Ott kaptam mikuláscsomagot, ahol abszolút nem is számítottam rá

Trükkös fogás: P Zóna tábla előtt is jogosan járhat a büntetés

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A nap kérdése: miért büntetnek a P Zóna tábla előtt? Azért, mert a jog bizony megengedi, hogy a parkolási zónában másik zóna nyíljon.


A törvény nem ismerete nem mentesít a büntetés alól. Tudjuk ezt, csak az a baj, hogy a "törvény", illetve jelen esetben a fizetős parkolási övezet szabályzása a lehető legkevésbé sem logikus. Simán lehetséges az, hogy - ahogyan tettem - megállok szépen a P Zóna kezdete tábla előtt, azt gondolom, hogy ha veszem a fáradságot, hogy a kerület egyáltalán nem forgalmas, üres helyeket mindig adó mellékutcájában parkolok és onnan gyalog megyek úti célomig, akkor megúszom a fizetést. De nem így történt, megkaptam a mikuláscsomagot, a parkolási díj sokszorosát jelentő bírsággal. Elsőre olyannyira nem értettem, hogy csak pislogtam, nem mentem oda az automatához, hogy vegyek egy jegyet 5 percen belül, majd azzal sztornóztassam a büntetést. Aztán idővel összeraktam: bedőltem a táblának, hiába álltam én a P Zóna kezdete tábla előtt, már bizonyára benne voltam egy parkolási zónában, ezért kaptam a bírságot. Mondhatni, hogy jogosan, ha ugyanis bárhol behajtunk egy fizetős zónába, legyen annak jelölése lombkorona alatt vagy tizenöt másik tábla társaságában, akkor onnantól abban vagyunk.

Viszont kell nekem vezetés közben, amúgy egy kétszer két sávos úton haladva azt nézni, hogy jé, ott a szélen van egy P Zóna tábla? Kell nekem arra emlékezni három sarokkal odébb, amikor meglátom a következő P Zóna táblát, hogy én már P Zónában vagyok? Fel is tettem a kérdést az illetékes Józsefvárosi Parkolás-üzemeltetési Szolgálatnak, egészen konkrétan ezt: "Mi értelme van az ismételten kihelyezett táblának, nem tartják-e azt megtévesztőnek?"
Szolid mellékes vicc, hogy a kérdésfeltevés nem tolja ki a fizetési határidőt, de az is, hogy milyen választ kaptam: "A várakozási övezetbe való behajtásnál, minden bejáratnál jól látható módon táblák jelzik a KRESZ-ben előírtaknak megfelelően a várakozási övezet kezdetét. A KRESZ alapján a várakozási övezet tábla hatálya a feloldó tábláig terjedő útszakaszra, területre terjed ki. Az Ön által megjelölt tábla az övezeten belül egy másik díjtételű zóna határát jelöli. A pótdíjazás időpontjában a fenti rendszámú gépjármű díjfizetés nélkül parkolt a fizető övezetben. "
Hirdetés
Új díjtételű övezet?
Arra hivatkoznak, hogy a tábla egy másik díjtételű övezetet jelöl. Teszik mindezt úgy, hogy erről semmiféle információ nincs a táblán. Ezt jeleztem is nekik válaszomban: "Meglep, hogy arra hivatkoznak, hogy a tábla új díjzóna határt jelez, ugyanis pont azt nem teszi. A parkolási díj, az, hogy a táblától más lenne, mint addig, nem derül ki a tábláról, csak a díjfizetési időszak és a maximális parkolási idő, valamint a kerékbilincses büntetés lehetősége látható a kihelyezett táblán. Vagy Önök szerint mégis látható a díjváltozás is rajta?".

