, nincs napi használatban. 99,9%-ban csak száraz időben, csak hosszabb utakra használom. Városi használatra másik van. Egy évből általában fél évet külföldön töltök, akkor nem használom. Lepapírozva nincs a futása, szervizét (mivel az csak segédmunka, tehát olajcsere, szűrőcsere, gyertyacsere stb. nem több annál, és többre nincs is szükség) én csinálom, műszaki vagyok. Ki hiszi el, hogy tényleg ennyit futott? Körbe kell nézni, és az illető rájön, valóban csak annyi van benne, vállalom a szemlét. Ja, nem eladó! :-).
Szerintem ez itthon már bele ivódott az emberekbe, senkit nem érdekel a km számláló, ezért nem is tekerik. Itt mindenki garázsban tartott, harmadik autót ad el évi pár ezer kilométerrel hölgy tulajdonostól. (ez mondjuk nálam hátrány de sokan szeretik hallani)
Óratekerés ide vagy oda, egy autó több ezer alkatrészből áll. Tehát hiába tekeri vissza az órát valaki, a nagyobb használatból eredő minden nyomot úgysem fog tudni eltüntetni, mert nem éri meg.
Tehát mindig maradnak árulkodó nyomok!!!
Következésképpen aki konyít valamit a technikához, az előtt az ilyen manőver nem marad rejtve, függetlenül a kilométer nyilvántartási rendszerektől.