Óvatos duhaj – melyek a legerősebb kisautók?
Piaci körkép: apró hot hatchek, újonnan
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kisautót, de a lehető legerősebbet. Vagy épp legkönnyebbet? Lehet prémium és limitált is. Milyen új méregzsákokat találunk és mennyiért?
Mára tág fogalom lett a hot hatch, azaz szabad fordításban a sportos ferdehátú, így vásárlás előtt érdemes leszűkíteni a kört, hogy mire is használnánk pontosan utcai versenyautónkat. Mi most kizárólag a kisautó kategóriára, azaz a B-szegmensre koncentrálunk, hiszen itt találjuk azokat a félig teljesítményautókat, amik az alapjukat adó modellekhez képest összehasonlíthatatlanul sportos vezetési élményt adnak, mellette viszont a hétköznapokban is kényelmesen, a fogyasztás drasztikus növekedése nélkül használhatóak. Mostanra persze a miniautók kategóriájába is beszivárogtak a kihegyezett változatok, ám a valódi nagyágyúkat a kisautók felett, a kompakt szegmensben találjuk. Már legtöbbször 300 lóerő feletti teljesítménnyel, nem ritkán összkerékhajtással. Utóbbiak azonban egy teljesen más dimenziót képviselnek, nem csak tudásban, árban is. Nézzük hát az arany középutat: milyen új kis hot hatchek érhetőek el ma a piacon?
Ford Fiesta ST2 / ST200. Ha a prémium modelleket kivesszük a képből, kivétel nélkül elsőkerékhajtással, 1,6 literes turbós motorral szerelt hot hatcheket találunk a kisautók népes szegmensében. Ezen tulajdonságokat hozza a Ford kisautója is, ami rögtön két változatával is képbe került, hiszen az 5 ajtós Fiesta ST2 mellett még elérhető a limitált szériás és 20 lóerővel erősebb Fiesta ST200 is. Az alap Fiesta ST ötajtósként a család kedvence lehet, mindamellett hihetetlen precíz és sportosan kapcsolható - az ST200 esetében rövidebb áttételezésű - 6 sebességes kézi váltót kínál, valamint stabil úttartást. Érdekes módon sperr diffit egyik sportos Fiesta sem kap, ráadásul ma már elavultnak hat a SYNC I infotainment rendszer. Persze a Fiesták is épp most mennek át egy generációváltáson, ezért például konfigurálni már nem lehet a sport kiviteleket. A várható változás első hangzásra egyértelműen negatív, legalábbis ami a sportos modellt illeti. Az új Fiesta ST ugyanis már csak háromhengeres lesz, ráadásul hengerlekapcsolással fog spórolni. Nagyon szeretnénk, hogy meglepjen minket, és három hengerrel is kifújja a konkurensek orrát.
Új kis hot hatchek 2017 - technikai adatok
Ford Fiesta ST2 | Ford Fiesta ST200 | Opel Corsa OPC | Renault Clio R.S. 200 | Renault Clio R.S. Trophy 220 | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1596 | 1598 | 1618 | ||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||||
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | automata/6 | |||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 182 (5700) | 201 (6000) | 210 (5500) | 200 (6050) | 220 (6050) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 240 (1600-5000) | 290 (2500-4000) | 230 (2200-5400) | 260 (2000) | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 6,9 | 6,7 | 6,8 | 6,7 | 6,6 |
Végsebesség [km/h] | 220 | 230 | 235 | ||
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 5,9 | 6,1 | 7,5 | 5,9 | |
CO2-kibocsátás [g/km] | 138 | 140 | 174 | 133 | 135 |
Menetkész tömeg [kg] | 1163 | 1088 | 1218 | 1279 |
Opel Corsa OPC. Észérvek alapján az abszolút győztes az Opel Corsa OPC, ami bár listaárával a legolcsóbb, 210 lovas létére az egyik legerősebb nem prémium hot hatch. Sőt, a feláras, csak az OPC Performance csomaggal kérhető önzáró diffivel valódi versenyautó, elképesztő kanyarodási képességgel. Minél gyorsabban megyünk a kanyarban, annál jobban húz a közepe felé. Hozza a megszokott vaskos magabiztosságot, ahogy azt már megszokhattuk a ma már PSA alá tartozó német márkától. A legvadabb Corsa csak háromajtós változatban érhető el, szintén elképesztően precíz váltóval, közvetlen kormányzással, magabiztossággal és a lábunkat már-már elhessegető kuplunggal, ami kőkeményen rúgja vissza a lábunkat, így dugóban nem túl kényelmes.
