Óvakodj a lámpa zöld jelzésétől!
Hirtelen halál a zöld jelzésben. Miért jó ez így?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
József szeme előtt zajlott le az eset, és annak ellenére felháborította a dolog, hogy nem tudta, végül mi lett az ügy kimenetele.
A Micrát határozott karmozdulattal a kereszteződésen túli buszmegálló öbölbe tessékelték, aztán már pattantak is ki az egyenruhások, és szinte biztosra vehetően azért állították meg, mert a tilos jelzés ellenére a kereszteződésben tartózkodott (a rendőrautóból valószínűleg úgy is látták, hogy belement a pirosba), csakhogy, amikor a kisautó vezetője elhaladt a lámpa mellett, az még határozottan zöldet mutatott, hiszen szemem láttára, már a Micra áthaladása közben tűnt el a nyíl, én már valóban pirosba hajtottam volna, ha egyenesen megyek.
És itt van a kutya elásva. Miért nem lehet - mondjuk 5 másodpercig tartó - villogással előre jelezni ezeknél a lámpáknál, hogy vigyázat, hamarosan vége a kiegészítő zöld jelzésnek, és fel kell készülni a megállásra. Miért kell megteremteni a melegágyát az ilyen igazságtalan büntetésnek? A fokozott balesetveszélyről már nem is szólva, mert ha valaki elnézi, megijed, pánikban satuzva fékez, és bumm, a mögötte jövő azonnal be is köszön a hátsó ablakon - főként egy kisebb autóba, mint ezen esetben.
Nem tudható, mi lett az ügy vége, lehet, hogy végül elengedték a Micra vezetőjét, de akkor is, már az ilyen konfliktus lehetősége is módfelett bosszantó. Mert miről is van szó? A rendőr azt mondhatja, átmentem a piroson, ennek pedig következménye lesz, a szerencsétlen autós viszont tiszta lelkiismerettel tagadhatja a szabálysértést. Kinek lesz igaza?
Köszönjük írását! Az esetről megkérdeztük a Budapesti Rendőr-főkapitányságot. Írásos, a BRFK sajtóosztályára küldött levelünkre, a Közlekedésrendészet egyik kollégája telefonon válaszolt. Elismerte, hogy az egyik pillanatról a másikra kialvó kiegészítő zöld jelzés, azzal együtt, hogy a kereszteződésbe úgy kell behajtani, hogy azt a zöld jelzés alatt el tudjuk hagyni, sajnos a KRESZ anomáliája. Továbbá megjegyezte, hogy mivel a piros lámpán való áthaladás közigazgatási bírság és így csakis fénykép- vagy videó-felvétellel dokumentálva szabható ki, a rendőr ezért nem büntethette meg, legfeljebb figyelmeztethette az autóst, hiszen a piroson áthaladás valóban veszélyhelyzetet jelent.
A kiegészítő lámpáknál nem kötelező a kialvását előre jelző sárga, vagy idő-visszaszámláló jelzés, de az esetet egyébként a Rendőrség munkatársai továbbították a Fővárosi Önkormányzatnak, ugyanis a jelzőlámpákat e szervezet üzemelteti. Mivel azonban igen költséges eszközökről van szó, nem várható a kiegészítő lámpák záros időn belüli időjelzővel való kiegészítése.
A kiegészítő lámpáknál nem kötelező a kialvását előre jelző sárga, vagy idő-visszaszámláló jelzés, de az esetet egyébként a Rendőrség munkatársai továbbították a Fővárosi Önkormányzatnak, ugyanis a jelzőlámpákat e szervezet üzemelteti. Mivel azonban igen költséges eszközökről van szó, nem várható a kiegészítő lámpák záros időn belüli időjelzővel való kiegészítése.
A cikkhez annyit, hogy az említett lámpa a mai napig változatlan (naponta járok arra)..
Nem értem miért nem inkább a villamossal ellentétes és egyenes van a fő részen és egy mellette párhuzamban “engedő” villamos irányába történő kanyarodó nyíl ami utólag ki tud aludni…
És akkor a jobbra (vagy örs irányából) balra kanyar nem lenne értelmetlenül tiltva..
