Ötméteres ingyen parkoló – a BMW X5 hibrid
BMW X5 xDrive40e teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Lejárt a kamuhibridek kora. Ez az X5 is 30 kilométert mehet síri csöndben, villannyal. 30 millióért, 2,3 tonna súllyal mégsem zöld bajnok.
Zöld út, vagyis parkoló. Budapest után több vidéki nagyvárosban is ingyen parkolhatnak a zöld rendszámot viselő elektromos autók és a szintén kevésbé környezetkárosító plug-in hibridek is. Debrecenben, Kaposvár, Székesfehérvár, Szolnok és Pécs érintése nélkül is mámorító az ingyen parkolás. Budapesten csak két kivétel van, a Budai Vár és a Margitsziget, de ezek nélkül is van jó pár hely, ahova a nagy nép- és autósűrűség miatt amúgy gyalog mennék. Most viszont az X5 közel ötméteres testét igyekeztem módfelett szerényen elrejteni egy-egy ingyen parkolással, de ez több okból is nehezen ment. Van még egy felemelő érzés; ez a térítésmentes töltőáram megkaparintása, de ebből a kezdő X5 xDrive40e használó kimarad.
Mennyire is zöld? A villanykutas feltöltéshez szükséges Mennekes Type 2-es csatlakozóval ellátott töltőkábel ugyanis nem alapfelszerelés, hanem egy 85 ezer forintos árú rendelhető tartozék. Kár. Valóban sokan megkérdezték, hogy mennyibe kerül ez a menő zöld rendszámos villanyautó. Alig győztem a magyarázkodást. Az érdeklődök nem láttak át a szitán, hogy a katonai dzsekis, borostás egyén - én - maximum csak egy stróman lehet, aki elvitte mondjuk lemosatni a kegyelmes úr autóját. Egy teszthétre én lehettem a kiváltságos, de akárhogy akartam, csak nem sikerült villanyautót csinálnom az X5-ből. A villanyos közkutakhoz kábel híján nem mehettem, otthon meg nem tudtam parkoláskor, hálózatról tölteni, így nem maradt más, mint hogy próbáltam nagyon tudományosan vigyázni a mozgási energiára. Ennek az X5-nek ugyanis nem is az a lényege, hogy az ember majd reggel-este töltögeti, ó nem. A poén a zárt rendszerű hibridekéhez képest a nagyobb kapacitású elektromos rendszer, amivel egy csomó máshol elvesző energiát tudunk újra hasznosítani.
A zöld maskarát hátrahagyva. Ha a zöld rendszám és az álkörnyezettudatos gondolkodás maszkját hátrahagyjuk, marad egy nem olcsó, de elég jó autónk. Az X5-öst túlzó méretei ellenére, vagy éppen azok miatt lehet szeretni. Magasan ülünk, akár öten kényelmesen, miénk a pálya, az autópálya, és közben a minőségre sem lehet panasz. Konkurenseihez képest az X5 kicsit feszesebb, uram bocsá' sportosabb, bár egy alapváltozatban is közel kéttonnás nagy dögről én ezt nem írnám le kiemelés nélkül. Szóval most itt a hangzatos nevű X5 xDrive40e kapcsán van némi bibi. Nevezetesen, hogy alapára 10 ezer forint híján 20 millió, amiért bár sok mindent ad, a koncepcióra a legtöbben legyinteni fognak. Egyrészt borzasztó nehéz, súlya alig kevesebb 45 kilóval a brutalitásban zseniális X5 M változaténál. Aztán lassú is, mert bár 6,8 másodperces gyorsulása komoly érték, de minden sima benzines X5 gyorsabb nála. 210 km/órás végsebességét meg lepipálja a csak négyhengeres, dízel 25d alapváltozat is.