Új kis hot hatchek 2017 - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Ford Fiesta ST2 | 3970 | 1722 | 1495 | 2489 | 276 |
Ford Fiesta ST200 | 3982 | 1764 | 1468 | 2489 | 276 |
Opel Corsa OPC | 4021 | 1736 | 1479 | 2510 | 285 |
Renault Clio R.S. 200 | 4062 | 1731 | 1448 | 2589 | 300 |
Renault Clio R.S. Trophy 220 | 4062 | 1731 | 1448 | 2589 | 300 |
Renault Clio R.S. Mára nincs szívó a hot hatchek között, a jelenlegi Renault Clio R.S. generáció is a 2,0 literes szívómotort váltotta egy kisebb, 1,6 literes turbósra. Kizárólag 5 ajtósként és EDC duplakuplungos automatával érhető el a Renault Sport modellje, olyan rendelhető egyedi kiegészítőkkel, mint a beépített telemetria, az elektronikus önzáró diffi vagy az Akrapovic kipufogó rendszer. Utóbbi például már alapból jár a 20 lóerővel erősebb R.S. Trophy változathoz, ami már módosított futóművel és kikapcsolható menetstabilizátorral csábít. Még nála is keményebb lett volna a tervezgetett Clio R.S. 16, ám végül eltörölték a projektet. Az alap Clio R.S. sajnos már listaáron átlépi a 7 milliós küszöböt, a Trophy további 400 000 felárat jelent és egyben gazdagabb felszereltséget is. Méretben mindenkire ráver a két francia legény.
MINI John Cooper Works. A prémium szegmensbe lépve mindössze két versenyzőt találunk, ám számtalan kivitelben, a korábban megszokott 1,6 literes motorok helyett már öblösebb 2,0 literesekkel felvértezve. Közülük a MINI mindenképp elhozná a legvidámabb hot hatch címét. A BMW prémium kisautója is megkapta a híres John Cooper Works szakértelmet, és minden eddiginél erősebb, 231 lóerős lett. Most a 3 ajtós JCW-re koncentrálunk, de a szegmens egyetlen kabriója is a brit, vagyis német bohókás prémium autógyárhoz kötődik. A kipufogó durrogása és a szél suhanása a fejünk felett megadhatja a maximális gokart érzést, ahogy a MINI hívja. A stílus tehát teljesítménnyel is párosul, tökéletes ellentéte az Audi féle sterilségnek, ami egyébként a másik prémiummodellt szolgáltatja a körképhez.
Új kis prémium hot hatchek 2017 - technikai adatok
Audi S1 (3 ajtós) | MINI John Cooper Works (3 ajtós) | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1984 | 1998 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | automata/6 vagy kézi/6 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 231 (6000) | 231 (5200-6000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 370 (1600-3000) | 320 (1250-4800) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 5,9 | 6,1 |
Végsebesség [km/h] | 250 | 246 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 7,1 | 6,7 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 166 | 133 |
Menetkész tömeg [kg] | 1415 | 1220 |
Audi S1. Körképünk legdrágábbja egyértelműen az Audi S1, de az egyetlen összkerekes is. Jelen esetben kizárólag a 3 ajtós változatot nézzük, hiszen azzal az igazi, nem igaz? Egyébként az 5 ajtós Sportback minimális felárat jelent, 9,5 milliós listaárukkal a kompakt szegmens izmosait kergetik, ráadásul csillagászati áron mérik minden kiegészítőjüket is. A raliból ismert legendás névvel nagy teher van az S1 vállán, nem csoda hát, hogy mindent beleadtak. Így kerülhetett egy kisautóba kategóriaidegen összkerékhajtás, és talán ennek tudható be, hogy kitartottak a kézi váltó mellett, ugyanis csak 6 fokozatú manuálissal érhető el az Audi apró hot hatche. Nem hinném, hogy bárki bánná, a célközönség értékelni fogja, mind a quattrót, mind a kézi váltót.