2 év alatt nem tudták megoldani ezt (bár nem tudom mióta ilyen a lámpa, lehet akár régebb óta).
bla bla bla ki az aki egyáltalán azt hiszi hogy történik VALAMI!
Sziasztok!
Velem Hajdúszoboszlón történt az eset. Város központ, zöld hullám. Amikor felnéztem már sárgán mentem át. Nincs előrejelző. Satufék, csúszás, majd a rend éber őrei a semmiből, olyan szirénázással és villogással állítottak meg a főtéren, mintha bűnöző lettem volna. Párom mellettem volt aki tanusította hogy nem piros volt. De ezzel a rendőr mit sem foglalkozott, videófelvételt hangfelvételt csinált, mint a filmekben. Persze az áthajtásról semmilyen videója nem volt. A lényeg, hogy kérdezte elfogadom e a 6000 HUF helyszíni birságot vagy feljelent. Köpni nyelni nem tudtam. Ha feljelent akkor vagy van bizonyítéka vagy nincs, nem tudni, én elfogadtam a helyszínit. Mellettünk az intézkedés közben a motorosok mint az állat úgy mentek el. Megkérdeztem őket miért nem bünteti meg, vagy miért nem mennek utánnuk. Válasz: “ha majd nekünk is lesz olyan autó mellyel utólérik őket akkor utánnuk mennek.” Hát erről ennyit!. Mi ez ha nem szívatás??? A tiszta szégyen, hogy a bénzbehajtáson kívül semmit nem tudnak!!! SZÉGYEN!
Igen ez nagyon biztonságtalan mindenhol!!!! Bécsben zöld villogó,majd sárga mint ahogy a 80as években nálunk majd piros, így felé tud készülni a sofőr,hogy megáll biztonságosan,energiát nem elpocsékolva,vagy a lendületében áthajt a zöld villogón vagy esetleg sárgán!
A legjobb, amikor rendes zöld jelzésre bemegy a kereszteződésbe aki kanyarodni akar, de a szemből jövőket meg kell várnia. Ha éppen jó sokan jönnek sokszor megesik, hogy addigra már csak az egyenes kiegészítő világít. Na ilyen kor kell imádkozni, hogy épp akkor ne legyen ott rendőr. Mert ugye aki bent áll a kereszteződésben, az nem látja a lámpát és simán elkanyarodik, akkor már elvileg tilosban.
Nem beszélve arról, hogy mivel ez a kiegészítő lámpás játék a villamos miatt került oda. Akkor miért csak egyenesen enged???? Simán engedhetné a Bosnyák tér felől érkezőket jobbra, az Örs felől érkezőket pedig balra kanyarodni.
Forgalom szervezési szempontból nem tarton furfangosnak és veszélyesnek a kiegészítő zöld jelzés hirtelen kialszik, hiszen azt úgy is fel lehet fogni mint egy sárgát, és az a lényeg hogy mikor inditják el a forgalmat más (azt keresztező) irányból.
A büntetéseket illetően a rendörök könnyen visszaélhetnek, mert még azt is mondhatják hogy legalább ketten voltak (habár ez csak félig igaz, mert nem számítana sokat egy perben, hiszen egymásnak tanuskodva hasznot húznak)….. de parkolásban is vannka ilyen esetek, vagy sebesség korlátozásba, stb… szóval sok mindennapi dologban ahol színte tervezni lehet a bevételeket.
Megjegyzem hogy engem már büntettek meg úgy parkolásért, hogy közvetlenűl a rendörségtől jelentkeztek hiszen ne vettem figyelembe az állitolagos büntetést (amit persze senki nem látott), és az indok pedig az volt hogy nem volt parkolási jegyem. Mikor telefonon érdeklődtem mondták hogy fotó is van. Erre én megjegyeztem hogy az nagyon jó, mert ha ránéznek akkor látják az érvényes önkormányzati hozzájárulást, arról nem beszélve hogy korlátozott forgalmú utcáról volt szó és annak az engedéje is ott van a szélvédőn! Sajnos nem ilyen egyszerű, mert mondták hogy az mindegy, nekem hivatalosan (irásban) kell “megpanaszolni” a bírságot, azok alapján ők utánanézhetnek, és ha igazam van akkor elengedik. Ha nem reagálok “hivatalosan” akkor behajtható!!!!