Közben ugyanakkor átutaltam a bírságot, ami 14 nap után kétszeresére, vagy talán háromszorosára nőtt volna. A második kérdésemre küldött válaszukat nyilván ez is befolyásolta, az ugyanis a következő, nem kicsit copy-paste szagú: "A várakozási övezetbe való behajtásnál, minden bejáratnál jól látható módon táblák jelzik a KRESZ-ben előírtaknak megfelelően a várakozási övezet kezdetét. A KRESZ alapján a várakozási övezet tábla hatálya a feloldó tábláig terjedő útszakaszra, területre terjed ki. Az Ön által megjelölt tábla az övezeten belül egy másik díjtételű zóna határát jelöli. A díjtétel az automatákon van feltüntetve. A pótdíjazás időpontjában a fenti rendszámú gépjármű díjfizetés nélkül parkolt a fizető övezetben. Kérelmét nem áll módunkban elfogadni. Befizetése alapján parkolási eseménye lezárásra került. További hátralékot nem tartunk nyilván."
Értetlenség, az nagyon van!
Az ismertetett diskurzus után már nem próbáltam újabb kérdést feltenni, hiszen a korábban küldöttekre sem kaptam választ. Szerintem ugyanis a fent kiemelt gyöngyszem nem elfogadható válasz. Ha egy tábla valamit jelöl, akkor azt ne úgy tegye, hogy nekem az automatákra írt díjtételeket kelljen összehasonlítani, hogy megértsem, miért is van kint a tábla. Megjegyzem, a P Zóna tábla előtti utcaszakaszon nincs automata, csak jóval korábban, nagyjából egy sarkonyira, tehát kevéssé látható helyen.
Nem mindenkinek jár a bírság
Kicsit keménynek érzem, hogy én kaptam bírságot, míg például a szeptemberi, szintén józsefvárosi parkolási kálváriám kapcsán az engem autóm (bocsánat, a Ford gyári tesztautójának) összetörésével fenyegető, közterületet önkényesen foglaló fegyverbolt nem. Az említett korábbi esetet követően a közterület-felügyelet munkatársai ellenőrizték a bejelentésemben szereplő parkolóhelyeket, megállapították, hogy azokat valóban mobil kordonokkal kerítették el és "Magánterület - a parkolás tilos" feliratú táblát helyeztek el. Miután a területfoglalásról semmilyen engedélyt nem tudott felmutatni az ott lévő üzlet, a táblákat levetették, de most tessék megkapaszkodni: "mivel a táblát konkrétan kihelyező személy kiléte az ellenőrzések során nem volt megállapítható, ezért ismeretlen személy ellen feljelentést tettek a BRFK VIII. kerületi rendőrkapitányságon közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése szabálysértés miatt."[/i]
Vajon lett-e utóbbinak bármi eredménye? Az ég világon semmi egyelőre. Mint azt az Autónavigátor.hu megkeresésére az ORFK Kommunikációs Szolgálata elárulta: "A Budapesti Rendőr-főkapitányság VIII. kerületi Rendőrkapitánysága, a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Polgármesteri Hivatal Közterület- Felügyeleti Osztálya által benyújtott feljelentést - mivel a rendőrség hatáskörébe tartozó szabálysértés nem merült fel - elutasította a 2012. évi II. törvény 80.§. a) pontja alapján. A további intézkedések megtétele és a forgalmi helyzet tisztázása végett a teljes iratanyag egy példányát áttették a Budapest Főváros Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége Útügyi Osztály Vezetőjének." Most tehát az ő válaszát várjuk annak kapcsán, hogy létezhet ez, hogy egy önkényesen és huzamosan (nem mellesleg kórház mellett) közterületet foglaló, a szabályosan parkolni kívánókat fenyegető cég, illetve annak alkalmazottja bírság nélkül megúszhatja tetteit? Közben pedig ugyebár az egyszeri autós az ismételt P Zóna táblák miatt szépségesen fizeti a büntetést.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

18 thoughts on “Ott kaptam mikuláscsomagot, ahol abszolút nem is számítottam rá

  • 2017.10.28. at 12:04
    Permalink

    A Kerületek vezetésének elsősorban a kerület lakosainak megelégedésére kell hogy dolgozzanak,a fizetős parkolás igenis korlátozza az autós célforgalmat a belvárosi részen ,persze nem az átmenő forgalmat ,továbbá gyorsítja a helyek cserélődését.Közlekedési nehézség ,dugó azért van ,mert sok az autó,ennek nincs köze a parkoláshoz.Az aki a rokkant kártyával visszaél nehogy már népi hős legyen,ezek jobbára tehetős emberek,a médiából hallani lehetett jól fizetett színésznőről ,énekesről énekesnőről is.Úgy vannak vele ,hogy” mert ők megtehetik”.Aki a dolgait jön a belső területekre intézni ,annak van lehetősége választani a parkoló helyek közül,nyilván ,ha nem szeretne mondjuk a körúttól távolabb megállni az drágább lesz,de pár utca és 175 ft óránként,ez egy bkv jegy árával összehasonlítva jóval kedvezőbb.Az Önkormányzatoknál tudtommal vannak felügyelő bizottságok,amelyekben ellenzéki,kormánypárti tagok is vannak,mégsem lehet hallani ennek kapcsán visszaélésekről,vagy más egyébről.