Új kis prémium hot hatchek 2017 - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Audi S1 (3 ajtós) | 3975 | 1746 | 1423 | 2469 | 210 |
MINI John Cooper Works (3 ajtós) | 3874 | 1727 | 1414 | 2495 | 211 |
Persze ezek csak a jelenleg is elérhető modellek, a lista jóval hosszabb is lehetne. Hiányzik a felsorolásból például az épp frissülő, új generációjával pénteken bemutatkozó Volkswagen Polo GTI. Furcsa lehet, hogy az autóversenyzés szeretetéről híres japánokból klasszikus sportautóiból egyetlen sem került a körképbe. Mindez azért van, mert legtöbbjük épp most vezeti be legújabb sportmodelljét. Például a Suzuki és a Toyota is hoz kisautó méretű hot hatcheket. Míg a Swift Sport 1,4 literes turbós motorral érkezik majd, addig a Yaris GRMN már egy komolyabb fegyver lesz, 210 lóerővel, sperr diffivel, kompresszorral. Nem csak a japánokban, a franciákban is van egyfajta elfojtott vadság, hiszen kulcsmodelljeik rendszerint rendelkeznek sportos változattal. Ilyen például a Peugeot 208 GTi, ami a hazai konfigurátorban nem elérhető, csak rendelésre kérhető, ezért is nem került bele a körképbe. A Citroën szintén kiesett a körből mióta a DS felvette a prémium vonalat - korábban a DS3 Racinggel volt jelen. Úgy tűnik, a luxussal nem egyeztethető össze a sportosság.
Új kis hot hatchek - listaárak*
Listaár [Ft] | |
Opel Corsa OPC | 6 130 000 |
Ford Fiesta ST2 | 6 370 000 |
Ford Fiesta ST200 | 7 390 000 |
Renault Clio R.S. 200 | 7 199 000 |
Renault Clio R.S. Trophy 220 | 7 799 000 |
MINI John Cooper Works | 8 702 000 |
Audi S1 | 9 453 460 |
Általánosságban elmondható, hogy a turbó nélkül ma már nem igazán van hot hatch, az utolsó szívó mohikánok is kihalófélben vannak. A kisautóknál az elsőkerékhajtás az alapvetés, ezt egyedül az Audi S1 írja felül jelenleg is. Összvetésünk legjobb gyorsulója is ő lett, nem csoda. A legerősebb címért holtversenyben küzd a két prémiumautó, mind az Audi, mind a MINI kisautója 231 lóerős. Aki hisz a súlycsökkentés varázslatos erejében az nem tévedhet: a legkönnyebbnek a Fiesta ST200 bizonyult. A különleges modell valóban kezes, a minimális tömegnek köszönhetően érezhetően könnyed, nem igazán érezteti a részlegesen önzáró diffi hiányát. Több mint valószínű, hogy választáskor nem lesz elsődleges szempont a méret, másodlagos viszont lehet. Praktikusság tekintetében a Renault Clio R.S. viszi a pálmát, a legnagyobb méretekkel, köztük a legnagyobb csomagtérrel is a franciák méregzsákja rendelkezik. Nem véletlenül ő a legdrágább, nem prémium hot hatch. A legolcsóbb viszont az Opel Corsa OPC, ami tudásával sem veszik el, alapvetően is gazdag felszereltségét önzáró diffivel fejelhetjük meg. Az eszünkre hallgatva ő lehet a győztes, de egy hot hatch választáskor ki az, aki csak az eszére hallgat?