Gondolom akkor lenne az egész tisztességes, hogy az ilyen esetekben (állítolagos piros, parkolás, “45-ell mentem de állítolag valahol ott felejtettek egy 30-as táblát”) ha kiderül hogy a bírságot kiállítok voltak a hunyók, akkor a kiszabott bírság öszzegét kötelesek lennének a szegény halandónak kifizetni, hisze hamisat állítottak, jogtalanúl vádaskodtak, egy csomo idővesztességet és kellemetlenséget okoztak!!!
Ha ez így működen, talán a “rendfentartók”-is jöbban odafigyelnének.
Több írónak igaza van. Én két dologra hívnám fel a figyelmet.
1. Egyenesen jelző kiegészítő zöld egyáltalán nem kéne, veszélyes!
A kereszteződésnél lévő lámpa fő jelzői az útvonal további irányának megfelelően működjenek. Logikátlan nem így csinálni. Tehát ha pl. a Nagy Lajos király út egy kereszteződést követően egyenesen vezet tovább, akkor a piros-sárga-zöld jelzés elsősorban az egyenesen haladók számára mutasson egyértelmű jelzéseket (tehát a piros és sárga is!). Megtévesztő az ha messziről látod a pirosat. Logikus, hogy elveszed a gázról a lábadat, majd ahogy közelebb gurulsz látod, hogy “jééé, ez egyenesen tovább enged” (piros teli messzebbről látható, mint zöld nyíl), erre beindulsz, majd jól eltűnik, fék. A forgalomnak jó esetben van egy ideális ritmusa, amikor a résztvevők legtöbbje a legkisebb idő- és energiaveszteség nélkül tudnak haladni. A fenti eset ezt a ritmust totálisan felborítja. Stesszhelyzetet teremt, magasabb fogyasztást eredményez (sok kicsi sokra megy), extrém esetben (pl. ólomlábúság esetén) pedig veszélyes szituáció alakulhat ki.
A bekanyarodó autós amúgy is lassít és lassabban veszi a kereszteződést. Neki kitűnő lehetőség a kiegészítő lámpa.
2. Sok csili-vili cucc felesleges!
Vannak ezek a piros idejét mutató visszaszámláló marhaságok. Egyrészt valóban nem kell, hogy drágák legyenek. Másrészt viszont totálisan értelmetlennek tartom. A lényeget tekintve: Attól, hogy az ott van még nem lesz hamarabb zöld a lámpa, így a piros lámpánál álló autós számára igazán használható előnyt nem nyújt. Innentől kezdve felesleges és kidobott pénz, az energia elaprózása (amit értelmesebben is fel lehetne használni). Majd lehet fröcskölődni, de az még véletlenül se írja senki, hogy fel tud készülni az indulásra! Arra ott van egy évtizedek óta bevált módszer, a piros-sárga jelzés. Ellenérv 2: Mit jelezne ki azon kereszteződésnél, ahol esetleg egy intelligens, forgalomfüggő rendszer működik és netán nem ugyanannyi idejűek a piros jelzések. Ellenérv 3: A barom már 5 másodpercnél egyesbe teszi (ami az autónak sem feltétlenül kell), 1 másodpercnél pedig kilő (gyalogok, sárgán átsurranók nem számítanak).
Túl hosszú lett, egyelőre ennyi. Legjókat és biztonságos közlekedést mindenkinek.
Csak egy “apróság”!