  • 2017.10.28. at 12:04
    Permalink

    Kedves DAGOBERT! Tehát azért szed egy (önkományzati) vállalkozás pénzt (az ott lakókon kívül mindenkitől) ellenszolgáltatás nélkül tkp. a semmiért, hogy az ott lakók meg tudjanak állni. Köszönöm! Ön jól felmondta a leckét!
    Lefordítom az agymosós szöveget, amit nekünk előadnak: Azok, akiknek a pénz az istenük, a sarcszedés eszközével igyekeznek minket távoltartani onnan, ahol dolgunk van, ahelyett, hogy megoldanák a közlekedési nehézségeket. Teszik ezt azért, mert csak a pénz – pontosabban annak megszerzése – körül forog minden gondolatuk.
    Ezt aztán nem mindenki tűri, ezért a magyarra jellemző agyafurtsággal, aki teheti rokkantkártyát használ, a többi meg tovább fizet. Eközben mindenki retteg, nehogy rájöjjenek, hogy csal, vagy késik az újabb kétórás jegyvétellel, vagy egyáltalán kap-e helyet, amikor oda megy, ahol a dolga van. A BKV azért nem megoldás, mert ha megnézzük, hogy mennyibe kerül a belső kerületekbe bejutni és vissza pl. 4 db jegy használatával, ami 1.400,- Ft, akkor az szerintem nem választási lehetőség.
    Tehát ez mindenképp a személyi szabadság korlátozása és ezért még fizetünk is! A dugót viszont senki és semmi meg nem szünteti, hiszen csak a pénz a lényeg! (Már csak azért is, mert az önkományzatok egyszerűen rendszeres bevételi tételként tekintenek a beszedett díjakra!!!)

  • 2017.10.28. at 12:04
    Permalink

    Valóban vállalkozások szedik a parkolásért a pénzt ,de ezek a vállalkozások ,mind az önkormányzatok tulajdonai,tehát a kerületnek szedik a pénzt,ahol parkolsz.Ezeken a belső területeken a lakosok egyáltalán nem tudnának megállni,ha nem lennének fizetősek a belvárosi részek.Én lakástulajként egy kocsi után ingyenesen parkolhatok,ha lenne még egy ,akkor arra is kapnék kedvezményeset. Aki meg nem lakos az fizessen,vagy BKV-val járjon.Így is minden második kocsi rokkant kártyás,nem fizető,így legalább a belső részeken van parkoló a lakosoknak is.
    A köztulajdonról meg akik ezt állandóan emlegetik megvan a véleményem,de ez egy másik történet.

  • 2017.10.28. at 12:04
    Permalink

    Sok-sok „okos” hozzászólást olvastam itt lejjebb, de azon túl, hogy mi van a „kéthétalattrendlesz”-szel inkább azt mondja meg valaki, hogy miért is kell fizetnie az embernek azért, ha a saját kockázatára a saját tulajdonát (képező járművet) ott hagyja a köz- (hangsúlyozom: a KÖZ-, azaz mindannyiunk tulajdonát képező) területen! Mire föl szed pénzt ezért egy vállalkozás (!), amely viszont szolgáltatást nem végez (pl. nem vigyáz a járműre, nem mossa le azt stb.)?!

  • 2017.10.28. at 12:04
    Permalink

    Jaja,2 hónaja 44 eurom bánta. A város központtól jó messze megálltam, körbenéztem, sehol tiltótábla, senkinek nincs jegye, stb aztán jött a feketeleves 40 euro+bank költség.

  • 2017.10.28. at 12:04
    Permalink

    Veszprémben meg tudták oldani, hogy szín kódok jelzik a különböző zónákat. Az már más kérdás hogy a színek sorrendje kicsit fura: Piros (legdrágább), Zöld, Sárga (legolcsóbb).

  • 2017.10.28. at 12:04
    Permalink

    Ha szerző végignéz az utcán,láthatja a megszokott utcai parkoló felfestéseket,a táblával csak plusz információhoz juttatják,amit egyébként biztosan azért raktak ki ,mert valaki arra hivatkozott,hogy nincs tábla a díjzóna határnál.Ha sok a tábla az a baj ,ha kevés ,akkor természetesen az, egyébként a kedves szerző biztosan arra hivatkozna ,hogy nem látott parkolási zóna táblát.Soha nem értettem,miért kell össze-vissza hazudozni ,ha valamilyen hibát követünk el ,miért kell közügyet gyártani a saját hülyeségünkből .Tévedett ,kifizeti ,legközelebb jobban figyel.

  • 2017.10.28. at 12:05
    Permalink

    Sok fejlettebb nyugati városban eltérő színnel festik fel az ingyenes és a díjköteles parkolóhelyeket, így helyismeret hiányában odakerülve könnyen eldönthető, hogy kell-e fizetni vagy sem.
    Kishazánkban – főleg Budapesten – más a prioritás. Nem oly rég óta élek a fővárosban (10 éve) és az az érzésem, minden hatóság és jogalkotó azon fáradozik, hogy kiűzze az autósokat a városból. A módszerek pedig gyomor és arcbőrvastagság szerint szabadon választhatóak. Ez a sztori is egy adott módszert mutat be.