Akkor kinek való? A BMW X5 xDrive40e elsősorban annak való, aki az ára láttán nem vágja rá rögtön, hogy bezzeg a szép hangú, igazi hathengeres xDrive30d változat csak 17,1 millióba kerül és a valóságban kevesebbet is fogyaszt. Igaz, ami igaz, cserébe az eDrive hajtású X5 valószerűtlenül csöndes. Ha nem megy a benzinmotor és egy piros lámpánál állunk, hallani némi amperzajt. A többi közlekedő zaja jó eséllyel ezt el fogja nyomni, de meg kell jegyzeni, hogy azért ott van. 50 km/óránál teljesen mindegy, hogy jár-e a benzinmotor, vagy tisztán villannyal autózunk, a beltéri zaj így is, úgy is 54 decibel - azaz nagyon kevés. Autópálya-tempónál is alacsony a mért érték, de a feláras, 19 colos kerekek és a külső tükrök keltette zaj fülre erős. Erős gázadásra kapunk egy szintetikus, a hangszóróból jövő motorhangot, amúgy a négyhengeres saját neszei a kabintól teljesen el vannak zárva. Nem is kár értük.
Milyen vele az élet? Mivel nem villanyautó, és egy rendes, 85 literes benzintank is van benne, így az új dolgoktól irtózó sofőr letudhatja a hibrid X5 hajtást egyszerű tankolásokkal is. Gyakorlatilag a megnőtt önsúly és a padló alatti rekesz hiányában 150 litert zsugorodott, de így is hatalmas, 500 literes csomagtartón kívül más kompromisszumot nem jelent a hibrid a sima robbanómotoros X5-ösökhöz képest. Még esetleg a fékpedállal kapcsolt generátorüzem lehet új a hibridszüzeknek, ami miatt a fék adagolhatósága elmarad a normál X5-ösétől, már ha az ember nem hajlandó legalább fékezéskor gondolni a bébifókákra és jó előre aprót villany-motorfékezni. Eco Pro állásban nagyon szürreális és egyben irreális, ahogy akár csak 30 km/órával, de fékezetlenül, motorfék híján, szabadon gurul az üresen is 2,3 tonnás test. Ezen kívül minden ugyanúgy megy, mint az eddig megszokott X5-ben. A vezetőt a háttérben mindent megoldó xDrive összkerékhajtási rendszer, sőt a vadabb terepre merészkedőket lejtmenetvezérlő is segíti. A hajtási séma amúgy a megszokott. Elöl egy sormotor, mögötte a váltó, onnan kardán hátra és az összkerék miatt egy icipici vissza, előre. A nagy szám itt a nyolcfokozatú ZF váltóval egy házba épített elektromotor.
Azért ez már nem a régi X6 ActiveHybrid szintje. Az X5 a látszat ellenére nagyon nem kamuhibrid. Egyrészt akár 120-szal is mehet teljesen elektromosan, másrészt ha a sebességet nem forszírozzuk, akkupakkjával 30 kilométert is megtehet. Előbbit próbáltam, félelmetes, utóbbi meg a valóságban 25 kilométer körüli - a tízfokos enyhe tavaszban. A Toyota hibrideket hajtók irigykedhetnek, mert ez az X5 akár 2,7 tonnát vontathat és meg lehet pakolni jó 700 kilóval. 313 lóereje úgy jön ki, hogy a 245 lovas benzines és a 133 lóerős villanymotor ennyit tud együtt. A műszaki adattáblában a benzinmotor saját adatai szerepelnek. A villanyos egység hatékonyságáról sokat elmond, hogy 250 Nm maximális nyomatékát már az első fordulatnál szállítja. A lítium-ion akkupakk amúgy 9 kWh teljesítményű, 16 amperes hálózatból a töltési ideje 2,8 óra a gyár szerint. Az ingyen parkolás - most még - jár neki, de én nagyon nem szeretném, hogy ilyenek veressenek a buszsávokban. Meglátjuk, hogy lesz. Mindenesetre a BMW X5 xDrive40e így ahogy van, jó termék és nem kis mérnöki teljesítmény. Súlyos luxustermék, ehhez passzoló árral.
Árak
Tesztmodell alapára
19 699 000 Ft (2016.04.04.)