Az előttem (Micra), mögöttem (rendőr) nem azt jelenti, hogy MELLETTE ÁLLOK. A “cikkíró” pont az előtte lévőt láthatta amint az szabályosan elindult (haladt, bár lassan) a zöld jelzés engedélyével így miután már a kereszteződésben volt “mögötte” vagy ha tetszik a látóterén kívül váltott a lámpa pirosra. Ha pedig a rendőr ezek után visítva rontott “áldozata” után, akkor valószínűleg Ő lépte át a záróvonalat. Ez a fránya magyar nyelv.
Máskor érdemes pontosan olvasni.
Én nem csak a husss elillanó kiegészítő zöld ellen ágálok, én utálom a sárgát is. Jó estben 3 másodperc, vagy 2 és husss, az is elillan.
Nekem is csak osztrákiai tapasztalataim vannak, és érdekes módon, ott 2 óra alatt megtanultam nem átmenni piroson, és egyszer sem sikerült. Itthon? Próbálnék én fékezni, amint látom, hogy hopp, sárga, csak amikor benézek a tükörbe és az ablak közepén világít be egy populáris női traktor, aki lefogadom, hogy zöldet lát még mindig, akkor bocs, de a saját és az autóm épsége érdekében kövérgáz következik. És én is állandóan attól félek, hogy a traktor mögött kék-fehér autó jön… úgyhogy marad a rettegés és az önkormányzati aktakukacok szapora emlegetése…
Örömmel olvasom, hogy más is elgondolkodott a gyorsan kialvó kiegészítő zöld lámpa problematikáján.
Már többször megfogalmazódott bennem, hogy bizony írni kellene erről a Közlekedésrendészetnek, mert ez így nem van jól.. Legalább villoghatna az a szerencsétlen kiegészítő lámpa, részben a veszélyhelyzet, részben pedig a rendőri afférok miatt is.
Kb. 6 évvel ezelőtt jártam Pressbaumban, egy Bécs melletti kis faluban. Ott már akkor (!) felfigyeltem arra, hogy a sárgára váltás előtt a zöld lámpa villogni kezd.. és ez nem kiegészítő lámpa volt!!
Igaz, ennek terhére a sárga rövidebb idő után érett meg. Ugyanezzel a rendszerrel találkoztam Németországban, több helyen.
Szóval itt nem a KRESZ anomáliájáról van szó, hanem a tisztes magyar balfaszkodásról, az elmaradottságról.
Vagy éppen egy újabb lehetőség a sarcolásra (mint pl. a 30-as táblánál trafizás).
Megkérdeztem volna a tisztelt telefonon nyilatkozót, hogy mi a költségesebb: néhány száz lámpa elektronikájának cseréje, vagy az, ha adott esetben egy kereszteződésbe berongyoló autó emiatt karambolozik és meghal valaki?
Költséges? Tudtommal a közlekedési lámpák PLC alapúak, amikben az időzítő szoftveresen programozható….
Csak ezzel is foglalkozni kell.
Nyilván olcsóbb utcákat, tereket átnevezni pusztán mert úgy gondoljuk, vagy éppen milliárdokkal támogatni egy focistadion építést néhány csámpás focistának, hogy aztán a focihuligánok szétverjék az első meccsen…
Vasúti átjáróban akkor szinténzenész..
Ebben az országban ami fontos és hasznos lenne az “drága” (mi drága egy nyáklapban, egy alu oszlopban, pár izzóban és egy fröccsöntött műanyag házban, vegyünk egy jelző lámpát) ami pedig borzalmasan értelmetlen az pedig “olcsó” több milliárd forintért! A rend büszke őrei amikor kéne sose segítenek és nagy ívben tesznek sok olyanra ami jóval nagyobb bajt okozhatna vagy nagyobb bírság lenne. Szemem láttára kaptak el egy szegény vidékit mert picit cikázott a sávokban de irányjelzővel mint az előtte lévő kereszteződésben 2 piroson is áthajtó biciklis aki miatt majdnem karambolozott 3 kocsi… Jah ott volt biciklisáv is de a biciklis persze a 3 sávban cikázik. Rendszámot és biztosítást a bicikliseknek is. Ebben az országban mindenki lehet politikus mindenkinek lehet pártja mindenki okoskodhat papírok nélkül. Alapítok egy pártot én is aki hülyeségeket beszél és orbán helyett majd a bicikliseket baszogatja…Ez egy vicc ami itt van!