  • 2017.10.28. at 12:05
    Permalink

    Sajnos a díjzónák, határai szinte kifürkészhetetlenek, és a nem tudás mint tudjuk nem mentesít. Én Mobilfizetés Android appot használok, ez elég jól belövi a zónát a GPS jel alapján, és ha korábban visszaérek leállítható a fizetés. Mióta használom nem igen volt zóna gondom, és kevesebbet is költöttem.Nekem bevált. (Persze kell legyen a mobilon, net kapcsolat is, hogy működjön a program.)

  • 2017.10.28. at 12:05
    Permalink

    Jó kérdés… Ha lenne normális autós érdekképviselet (Autóklub?), akkor ezeket a nyilvánvalóan szivatós rendelkezéseket még előkészítési szakaszban meg lehetne változtatni. De nincs, és úgy tűnik, senki nem akar komoly érdekvédelmi szervezetet. Gyanítom, hogy tőlünk nyugatabbra sem okosabbak a rendeletek kiagyalói, csak ott az elmúlt százvalahány évben kialakult az a konszenzus, amire itt az elmúlt 25 évben nekünk is meg lett volna az esélyünk.

  • 2017.10.28. at 12:05
    Permalink

    Egyetértek azzal, hogy a táblák legyenek egyértelműek. Kioktatni sem kívántam senkit, csupán megírtam a tapasztalatomat, miszerint nagyon sok ember birtokol olyan eszközt, mellyel a cikkben írt helyzet (is) elkerülhető. Tudom, sokaknak nem triviális, de ha már vannak ilyen autós oldalak, azokon gyakrabban szót ejthetnének a cikkírók a modern technikai lehetőségekről.

    Lehet, hogy sokan örömmel használnák, ha lenne információjuk róla.

    A kommentem szerintem nem indokolt ilyen agresszív reakciót, de ahogy korábban is láttam, más cikkekhez is hasonlóan lehengerlő stílusban szólsz hozzá, így maradjunk annyiban, hogy te jobban tudod.

  • 2017.10.28. at 12:05
    Permalink

    Na ne már telefonnal döntsem el,hogy parkoló zónába vagyok vagy sem. Itt megint nem az a cél,hogy biztosra tájékoztassuk a parkolni készülő autóst. Tábla kihelyezve,törvényileg stimmel. Azt,hogy erről nem tudsz meg semmit,az már nem az Ő gondjuk. Fizess,az a lényeg. A szomszédban színekkel is erősítve,normálisan kitáblázva lehet akár egy pillantással is értelmezni mennyibe kerül egy óra és azon a zónán belül mennyi időt tölthetek el egy jegy megvételével. Itthon miért nem divat ez?

  • 2017.10.28. at 12:05
    Permalink

    Meglehetősen korlátoltan közelítesz a kérdéshez. Lehet, hogy te a budira is a telefonod javaslatai alapján slattyogsz el, de pillanatnyilag a társadalmi érintkezés semmilyen formájában nem szerepel egyedüli megoldásként az okos telefon.
    Arról is megfeledkezel, hogy bár a lakosság jelentős része birtokol mobil telefont, ám ezek közül még mindig rengetegen vannak, akik azt telefonálásra használják és nincs internet elérésük, ami ezen alkalmazásoknak alapfeltétele.

    Szóval kicsit több szerénységet, mert akár a szerző, akár más, akit a kijelentéseid sértettek, tud olyan dolgot, amihez te vagy hülye, amihez alkalmazás sincs és minden bizonnyal sz-ul éreznéd magad, ha ezért pellengérre állítanának.
    Van élet az okostelefonon kyvül is, de ha neked úgy biztonságosabb, tőlem a csajod öröméről is gondoskodhatsz azzal. Kötelezővé azért ne akard tenni kérlek.

    Egyetértek a szerzővel, addig, ameddig a közlekedést táblák szabályozzák elfogadottan, jogszabályoknak megfelelően, addig azt szorongatsz a kezedben, amit akarsz (répát, krumplit, vagy okostelefont), az embereket úgy kell tájékoztatni, hogy az mindenki számára egyértelmű legyen.

  • 2017.10.28. at 12:05
    Permalink

    Az emberek több, mint felének van már okostelefonja. Gyanítom, hogy a cikk írójának is.

    A legtöbb típusra letölthető olyan progi, ami a GPS koordináta alapján megmondja, parkolási övezetben vagyok-e. Amelyikre meg nincs, azzal is meg lehet nyitni a BKK vonatkozó weboldalát, és meg lehet nézni, hol van fizető övezet. Igazából furcsállom, amikor valaki ilyeneket ír, hogy eltévedt, meg nem tudta, mi merre mennyi, közben meg ott szorongatja a kezében az okostelót, amin megnézhetné.

  • 2017.10.28. at 12:05
    Permalink

    Csak ritkán (évente párszor) tartózkdom a fővárosban. Honnan tudhatom meg a P-zónák határait? Előre kell, nem ott heyben, hogy tervezni tudjak.
    Köszönöm.

Vélemény, hozzászólás?