Tesztautó ára
29 919 200 Ft (2016.04.04.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
180 kW (245 LE) 5000-6500 1/min-nél
Nyomaték:
350 Nm 1250-4800 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6.8 s
Végsebesség:
210 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4886 mm
Szélesség:
1938 mm
Magasság:
1762 mm
Saját tömeg:
2305 kg
Össztömeg:
2980 kg
Terhelhetőség:
675 kg
Tengelytáv:
2933 mm
Karosszéria-kivitel:
szabadidő-autó
Csomagtér:
500-1720 l
Belső szélesség elöl:
1570 mm
Belső szélesség hátul:
1530 mm
Belmagasság elöl:
910-990 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
520-570 mm
Ülőlap hossza hátul:
510 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1250 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1100 mm
Csomagtér magassága:
450 mm
Csomagtér hossza:
1000 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1830 mm
Raktérnyílás szélessége:
1110 mm
Raktérnyílás magassága:
740 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata - 8 fokozatú
Nyomaték:
350 Nm 1250-4800 1/min-nél
Teljesítmény:
180 kW (245 LE) 5000-6500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
210 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6.8 s
CO2-kibocsátás:
78 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
10,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
54 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
64 dB(A)
Az indexet kihagyhatták volna, BMW-re minek? Helyette töltőkábelt raktak volna bele 🙂
Az a helyzet hogy szabványosított töltő dugók vannak ” nincs külön béjemvé féle ” … és a 40 amperes rézkábel meg ugye adott .
Azt tudja valaki, hogy gázos autót miért nem gyártanak tömegben???
Vagy csak én nem tudok róla?Talán olcsóbb lenne az üzemeltetése az a baj?Bár ha ahhoz sem adnának töltő kábelt az gáz lenne.
A hibrid -et miért csak benzin/elektromos hajtással képzelik el??Lehetne pl.: benzin/gáz, elektromos/gáz
Mondjuk az elektromos verdák fejlődnek, csak halandó nem tudja megvenni, nem baj talán 3000-ben addig várok kicsit :-())) Akkor veszek egy BMW i8-at.
Erős az olaj lobbi azt hiszem, üzlet az üzlet :-()))))
Az alapárba valóban beleférhetne a kútcsatlakozó kábel 🙂 ! Érdekes hozzáállás a BMW részéről. Legközelebb ablaktörlő vagy kerekek nélkül adják 🙂 ? Mindent összevetve nekem jó autónak tűnik, csak az ára borsos kicsit. A 10,6 L/100km pedig kimagaslóan jó érték egy ekkora benzines autótól. Én azért inkább meghagyom ezt a gazdagok játékszerének 🙂 .
Adnak töltőkábelt hozzá – csak nem olyat, amivel a nyilvános „kutakon” lehet tölteni.
De király lesz tizenpár év múlva a sok akkori ruppótlan bmw-tulaj mit fog birkózni egymással az ingyenes töltők előtt. :))
Meg kellene oldani addig valami füstgép beszerelését is, nehogy a „használt-dízel németből” tradíció megszakadjon.
Ez azért szerintem is gáz, hogy nem adnak kábelt hozzá.A legutolsó mobil telefonhoz is adnak töltőt.
Elképzeltem, hogy nem akku van benne, hanem valamilyen elem és kimerülés után vehetek akkut és kábelt is.Na az mennyibe kerülne???Szerintem nagyon méltatlan ez a BMW-hez.A kábel ára meg főleg.Egyébként meg trend, hogy a márkás gépek tartozékai is méreg drágák, hozzáteszem teljesen indokolatlanul.Evvel együtt lehet csak kis hazánkban tűnik drágának, akinek telik, annak nem gond a kábel sem.Jelen esetben biztos csak elfelejtette a tulaj oda adni :-())))))).
*dugóért
Azért elég durva ár egy 10 méteres többeres rézvezetékért meg 2 műanyag dugaszolóárt 85 rugó … 😀 Anyagköltségen jó ha kijön 3.000 ből …nem gyenge felára van a Béjjemvéé tartozékoknak. Egyébként ha ingyen adnák mellé se menne csődbe a cég elvégre majdnem 20 milliós az alapára.
Tehát ha nem veszem meg 85.000ért azt a töltőt,akkor lényegében nem is lehet tölteni a kocsit villanykútról? Vagy csak rosszul értelmeztem 🙂