[i]“A kiegészítő lámpáknál nem kötelező a kialvását előre jelző sárga, vagy idő-visszaszámláló jelzés,…”[/i]
S vajon miért nem? Ha a KRESZ előírja, hogy “a kereszteződésbe úgy kell behajtani, hogy azt a zöld jelzés alatt el tudjuk hagyni”, akkor az ezt lehetővé tévő műszaki megoldásokat miért nem?
[i]“… de az esetet egyébként a Rendőrség munkatársai továbbították a Fővárosi Önkormányzatnak, ugyanis a jelzőlámpákat e szervezet üzemelteti.”[/i]
Megint a bevált egymásra mutogatás és az a biztos tudás, hogy mi nem a feladatunk!
[i]“Mivel azonban igen költséges eszközökről van szó,…”[/i]
Költséges? Ez az évszázad poénja vagy inkább csúsztatása! Igaz, a közbeszerzési árakat nem ismerem…
“… nem várható a kiegészítő lámpák záros időn belüli időjelzővel való kiegészítése.”
Nyugodj meg, semmi nem fog változni! És sűrűn nézz körbe, hogy van-e a közelbe kék-fehér Focus/Octavia (stb.)…
Magyarország megújul! 🙂 Köszönjük “Emese”!
Nem kell, hogy időjelző legyen kiépítve!!! Egyszerűen csak kezdjen villogni a zöld egy bizonyos idővel a kialvás előtt. Ez kizárólag programozás kérdése.
Újabban Kecskeméten is szaporodnak a számlálóval ellátott lámpák, és ez jó dolog.
Bécsben pedig a zöld is villog mielőtt sárga következne. Akárhányszor járunk kint, mindig rácsodálkozok, hogy ott a sárgán sem mennek már át!
Bocs. Tényleg, figyelmetlen voltam.
Kedves blist! Idézve olvasónk leveléből: “Előttem egy Nissan Micra döcögött, mögöttem pedig egy rendőrautó.” Ebből pedig az következik, hogy az Ön által vázolt szituáció nem játszódhatott le, mert a Micra József autója előtt haladt, tehát nem kerülhette ki a mögötte kanyarodni szándékozó járművet. Üdv: KZ
Ha a kereszteződés után a Micrát buszöbölbe tudták terelni, akkor a Bosnyák tér felől haladtatok az Őrs vezér tere felé.
Ha lehúzódtál az út szélére és a Micra kikerült, mert egyenesen haladt tovább, akkor a rendőrnek nem a lámpa színével lehetett problémája, hanem azzal, hogy a kikerülés közben a Micra átlépte a záróvonalat, mert ott két egy irányba haladó kocsi nem fér el egymás mellett szabályosan. A záróvonal átlépését pedig a KRESZ a lámpa színétől függetlenül tiltja. Ezt az apróságot elfelejtetted megemlíteni.
Debrecenben is van hasonló, ott időjelző van a lámpán, amely másodpercben mutatja, hogy mennyi ideig tart a zöld, és jelzi a tilosban várakozással eltöltött időt is, ami van, hogy 90 másodperc. Okos dolog, csak állítólag drága. Valaki elmondhatná, mi ebben a drága, amikor 400 milliós körforgalmak épülnek ebben az országban, és ez csak a jéghegy teteje lehet…
A rendőrök mostanában elég ügyesen alkalmazzák a jogszabályokat a kormány ellen, pl.: “tévedésbe ejtés” vádja ismeretlen tettes ellen (Viktor).
Ugyanilyen ügyesen lehet a rendőrökkel szemben is alkalmazni a jogszabályokat, pl.: “Joggal való visszaélés” vádját alkalmazva velük szemben.
Pécsett,Miskolcon az előjelzés már működik!Budapesten miért nem?Ja és a derék rendőreink(akik szolgálnak és védenek,csak azt nem tudom kit) az ilyen esetekre vannak szakosodva és azonnal büntetnek!