Igaza van a Fiatnak, ezt tényleg mindenki felismeri
Újabb vicces autóreklám kerül a járműipar humoros hirdetéseinek sorába, ezúttal egy autógyártó és egy ország kormánya közti harcnak köszönhetően. Nem mindenhol kezelik hímes tojásként a hazai cégeket a döntéshozók - míg itthon a mindenkori kormány mindent megtesz, hogy nemzetközi szinten is sikeres legyen az a néhány nagyvállalat (MOL, OTP, Richter), ami túlélte a szocializmust és a rendszerváltást, addig a több évtizedes piacgazdaság Nyugaton bőven kitermelt annyi céget, hogy a politika akár nyilvánosan is megtámadhassa a saját nemzetiségű vállalatait. Sőt, Olaszország és a Fiat esetében talán éppen az a baj, hogy a tőke szabad áramlása miatt már egyre kevésbé olasz az ország autóiparának egyik büszkesége, hiszen a Stellantis tulajdonában erős fölötte a francia befolyás.
Az olasz kormány tehát nem bánik kesztyűs kézzel a Fiattal, nemrég azért
foglaltak le 134 darab Fiat Topolinót, mert egy kis olasz zászló díszelgett rajtuk - ám ha nem Olaszországban készülnek, akkor bizony nem hordhatnak magukon ilyet. De más olasz testvércéget is piszkálnak, ahogy arról korábban írtunk: az Alfa Romeo új SUV-ját, a Milanót azért kellett
átnevezni Juniorra, mert a kormány nem engedte az olasz város nevének használatát egy olyan autón, amit Lengyelországban gyártanak. Az olasz kormány ilyen és ehhez hasonló lépésekkel kíván nyomást gyakorolni a Stellantisra, hogy tartsa meg vagy bővítse az olasz gyártókapacitásait, és hogy ne vigye el egyes modelljeinek gyártását Olaszországon kívülre.
Az Alfa Romeo beadta a derekát, nevet változtattak a kis SUV-nál
A Fiat sem hagyja szó nélkül a szurkálódást, egy rövid reklámmal válaszoltak a támadásokra. Az 500e elektromos kisautó kisfilmben szereplő változatáról eltávolították mind az 500 típusjelzést, mind a Fiat feliratot, de még a kis olasz zászlócskát is. Ettől függetlenül, ahogy a narrátor is elmondja: "Ha ennek az autónak nem lenne logója, nem lenne neve, nem lenne zászlaja, nem lenne rajta semmi, ami elárulja, mi ez, vagy honnan származik, akkor is mindenki felismerné. Mert ha egy autónak ikonikus dizájnja van és mindig is az életörömöt képviselte, csakis olasz és csakis egy Fiat lehet."
Bírom, hogy most kap észbe az Olasz kormány, hogy határon kívülre vitték a gyártást. Azt hiszem a DR-be is nemrég beleszálltak, hogy kínai gyártó részben Olaszországban gyártott terméke nem Olasz.
Ha a licensz alatt gyártott típusokat (Kis Polski, Lada, Zastava) nem nézzük, akkor Fiatnál 1992-től (Cinquecento – Lengyelország – Tychy) folyamatosan áttevődött a hangsúly a keleti országokba.
Ha külföldön alacsonyabb a munkaerő költség, akkor érdemes kivinni a gyártást. Ebben az esetben az autó ára is alacsonyabban tartható. Illetve, ha azonos alapokon gyártanak autót, mint Panda II és 500-as, vagy Citroen Ami és Fiat Topolino, akkor miért 2 külön gyárban történjen az összeszerelés?
Amikor A Grande Punto-t utód nélkül hagyták nem volt baj? A Bravo II gyártását is akkor még utód nélkül leállították úgy hogy normál B és C kategória nélkül voltak. A SUV/Crossover hullámot sem sikerült elkapni. A hibás modellpolitika miatt egyre csökken az Fiathoz tartozó márkák népszerűsége. A vásárlói igények változását nem követte a Fiat, Lancia kivéreztetése, Maserati iránt csökkenő kereslet, Alfa Romeo szűk palettája mind hozzájárultak az olasz gyártási kapacitás leépüléséhez.
Az 500e egy jó példa a reklámban, de a 600e-n és Grande Panda-n rengeteg „easter egg” utalást helyeztek el. Ha utóbbiaknál mindent levennék, már nem lennék biztosak a végeredményben. A Punto I-et már messziről ki lehetett szúrni és nem volt párja. Hamisítatlan olasz volt. A 90-es években az I.DE.A munkáit is ki lehetett szúrni: Palio család és Tata Indica.
A jelenlegi felállás Olaszországban és azon kívül gyártott Fiat típusokról: (Most LATAM-ot ne nézzük, nem is EU-s piac.)
Olaszország:
500e, 500e Cabrio Mirafiori (2026-ban érkezik a hybrid verzió)
Panda/Pandina (Pomigliano d’Arco)
500X Melfi
Olaszországon kívül:
500, 500C – Lengyelország Tychy (gyártósor költöztetés után Marokkó, Kenitra). Már nem teljesíti a 2024 nyarától érvényes új biztonsági és kiberbiztonsági szabályokat
Aegea/Tipo család (Sedan, SW, Hatch) – Törökország, Bursa
600e és 600 hybrid – Lengyelország, Tychy
Topolino – Marokkó, Kenitra
Grande Panda – Szerbia, Kragujevac